Bouwverslag P-47 Thunderbolt Brian Taylor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ruben Jansen, 18 sep 2007.

  1. Teus

    Teus Guest

    Hoi Ruben,

    Mooi project, gaan we zeker volgen. Mocht je de Fowler Flaps willen toepassen, dan is dit misschien een idee: Working Fowler Flaps

    Teus
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ik bedoelde niet naderjand vullen maar dat je die ruimte tijdens het inlijmen al opgevuld krijgt.

    ik vind het trouwens tamelijk overdreven om op 0,35mm te gaan muggenziften... alsof je dat later terugziet op je model als de beplanking er eenmaal op zit... de spanten moeten meestal toch een beetje afgeschuurd worden omdat anders de beplanking niet lekker ligt...
     
  3. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Aha, dat is dus allemaal één en dezelfde P-47. Als het goed is komt Bert van Eik zondag ook naar Deelen en die had hem overgenomen zei je.
    Teus, inderdaad een erg leuke site met veel accesoires. Had hem zelf ook al ontdekt en ze hebben echt super leuke dingen. Ga daar zeker eens bestellen heb al verschillende dingetjes gezien. Heb alleen het idee dat de spulletjes speciaal voor de P-47 allemaal wat te groot zijn. Wel jammer want die cockpit ziet er ook leuk uit. :p
     
  4. Teus

    Teus Guest

    Het gaat ook om de kracht van de verbinding Danny! Een lijmverbinding met houtlijm moet strak geklemd, zo mogelijk onder druk verlijmd worden voor een goede hechting. Enige vulling van alleen maar lijn om het zo te zeggen haalt de kracht uit de verbinding! Hoe klein de vulling ook is!

    :eek:ntopic:

    :arrow: P-47 bouwen :thumbsup:
     
  5. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Ik hoop dat de verbinding sterk genoeg is. Ik ben via RC Universe ook iemand tegengekomen die de P-47 heeft gebouwd. Hij is zelfs zo aardig geweest om een cd met foto's vanuit Amerika naar mij op te sturen! :D Maar het droevige van zijn P-47 was dat de vleugel niet sterk genoeg is geweest. Tijdens de vlucht afgebroken :cry: Oorzaak was volgens hem dat de balsa plankjes niet juist waren geplaatst op de vleugel. Een aantal plankjes had eigelijk op een andere locatie moeten zitten.
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Weet dat een lattesnijder niet meer nodig is.

    Maar heb voor de liefhebber een tutorial gemaakt voor het zelfmaken van een snijder.

    Lattensnijder zelfmaken tutorial

    Gaat als een speer en kost niks.

    [​IMG]


    Ruben,

    Succes met de bouw van de P47 heb je al veel documentatie.

    Ton
     
  7. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Om je bouw een beetje te versnellen: Ik ben ooit met de romp begonnen en heb deze nooit afgemaakt (wel ingedekt). Het enige wat enigzins afwijkt is de bovenzijde omdat ik er een tweezitter van wilde maken. Met een beetje zoekwerk kom ik de motorkap en cockpitkap ook nog wel tegen.

    Oi,
    Mees
    (mocht je interesse hebben, we wonen enkele km's van Gorinchem)
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Taylor schreef mij destijds: built the wing first.

    Overigens (tip): bewaar en nummer de stukken balsa die overblijven als je de ribbetjes er uit drukt.

    Die heb je nodig als je de vleugel gaat indekken, en helpen bij het bepalen van de juiste wash-out. :p

    Ook bij de bouw van het stabilo: erg handig. :yes:

    Succes.


    jan.
     
  9. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Ton, duidelijke tutorial, altijd makkelijk. Denk dat ik er vast nog wel eens plezier van kan hebben.
    Heb al wel een paar boekjes en heel wat informatie foto's en boekjes van internet. Zal binnenkort eens de knoop door moeten hakken welke ik nu werkelijk na wil gaan bouwen.
    Mees, ik wil de boel graag zelf bouwen maar als je nog accesoires in de aanbieding hebt ben ik wel geïntresserd. :p Wel leuk trouwens een tweezitter, waarom ben je ermee gestopt?
    Jan, bedankt voor de tip, zal de deeltjes bewaren maar hoe kun je die gebruiken dan? Of staat dat op de tekening? Ben al een beetje begonnen met de vleugel dus dat komt goed uit.
     
  10. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Misschien iets te veel op de bouwplank gehad? 'k Weet het ook niet meer. Ik heb de kap en cockpit gevonden. Als je in de buurt komt geef je maar een gil.
    Wel een van de mooiste dingen die ik niet afgebouwd heb trouwens. Schitterende tekeningen.
    De tweezitter? 't Ja, er zijn er maar twee van gebouwd en je wilt eens een keer iets anders. :wink:

    Oi,
    Mees
     
  11. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Ziet er best leuk uit zo'n twee-zitter:
    [​IMG]
    Nog een mooi plaatje van de gewone:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Mees, je hebt PM :wink:
     
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Van de 'negatieven' kun je een soort van 'bedje' maken, waar je de vleugel (of het stabilo) inlegt.

    Eventueel gebruik je ze als mal, als vorm, op basis waarvan je een wat dikker negatief maakt.


    jan.
     
  13. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Yes!! Hoe meer Jugs hoe beter :D

    Mooi zo'n P47G 15 CU "Doublebolt" :!: maar ik zie nog de P47G "Little Demon" en een P47N. Op zoek naar een kanshebber dus?

    Ga je weer voor de razorback?


    Latersz,

    Tjen
     
  14. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Ik gok dat we hem wel aan de tweezitter krijgen :wink: Lekkere massieve plompe voorzijde overgaand naar een messcherpe achterzijde. Oh ja, ik heb ook nog ergens een mooi stabilo'tje liggen. De tweezitter is mijns inziens redelijk uniek en heb hem dan ook nog nergens op schaal gezien. Wel vrij hopeloos om aan de goede plaatjes te komen.

    Oi,
    Mees
     
  15. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Tja, die zijn er wel maar dan dun gezaaid, deze versie is ook verder nooit in produktie genomen. Op zich uniek dus. Zeker wat betreft de razorbackversie want daar zijn er zat van dus zo'n doublebolt geeft weer een nieuwe wending aan de razorback!
     
  16. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Voor zover ik destijds na kon gaan zijn er twee gebouwd
     
  17. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    ''An interesting Thunderbolt development was the TP-47G, a two-seat version designed for training purposes. Only two were build but a number were converted to two-seat configuration in the field.''
    Uit het warpaint boekje, erg leuk boekje.
     
  18. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    The "Doublebolt" did not go into production but similar modifications were made in the field to older P-47s, which were then used as squadron "hacks"

    Dat verklaart het dus :D
     
  19. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Werkendam
    Hier hangt de dubbel zelfs 1,7 m breed op schilderij tegen de muur..............
    Niet te lang naar kijken Ruben, je gaat hem steeds mooier vinden :wink:
     
  20. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Ik ben nog niet begonnen met bouwen omdat de tekeningen nu gekopieerd worden en ik nog even moet wachten op degene die dat voor mij zou doen. Helemaal niet erg want ik ben bezig met het uitzoeken van het toestel die ik wil gaan na bouwen. Is lastiger dan ik dacht, er is enorm veel informatie over de P-47 maar niet van een specifiek type P-47. Zo zijn de tekeningen van de P-47D. Maar daar zijn er 12.602 van gebouwd en de eerste is compleet anders dan de laatste. :? Nu heb ik wel een aantal kanidaten maar hoe weet ik nu of ik daar wel de juiste details bij maak? De meeste bestaan nu niet eens meer dus ik zal moeten afkijken van andere P-47's. Hier wat mogelijkheden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina