Bouwverslag P40 bouwdoos (Topflite 1,6m)

Weer wat geleerd.
Al moet ik zeggen dat hij prima spoort tijdens het rijden.
Ik zal ze eens wat meer naar buiten zetten.

Bij de vleugel op de foto zit het wiel niet recht achter de retract.
Hierdoor staat het wiel veel veel verder naar voor als hij is uitgeklapt. Hierdoor gaat hij denk minder snel op de neus.

Precies dat bedoel ik (ik reageerde op TS)
als je rechter vleugel omhoog komt wil je dat het linker wiel m naar links trekt om m weer recht te krijgen.
geen toe spoor dus (hoe heet dat in NL?? "uitspoor"?)

Yep! Uitspoor. Zo een pootje heeft ook nog eens wat flex.
Zou die rechtervleugel omhoog gaan, de linkerpoot toespoor hebben, trekt die poot naar rechts, en struikeld de kist over z'n pootje. Met uitspoor corrigeert het als een schaats. Zet je je schaats in aanzet met de punt naar het midden, maak je een kuitenflikker... remt deze, terwijl de massa van je lichaam nog versteld is....

Als de P-40 goed spoort, zegt dat ook iets over de schroefwind die goed druk geeft op het kielvlak. Dat stabiliseerd ook.

Was nog verder aan het lezen over het onderwerp. Maar het spreekt elkaar allemaal tegen, verliest het alle zinnigheid. Ik test het wel uit op m'n modelletje met scherpe antiek wieltjes.
Beetje ballonband zal het een worst wezen denk ik.

En... lees ik nu maar eens verder op een 1:1 Piper Cub forum... waar ook een hoop afgeschreven is...
http://www.supercub.org/forum/showthread.php?32748-Toe-In-Toe-out

en toe-in, bij een ME 109...
http://forum.il2sturmovik.com/topic/2394-landing-bf-109-easy/page-3
Heel ironisch... post #109...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Die van mij is ook met een lage snelheid te landen en ik heb de flaps nog vast gelijmd zitten en vliegt zonder moeilijkheden en perfect al heb ik wel de retracts vrijwel direct vervangen door servoless retracts van HK

Nope! Ik denk zoals Femmo stelt... maar internet geeft raad... even een screendumpie... van RC-Universe
Mijn zoekronde "toe in toe out taildragger" ...

Bekijk bijlage 201871

http://www.rcuniverse.com/forum/que...865518-main-landing-gear-toe-out-neutral.html

Black Horse P-40B is anders dan Top-Flite. Ook de pootjes staan iets anders. Lijkt iets lichter te zijn gebouwd. Ook geen lievertje om te vliegen overigens, maar ik denk dat jij vliegen met de paplepel hebt binnen gekregen, je de kist ook heelhuids achteruit kunt landen! Vast ook die van Erikjan ;)
Die P-40B heeft kit-origineel behoorlijke wiebelpootjes, die alle kanten uit kunnen gaan, nieuw of moe gewiebeld. Soort... jojo-toe...quick-step?

Kijk... een internetplaat!... P-40B, panel lines als van een kruiswoordpuzzel...

sdc10946.jpg

Op die ene P-40E kist zit een nieuwe Saito (100 of 115) meen ik, die moet nog inlopen. Fijnafstelling stationair... flinke prop, tweeblads... wellicht ook een redelijke spoed? Allemaal van die factortjes die meespelen... Kwam echt rap binnen. Die van Erikjan flaneert als een clubterrasvlieger binnen.
Gr Bas

Die van mij is ook met een lage snelheid te landen en ik heb de flaps nog vast gelijmd zitten en vliegt zonder moeilijkheden en perfect al heb ik wel de retracts vrijwel direct vervangen door servoless retracts van HK

Hobbyking, er gaat een halve piloot in dit toestel en zo een mooie piloot doorsnijden zag ik niet zitten.

vandaag is mijn nieuwe prop binnen gekomen. Met de master airsrew 15x7 is de p40 wat traag.
Hij trekt ook maar 57A volgas. Om dat ik geen 15x8 kon vinden heb ik een verstelbare prop gekocht

van Ramoser.de bij deze prop kan je de spoed instellen.

Volgens de Propcalc berekening zou ik zowel met de master aircrew als de ramoser ingesteld op 15 x 7 de zelfde stroom moeten trekken.
En wel 81A.

De master komt niet verder als 57A met de Ramosor op 15x7 kom ik op 79A dat komt meer in de buurt van de berekening.

Ik ben benieuwd hoe het vliegt.

Zaterdag is het ww2 dag op de GMVC dan maak ik een paar foto's de Ramoser ziet er wel mooi uit meer schaal.

De prop zit er op en ziet er mooi uit. Helaas vloog de p40 niet lekker.
Hij wilde alleen maar links af. Bij thuiskomst bleken er ook 4 magneten los gekomen in de motor.

De motor is inmiddels gemaakt.

Nu nog even uitzoeken waarom hij links af wil. Ik heb de oude prop er weer op gezet om te kijken of het in de prop zit.

quUFl8MK-5rIkaI-QeuqRhJDTICdgs3cQl-s5-ByWALRYlMip1cR_DO0stgmPyaomTO9qq-6mPNxhQ=w6399-h3600

Back