Bouwverslag P40 bouwdoos (Topflite 1,6m)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door djjr, 2 okt 2014.

  1. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
  2. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    263
    Locatie:
    Voorburg
    Mr die zijn nier turn n twist of heb je dat turn n twist upgrade setje erbij?
     
  3. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Toch wel kijk maar naar de foto. Ze hebben ze ook in standaard uitvoering die zijn goedkoper.
     
    Didier Neefe vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    'Twist and turn'? Nadeel van deze is de uitgeklapte 90º stand... is dat je deze zover mogelijk naar voren moet zetten bij de P-40. Wegens nose over!.. zover is ook weer niet schaal... en vraagt nare aanpassingen bij inbouw.

    Sierra en Cenury Jet scharen naar 100º door. Dat is ook niet schaal, maar wel zo prettig bij het landen. Hoef je ze ook niet zo dicht naar de neuslijst toe te werken.
    Hebben we het wel over inmiddels prijzige landingsgestellen uit de USA. Elektrisch evenals pneumatisch.... Komt er nog een bende invoerrecht overheen.
    Low-tech duurder dan een high-tech mobieltje. Zeer duur grapje.

    Corsair, P-40 en Hellcat... altijd gelazer bij dit soort draaiende pootjes. :mad:

    Heb zelf voor een P-40 Century Jet Centurions liggen. Verken of ik deze kan ombouwen naar elektrisch. Maar ik ik loop vast op het inwendige mechaniek, dat de spindel (draadeind) in de weg gaat zitten...


    Century Jet 100º ratating retract op maat gemaakt voor mijn CMPrp P-40 140. Daar rechts voorin is waar het hem (hullie) de schoen wringt... die sleuf is de verankering van de poot in uitgeklapte toestand... exact ook de hartlijn van de spindel... waar deze ook gelagerd zou moeten zijn.
    Tref maar eens een motor met een holle as op dat formaat.


    DSCN1722-LR.jpg


    En dan moet de elektrische contraptie ook nog er tussen passen.

    DSCN1725-LR.jpg

    Heb best wel wat belang van detail opnames van de HK 90º retract... als dat zou lukken?
    Die bal-koppelingetjes...
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2016
  5. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Klopt indd ik heb er een paar ringetjes onder gedaan om de wielen iets naar voor te krijgen.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kijk... Zo ligt het dan ongeveer 'schaal' aan... plaatje uit 2008, verkennende fase voor inbouwen!

    DSCN1720-LR.jpg

    Origineel zit het zo... pardoes op de vleugel. Zichtbaar de tandheugel voor de rotatie... 90º

    pic112-LR.jpg

    Zo was ik begonnen. Aan de hand van een profieltekening. Bleek dat de standaard pootjes te kort waren. Terug gestuurd hebben ze gratis de pootjes aangepast en er ook nog even haakse persluchtnippels op gezet. Alleen de porto betaald. Dat ging toen voor +12 euro heen en voor 8 dollar terug. Thans zou dat het 6 voudige aan porto zijn... + een storende pakket/douane afhandeling in de depots nabij Amsterdam...

    P-40K-15-BewLR.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2016
  7. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Top! Jazeker! Dat geeft veel inzicht... dat je bij HK niet treft. Ook die metalen kogelkop verbindingen komen robuust over. Bij de ouderwetse mechanische is dat vaak plastic an nog eens plastic...

    Goniometrisch ben ik niet zo goed onderlegd... en moet proefondervindelijk uitpasseren of ik ook de correcte draaiing over 100º kan bewerkstelligen, de wielen niet 'scheel' gaan staan. Oeps... de HK's zijn 100º :)... Had ik even niet door! Die zwaardere koppelingen zijn duidelijk het betere werk. Dat biedt perspectief!

    Ik had van 'Dickie' van het schaalforum deze tip gehad. Maar hoewel die niet twist en turn zijn, mogelijk wel te maken... Lindinger, Oostenrijk heeft daar de Planet Hobby SLR variant op. De Spaanse Electron is het originele fabrikaat. Lindinger mogelijk China copycat's...
    http://electron-retracts.com/index....d=1&vmcchk=1&option=com_virtuemart&Itemid=124

    Andere prijs natuurlijk. Komen ook als 100º, maar dan als nose gear. En moet er natuurlijk druk gesleuteld worden om het 'fix en fertich' te krijgen.

    Die van Lindinger... nose gear wat je dan moet ombouwen
    https://www.lindinger.at/de/flugzeu...rwerk-900-ausfahrwinkel-1stk.-ohne-controller

    Century Jet...
    http://centuryjet.com/shop/retracts/centurion-10-to-15-pound/34095-cmp-giant-scale-p-40/

    Met het Du-Bro LT 114 mm wiel erbij weegt het hele CJ-zaakje 285 gram

    Gr Bas

    PS: Lees de reviews van de HK 100º blijkt 94º te zijn? Altijd weer listig zoiets...
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2016
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Heb je die roundels ook gebrushed??
    Ik wil wel een lesje als mijn p40 zo ver is!
     
  10. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Jep alles met de airbrush. Het is niet moeilijk, goed afplakken met sjablonen die je snijd uit speciale folie. Voor de ronde vormen gebruik ik een circelsnijder.
    Na afplakken eerst blankelak spuiten. Dan kruipt de verf niet onder de flolie of afplaktape.
     
    Turbilence=NL= vindt dit leuk.
  11. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Kun je eens een linkje doen naar een dergelijke folie? en lees ik het nu goed dat je dus eerst afplakt ,vervolgens blanke lak spuit en als dat droog is de kleur en aansluitend de afplak folie/tape verwijderd ?

    Mvg,

    Bart
     
  12. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Klopt die blanke lak spuit ik langs de randen van de folie als dat er onder kruipt zie je het niet. Je krijgt dan mooie strakke lijnen.

    Ik zal vanavond de link opzoeken. Het komt van een hobbywinkel in rotterdam.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  13. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Een avond later maar hierbij de beloofde link:

    https://www.harolds.nl/p/airbrush/toebehoren/maskeerfolie/createx

    Ik heb een rolletje van 30cm bij 4mtr gekocht.
    Deze folie is niet flexibel waardoor het alleen werkt op stukken waar maar in 1 richting een ronding in zit. Of op vlakke stukken. Er schijnt ook rekbare folie te zijn maar die is vrij duur.
    Daar heb ik verder geen ervaring mee.

    En een cirkelsnijder.

    https://www.harolds.nl/p/design-off...sche---hobbymessen/cirkelsnijder-olfa-cmp-1dx

    De letters heb ik geprint en vervolgens het a4tje op de folie geplakt met een stukje tape, en uitgesneden dwars door het a4 papier en de stikkerfolie heen. Dan heb je mooie sjablonen om te spuiten.

    Wel goed kijken dat je de folie niet op zn kop hebt anders zijn je letters in spiegelbeeld :oops:

    Voor de tanden heb ik de stikker die bij de Topflite kit zat uitgesneden en als spuit mal gebruikt. Dat was wel een beetje gepruts en ik moest het iets bijwerken met een klein penseeltje maar het is toch best aardig gelukt vond ik zelf.

    Het moet ook niet te strak de echte werden ook met de hand geschilderd. En als je de foto's bekijkt is er ook geen haaien bek exact gelijk.
     
  14. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Heeft iemand ervaring met het zwaartepunt wat Topflite opgeeft?
    Ik hoor van verschillende mensen dat het te ver naar achter is.

    Als ik een online calculator er op los laat kom ik ook ongeveer 1,5cm verder naar voor.
    Voor mijn gevoel is het wel erg ver naar voor maar aan de andere kant beter iets te ver naar voor als te ver naar achter.


    Dit is het CG momenteel dat is wat uit de caclulator komt. Het streepje is wat Topflite opgeeft.


    [​IMG]




    De opstelling:


    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  16. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Top bedankt,

    Volgens deze methode zit ik nu op 19,5% MAC dat zou volgens het verhaal tussen stabiel en heel stabiel zit.
    Toflite handleiding geeft het CG op 26,5% MAC Dat zit aan de veilige kant tussen stabiel en minder stabiel.

    Het komt dus niet op een paar mm aan of het vliegt of niet begrijp ik.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Let op! Balanceren met pootjes omhoog!
    Ik kon een stukje tekst niet meer vinden... Kwam wel dit tegen...
    http://www.rcuniverse.com/forum/rc-warbirds-warplanes-200/170543-top-flite-p-40-gold-edition-cg.html
    (Lastige kwestie. Met een licht gestel, schuim wielen heb je minder beïnvloeding)
    Wat ik lees, middelen ze tussen de twee. Te neuslastig met de pootjes uit is ook geen feest wegens nose overs...
    Gr Bas

    PS: Heb SLR retracts bij Lindinger besteld, soort kopie van de duurdere Electron uit Spanje. Krijg de Century Jet alleen met heel veel draai en freeswerk elektrisch. Heb nog geen goed freesbankje. (Boorstand is niet stabiel en stijf genoeg voor exact werken). De SLR is 100º uitslag, neuspoot, en ga ik via kogelgewrichtjes laten draaien gelijk HK setje e.a. zoals je thuis hebt liggen. Minder werk dan de CJ's om te bouwen. Moet geen gebed zonder end worden.
    CJ's zijn pneumatisch en verder perfect werkend. Heb nog even gedacht aan een minicompressor. Maar of die voldoende druk zullen geven? Da's dan ook weer zo een bestel en testronde AliExpress... wat daar tref je die spulletjes voor een redelijk prijsje.
     
  18. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    indd. met ingetrokken landwielen gebalanceerd.

    Mijn wielen zijn niet zwaar het zijn schuimwielen. De struds vallen ook wel mee die zijn van aluminium.

    Ik zal hem morgen nog eens op de balanceer dinges leggen en dan de wielen in en uit doen.
    Ik ben wel benieuwd hoeveel het scheelt.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeker benieuwd! Kan enigszins schelen?
    Noot: Wel handig zo op de 'startbox' :)
     
  20. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ja dat heb ik vanmorgen ff geknutseld. Die startbox kan ik vast zetten op mn workmate. Zit ik op het veld niet op nm knietjes in de bagger.
     

Deel Deze Pagina