Bouwverslag P51-Mustang

Nu, los van wat de azijnpissers zeggen moet ik toch de bouwvolharding bewonderen hoor, zeer mooi en knap gemaakt, zeker weten.

Alleen vrees ik een beetje voor de toegankelijkheid van bepaalde zaken die voor problemen kunnen zorgen zoals de tank (de gasservoaansturing is ook al langs gekomen). Het lijkt me onmogelijk om deze zonder schade te verwijderen bij eventuele lekken of gebreken.

Voor de rest, bouw die P51 af. Zoals je zelf zegt duurt het nog ettelijke maanden. Tegen dan heb je de eerste trainer al achter de kiezen gestoken so to speak;)

Stevo

He Redounder
die 360 graden cockpit is inderdaad erg mooi.
eens kijken of ik daar wat mooie screenprints van kan maken.

door de avond dienst deze week ligt het werk een beetje stil. moet toch brood op de plank komen.:p

Geinig idee zeg! Zo'n kleintje uitvergroten tot 1:6 :D

Ben benieuwd en ga dus volgen hoe het eindigt!
Ziet er allemaal goed uit :cool:

toch maar weer even begonnen.
nu met de ailerons.
omdat deze haaks op de achterkant van de vleugel moeten komen, en mijn spanten onder een hoek staan moest ik 8 halve spanten snijden. 4 voor spant 8 en 4 voor spant 12. de foto's zijn wat duidelijker dan mijn verhaal :D

img8391dce.jpg

hierna ingelijmd onder een hoek van 90 graden.

img8389dce.jpg

zo dus.
tussen de 2 spanten zaag ik 'm door. en wat er over blijft wordt de airleron.
ik hoop dat het duidelijk is.
anders zie je van de week wel wat de bedoeling is.

de vleugeltips had ik van de week al even bewerkt met een scherp (afbreek)mes. even ruw in vorm gesneden.
later netjes schuren.

nu de spanten laten drogen en van de week weer verder. nu eerst de avonddienst.

Laatst bewerkt:
verder aan de ailerons gewerkt.
foto's van p51 goed uitvergroot, met een lineaal langs mijn beeldscherm kijken wat de verhoudingen zijn.
het is ongeveer de breedte van de vleugel delen door 5,2
dan hou je de breedte van de aileron over.
maar het is wel spannend om in een goede vleugel te snijden.
dit moet wel in 1 keer goed. maar het is gelukt. zie de foto's.

img8393dce.jpg

2mm balsa aan de onderkant geplakt.

img8394dce.jpg

bovenkant vleugel

img8395dce.jpg

onderkant vleugel

img8396dce.jpg

na een uurtje drogen, met een scherp afbreekmes, afgesneden.

img8397dce.jpg

ook de andere vleugel moest er aan geloven.

nu moet de lijm goed uitharden voordat ik verder ga met de ailerons.

edit
ja, ik heb het gezien. SB aileron ligt op BB vleugel op de foto. (en vice versa)

@ Christiani : heb jij dan alles zelfs uit balsa gesneden? dus echt gewoon een plan en zelf de balsa bijeen sprokkelen???

@ Christiani : heb jij dan alles zelfs uit balsa gesneden? dus echt gewoon een plan en zelf de balsa bijeen sprokkelen???

de spanten van de romp en de ribben van de vleugel zijn van 3mm berkentriplex van de gamma
de rest heb ik los gekocht.
ongeveer uitrekenen wat ik nodig had. en gaan bouwen.

zoals je misschien in het begin hebt gelezen, heb ik een plan 230% vergroot. op A3 papier, daarna uitgeknipt en geplakt.
en gewoon gaan bouwen.
de ailerons vanmorgen ook.
zoek een grote scherpe foto op het internet. reken de verhoudingen een beetje uit (lineaal tegen je beeldscherm) en gewoon weer gaan bouwen.

Laatst bewerkt:
@Christiani: je doet in ieder geval veel stof opwaaien. Iedereen heeft er een mening over... Laat je niet van de wijs brengen, maar overtuig je zelf ervan dat het model wat je nu bouwt, stevig genoeg is....

Je merkt het snel: is de romp stijf genoeg als je het motorspant en de staart vastpakt en dan draait? Hetzelfde geldt voor de vleugel...

Let er ook op dat het geheel niet te zwaar wordt, dan wordt het lastig starten....

Succes!

P.S. Zie ik het nu goed dat je balsa-liggers hebt in de vleugel? Dat lijkt mij persoonlijk niet sterk genoeg.....

Laatst bewerkt:
P.S. Zie ik het nu goed dat je balsa-liggers hebt in de vleugel? Dat lijkt mij persoonlijk niet sterk genoeg.....

Dat ligt er maar aan hoe je ermee wil gaan vliegen. De vleugel is aan de voorzijde geheel ingedekt (boven en onder) dus dat geeft ook nog behoorlijk wat stevigheid. Je moet niet met een balsa ligger in de vleugel, vanaf grote hoogte em met vol gas loodrecht naar de grond vliegen en dan met vol hoogteroer vlak boven de grond horizontaal trekken. Doe je geen al te gekke dingen met deze kist dan moet ie het makkelijk kunnen hebben.

Voor de rest ben je heel goed bezig.

Paul

Hoi Cees.

Je bent goed bezig kerel.
Wat is er verkeerd met het vergroten van een toestel.
Heb gewoon uit een tijdschrift plannen vergroot en getekend op kalkpapier.
Maakt het makkelijk om dit te laten afdrukken.
Alle gebouwde toestellen hebben goed gevlogen, en op vliegevents heb ik plannen kunnen verkopen van mijn vergrote toestellen.
Helaas heb ik jaren geleden alles van de hand gedaan en zijn de fotos door verhuizen verloren gegaan.
Een P 51 is nog altijd een mijner favorieten, met het juiste vleugelprofiel en V stelling vind ik dit een goede trainer, zelfs voor een eerste toestel onder begeleiding van een ervarener piloot kan je hier best mee leren vliegen.

PS. Dit is hoe we het in de jaren 80 deden, merk ondertussen wel dat er velen verwent zijn door de moderne technieken.
Als je toen op de proppen kwam met een toestel dessin jaren 60 werd je ook uitgelachen.
Nochtans was de Impuls, een trainer hoogdekker getekend door een landgenoot van u, eerst driekanaals, later met ailerons gemaakt was dit mijn beginner van het modelvliegen, motortje 3,5ccm Enia.

Bouw zo verder, je bent op de goede weg.

Johan.

ik ben nu wel echt benieuwd of die zeer mooi gemaakte vlieger van jou ook een mooie maiden zal opleveren.
ik hoop in ieder geval van wel !:banana:

bedankt voor de bemoedigende woorden.

wat een hoop mensen vergeten is dat ik het hele vliegtuig ga bekleden met 2 mm balsa. dit is een onderdeel van het dragend geheel (zeg ik het goed?)
ik bedoel dat de stevigheid en stijfheid van het geheel ook of juist door deze 2mm balsa platen komt.
als ik het zou bekleden met oracover oid dan zou een dun balsa houtje veel te zwak zijn.

en zelfs zoals de romp nu is, met maar 1 stukje balsaplaat van 2mm, en met maar minder dan de helft van de "stringers" (is dit de goede naam?) is deze al behoorlijk stijf.

ik moet waarschijnlijk wel een behoorlijk gewicht (1 pond - is dat veel? ) in de staart plaatsen om de CG naar achteren te plaatsen. maar zover ben ik nog niet.

Laatst bewerkt:
deze foto heb ik gebruikt om de verhouding uit te rekenen van de vleugel en de aileron. flink vergroten, opmeten, delen. en er kwam iedere keer ongeveer 5,2 uit. nou dan gebruik ik 5,2 :p
breedte van mijn vleugeltip was 18,5 cm. aileron wordt dus 3,5 cm breed
en bij spant 8 is mijn aileron 4,9 cm.

en bij airliners.net kun je heel veel foto's vinden (en gebruiken)
http://www.airliners.net/

1882397.jpg

ik ben nu wel echt benieuwd of die zeer mooi gemaakte vlieger van jou ook een mooie maiden zal opleveren.
ik hoop in ieder geval van wel !:banana:

ik hoop het ook:p
maar dat misschien pas in het voorjaar of zomer 2012 worden.
en ik hoop dat ie ook meer dan 1 keer vliegt en dan ook net zoveel goede landingen maakt :D

Hoi Martin (burp)

ik wil nog steeds een keer langs komen, maar omdat ik in ploegendienst werkt komt het niet altijd goed uit. zijn jullie alleen op dinsdag en donderdag in het clubhuis?

Back