Bouwverslag P51-Mustang

vandaag creatief bezig geweest mijn electronic retracts.
het onderstel is gemaakt van 4mm rvs draadeind.
beetje buigen en zagen en bekijk het resultaat.
de draadeinden ga ik "inpakken" in stukjes hout (net zoiets als een potlood) om het geheel een beetje "body" te geven. daarna spuit ik het onderstel zilver.
inmiddels 2 spuitbussen "zilver zijdeglans satin" gekocht bij de gamma.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
het staartwiel wordt niet uitklapbaar. wel draaibaar dmv richtingroer. (zit nu even voor de foto met een klem vast).
hij moet nog ingebouwd worden.

img8418dce.jpg

staartwiel
 
Laatst bewerkt:
het onderstel is gemaakt van 4mm rvs draadeind
Ik denk niet dat de RVS M4 draadeind het gaat houden.
Sterker nog weet het wel zeker.
Bij de eerste landing en zelfs al bij de start zullen de wielen zijn ingetrokken maar wel naar achter dan.
RVS M4 draadeind is echt te slap.
4 mm verenstaal is waarschijnlijk al aan de krappe kant.

Frans
 
Ik denk niet dat de RVS M4 draadeind het gaat houden.
Sterker nog weet het wel zeker.
Bij de eerste landing en zelfs al bij de start zullen de wielen zijn ingetrokken maar wel naar achter dan.
RVS M4 draadeind is echt te slap.
4 mm verenstaal is waarschijnlijk al aan de krappe kant.

Frans

Hoi Frans

wat raad jij aan?
ik heb ook nog 5mm rvs draadeind liggen. dikker past niet in de retracts
nu ik eenmaal een goede "mal" heb (4mm draadeind) is iets nieuws maken niet veel werk meer.
gaat 5mm verenstaal wel lukken?
 
Laatst bewerkt:
4mm RVS draadeind is inderdaad te zwak. Verenstaal is veel beter. Als je 5mm kwijt kunt zou ik dat gebruiken.
 
5 mm verenstaal is het enig juiste.

Mvg Johan

dank je wel Johan.
is dit "verenstaal" nog een beetje makkelijk te bewerken?

is dit onderstaande echt nodig?


Het verenstaal dat in de modelbouw gebruikt wordt kan makkelijk in de gewenste vorm worden gebogen. Dit wordt lastiger naarmate de dikte toeneemt. Bij drie mm. is de kans op scheuren al redelijk groot, afhankelijk van hoe scherp de kromming gemaakt wordt.
Ik heb vaak sterkere landingsgestellen gemaakt omdat op mijn oude vliegveld de grond bepaald grof is, en een net geland model van 5 kilo met een standaard 4 mm. landingsgestel heeft de wielen al snel achter het richtingsroer zitten.

Het bewerken van dit verenstaal tot het gewenste resultaat bestaat uit drie stappen:
1. Vormen
Doorgaans zal een gasbrander gebruikt worden voor de plaatselijke verwarming. Op moeders gaskookplaat gaat het ook. Breng de temperatuur naar smeedniveau, dat is +/-800°C en te herkennen aan de rode kleur. Probeer tussen donkerrood (650°C) en oranje (950°C) te blijven. Breng de bocht in vorm en stook de temperatuur weer op tot 800°C.

2. Harden
Dompel het hete deel in een emmer koud water of olie, en blijf bewegen zodat er geen bellenvorming op de smeedplek ontstaat. Vorm op deze manier stapsgewijs het draadmodel. Is het eindproduct gereed, dan gaan we naar fase 3.

3. Ontlaten I
Indien men een oven heeft stellen we de temperatuur in op 200~230°C. Leg het draadmodel voor tenminste een uur in de oven. Doe de oven uit en laat het geheel in de oven afkoelen. Haal het draadmodel eruit, zet de oven weer op 200~230°C, en herhaal de handeling nogmaals. That’s it!

3. Ontlaten II
Het kan ook zijn dat iemand geen oven heeft, of het product er niet inpast. Dan kan men het volgende doen. Verwarm de te behandelen plek met de brander totdat (pas op, gaat snel) er een strogeel (ong. 250°C) huidje op het metaal komt, dus niet opstoken tot het metaal zelf geel opgloeit!
Meteen roerend koelen in het water of olie. Behandel alle delen.

Ikzelf heb voorkeur voor water. Aangezien het kookpunt van olie veel hoger ligt dan water zou dit eigenlijk de voorkeur verdienen, maar u zal niet de eerste zijn waarbij de olie in brand vliegt. Pas wel op met water als er een volumineus stuk metaal in het water gedaan wordt, want dat kan een flinke knal geven. Draag met vuur en hitten nooit kunststof kleding.

In lage lichtomstandigheden kan je de temperatuur redelijk zien, gebruik het volgende staatje hiervoor. Het is een gemiddelde waarde, aangezien elk metaal een afwijkende temperatuur bij een kleur heeft.

donkerbruin= 550
bruinrood= 600
donkerrood= 650
donker kersrood= 750
kersrood= 800
licht kersrood= 850
lichtrood= 900
oranje= 950
geel= 1050
geelwit= 1200
wit= 1350
 
Hoeveel bedraagt eigenlijk de inhoud van de brandstoftank?

Wellicht wel handig om hier even bij stil te staan alvorens je de romp beplankt.
 
vandaag 1 meter 4MM verenstaal gekocht.
wat een @#$%:2gunfire:^&* spul om te verwerken!!!
maar uiteindelijk is het wel geluk.:p
moest wel eerst nog een bankschroef kopen want op de werkbank ging het dus niet.:mad:
het resultaat is wel mooi. echt sterk spul. en het ziet er ook echt beter uit dan draadeind.
van de week wel een foto
 
vandaag een beetje geknutseld aan de ailerons.
van stuurboord aileron de scharnieren even gepast

img8419dce.jpg

voor en na het schuren

img8428dce.jpg


img8429dce.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hey Christiani :o

Hoe ga je die achterkant van de vleugel afwerken?

:teacher: Want die lijkt nogal dik????
 
Hey Christiani :o

Hoe ga je die achterkant van de vleugel afwerken?

:teacher: Want die lijkt nogal dik????


Hoi Norb
ik heb nog wat hout liggen wat ik er tzt ga aanlijmen.
misschien had ik dat eerder moeten doen.....maar ja, dat is achteraf....


img8432dce.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ok :proost:
Ja, je merkt wel dat je scherp in de gaten gehouden wordt! :)

nou... hier dan maar de beloofde foto van dat @#$%:2gunfire:&* verenstalen onderstel. want dat had ik beloofd
bankschroef en 2,5 kilo zware moker om het te buigen. maar ze zijn (bijna) identiek.

alleen bij een echte mustang zit het gebogen onderstel rond het wiel 180 graden gedraaid. maar als ik dat ga doen moet ik zoveel uit de spant wegfrezen/snijden, dan houd ik geen spant meer over. (zie onderste foto).
wanneer de wielen zijn uitgeklapt zit het bij een echte mustang aan de binnenzijde, bij mij aan de buitenzijde.
niks aan te doen. de vleugel wordt wel iets dikker aan de onderkant bij de romp.


img8433dce.jpg


1821339.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top