Bouwverslag P51-Mustang

Christiani.

Ja wat is wijsheid.
Zal eens recht voor de raap zijn.
Ga hem maar mooi bespannen met bespanmatriaal.
Welke moet je zelf maar bekijken.
Zelf gebruik ik het niet meer.
Hier wordt bespannen met oratex of geglasd.
Oratex is op linnenbasis.
En dat glassen zie ik hier nog niet zitten met jouw.
Je moet ongelofelijk veel geduld hebben met schuren schuren en schuren.
En dan een grondverfje en nog eens, schuren.
Denk niet dat dat zo geweldig idee is.
Ik wil je met alle plezier hier mee van dienst zijn.

Waarom zeg ik dit omdat er hier op het forum al heel veel
projecten zijn gestrand met het glassen en jaren vertraging hebben gekregen.

Zelf vandaag een uur of 6 aan het schuren geweest en glassen
van 12 struts.

109_0353.jpg


Dat is nog simpel.

Zo mijn zegje gedaan.

Succes Han.
 
Laatst bewerkt:
Christiani.

Ja wat is wijsheid.
Zal eens recht voor de raap zijn.
Ga hem maar mooi bespannen met bespanmatriaal.
Welke moet je zelf maar bekijken.
Zelf gebruik ik het niet meer.
Hier wordt bespannen met oratex of geglasd.
Oratex is op linnenbasis.
En dat glassen zie ik hier nog niet zitten met jouw.
Je moet ongelofelijk veel geduld hebben met schuren schuren en schuren.
En dan een grondverfje en nog eens, schuren.
Denk niet dat dat zo geweldig idee is.
Ik wil je met alle plezier hier mee van dienst zijn.

Waarom zeg ik dit omdat er hier op het forum al heel veel
projecten zijn gestrand met het glassen en jaren vertraging hebben gekregen.

Zelf vandaag een uur of 6 aan het schuren geweest en glassen
van 12 struts.

Dat is nog simpel.

Zo mijn zegje gedaan.

Succes Han.

ok Han, bedankt voor de info.
het wordt dus oracover.
ik ga voor een toekomstig project wel eens nadenken over glassen.
 
RonaldK glast met 25gr geweven mat en PU parketlak over beplankt materiaal.
Momenteel bezig met een P39. Je kan tevens het bouwdraadje van zijn Stuka er eens op naslaan. ook zo een juweeltje.

Dan mijn ervaring, aanvullend... Vorige zomer heb ik ook maar eens een oefeningetje gedaan met PU en 25grs glas over een volledig abachi ingedekte schuimvleugel. Alles met de roller. Moest wel snel werken wegens het heerlijke nazomer weer met redelijk vochtige lucht. Water is de tweede component van de PU lak, dus dat droogde als een speer. Tip: PU parketlak (oplosmiddelen basis) ketst met spanlak. Nergens spanlak gebruiken... het ruïneerd het eindresultaat.

Aangezien ik geen spuitinstallatie om de hoek had en toch een beetje door wilde pakken, heb ik voor een De IJssel 2K lak gekozen. Double Coat. Daar is wel wat over te vinden op het forum. Een jachtverf.
Het heeft het midden tussen epoxy, polyester en polyuretaan chemie... begrijpt u het nog?
Naja. Stinken doet het behoorlijk... en inademen... liever niet... dan hou je er een barstende koppijn aan over. Verder een beperkt kleurpallet tenzij je laat mengen.
Dat zaakje met speciale verdunner met de lakroller in twee dekkende lagen aangebracht. Dat viel me niet tegen. Mooi egaal gedekt in toon!

De vleugel is nu keurig wit en klaar om de stripings aan te gaan brengen. Stofjes zullen nog wel weggepoetst moeten worden met polijstpapier en water. Stripings wordt spraycan spuitwerk met maskers. Gelukkig kan ik dat via een connectie zelf gaan vernevelen in een cabine.

Vlakken die wit blijven zal ik moeten uitpoetsen met commandant om het weer glanzend te krijgen. Dat wordt vast een lamme arm.
Al met al enorm veel werk en een aardig prijskaartje aan verf.
Doch het was voor mij de uitdaging om te kijken of het zo zou lukken.
Netjes genoeg voor een oude RC1 kist. Echt superstrak? Nou dat toch ook weer niet, doch netter dan m'n netste Oracoverklus... en daar ben ik redelijk rete handig mee.

Wat is de functie van glassen? Verwacht geen bepantsering. Het zal iets extra sterkte geven aan de vleugel, maar dan is het taaie Oracover eigenlijk sterker. De afwerkmethode is eigenlijk bedoeld om een goede sterke ondergrond voor de laklaag te vormen. Echter een pantser is het zeker niet. Afwerking? Zie opmerkingen Han.

Een heel goed draadje is deze... helaas zijn niet alle fotootjes er meer bij. Zeer leerzaam.
afbouwverslag-znline-alliance
Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ok Han, bedankt voor de info.
het wordt dus oracover.
ik ga voor een toekomstig project wel eens nadenken over glassen.

Hallo,

Omdat bijna de hele wereld al gereageerd heeft wil ik niet achterblijven.

Man, man man wat een karakter en huisvlijt wordt hier getoont. En dan gewoon al weer over een volgens project spreken, uitzonderlijk!!

Verstand heb ik er niet van, maar op de site van Jepe uit Helmond laten ze ook zien hoe je iets moet bekleden met 25 gr epoxy en hoe je dit vervolgens moet afwerken. (is geen hout maar kunstof ondergrond) Wellicht kun je er iets mee.

Kan niet wachten hoe dit project zijn verloop heeft en ik hoop dat het toestel top vliegt na al de goed en slecht bedoelde bemoeienis van iedereen.

En dan te bedenken dat ik zelf al hartslag 180 had bij de eeste keer dat ik mijn Parkzone Mustang (piepschuim, bouwtijd ca. 15 minuten) de lucht in gooide met nagenoeg geen ervaring. Ik zou er nu al wakker van liggen als ik volgende maand zou moeten vliegen na zoveel bloed, zweet en tranen.

Gr. Jerry
 
Hoi Jerry, een linkje had wat eenvoudiger geweest maar na even googelen
JePe en dan links op de pagina Finish Foam aanklikken.
 
Het is inderdaad lastig om een duidelijke instructie te vinden, misschien is het wel zo omdat het eigenlijk niet moeilijk is en je er gewoon aan moet beginnen. Tips zijn natuurlijk wel handig en voor de rest is het wat jezelf handig vindt. Ik heb in mijn draadje een kort stukje staan over het glassen. (ik gebruik van 1 laag 25gr/m2 glas mat met R&G 24 uurs epoxy)
Meerdere lagen hars zijn nodig om de glasmat-structuur glad te krijgen. (tussen de lagen schuren).
Zorg er in ieder geval voor dat je voordat je begint je model-opppervlakte goed glad geschuurd is. Na het glassen kun je oneffenheden onder de glasmat niet wegschuren want dan ga je door de glasmat heen dat is niet de bedoeling.

[88064] bouwverslag-het-rc-f16

Eric reageert hierop dat ik minder epoxy kan gebruiken door met toiletpapier en een roller de overtollige hars uit de mat te zuigen.
Zie ook Eric zijn link: RC Groups - View Single Post - A123/LiMnPo blog: Jepe A10

Een combinatie met G4 en 25 grams glasmat (hard uit door vocht in de omgevingslucht) is ook een veelvuldig toegepaste methode. Wel moet je geen dagen wachten nadat het droog is om het glad te schuren wand het wordt keihard!

gewoon een keer beginnen met een vlak stuk een stabilo of iets dergelijks.
Wel handschoenen aan ivm mogelijke allergie vorming.

Maar, ik ben het betreft dit project met Han eens: met oracover bekleden werkt snel af en netjes.


succes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Busking, Crasher, Brandaris en Beekman, bedankt voor de reacties, ik heb weer een paar sites toegevoegd aan mijn favorieten. en weer genoeg leesvoer.
het glassen van mijn mustang laat ik maar achterwege.

de afgelopen dagen ben ik nog even verder gegaan met het beplanken, de foto's volgen van de week wel.
nu eerst even de nachtdienst lopen.
 
motor ziet er nagelnieuw uit....heeft dit vliegtuig al ooit gevolgen?
ook een OS 40 ?

heb je je mustang al eens op de weegschaal geplaatst?
 
Met de protech skystar heb ik leren vliegen, geweldige kist waar ik uiteindelijk een 8,5cc en wat grotere rolroeren op heb gezet, maar om te beginnen een zeer betrouwbaar vliegtuig.

Mijn eerste laagdekker, dus de kist na de skystar, was ook een P-51D, dus dit gaat helemaal goedkomen!
 
motor ziet er nagelnieuw uit....heeft dit vliegtuig al ooit gevolgen?
ook een OS 40 ?

heb je je mustang al eens op de weegschaal geplaatst?

volgens de verkoper heeft het zo'n 10 vluchten gemaakt waarna hij is overgestapt op helicopters.

de laatste paar maanden heb ik de mustang niet meer gewogen maar de laatste keer kon de keukenweegschaal de romp niet meer aan, dus iets meer dan 1 kilo.
de vleugel zo'n 8 ons. daar komt de OS91 natuurlijk nog bij. dus ik denk ergens tussen 2,5 en 3 kilo.

jouw creatie ziet er ook goed uit. schiet het al op?
 
Met de protech skystar heb ik leren vliegen, geweldige kist waar ik uiteindelijk een 8,5cc en wat grotere rolroeren op heb gezet, maar om te beginnen een zeer betrouwbaar vliegtuig.

Mijn eerste laagdekker, dus de kist na de skystar, was ook een P-51D, dus dit gaat helemaal goedkomen!

thanks, ik hoop het ook.
 
Doe je goed!!! :-) Ben benieuwd hoe snel je het leert. Komt vast helemaal goed.

Wel even een vraagje over onderstaande foto. Met welke reden staat de motor op "afstandbusjes" van de motorsteun? Dit lijkt mij instabiel te worden bij de minst of geringde neusstand die je vast een keer gaat maken (ja, ondanks het neuspootje ;-)).

Wat zeiden ze erover op de club?

ik heb inspiratie gevonden :D
vandaag via marktplaats een Protech Skystar gekocht, kan ik eindelijk leren vliegen :banana:
img8654dce.jpg
 
Back
Top