Bouwverslag Pacific Rapier

Bij deze de eerste fotoos van de bouw van de 7-Seas

Andre

afb20932.jpg

afb20933.jpg

hallo Andre

Heb je ook foto's van het schip geheel afgebouwd, orgineel?
Ik ken het schip namelijk niet :oops: .

Groetjes Justin

hoi andre,

kan het kloppen dat de 7-seas erg veel op de aziz/arif van modelslipways lijkt.. hij heeft er nogasl de karaktertrekken van namelijk...

gr,
wouter zzw

Hoi Wouter,
Nou zuster schepen zijn het niet, maar ze lijken best wel op elkaar. De 7-Seas is in ieder geval in Japan gebouwd, bij Imamura. Bouwjaar was 1982, dus das maar een jaartje ouder dan de Aziz. Voordat wij haar aankochten was de 7-seas ook gestationeerd in de Emiraten.
Groeten,
Andre

Dat is het mooiere werk, vanaf plan, opplakken, spanten zagen. Als ik niet zoveel projecten af te werken had, ik zou zin krijgen om met iets nieuw te beginnen. Ik kijk uit naar het vervolg van dit bouwverslag.

En alweer een stapje verder
Van het weekend de koker voor de beogschroef geplaatst, en vooral veel planken gelijmd

Groet,
Andre

halverwege.jpg

Goedeavond,
Weer of geen Weer, we gaan gewoon door. Bijna helemaal dicht !
Hoofddek er ook ingelijmd, planken er tegen aan gewerkt.
Rest nu nog een klein strookje onder de boeg en 2 vlakken op de kont.
Binnenkort de hele handel schuren en op zoek naar geschikte epoxy

Ondertussen ook begonnen met het uittekenen van de opbouw

Dicht.jpg

Binnenkort weer meer
Groet,
Andre

Goedeavond,
Even geen nieuwe foto, maar wel een kleine update.

De romp is onder tussen los van de bouwplank en helemaal geschuurd. Verders is de onderste laag van de accomodatie in aanbouw, en is de brug in voorbereiding.
Morgen loopt het orgineel in Scheveningen binnen en blijft daar tot Vrijdag, dus de komende dagen worden lekker benut om heeeeel veeeel details fotoos te maken, even van die mogelijk heid gebruik maken :lol:

Groeten,
Andre

Goedeavond allemaal,

De afgelopen 2 weken even met wat anders bezig geweest. Tijdens de portcall in scheveningen in ieder geval een heleboel fotoos gemaakt van de hele buiten boel, en links en rechts wat maten opgemeten die ik niet uit de tekeningen kan halen. Verders schroeven, tunnels en assen gehaald en spullen om de roeren mee te maken. Nog geen motoren gekocht, maar wel met alle aangeraden motoren in mijn handen gestaan. Gaan waarschijnlijk toch de 900 BB Torque's worden. Aangezien ik de afgelopen periode wel even genoeg latten had geplakt (en met dicht gelijmde vingers had rond gelopen), ben ik bezig geweest met de ruwbouw van het dekhuis, even iets anders.
Als het goed gaat komt van de week de epoxy, dus kan ik me weer op de romp storten,

Groet,
Andre

Ruwbouw%20Wheelhouse.jpg

8O zoo.... die is echt wel mooi (ookal issi nie geverfd maar toch)

dat wil ik ook wel maken maar heb er niet echt de tijd voor
hoelang doe je nu over zo'n romp maken???

stevie

@ stevie,

Dank U, Dank U.
Maar om antwoord te geven op je vraag, alles bij elkaar ben ik nu iets meer bezig als 2 maanden. Met de romp ben ik ongeveer een week of 6 bezig geweest, allemaal avond werk. Ik heb wel van te voren een hoop modelbouwknijpers gekocht zodat ik een beide zijde tegelijk er weer een plank tegen aan kon plakken. Moet er wel bij zeggen dat de romp nog lang niet af is, er moet nog het een en ander aan geplamuurd worden, en verder worden afgewerkt met epoxy. De romp bouwen viel eigenlijk best wel mee, hij is best wel recht toe, recht aan.

Groet,
Andre

Goedemiddag,

even geen update, maar een vraagje
Weet iemand of je de beckerroeren van Billings ook in de hoogte kan inkorten ?

Ik ben bezig geweest ze zelf te maken (Hout + Messing), maar ben niet echt tevreden over het resulaat. Nou zag ik de afmetingen van de billing roeren staan in het bouwverslag van de Walcheren, en alle maten, behalve de hoogte komen overeen met het formaat wat ik nodig heb.

Groet,
Andre

Hoi Andre,

Hoe bedoel je inkorten? wil je wat van de onderkant afhalen of zit de flap aan de bovenkant in de weg?

Als je wat van de onderkant af wilt halen, dat kan :D . Je bent dan alleen dat pinnetje aan de onderkant kwijt, maar even een gaatje boren, stukje messing erin en je hebt het pinnetje weer. Als je het pinnetje niet nodig hebt kun je die natuurlijk ook weglaten :lol: .

Aan de bovenkant inkorten wordt lastiger omdat daar het asje voor de flap zit. Als je die eraf haalt werkt het beckerroer niet meer. En een loshangende flap is niet echt makkelijk sturen :( . Ook daar is vast wat op te verzinnen, maar aan de onderkant inkorten is makkelijker.

Groetjes Danny.

Hoi Danny,

Bedankt voor je antwoord, enne gefeliciteerd !

Het gaat inderdaad om de onderkant intekorten, verhoudingen aan de boven kant kloppen precies. Ik moet ongeveer op 4,5 cm uitkomen voor het roer zelf, maar heb daar in een paar mm speling, dus kan ik hem waarschijnlijk op een hele tand uit laten komen. Dat ik het pennetje kwijt ben is niet zo'n probleem, het orgineel heeft vrij hangende roeren

Groet,
Andre

Hoi Andre,

Tsja, een beetje modelbouwer werkt gewoon door op zijn verjaardag :wink: .

Maar goed, als het roer zelf (zonder de extra flap dus) 4,5cm moet worden zou ik twee tanden weghalen want dan zit je precies op 4,6cm. Het hele roer (met flap) wordt dan ongeveer 6,0cm.

Succes ermee, en let op de roeruitslag daar heb ik behoorlijk wat problemen mee gehad :| .

Groetjes Danny.

Hallo,
Daar zijn we weer
na het een paar weken iets rustiger aan te hebben gedaan, zijn we ondertussen wel lekker aan de gang.
De afgelopen periode gebruikt om een waterdichte oplossing te vinden voor het achter dek. Ik geloof dat dit wel wat gaat worden maar dat moet de praktijk straks nog maar laten blijken. Ook heb ik het achter dek dicht gewerkt en geplamuurd. Het hoofd dek heb ik er ook in gezaagd, maar heb dat nog niet vast gezet in verband met het bewerken van de binnenkant. Na afloop wordt dat ook afgewerkt met polystyreen plaat
Verders heb ik inderdaad de becker roeren van billing boats gehaald, om daar vervolgens fanatiek de Zaag in te zetten.
Dat is gelukkig helemaal goed gegaan :lol:
Aangezien die roeren eigenlijk voor de Smit Nederland (of Walcheren), zijn de roerkoningen daar ook op gebaseerd. Voor de 7-Seas betekend dit dus dat na montage, de bovenkant van de roerkoning bus :?: nog onder de waterlijn zou zitten, dus hier moest ook iets anders op verzonnen worden.
Dit alles op gelost door de originel roerkoningen te verwijderen en hier een 6mm as in te zetten. Vervolgens in de modelbouw zaak (ondertussen 2e huis aan het worden) daarbij flens lager gevonden een een bus waar het lager weer in paste. Er zit nu dus 10 mm bus in de romp, waarin precies het flens lager past en daar doorheen loopt de 6 mm roerkoning. Op die bus komt nog een vulpijpje, zodat de hele handel vol met vet kan worden gezet. Tussentijds ook nog assen van raboesch besteld, en schroeven en tunnels van rivabo.
In de periodes daartussen ben ik ook nog bezig geweest met de opbouw. op diverse plaatsen zijn ventilatie kokers aangebracht, en ook de Schoorstenen zijn verder volmaakt, rooster in aangebracht en deuren aan de binnenkant er tegen aan gezet.
Binnenkort komen de benodigde spullen om de romp waterdicht te maken.

Groet,
Andre

Schroefassen.jpg

Brug%207-Seas.jpg

Back