Bouwverslag Pacific Rapier

Hi Adam,

bij de Free time shop in Scheveningen, in de Neptunusstraat

als ik het goed heb, kunnen ze leveren 40, 50, 60 & 70 mm leveren
die tunnel komen trouwens wel bij Aqua dutch vandaan, en die hebben geloof ik geen website.

Je koopt het hele gebeuren trouwens als een set, tunnel met afgetopte schroef.
Bij mij paste een van de schroeven precies, daar kon nog net een vloeitje tussen. Bij de andere kombinatie, was de schroef iets te groot, dus die moet nog wel even bijgewerkt worden\

ik heb trouwens nog zo'n 70 tunnel liggen, buiten diameter voorkant is 80 mm, buiten diameter achter kant 75 mm, binnen 70, breedte (of lengte) 33 mm

Groet,
Andre

nou bedankt hoor, Dr. Evil, hing ik weer ondersteboven in de vuilnis bak :?

Helaas, ik heb de verpakking niet meer kunnen vinden. Maar volgens mij was het iets van 12 voor de schroef en 10 voor de tunnel

ik ga zaterdag wel even langs, voor de prijzen, en zal dan gelijk vragen of ik die folder even kan lenen, om hem in te scannen en hier te posten, 8)

Groet,
Andre

Andre Meere zei:
bij de Free time shop in Scheveningen, in de Neptunusstraat

Ik dacht dat die zaak niet meer bestond.
Hier heb ik in '90 ze voor m'n Smit-LLoyd 123 ook vandaan gehaald :lol:

Andre Meere zei:
en zal dan gelijk vragen of ik die folder even kan lenen, om hem in te scannen en hier te posten,

Dat zou mooi zijn.

Niet te hopen dat Danny deze prijzen ziet, betaalde geloof ik € 140 voor een tunnel :?

Adam,

maar die tunnels voor Danny zijn wel custum made oftewel peperduur, maar ik denk dat dat hem nu wel duidelijk is.. :fist: :evil: :?

Tom Boere

Hoi Allemaal,

Adam zei:
Niet te hopen dat Danny deze prijzen ziet

:cry: , en daar moest ik ook de schroeven nog los bijkopen :cry: .

Ik ben nog op zoek naar een straalbuisroer voor mijn Amsterdam, qua maten zou de Aero-Naut straalbuis perfect zijn, maar ik denk dat ik ook eerst maar eens bij Rivabo/Aqua-Dutch ga kijken :wink: .

Ziet er niet verkeerd uit trouwens André :D , mooie romp en je bent al een eindje met de opbouw zie ik :D .

Groetjes Danny.

Danny,

Je zou het eens kunnen proberen op een technische school of ergens waar mensen leren draaien. Ik heb op die manier destijds kosteloos twee tunnels voor m'n Retriever weten te bemachtigen. Ik moest alleen wel een tekening aanleveren.

Hans

Hallo allemaal,
Even in het winkeltje langs geweest, en voila:

Moet er wel bij zeggen, dat het een enigzins gedateerde folder is, dus kan zijn dat het allemaal tegenwoordig wat meer uitgebreid is

Rivabo%20Tunnels%20%20Schroeven1.jpg

Dit stond trouwens ook nog op de folder, weliswaar niet van toepassing op de 7-Seas, maar misschien wel handig voor diegene die daar naar op zoek is.

CPP1.jpg

Prijzen lagen inderdaad op het al eerder genoemde nivo

Groet,
Andre

Maar is dat nog steeds allemaal leverbaar dan?
Er is niets over terug te vinden op de site van Rivabo

Hi Adam,

Die Tunnels en Schroeven zowieso, daarvan heb ik kort geleden die hele 50 mm serie van besteld.

Die variabele props weet ik niet zeker, maar ga daar eigelijk wel van uit,
ik moet dat foldertje nog terug brengen, dan zal ik het wel gelijk vragen

50 en 70 mm bij elkaar:
50mm%20en%2070mm.jpg

groet,
Andre

Hoi André,

Als je dan toch nog terug gaat naar die winkel, zou je dan eens kunnen vragen of ze nog meer informatie hebben over die "variable pitch" schroeven, misschien is het wel iets voor mijn Amsterdam :D . De kleinste is 60mm en dat zou precies passen onder mijn Amsterdam, dan nog een straalbuisroer eronder en dan is het net als het origineel :D .

Ik zat nog even te denken om zulke schroeven onder mijn Smit Hunter te hangen, maar als je in het plaatje kijkt zie je staan; "only right". Ze leveren (als ze nog leveren) alleen rechtsdraaiende schroeven, je kunt dus geen dubbelschroever uitrusten met deze schroeven van Rivabo :cry: .

André, je schroeven blijven dus onder de Smit Hunter zitten :wink: ,

Groetjes Danny.

André, Thanx voor de info! Erg handig dat die schroeven al "afgetopt" zijn (scheelt weer een hoop werk :wink: ). Je komt op deze manier wel erg vaak in die modelbouwzaak, of gebruik je ons gewoon als "alibi" :wink:

Hi Danny,

Ben vanmiddag even langs geweest, en heb het volgende kunnen achter halen. Die nummer die op die Rivabo folder staan, zijn niet meer terug te vinden in de prijs lijst. Wel hadden ze in die winkel nog een aantal reserve bladen liggen, want die worden blijkbaar ook los verkocht.
Helaas zat niet de naaf erbij zoals afgebeeld op de folder.
Maar wat is nou het verhaal, die reserve bladen die er nog waren zaten in een verpakking van Raboesch :?: :?: :?:
Wat het allemaal nog vreemder maakt, was dat er op die raboesch verpakking stond ''made by rivabo'' 8O
Anyway, het volgende kunnen vinden 910-41 is een set reserve bladen 70mm links, 910-51 hetzelfde maar rechts, kosten 19.80 per set
910-70 is 90mm, en 910-71 is 100mm deze twee kosten 29,55, dit zij allemaal Raboesch bestel nummer. Helaas geen nummer kunnen vinden van andere maten, en nummer van de naven, maar dat het tioch nog ergens in het product gamma zit, schept toch weer hoop.
Ik denk met een paar mailtjes naar beide dat je nog wel meer te weten komt. Houdt er wel rekening mee, dat de leverancier van die spullen, model engineering, nog tot en met de eerste week van september met vakantie is

Groet,
Andre

Hoi Andre,

Bedankt voor de info :thumbsup:. Na het lezen van je verhaal vrees ik met grote vrezen dat deze schroeven niet meer gemaakt worden :( . Op de site van Rivabo is niets terug te vinden en ook bij Raboesch worden ze niet genoemd. Maar ik ga in ieder geval naar beide even een mailtje sturen, je weet maar nooit :D .

Wel vreemd dat er rechtse en linkse reserve bladen worden verkocht, want op dat ingescande plaatje staat "Right only". Waarschijnlijk zijn die er dus later bijgekomen.

Goed als ik wat meer weet horen jullie het wel :D .

Nu weer terug :ontopic:, we waren immers over de 7-seas bezig.

Groetjes Danny.

Hoi Allemaal,

Heel stiekem toch weer even :offtopic: ,

Ik heb even navraag gedaan bij Rivabo over de Variabele Pitch Schroeven. Helaas kreeg ik het antwoord wat ik al verwachtte; de schroeven worden niet meer geleverd :cry: .

Nu nog even proberen bij Raboesch proberen, maar ik heb nog maar weinig hoop :( .

Groetjes Danny.

Het nadeel van de Rivabo verstelbare schroeven was dat de naaf een grote diameter had en de bladen zeer klein waren.
In 1993 was er op Nienoord een Smit Nederland zelf gebouwd schaal 1 : 20 als ik het goed heb.
Die had de verstelbare schroeven zelf gemaakt en daar zaten we verlekkerd naar te kijken want de naaf was kleiner en het systeem ook steviger als dat we van Rivabo kenden.
Deze man van de Smit Nederland kwam volgens mij uit het Westen des lands.

Ik denk dat de zwakte ook de reden is dat het uit productie genomen is.

Wisten jullie dat de eerste messing schroeven die ik gezien heb op Hobby en Techniek in Utrecht door een oude modelbouwer gemaakt werden die had een apparaat ontworpen waar de naaf op bevestigd werd en dan moest je aan een slinger draaien waar weer een cirkelzaag mee bewogen werd die de gleuven in de naaf zaagde.
Er zat een verstelling op om 3 of 4 blads te maken.

Zo daar zijn we weer,
Na een maand internetloos te zijn geweest (thuis althans) eindelijk weer tijd om wat te posten.

Daar ik nog steeds niet de juiste spullen heb voor het behandelen van de romp, Ben ik maar verder gegaan met het aankleden van het werkdek en opbouw.
Eerst de spanten maten over gezet op het dek, zodat de rest makkelijker uitgenmeten kon worden. Daarna het houten deck erop geplant en afgewerkt met messing hoekprofielen. Tevens de fundatie van de reels aangebracht en de maten van de koelcontainers uit gezet. Kort geleden is de beslissing gevallen dat de PS container komt te vervallen, omdat er een werkboot davit op die plaats komt te staan.

Binnekort weer meer,
Groet,
Andre

Wooden%20deck.jpg

Aeronaut heeft nog variabele pitch schroeven.
De bedrijfsleiders van Raboesh en Rivabo zijn broers, niet zo vreemd dat ze onderdelen uitwisselen.

Back