Bouwverslag Pacific Rapier

Adam,

Er dwars doorheen 8O

Ik heb ze gezaagd op 27 mm, daarvan steekt er 25 bovendek uit, na het uittekenen boor ik met een 1 mm boortje 2 gaten naast elkaar, en hoon het daartussen een beetje uit. Tipje seconden lijm zet ze voorlopig even vast, en nadat den stukje hekwerk af is, gaat er een beetje plamuur tegen aan. Met de constructie van de opbouw heb ik alle hoeken verstevigd met 8 x 8 mm houten latjes, dus daar vallen de scepters ook in, zodoende wordt het behoorlijk stevig !

Groet,
Andre

Hoi Allemaal,

Is dit nu toeval? of komen alleen de MailLine heren in dit stukje van het forum? :lol: :lol: :lol: ( :wink: )

Maar goed, inderdaad een prachtig stukje werk :thumbsup:. Als ik dat stuurhuis zo zie kan ik haast niet wachten om ook met polystyreen in de weer te gaan met één van mijn volgende projecten. Dat ziet er zo netjes strak uit :D.

Groetjes, Danny.

toeval Danny louter toeval,

ja bouwen met polystyreen gaat gewoon lekker makkelijk en strak zoals je ziet, we gaan gewoon door, tenslotte heten we niet voor niets de MailLine Vaargroep... tot mails maar weer, enne Andre stinkt het erg naar de polyesther ????

Tom Boere

Bedankt Danny,

Tot op heden heb ik alle platen gewoon gesneden, wat wel resulteerd in het nodige schuurwerk, binnenkort dus toch maar een Zaagtafel van proxxon halen. Desondanks is het gelukkig niet meer nodig om je gehele model te plamuren, iets waardoor ik liever niet met hout bouw

Tom, Dat valt eigenlijk wel mee, de epoxy van Vosschemie, is vrij reukloos. Welliswaar houdt ik de zolder goed afgesloten, maar ook daar valt de stank best mee. Eerlijk gezegd stinkt de G4 veel meer.
Het was dit weekend wel lekker warm thuis trouwens, na de epoxy aan te hebben gebracht heb ik de CV lekker hoog gezet, de thermostaat stond op 26 graden, anders kwam ik niet boven de 20 graden op zolder.
phhh,

Groet,
Andre

als ik het goed begrepen heb dan heb je de buitenzijde bekleed met glasvezeldoek?

heb ook jaren geleden eens houten romp gemaakt en toen anders te werk gegaan:

namelijk de binnenzijde versterkt met glasvezeldoek :dus reepjes doek tussen de spanten gelegd en geimpregneerd

buitenzijde enkel geimpregneerd met het polyester (dus zonder doek)

voordeel : zoals je zelf aan aanhaalde is het verschrikkelijk moeilijk om geen enkele luchtbel onder het doek te krijgen, mocht deze luchtbel aan de buitenzijde zitten is dit een enstige verzwakking van de romp

als je dit doek aan de binnenzijde ligt ter versteviging kan een eventuele luchtbel veel minder kwaad en de romp krijgt toch voldoende stevigheid ,zeker als je de buitenzijde rijkelijk impregneerd met het hars

na 15 jaar ziet die romp er nog uit alsof er geen houten latje aan te pas is gekomen :-)

en zoals ik al eens schreef : prachtig stukje werk!

Hi Penneman,
Bedankt voor het compliment,

I heb de romp bekleed met 3.6 mm Triplex, de stroken heb ik gezaagd uit een volle plank, zodat ik nergens lassen zou krijgen (minder sterk)
Daarna heb ik de buitenkant van de romp 1 keer in de G4 gezet en de binnenkant 2 keer. Die laag epoxy, en glasvezel doek heb ik er eigenlijk op aangebracht als extra bescherming, aan de stevigheid draagt het niet veel bij.
Het is trouwens wel gelijk de laatste keer dat ik de houten romp handhaaf, van de volgende romp wil ik een mal trekken, zodat ik me geen zorgen heb van indringend vocht.

Groet,
Andre

hallo Andre,

ik begin niet meer aan die houten rompen,is me te veel werk
duurt een eeuwigheid om die romp perfect glad en egaal te krijgen ,kost een fortuin aan plamuur ,schuurpapier en zweet :-)

nadeel is natuurlijk dat je niet kunt bouwen wat je wil en afhankelijk bent van wat er op de markt te koop is

Goedeavond,

En weer een beetje verder, de romp is bijna helemaal glad,
Van de week aan het schuren geweest, en aan het schuren, en aan het schuren, afgewisseld met wat schuurwerk, waarna nog wat schuurwerk volgende> :?
Ik heb haar nu een even lik verf gegeven, zodat de laatste oneffenheden zichtbaar worden en kunnen worden weg geplamuurd.
Groet,
Andre

Romp%20Schuren.jpg

ps, het zwart is maar tijdelijk, het wordt geen Smit 7-Seas

Hoi Andre,

Hoe heb je de verf zo netjes op de romp gekregen? Met de kwast, roller of met een verfspuit? En waarom eerst zwart als er straks rood en blauw overheen moet komen?

Groetjes, Danny.

Hi Danny,

Gewoon met een spuitbus, ik had toevallig nog een zwarte staan. Ondertussen is het er al weer bijna helemaal af hoor, vandaag met de hand alles uitgeschuurd.

Jan, windje he, was volgens mij niet bij harlingen, maar op het haringvliet. Ze zijn naderhand binnendoor naar Rotterdam gevaren, via het spui.

Groet,
Andre

Goedeavond,

Nou het zwart is er al weer afgeschuurd, en links en rechts is ze wat bij geplamuurd. Verders zitten de schroefassen erin gelamineerd, en zijn de smeerkokers op de roerkoningen gezet. op het kokertje heb ik een moertje gesoldeerd zodat er als er vet is bijgespoten, met een schroefje een beetje druk op het geheel kan worden gezet. Tevens de ophanging van de sternroller gemonteerd, zodat dit ook helemaal afgewerkt kan worden.
Aan de buitenzijde van de romp zitten alle horizontale berghouten er op, ondertussen ben ik bezig met het vervaardigen van de vertikale. De komende periode gaan we hierme verder plus het monteren van de schroeftunnels, kluisgaten monteren, en monteren van de Beckerroeren

Groet,
Andre

7-Seas%20Achterkant.jpg

@ Andre Meere
Hoi Andre ik kan op de foto niet goed zien ,hoe of dat de flap van het BECKERROER bediend wordt.
Ik weet wel hoe het werkt maar kan dat bij jou niet goed zien hoe of dat je dat gaat doen. :? :D

Mijnheer van Gent,
Ik moet de houder voor de roerflap inderdaad nog monteren,
Uit de verpakking bleek dat de oorspronkelijke roerkoning te kort was en onder de waterlijn uit zou komen, dus de hele roerkoning maar verwijderd. Ik heb er toen een nieuwe roerkoning ingezet van 6mm die door een buisloopt van 10 mm, aan boven en onderzijde een flenslager en onder nog een extra lager voor de afdichting. Het nieuwe spul zo gemaakt dat het nu wel boven de waterlijn uitkomt, en er een vulpijp op gezet zodat het lekker vol met vet kan worden gezet. De bevestigingsplaten voor de roerflappen waren eerst al gemonteerd, maar na het geknoei met de epoxy, waren ze niet echt gangbaar meer, nou ja eigenlijk totaal niet. Dus ze er maar weer afgehaald, gangbaar gemaakt om ge binnenkort weer te kunnen monteren

Groet,
Andre

Heb dat ook een keer moeten doen met die Becker Roeren maar heb het nieuw gedraaid op de draaibank.
Dat is weer een voordeel van Gent.

Zo, terug van nooit weggeweest ! :hammer:

Langzaam aan zijn we maar weer aan het bouwen geslagen
ondertussen zitten de roeren vast, straalbuizen hangen er onder, en buizen tussen kluisgaten en deck erin gelijmd.
Tussendoor nog een sleeplier in elkaar gezet, met naar alle waarschijnlijkheid, genoeg sleepdraad (30 mtr)
Verders maar doorgegaan met het monteren van de verschansing, zodat het hele gebeuren binnenkort in de verf kan

Groet,
Andre

7-Seas%20workdeck.jpg

Back