bouwverslag paf trainer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lijkt er verdacht veel op. Maar ik ben geen expert.
In geval van twijfel is een beetje te ver naar voren natuurlijk wel altijd veiliger dan te ver naar achter natuurlijk. Ik zou voor het aangegeven punt gaan als ik jou was.
 
Ik kan dus geen aangegeven punt vinden :cry:
Alleen van het type groter en het type kleiner.
Van het type kleiner weet ik dat die geen geprofileerd stabilo heeft.
De grotere heeft dat wel, alleen weet ik daar de maat van de koorden weer niet misschien is die wel gelijk aan de 2 meter :cry:
Ik hou hem ook graag iets te ver naar voren.
Maar ik wil morgen de motor pas maken, die komt niet direct op het motorschot maar op afstandhouders.
Hoe verder het zwaartepunt naar voren moet hoe verder de motor naar voren komt.
Want ik wil lood vermijden als het mogelijk is.
 
Habe gerade eben mit Peter telefoniert. :lol:
Schwertepunkt liegt 110 mm vom vorderseite vleugel bij der 2,0m versie.

Mvg Johan
 
Hartelijk bedankt voor jullie hulp.


Ik heb de steunen veel te lang gehouden het zwaartepunt leg nu in iedergeval veel te voorlijk.
De steunen kunnen misschien wel helemaal weg.

De sleephaak heb ik gemaakt en ingebouwd.
Daar moet alleen nog wat koolstof kous omheen aan de bovenkant.
De vleugel kan nu ook vast de bouten zijn door geboord.
Op de multiplex plaatjes heb ik daarna nog balsa gedaan, om evenhoog als de zijkanten te komen van de romp.
Het landingsgestel is ook gebogen en gesoldeerd.
Alleen moet daar nog vering in gemaakt worden tussen de wielen.
HPIM3800.JPG

HPIM3804.JPG

HPIM3806.JPG

HPIM3808.JPG

HPIM3801.JPG

Nu moet de plaats van het landingsgestel nog verstevigt worden.
En het staartwiel moet nog pas gemaakt worden.
En ook het richtingsroer.
De vleugel kan al gefolieèd worden.
Ik moet nog even nadenken wat voor roerhevels er op komen of gewone simpele kunstof hevels of gfk, maar die moet ik dan zelf maken.
En de gasstang is ook altijd zo´n getob met de zenoah.
Maar we vorderen lekker
 
Laatst bewerkt:
Bertus zei:
En de gasstang is ook altijd zo´n getob met de zenoah.

Nee hoor , effe een heveltje er tussen en klaar is kees :lol:
Effe een fotomontage (bij mijn anderen zit een motorkap er omheen)

pict0087lz6.jpg


Ik trek dan aan de hevel met een touwtje (heb je geen speling)

Mvg Johan
 
zat ik met mijn berekeningen dus toch nog niet zover uit de buurt.
Dit kwam rollen uit het online programma dat ik ervoor gebruik.
Zwaartepunt op 25% is 9,5 cm vanaf de voorzijde van de vleugel
Zwaartepunt op 28% is 10,64 cm vanaf de voorzijde van de vleugel
Zwaartepunt op 30% is 11,4 cm vanaf de voorzijde van de vleugel.

Het zwaartepunt ligt dus volgens die gegevens van PAF op ongeveer 29% van het MAC
 
Inderdaad Theo grote klasse.
Vandaag ben ik weer verder gegaan.
Het landingsgestel is pas gemaakt op de romp.
De servo's voor het hoogte en richtingsroer zitten erin en de stuurstangen pasklaar gemaakt (de gaten in de romp bedoel ik)
Het het staartwiel gebogen en pas gemaakt.
Het is wel een beetje te dik maar we hadden geen ander.
Het komt in een koolstof buisje in het richtingsroer.
De balsa blokken boven de vleugel bevestiging zijn op maat geschuurd.
Het gaat nu lekker op schieten om te gaan folieën.
HPIM3812.JPG

HPIM3814.JPG

HPIM3816.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik zit nu te denken wat voor zadeltjes ik voor het landingsgestel ga gebruiken.
Ik heb zelf nog wel eens kunstof zadeltjes gemaakt.
Of van koperen strip.
Even kijken wat de voorraad bied :P

Ik zit ineens te twijfelen of ik de motor wel goed heb gezet, misschien staat hij op zijn kop veel beter :cry:
Nu kan ik het nog veranderen, de carburateur steekt zo lelijk omhoog.
Mijn broer wil toch nu al een ks resopijp kopen het hang ook af van hoe makkelijk ik aan een bocht kan komen.
Want ik wil de pijp graag mooi midden onder de romp hebben.
 
Bertus zei:
Ik zit nu te denken wat voor zadeltjes ik voor het landingsgestel ga gebruiken.
Ik heb zelf nog wel eens kunstof zadeltjes gemaakt.
Of van koperen strip.
Even kijken wat de voorraad bied :P

Ik zit ineens te twijfelen of ik de motor wel goed heb gezet, misschien staat hij op zijn kop veel beter :cry:
Nu kan ik het nog veranderen, de carburateur steekt zo lelijk omhoog.
Mijn broer wil toch nu al een ks resopijp kopen het hang ook af van hoe makkelijk ik aan een bocht kan komen.
Want ik wil de pijp graag mooi midden onder de romp hebben.

Ik zou de zadels van Alu maken.
Vooral bij de huckepack starts heb je veel druk op het gestel.

Ik bouw de Zenoah`s altijd hangend op.
Toni heeft hier voor de passende krummer.

gamma1ez5.jpg


De Zimmermann Reso die Toni verkoopt is ook naar mijn mening het beste voor de Zenoah.

Ook een kelk moet je nog monteren op je Cab.
Vooral bij grotere maten prop word het afstellen beter en hij loopt veel langsamer in de ondere toerbereik.

Mvg Johan
 
Kijk Johan jij begrijp wat ik bedoel.
Levert deze reso net zo veel of meer vermogen als de ks reso pijp? en ook het geluid is belangrijk
En is dit setje ook ergens in nederland te koop? want ik ben niet zo'n held in buitenland bestellingen te doen :P
Waar heb jij het besteld bij tono clark zelf?
 
Hij had alleen maar losse bochten :cry:
En ook die pijpen heeft hij niet.
Of is het niet moeilijk om bij toni clark te bestellen?
Ik ben altijd bang dat ik het verkeerde bestel.
En ik weet niet hoe het met het vermogen en het geluid zit met de toni pijp en de ks pijp?
Kunnen jullie me daar wat over zeggen?
 
Lijkt mij niet dat de TC pijp minstens evenveel vermogen heeft als de KS, ook zijn TC spullen altijd erg aan de prijs, ik zou toch eerder voor KS gaan, is zelfs nog bij Quartel te krijgen.....

Grt.
 
Jullie maken me het wel moeilijk zeg :P
Heeft Quartel die bochten ook?
Ik bedoel die in 1 keer passen zonder te hardsolderen?
Want dan ga ik daar van de week heen.
De ks is daar ook 10 euro goedkoper.
 
Bertus zei:
Jullie maken me het wel moeilijk zeg :P
Heeft Quartel doe bochten ook?
Ik bedoel die in 1 keer passen zonder te hardsolderen?

Q kan gewoon KS leveren (en bestellen mits nodig) dus die bochtjes ook neem ik aan. Kant- en klare bochten heeft KS ook, moet je ff op hun site kijken. Je kunt het ook eens proberen bij mec-modelbouw.nl.

Grt.
 
Alexzzz zei:
Lijkt mij niet dat de TC pijp minstens evenveel vermogen heeft als de KS, ook zijn TC spullen altijd erg aan de prijs, ik zou toch eerder voor KS gaan, is zelfs nog bij Quartel te krijgen.....

Grt.

Een Zimmermann Reso heb jij nog nooit gezien laatstaan het vermogen getest. :oops:

Iedereen die het wil zien moet maar effe langskomen of in 2008 te zien op verschillende Meetings.

Mvg Johan
 
Wat ik nu bij tc lees is dat ze een toerental gemeten hebben van van 9400 toeren :cry:
Vandaar dat die pijp zo klein kan zijn.
Ik wil niet boven de 7500 a 7900 toeren uitkomen anders kom ik toch nooit onder de 80 db(a) :cry:
 
Bij W&W is veel KS op stock, handig wanneer je een bocht zelf wil maken. Gewoon alles meenemen en je kan passen welke bochtstukjes je juist nodig hebt.

Een KS geeft heus niet meer vermogen omdat deze conisch is. Kijk ook maar eens naar een BMB of Greve reso, dat is idem als Zimmerman, lijkt op een lange cannister.

Nogal kort om de bocht door te zeggen (zonder test) dat een KS meer geeft dan een andere.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top