bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

Hallo allen,

Een tijdje wienig aan de Hertog gebouwd. Toch heb ik in die tijd nog wat "keutelklusjes" gedaan. Waaronder;

- tuien aan de schoorsteen
- kaapstanders
- enkele dekhuisjes
- kappen over de ankerketting

Hier de foto's...

dscn2263.jpg

dscn2267v.jpg

De kaapstanders zijn gemaakt uit een stuk bezemsteel en op kleur gebracht. Foto is het achterdek...

dscn2265.jpg

De kappen voor de ankerketting zijn gemaakt van messing buis en messing plaatjes...

dscn2266c.jpg

dscn2268f.jpg

dscn2269n.jpg

De kappen samen met de nieuwe kaapstander.

dscn2270h.jpg

dscn2271a.jpg

En tot slot de dekhuisjes.

Tot zover maar weer.

groeten Paul

Zeer mooi gedaan,alleen de kaapstaander vind ik nogal grof van structuur.

ps . moet dringend nog eens het bouwverslag doorlopen op te zien hoe je het dek hebt gemaakt.Prachtig hoe die zwarte naden een beetje dieper liggen.

Zeer mooi gedaan,alleen de kaapstaander vind ik nogal grof van structuur.

Hallo Newbie,

Bedoel je het houtstructuur of bouwwijze? De foto's op je scherm zijn wel ruim 200% uitvergroot evenals die kappen voor de ketting... Zal er voortaan een muntje bij leggen voor een houvast qua maat. Op schaal valt het wel mee hoor. Misschien had ik die dwarslatjes nog iets keiner en dichter op elkaar moeten houden...

De dekplanken zijn op een donkere achtergrond gelijmd en daarna gelakt (dus zonder te "breeuwen").

groeten Paul

Ik bedoelde de houtstructuur.Gaf een indruk van veel opstaande vezels.Maar als het 200% uitvergroot is ,is dat begrijpelijk.

Bedankt voor de uitleg van de dekplanken.Ik vermoed dat het gelijmd is met watervaste houtlijm.Alleen heb je geen bang dat er water kan inkomen en blijven staan.Want het zijn toch maar kleine kiertjes waar het water zeer moeilijk uitgaat.

Maar ik zeg het toch opnieuw,zeer mooi gedaan,geeft een echte ouderwetse indruk.
Dit ga ik bij de S.T. ook toepassen.Gedaan met zwarte stift die uitloopt in de poriën en dergelijke.

@ Paul,

Ja gaat de goede kant op zou ik zeggen.
Alles ziet er "echt"uit!
Gaat heel mooi worden,zeker weten.

@ Newbie

Het is normaal bij hout dat de vezels"opstaan"na het werken met lak en dergelijke,ook na het schuren en opnieuw lakken.
Ligt vooral aan het soort hout wat men gebruikt,en hoe glad het was voor de eerste laklaag.
Word het van te voren nog met beits behandelt ruwt het nog meer op.
Dan is nog de vraag:was het een Acryllak(water-alkoholbasis) of een conventionele lak op Thinnerbasis(NC-Nitrocellulose-nitrolak).

Dat met de stift voor tussen de dekplanken lijkt me niet zo`n goed idee,vooral als het echt hout is,je krijgt het naderhand nooit 100% eruit geschuurd.
Beter is zoals bij Paul of als ikke,een donkere ondergrond en dan erop lijmen.

Groet,John

"keutelklusjes"

Hallo Paul,

Wat jij keutelklusjes noemt, vindt ik een staaltje van ware modelbouwersbloed. Man, man, wat ziet het er weer gelikt uit. Zelfs bij deze extreme vergrotingen is er nergens een uitschietertje te bespeuren.
Als het zo klein, zo mooi is, hoe mooi ziet dan een "KEUTKLUS" er dan wel niet uit.
Ben even gestopt met de romp van de Willempie, ben nu bezig met de rooksalon 3e klasse. Is ook priegelwerk, maar bij langena niet kwaliteit Paul Burghoorn. Ach erme ik.......

Opa Jan

Ik volg dit draadje al een tijdje in stilte, en ik durf te zeggen dat je één van de meest vakbekwame scheepsmodelbouwers bent die ik ooit gezien heb!

Ik sta met m'n mond open kwijlend te kijken naar je creatie. Je bent echt een voorbeeld!

Hou dit vol, het is niet alleen museumkwaliteit, het gaat er zelfs vér boven!

Complimenten!

Hallo allen,

Dank, dank voor de complimenten! Ook leuk dat ik de intresse van een vlieger kan trekken...;)

@Luc,

Na het leggen van de dekplanken zijn er 2 lagen G4 overheen gegaan. Daarna heb ik het geheel met een sienna/ombersluier op kleur gebracht om vervolgens 2 lagen zijdeglans blanke (alkydharslak) lak aan te brengen. Dit moet voldoende zijn ter afsluiting van vocht...

@Jan,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik je sprak. Je werk volg ik op de voet. Het priegelwerk/keutelklus vind ik het leukste aan modelbouwen... Je kan straks je lol op met Willempie.

groeten Paul

Nou, ik ga eerst maar weer een emmer halen....

Wat ik mij overigens afvraag, op dit schip zie ik een kompas op een torentje buiten de stuurhut staan. Ik heb een zwarte zee (zeventiger jaren, Kinderdijk) en die heeft ook een "los" kompas helemaal boven op de brug staan. Feitelijk op dak van de stuurhut. Dit is mij bij oude schepen van weleer ook vaak opgevallen. Waarom werd dit zo gebouwd?

Jahre, ik moet er ook een dweil bij pakken als ik deze kunstwerken aanschouw !
wat betreft het kompas dit heeft te maken met de natuurwetten van het magneetisme.
het moeder kompas zoals dat wordt genoemd is een vloeistof kompas met een magnetische naald en wordt daar geplaatst , zo hoog mogelijk en ver van alle magnetische metalen als zijnde opbouw metalen stuurhut enz.. enzz.
om een zo zuiver mogelijke aanwijzing van het magnetische Noorden te verkrijgen.
met de tegenwoordige electronica en GPS satelieten is dat niet meer zo noodzakelijk als vroeger maar de GPS antenne staat ook op de stuurhut, en als men een volledige blackout krijgt op zee heden ten dage is er altijd het moeder kompas wat de juiste magnetische koers aan geeft.
Ook al betwijfel ik of de stuurlui van 2009 dit nog kunnen omzetten met variatie en deviatie naar een ware koers.
kijk maar als er in de stad stroom uitvalt, dan gaan alle winkels dicht want er is geen kassierre die 2 boodschappen bij elkaar op kan tellen uit het hoofd.

groeten, Brandaris

@Jahre Viking,

Klopt wat Brandaris schreef over het kompas. Toch even een aanvulling. Het kompas in het midden was een ijk-kompas. Er liep regelmatig een matroos van de brug naar het ijk-kompas toe om te verifieren. De twee bollen naast het kompas (rood-groen) waren van weekijzer en dienden ook als compensatie. Zo ook hingen er weekijzeren staven in de holle houten paal en kon men deze hoger of lager hangen ter compensatie.

groeten Paul

Hallo allen,

Ben al een tijdje bezig met de vleigtuigkraan. Waarschijnlijk heb ik het zaakje vanavond klaar, gespoten en wel zodat ik de foto's morgen erop kan zetten. Hieralvast de foto's van de voorbereidingen...

dscn2276.jpg

dscn2277i.jpg

De fundatie voor de arm/giek. De tandenkrans is afkomstig van een veerton uit een oud zakhorloge...

dscn2278.jpg

dscn2279.jpg

Het blok wat aan de arm komt te zitten.

dscn2280.jpg

En het bedieningspaneeltje...

Morgen meer foto's van de vliegtuigkraan.

groeten Paul

Hoi Paul
is weer van hoge klasse die freubels van je.
maar is dat muntstuk een teken dat de crisis ook bij de klokkemakers toeslaat ;)
groet Loek

Hey Jahre,

ik heb wel eens eerder gemerkt dat imageshack er een poosje uit ligt. Op dit moment zie ik iig foto's :-)

VrGr,

Theo

Back