bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

@Loek,

Dat krijg je als je aan de grond zit...:-D

@Frans,

Graag gedaan!

@Jahre Viking,

Geduld...

@Koen,

De grote delen met een vlammetje, de kleine delen met de bout.


Geloof dat ik nu wel overal antwoord op gaf.

Nu de foto's van de vliegtuigkraan, vers van de pers...

dscn2282.jpg


dscn2283c.jpg


dscn2284.jpg


dscn2285.jpg


dscn2286k.jpg


dscn2287.jpg


dscn2288.jpg


dscn2293i.jpg


dscn2294.jpg


Tot zover projectje vliegtuigkraan.

groeten Paul
 
Hier nog een vlieger die dit draadje in stilte volgt :-)

Paul, zo'n muntstukje erbij moet je vaker doen. Verhoogt het verwonderings-gehalte met nog eens 300%!

Ik zit ook met enorm respect naar je weatherings-kunsten te kijken. De stalen platen op die kraan...fantastisch gedaan.
 
Zeer mooi gedaan paul,maar voor iemand die op details let mis ik toch nog een detail die mij direct opviel.

nl.

De 4 sleuven om de hendels op en af te bewegen om de kraan te bedienen. Misschien gewoon met verf nabootsen.

dscn2283c.jpg



voor de rest, prachtig werk.

ps :hoe geraakt de kraan aan het tweede vliegtuig of is dit fotobedrog.(kraan te kort)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!

@Luc,

Ik heb je tip opgevolgd...;)

dscn2295p.jpg


Wat betreft de viegtuigkraan, deze komt net boven de vleugels van de laatste Fokker. Had het ook liever iets verder onder de kraanarm willen hebben maar moest een keuze maken voor het uitneembaar dekdeel om bij de servo en andere elektronica te kunnen. Soms moet je een beetje smokkelen...

Ter vergelijk met de echte kraan zie eerste posting. Hier een zijaanzichtfoto genomen van de kraan.

dscn2296d.jpg


groeten Paul
 
Vanaf welke plaats wordt de kraan bediend? het lijkt me dat zelfs een jochie van 7 wringen heeft om bij de hendels te kunnen komen, laat staan een volwassen zeeman die wegens eerder besproken tooghangerij ook nog al eens de neiging hadden wat corpulent te zijn. (Nu is dit een marieneschip en daar hebben ze alleen maar kwieke jongemannen met strak, plat buikje)

Misshien ben ik een beetje voorbarig, maar het lijkt mij dat er een laddertje mist om bij het bedieninspanneel te komen. Of is deze nog in aanbouw?
 
@Jahre,

Dat het wringen was is een ding wat zeker is. Ze dachten toen niet echt aan ergonomie... Zie eerste postingfoto's van het originele schip.

De ladder komt aan de voorzijde van de mast en loopt door tot de zalingen. Daarna moest men overstappen op een tweede ladder aan de achterzijde van de mast om naar de top te kunnen. De overstap naar de kraan gebeurde op de achterste punt van de kraan. Zie foto's.

groeten Paul
 
Hé Paul,

Jij kan gestaagd voort bouwen aan uw kunstwerk met de grote K.
Zoals al vele hier gezegd hebben uw bouwkunst is bewonderingswaardig en enorm precies gemaakt.
Hoe jij dit volhoud is me soms een raadsel, ik zit nog altijd in crissis maar probeer wel geregeld wat ideetjes te pikken vanuit uw bouwverslagen.

Wat gebruik jij voor 3 dubbele takelblokken, of maak je die soms ook zelf ?

Paul, bouw ze verder en tot de volgende

Groetjes
Dirk
 
Ik zou een moord doen om zo'n juweeltje in mijn huis te hebben staan!!!
Van dit soort bouwen kan ik alleen maar dromen!

We blijven het volgen!!!
 
@Frederic,

Das nogeens een reactie!!!

@Dirk,

Als het een 3 duubbel blok moet worden, dan zou ik die zelf uit messing maken. Alleen de poelies haal ik uit andere katrollen.

Groeten Paul
 
eerste proefvaart!

Hallo allen,

Vandaag op de club de eerste proefvaart met de Hertog Hendrik! Mooi weer weinig wind, helemaal top.

Hier de foto's... Helaas alleen stilliggend, misschien komen er nog varende later bij.

hertog01.jpg


hertog02.jpg


hertog03.jpg


dscn2298.jpg


dscn2299.jpg


Denk wel dat het laden van de accu's en ballast in de toekomst een probleem wordt zodra de andere geschutsstukken en sloepen erop staan, maar tegen die tijd zien we wel... Het schip vaart perfect en ligt als een blok in het water maar dat is logisch met een gewicht van rond de 50 kilo.

groeten Paul
 
Beste Paul, tot nu toe heb ik me nog niet gemeld in dit topic. Ik was gewoon sprakeloos over het hoge technische en artistieke niveau. Maar dat U dit kunstwerk aan de elementen durft toevertrouwen, daar heb ik maar een woord voor " Chapeau " zoals we in België zeggen. ( Hoedje af!!! Om te complimenteren )
Groetjes, Jos
 
hallo paul

ik kan alleen jos maar bijstaan
een juweeltje van kunnen waar ik niet aan kan tippen
en dit niveau waarscheinlijk nooit zal halen
al doe ik wel mijn best hahaha
het is haast een 3d schilderij als je het zo bekijkt

groetjes raf
 
Wel Paul ,gewoonweg prachtig.

vraagje:: op de eerste foto zie ik rook uit de schoorsteen komen.
Geeft dit het gewenste resultaat of ???
 
Drup drup drup....


Als ik hem ooit in het echt zal zien dan moet er permanente dijkbewaking komen. Een tsunami van vers kwijl zal de polders vullen. Gemalen kunnen het niet aan en spuisluizen zullen de stroom niet langer kunnen verwerken. Rivieren treden buiten hun oevers en de noodtoestand word afgekondigd. Nos, cnn, zdf en ndr, rtl en sbs, het leed is niet meer te overzien. Kamervragen en kabinetscrisis. Opstanden en muiterij, alle verloven van de politie ingetrokken en het leger paraat. Zou ik nog de enigste zijn, maar er zijn hier meer. Er zal gesproken worden over terroristme en georganiseerde misdaad.

En dat allemaal omdat jij een boot bouwd. Het zou verboden moeten worden zulke mooie boten te bouwen. Het is onverantwoord, te veel risico.

50 kilo?????? Go[CENSUUR]tig. Ik vraag me serieus af of mijn Jahre Viking project uberhaupt haalbaar zal zijn.










(Noot aan de site eigenaar; ik mis een "kwijl" smiley.)
 
Back
Top