bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

Zo snel bouw ik ook weer niet hoor...

Speciaal op verzoek van Jahre Viking, nog wat vaar foto's...

Deze prachtige vaarfoto's zijn geschoten door Daan Bart. (dank je Daan!)

img6148kopie.jpg

img6149kopie.jpg

img6150kopie.jpg

Tot zover de vaarfoto's, vanaf nu weer de bouwfoto's.

groeten Paul

Het mooie ven deze grote schepen is dat ze heel realistische golven maken.

Geweldig Paul! Heerlijk om te zien, geweldig mooi.
Leuk dat er mensen zijn die die moeite nemen.

Heb je een Ral-kleur van de gele schoorsteen toevallig?
Ik zoek zoiets.

Groeten Walter

Op het water is zij in haar element kan je wel zeggen.Ziet er strak uit,en een heelmooi vaarbeeld,echt de fotos zijn ook mooi geschoten.
Jammer dat ik het niet in het echt kon zien,echt een mooi schip te water!

Grtz,John

Wederom bedankt voor de compli's!

@Walter,

De exacte kleur van de schoorsteen wordt een beetje moeilijk. Het is namelijk een mengsel van een spuitlak en een grondprimer.
De gele lak; Motip No. 43400
De grondlak; Motip No. 04053

Dat samen mengen en het is de kleur, een beetje zacht geel... Wel even aflakken met blanke lak omdat je een grondprimer gebruikt.

groeten Paul

@Henri,

Uit de Regentes-klasse zijn drie schepen onstaan, later kwamen er twee bij van een iets groter type. Over die drie eerste behoort ook de Hertog. Bij alle drie is het loopdek verschillend. Alleen van de Regentes heb ik het dekkenplan, deze hield ik aan als leidraad waarbij ik als extra aankleding nog wat opbergkisten op het dek zet. Inderdaad is het loopdek na het brugdeel tot aan de achtermast vrij kaal. Dit hoort dus zo. Het enige wat ernog op kan is de tropentent over het gehele dek. (zie allereerste foto topic) Bij deze heb ik besloten om de tent erop te zetten.

groeten Paul

Paul,

Ik heb de afgelopen dagen met veel belangstelling en bewondering de bouwverslagen gelezen van de "Hertog Hendrik" en de "Holland". Wat een heerlijke schepen en wat een schitterend gezicht om ze in het water te zien liggen.

Ik zou je wel duizend vragen willen stellen maar zal me (voorlopig) beperken tot deze: hoe krijg je een 50 kilo zwaar model, met al die details, zonder beschadigingen in en uit het water.
Groeten,

Harald

Ik zou je wel duizend vragen willen stellen maar zal me (voorlopig) beperken tot deze: hoe krijg je een 50 kilo zwaar model, met al die details, zonder beschadigingen in en uit het water.

zeer goede vraag,zou ik ook wel eens willen weten/zien.

Hallo Harald en Newbie,

Harald, nieuw op het forum dus even welkom heten. Voor de te waterlating heb ik twee manieren; als ik alleen ben kan ik de ledige romp er zelf in leggen en daarna laden met accu's en balast of ik laad het hele schip vol en maak haar vaarklaar op de wal om vervolgens samen met iemand haar te water laten. Het eruit halen in omgekeerde volgorde...

Model ledig..........+/- 20 kilogram
Model vaarklaar....+/- 50 kilogram

groeten Paul

Paul,

Dankjewel voor je welkom en je reactie; ik zat al allerlei exotische oplossingen te bedenken. Zat meer te denken aan een soort van draagframe of een soort "slipway" via welke je de boten te water zou laten (er van uitgaande natuurlijk dat je alleen zou zijn). Die flexibiliteit met die accu's scheelt zo een hoop gesleep; ik zat me met name zorgen maken om afbreken van details e.d. bij elke nieuwe tewaterlating.
Bedankt,

Harald

Hallo allen,

Nadat de vliegtuigkraan afgemaakt was, heb ik wat ruggespraak met dhr. D. Pilkes ( de mede schrijver van het boek "De vier Zwarte Zeeën"). Hij is een werktuigbouwkundige die mij aansprak op een belangrijk missend onderdeel binnen de kolom van de kraan.

Van het plateau tot aan de taatspot loopt een spil die de momentlast van de kraanarm op het draaipunt moet opheffen. Het grote probleem is dat de kraan al volledig klaar is en in breken had ik weinig zin. Na veel wikken en wegen heb ik besloten om het zaakje via een opening van de kolom het naar binnen te krijgen en op de goede plaats te monteren.

Nu de foto's...

dscn2325.jpg

dscn2326l.jpg

dscn2327.jpg

dscn2328.jpg

Tot zover maar weer, groeten Paul

Hoi Paul,

Jij kan toch wel ongelofelijk goed solderen zeg. Of het zo gegoten is (zonder gietranden dan). Word ik me daar vreselijk jaloers van. Ik ga maar geen close up maken van mijn soldeerwerk want dat is niet te vergelijken.
Maar de Tromp vaart wel goed al zeg ik het zelf. Zwaartepunt heerlijk laag en de dubbele bediening op de aandrijving scheelt ontzettend veel. Dat was echt een goed idee in plaats van buitenmodel roeren. De link naar het you tube filmpje staat in mijn verslag.
Luc

Hallo allen,

Het is weer een tijdje geleden, maar de bouw lag ook vrijwel stil. De laatste dagen/week heb ik weer wat afgemaakt namelijk de 4 secundiare stukken en een aantal touwhaspels. De haspels zijn gemaakt van stukjes rondhout en zakhorlogeraderen met wat messingdraad. Hier de foto's...

dscn2329v.jpg

dscn2351.jpg

dscn2370o.jpg

dscn2371.jpg

Voor de 4 stukken nam meer tijd in beslag. Opdat deze stukken niet gesloten zijn maar met schildplaten omringd.

dscn2352.jpg

De fundaties met voetplaat.

dscn2355.jpg

Het bepalen van de positie op het dek. Voor de vraag komt; hoe draaien ze nou het kanon? Op het originele schip konden ze de schuine verschansing wegnemen. Later zal ik er nog lijnen optekenen hoe deze delen eruitzagen.

dscn2356.jpg

dscn2359.jpg

dscn2360.jpg

dscn2363.jpg

Het eindresultaat...

dscn2364k.jpg

dscn2365n.jpg

dscn2366.jpg

dscn2368.jpg

dscn2369.jpg

Tot zover maar weer...

groeten Paul

Prachtig!

Wat vreselijk mooi zeg! En het geduld en de vaardigheden en leuke 'grondstoffen'. Prachtig.
Ik ga zeker bij mijn lokale horlogemaker langs om wat radartjes te vragen voor de 'draaiwielen' op mijn kanon en op de hatches van mijn boot!

Genieten!

Hallo Paul,

Ja moet Freek S gelijk geven,het ziet er mooi uit.
De radertjes is een goede oplossing,voor zover men ze ergens vandaan kan halen.Ik moet ook maar even kijken bij de Horlogemakers hier te lande.
Maar afgezien daarvan:gewoon mooi,naarmate je verder komt ziet het er altijd beter en mooier uit.
Verder zo! ;-)
Groet John

Mooi, taps draaien

Ik vroeg mij af hoe jij die ronde delen (in dit geval kanonlopen) taps draait, is dit op gevoel of .....hoe doe je dat op de draaibank? Het ziet er weer gelikt uit trouwens!
grt
Hawser

@John en Freek,

Het is dat jullie niet in de buurt wonen anders kwam je maar langs.

@Hawser,

Alleen de hoofdkanons zijn taps gedraaid in een hoek van minder dan 0.5 graden. De secundaire stukken zijn messingbuizen in elkaar geschoven waarbij alleen het begin van de eerste trap taps is gedraaid.

Op de vraag hoe je taps draaid; draai het langssupport helemaal naar achteren zodat twee borgbouten zichtbaar worden. Draai deze los en verstel de hoek. Dit kan alleen als je een support met gradenverdeling hebt.

groeten Paul

zeer mooi gedaan paul.

ps :misschien nog een puntje ,je verweert alles heel goed maar ik zie dat een voorwerp dat dagelijks tientallen keren wordt gebruikt nog blinkt als een spiegel.

De trap.

dscn2364k.jpg

mvg Luc

Back