bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

Paul sorry hoor , maar alles is ook zo mooi op je boot tot de aller kleinste details
het is jou keuze en verder ziet het er allemaal perfect uit !!
ik ben wel jaloers op jou bouw kunde !

groeten, Brandaris

De letters zijn handgeschilderd van zo'n 2mm hoogte wat ik persoonlijk beter bij dit type schip vindt passen dan loepzuivere decals. Het heeft een bepaalde sfeer voor dit model. ... een kwestie van smaak.

Nee hoor, niet slechts smaak. Als modelbouwer maak je keuzes in materiaal, net zoals een ontwerper dat doet. In termen van vormgeving heb je het dan over passende textuur.

"Textuur is de manier waarop iets is samengesteld (vezels enz.), hoe daardoor het oppervlak van het materiaal aanvoelt en hoe de structuur eruit ziet. Het is mede de textuur die het reflectievermogen, de manier waarop het licht weerkaatst, van het voorwerp bepaalt en dus hoe het eruit ziet."

Als een model strak is in materiaal en afwerking, dan heeft het gewoon decals nodig omdat die strakheid in klein detail als tekst niet met de hand te evenaren is.

Als een model van top tot teen een product van bijzonder handwerk is, dan zijn decals een vreemde eend in de bijt.

Vergelijkbaar geval:

Teus zei:
Na Stadskanaal gaan de oranje roundels op de romp er af, dit is nu een soort stikker en is me toch niet naar het zin :rolleyes:

Ze worden dan ook rechtstreeks op het doek geschilderd :D

DSC_6505.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Paul
Ik vind ook dat het niet stoort, die belettering, al is onze marine nou nooit zo losjes geweest.
maar als je realiseert dat de letters 2 mm hoog (laag) zijn, dan petje af hoor.
zelf zit ik te denken om etsing te gaan gebruiken, omdat op alle schepen waar ik tot nu toe op gevaren heb, er letter of cijfer plaatjes op gelast zit, die naderhand gewoon met een rollertje wit verf opgehaald worden.
maar ja om dit op 50 maal dunner te maken, kom je al gauw uit op latoenkoper.
het is in ieder geval een plezier om je bouwverslag te lezen.
wel een vraagje, die waarschuwing borden, waar werden die dan voor gebruikt?
alleen tijdens manoeuvreren, als ze in een haven waren, weel ken ik de hedendaagse borden "beware of propellors", maar zulke zijn nieuw voor mij
groet Loek

Hallo Loek,

(Tijdje niets van je gehoord, hoe gaat het met je?) Je hoort dat dat etsen steeds vaker wordt toegepast maar je kunt altijd nog belettering opplakken daarna alles spuiten in 1 kleur om vervolgens op te lakken. Dan heb je ook het effect van "opliggende" letters op je model.

De tekst "beware of the propellors" komt er eigenlijk dicht bij de bedoeling ervan. Bij de latere marineschepen maakten men een soort kooien ter hoogte van de schroeven. De rompbreedte van deze schepen waar de schroeven draaiden was al erg smal en liep uiteindelijk spits naar het hek toe. De helft van de schroefdiameter draaiden dan ook buiten het schip.
Dit is misschien een voorloper van het feit dat men bewust van het gevaar was. De vele foto's van deze schepen uit die tijd laat in de meeste gevallen zijn dat de borden uitgeklapt werden als ze afgemeerd of op de rede lagen. Tijdens vaart op volle zee lijkt mij het stug dat deze ook uitgeklapt stonden.

Tot slot aan diegene die toch nog het kunstzinnig aspect ervan inzien dat de naamborden handgeschilderd zijn.;) Ik kan jullie verzekeren dat het makkelijker was geweest om belettering te laten maken dan het handwerkje. Tijdens het aanbrengen met een triple 0 martertje heb ik echt mijn adem in moeten houden om niet te beven...

Tot de volgende update.

groeten Paul

Hallo allen,

Eindelijk het laatste bedradingswerk afgerond. Zat al een lange tijd tegen aan te hikken... Het is niet zo komplex als bij de Holland maar toch nog de verlichting in drie groepen onderverdeeld via duo-switches. Waarschijnlijk zal ze nooit in het donker varen vanwege haar delecate opbouw, maar ik geniet zo ook al als ze op het droge staat.

dscn2416.jpg

dscn2417.jpg

dscn2418y.jpg

dscn2419z.jpg

dscn2420.jpg

dscn2421h.jpg

dscn2422.jpg

dscn2423h.jpg

dscn2424u.jpg

Helaas zijn niet alle foto's even scherp maar binnenkort heb ik een nieuwe camera en zal er verbetering in zitten (moet er dan even induiken wat dat apparaat kan)....;)

groeten Paul

Helaas zijn niet alle foto's even scherp maar binnenkort heb ik een nieuwe camera en zal er verbetering in zitten (moet er dan even induiken wat dat apparaat kan)....;)

groeten Paul

Zegt niet veel over je camera, het is bijna donker en ik ga er vanuit dat je in automatische stand fotografeerd dan kiest je camera een langere sluitertijd.. wil je ze scherper moet je gaan flitsen maar dat is dus niet mooi! Enige wat je kan doen is misschien je ISO iets opschroeven maar dan heb je weer kans op meer ruis..... En anders kan je ook gewoon een statief gebruiken:D

Mag ik vragen wat voor camera je krijgt?

Voor de rest is het super mooi! Schrok wel even bij de eerste foto al die rook haha

hallo paul
ten eerste mijn exuses als ik je bouwverslag heb vervuilt,klikte steeds op quote om antwoord te geven maar kreeg een uitbrander daarvoor doe het nu via reply zoals het hoort!!
terug on topic!! waar koop je die lampjes? want ik vind het een prachtig effect geven deze verlichting veel mooier als met ledjes,wat veel te hel licht geeft!!Naar zon boot kan je met een glas in de hand uren naar kijken werkelijk prachtig!!Ik denk dat ik op de resolve GEEN ledjes meer maak want dit is veel mooier!! walter

@Botter, je weet nu welke camera...;)

@Walter,

Van die vervuiling heb ik weinig gemerkt. Voor je het weet heb je Greenpeace op je nek.:mrgreen: Maar even over de lampjes, die zijn van Robbe 6volt draadlampjes. Binnenin het schip gebruik ik (ouderwetse) fietslampjes. De fittingen kan je bij een elektrozaakje halen. Ze geven het mooiste licht voor deze "oude" schepen.

groeten, Paul

Paul het is weer schitterend:)

Ik vraag me alleen af of je voor het naambordje geen goud verf gebruikt hebt??
Want vandaag de dag worden nog die borden gemaakt en dan letters er in gefreesd en dan met goudverf(kleur) geschilderd en een stuk of 6 keer in de lak gezet.

Hallo Koen,

Als je de eerste topicfoto's bekijkt dan zie je dat de naam van het schip in witte letters op de romp zijn geschilderd i.p.v. op een naambord. Toch vond ik een naambord mooier en koos voor witte letters wat in die tijd veel vaker voorkwam.

groeten Paul

Hallo allen,

Een update van wat detailwerk, soms spring ik van de hak op de tak...
Eerst wat foto's van de voorste tropentent opgebonden aan de hoofdstagen.

dscn2428c.jpg

De rol tentdoek opbinden, gewoon van een wit laken.

dscn2431p.jpg

dscn2429t.jpg

De voorste vlaggenmast had ik al geplaatst en moest hem toch een stuk verhogen voor de tent. De vlaggestok is wel afneembaar.

dscn2430h.jpg

Nogwat kisten met patronen...

dscn2435b.jpg

Een setje luchthappers erbij...

dscn2432o.jpg

Moest de middelste verlengen.

dscn2440t.jpg

En tot slot de "koelkasten" vlak naast de schoorsteen.

dscn2434f.jpg

dscn2436l.jpg

dscn2437o.jpg

Zo half openstaand vond ik zelf een leuker gezicht dan geheel gesloten...

dscn2438c.jpg

dscn2439a.jpg

Dit was weer de update voor zover.

groeten Paul

Hallo Luc,

Je bedoeldt in Zevenkamp? Ik weet namelijk niet de betekenis van de letters AMVZ, erg he....:rolleyes: Als het Zevenkamp is dan ben ik erbij en neem ik de Hertog mee.

groeten Paul

Hallo Luc,

Je bedoeldt in Zevenkamp? Ik weet namelijk niet de betekenis van de letters AMVZ, erg he....:rolleyes: Als het Zevenkamp is dan ben ik erbij en neem ik de Hertog mee.

groeten Paul

Ja, sorry Paul, ik maar denken dat de hele wereld die afkorting direct herkent : Algemene Modelbouwvereniging Zevenkamp.
Maar tot de 10e dan !
Ik kijk er naar uit.
Luc

Hallo allen,

Ben begonnen aan de voorbereidingen voor de statietrappen en heb nog wat figuurtjes geplaatst voor wat leven in de brouwerij...

img0083ec.jpg

img0084dw.jpg

img0085ol.jpg

De trappen zijn scharnierend en er worden "pushpins" (horlogebandpenntjes) aangezet voor de bevestiging aan de romp. Moet ze alleen nog even spuiten en de septers op de trappen aanbrengen.

img0086up.jpg

img0087rz.jpg

img0089wq.jpg

Tot zover maar weer...

groeten Paul

He paul,

Het ziet er goed uit,shapo,petje af! ;-)
En inderdaad:ze zou zo in een museum kunnen,maar dat zou dan toch zonde zijn.
We willen ermee varen en niet laten volstoffen ;-)
Verder zo,bevalt me heel goed.
Van mij komt volgende week ook weer een update.

Grtz,John

Back