bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

@Luc,

Waar troep allemaal niet goed voor kan zijn...

Hallo allen,

Het voorste deel van de loopbrug is vastgelijmd aan de onderbouw. Kan eindelijk beginnen aan het gezicht van het schip, het brugdeel. Een ingewikkeld klus omdat ik geen goede foto's heb van het origineel. Ben toen naar de site maritiemdigitaal gegaan om wat extra beeldmateriaal te verzamelen. Aan de hand van de foto's heb ik de werktekening verder uit kunnen tekenen op de juiste schaal.

De foto's...

dscn2074zx7.jpg

dscn2087ug0.jpg

dscn2088mg2.jpg

dscn2089qw2.jpg

Het dak zit er nu nog los op, dit lijm ik pas vast als het gehele interieur klaar is. De achterzijde blijft open (dat was in die tijd zo).

dscn2090kk9.jpg

dscn2091ql1.jpg

dscn2094tm7.jpg

dscn2093gt9.jpg

dscn2095kv4.jpg

Het brugdeel lijm ik pas op het loopdek als de bedrading voor de verlichting is doorgevoerd.

Tot zover,

groeten Paul

@Laurent,

Hier een foto van een model uit het maritiem museum te Amsterdam. Het is een zusterschip van de Hertog... Vandaar die boogvorm.

zevenprovincienbovenbruvo2.jpg

groeten Paul

Hé Paul,

Dat gaat hier weer op snelvaart vooruit bij u, en zoals gewoonlijk is het weerom genieten.

Als ik jou was zou ik binnenkort PAUL'S ARITIEM MUSEUM openen :), bezoekers gegarendeerd. Ik kom dan zeker ook eens langs :cool:

Bouw ze en tot de volgende

Groetjes

Dirk

@Dirk,

Over een museum beginnen? Daar begint het al aardig op te lijken gezien het aantal statische en rc modellen die in het huis staan.

Hallo allen,

Weer een update van het brugdeel met de loopbrug rondom de vuurleiding...

dscn2096oa3.jpg

dscn2097dj9.jpg

dscn2101zt3.jpg

dscn2102fs3.jpg

dscn2103ev3.jpg

dscn2105tw7.jpg

dscn2106yw3.jpg

De volgende stap is het maken van de verlenging aan weerszijden van de brug.

groeten Paul

Hallo Paul,

Erg onder de indruk van het model.
Wat heb jij gebruikt voor de vloer/dek rond de vuurleiding?
Ik zoek zo iets voor mijn U-boot.

he Paul, waar haal je die messing plaat met die kleine gaatjes vandaan?
ik wil zoiets gebruiken voor het maken van traptredes.
weet jij ook nog iets om roosters van te maken op ongeveer schaal 1:33

deze

@Stoppel en Mustang,

Die roosters zijn van Aeronaut (100 x 250mm.). Zijn in verschillende mazen en maten verkrijgbaar. Ik moet wel zeggen dat het prijzig was voor zo'n klein stukje messing. Ronald, ik weet niet zeker of ze vierkanten mazen hebben.

groeten Paul

img0821ad5.jpg

Deze roosters komen van Saemann.
Als je onder "fertige Ätzteile" kijkt vind je hun "online" catalogus.
Voor 1:33 schat ik een maas wijdte van 1mm, en dat hebben ze in hun assortiment.
Ook hier geldt echter wel: niet goedkoop, maar wel heel mooi.

Tja,Paul,
Het ziet er weer keurig uit,maar eh:je gaat me toch niet lekker lopen maken?
Ik moet nog een poosje wachten opmijn tekening van:de 7 Provincien.
Duurt ongeveer 2 weken,en dan kan ik eindelijk aan de slag.
Met het"verouderen"is geen slecht idee,ben blij dat ik mijn Airbrushuitrusting nog in de kelder heb staan.
Nou,zou zeggen,verder zo!
Groetjes,John

@Stoppel en Mustang,

Die roosters zijn van Aeronaut (100 x 250mm.). Zijn in verschillende mazen en maten verkrijgbaar. Ik moet wel zeggen dat het prijzig was voor zo'n klein stukje messing. Ronald, ik weet niet zeker of ze vierkanten mazen hebben.

groeten Paul

Bedankt voor de info Paul!
Waar heb je die besteld/gekocht?
In NL of Duitsland?
Kan het even niet vinden met :google:.
Wel Aeronaut maar niet het messing plaatmateriaal.
Al vast weer bedankt voor de info.

@Joris,

Je kunt ze gewoon bij Quartel of bij ModelbouwShopFlevoland bestellen. Oja, de Duitsers noemen het "Trittblech" (vrijvertaald voor loopplaat).

groeten Paul

Bedankt Paul, heb al zitten kijken op de Quartel site.
Is aardig duur spul dat van Aeronaut, maar wel mooi!
En ik heb er weer een Duits woord bij geleerd. :-)

Hallo allen,

Veel kunnen bouwen met deze dagen. De beide loopbruggen aan het stuurhuis zijn klaar... Veel zaagwerk voor de togen.

dscn2107nk2.jpg

dscn2108wj9.jpg

Aan de onderzijden heb ik met messingdraad de +/- voor de boordvuren gemaakt. Daar kom ik anders nooit meer bij met een soldeerbout.

dscn2109zj6.jpg

dscn2110uk1.jpg

dscn2111dk7.jpg

De koperen lusjes onder de houten rand van de reling, dienen voor het ophangen van het zeildoek. Maar dat komt later...

dscn2112ay1.jpg

dscn2113qp3.jpg

dscn2116nv0.jpg

De messingplekjes worden nog in de houtkleur gelakt.

dscn2117mo1.jpg

Tot zover maar weer.

groeten Paul

WAUW.......

Hallo Paul,

Ik kijk steeds met open mond naar je prestaties op modelbouw gebied, het ziet er altijd perfect uit, zelfs in de voorbereiding. geweldig hoor

Opa jan

Zo mooi... dat zou verboden moeten worden...kwijlslebberslob

Maar je moet wel oppassen met die togen, dat weet je?

messing

hallo meneer burghoorn
met bewondering uw bouwverslag van Uw boot gelezen,ik heb een zee van tijd maar dit krijg ik toch niet voor elkaar.Ik had een vraag met wat voor grondverf verft U de messing delen?Want ik heb hechtings problemen als ik messing verf!! bedankt voor de info mvg walter

Back