bouwverslag pantserdekschip Hertog Hendrik

Hallo allen,

Bedankt voor de reacties, ik ga d'r van blozen...

@Jahre Viking,

Togen? ehhem.. geloof dat ik het niet helemaal snap.

@Walter,

Allereerst ruw ik alle messing delen op alvorens een grondprimer erop te spuiten (Motip). Daarna spuit ik de grijze lak erop (is eigenlijk ook een grondlak). Het laatst spuit ik er een zijdeglans blanke lak op van het merk Aerosol (een autolak). Alle lagen tussentijds opschuren.

groeten Paul

@ p. burghoorn
woohh egt mooi kwijl kwijl moet bijna reddingsboei kopen:p:p
wat jahre bedoelt denk ik dat je moet oppassen met die uitstekende brug zonde als je hem bijvoorbeeld wil afmeren dat je niet perongeluk je brug aan splinters vaart dat zou erg zonde zijn

MVG

gerwin

Hé Paul,

Je blijft me steeds verbazen van je kunnen, hier ook weeral petje voor af, daar kan ik ook maar weeral van dromen. Waar jij je tijd vandaan blijft halen om op dit tempo te kunnen doorgaan is me soms een raadsel, je gaat toch van tijd tot tijd 's avonds toch nog slapen :).
Bij mij is het langzaam aan aktie, maar zeker niet gestopt, de volgende update zal ik naar alle waarschijnlijkheid wel wat verlegen brengen, vergeleken met jou kunstwerk durf ik bijna niets meer laten zien van mijn model :-(

In elk geval blijf ik zeker jouw bouwverslag volgen en waar ik kan ideetjes lenen :p
Bouw ze verder

Groetjes

Dirk

@Gerwin,

Wat je schreef kan wel kloppen dat Jahre Viking dat bedoeld. Maar de loopbruggen steken niet buiten de romp uit. Dat eraf varen zal denk ik wel meevallen.

@Dirk,

Verontschuldig je niet. Ieder bouwt naar eigen kunnen en is daar trots op. Er zijn in zoveel dingen in het leven waarbij je baas-boven-baas hebt. In Dordtmund op de modelbouwbeurs zag ik een model van de Bismarck staan 1:100. De man was er 20 jaren meebezig geweest en nog steeds niet geheel klaar. Dat schip was moooooi.... Zo verfijnt ongelooflijk gewoon. Die lat was voor mij te hoog, maar je moet eens een grens trekken van wat haalbaar is.

Hoe jij je model aan het bouwen bent is ook op hoog niveau. Kijk maar naar de reacties die je krijgt.;)

groeten Paul

Beste Paul
ik vraag me af als U die lat te hoog vind, dan moet het model mooier zijn dan het orgineel.
maar waar ik in kan meestemmen is dat iedereen bouwd naar eigen kunnen, en wat voor mij belangrijker is, met plezier.
ik sta vooral te kijken hoe U het matriaal verouderd, het is net echt.
blijf Uw topic met belangstelling volgen
Loek

@ Paul

Heb even een vraag nog:
Het grijs wat jij gebruikt,de grondverf,kan jij mij zeggen welke RAL-kleur dat ongeveer is?
Grijs is niet grijs,en de kleuren van grondverf lopen hier in Duitsland heel ver uiteen.
Alvast bedankt.
Groetjes,John

Hallo John,

Mijn model bestaat uit drie verschillende tinten grijs. Het zijn alle grondprimers zonder RAL nummers. Wel kan ik je het merk geven, hopende dat het in Duitsland ook verkrijgbaar is.

Color Matic (professionele merk van Motip/Dubli) 1K Primer filler en wordt gemaakt in Hassmersheim Duitsland www.motipdubli.com .

Ik hoop dat je het vinden kan...

groeten Paul

Hallo Paul,

Het wordt gewoon een beetje afgezaagd, maar het ziet er allemaal weer schitterend uit.
Kun je haar as. dinsdag niet even mee nemen naar de club.

Dan kunnen we er allemaal weer even van genieten.

mvg andere Paul :D

Laatst bewerkt:
Nou, dat met die togen dat zit zo:

Het is een marineschip, zeegaand. En je weet hoe het is met met die zeelui, als ze een toog zien dan gaan ze er aan hangen. En zie ze er dan maar weer eens af te krijgen. Dat is misschien het ergste nog niet eens, maar meestal gaan die zeelui ook nog allemaal aan dezelfde toog hangen en voor je het weet maken ze dan slagzij... :proost::celebrate:

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, en als ze die toog dan uiteindelijk loslaten, maken ze vervolgens slagzij als ze proberen te lopen...

Maar goed: 't ziet er weer fraai uit, Paul!

Zolang ze maar niet tegen die toog gaan swaffelen ;).
(p.s. voor de mensen bij wie het woord al langer bekend was; steek je hand op. In mijn kennissenkring was het een totaal onbekend woord).

Back on topic: Paul, het schip is een wonderschoon juweeltje! Die zou ik wel onder mijn kerstboom willen vinden!

Groet,
Edwin

@ Paul

Bedankt,de Fabrikant heb ik gevonden,het materiaal ook.
Ik heb 5 grijskleuren gevonden(primer/Filler)in spuitbussen.
Goed ik neem natuurlijk niets in spuitbus,als spuiter laat ik het komen van onze fabrikant,in blik.
De richting is uitslaggevend:

Colormatic 1K Füllprimer basaltgrau HG 5400 ml882432Colormatic 1K Füllprimer graphitgrau HG 6400 ml882449Colormatic 1K Füllprimer grau HG 3400 ml856525Colormatic 1K Füllprimer lichtgrau HG 2400 ml882425Colormatic 1K Füllprimer telegrau HG 4400 ml644719Mijn oog zegt me,dat je de lichtere van deze 5 hebt genomen?

By the way:mijn tekening is vandaag gekomen in schaal 1:200.
Ik sta dus nu voor de beschlissing in welke schaal ik ga bouwen,ik tendeer toch naar een tussenschaal(voor het vervoer)niet 1:100 of 1:50,maar in 1:75,dan is ze nog steeds 1,5 meter lang en groot en breed genoeg.
De tekening moet ik eerst even goed bestuderen,en dan kan ik "boodschappen"doen en materiaal kopen/bestellen.
Of het dit jaar nog iets word met het beginnen met bouwen,afwachten,maar het begin is daar!

Greetz,John

@Jahre Viking,

Hahaha... Ik heb h'm door!;)

@John,

We hebben het over dezelfde bussen. De volgende bussen gebruik ik voor het model;

Romp en gehele opbouwdelen telegrau No. 644719 primer hg4
alle geschutstorens en loopbruggen basaltgrau No. 882432 primer hg5
alle lopen van de stukken anthrazit No. 882418 bumperspray

ehmm...Schaal 1:75? Snuffel even of er genoeg verkrijgbaar is voor die schaal. Met die schaal ben ik niet bekend, maar het wel een leuke tussenmaat.

groeten Paul

Hoi Paul,

Waar ik nou zo nieuwsgierig naar ben na mijn laatste ervaring met het drijfvermogen van mijn model. Hoe hou jij nou het gewicht en het zwaartepunt in de gaten ?
Ik zie ontzettend veel mooie dingen maar tegelijkertijd zijn veel details vaak ook van messing en dan gaat het gewicht toch aardig meetellen. Of is het drijfvermogen van de Hertog zo groot dat dat niet uitmaakt?

Luc

Hallo Luc,

Allereerst nog de beste wensen voor 2009 aan allen!

De Hertog is te groot om zorgen te maken over het zwaartepunt. Het schip is 194 cm lang en 32 cm breed met een diepgang van 13 cm. Het grote gewicht (accu's en ballast) ligt onder de waterlijn. Dit is ongeveer 45 kilogram. Wat boven de waterlijn steekt met al het messing beslag weegt ongeveer 5 kilogram. Totaal dus 50 kilogram. Ik maak me dus niet druk over een onsje meer of minder.;)

De Holland is iets kleiner (188 cm lang) en weegt ongeveer 40 kilogram. Zij heeft haar dienst al bewezen ook bij ruw weer varen.

groeten Paul

Hallo Luc,

Allereerst nog de beste wensen voor 2009 aan allen!

De Hertog is te groot om zorgen te maken over het zwaartepunt. Het schip is 194 cm lang en 32 cm breed met een diepgang van 13 cm. Het grote gewicht (accu's en ballast) ligt onder de waterlijn. Dit is ongeveer 45 kilogram. Wat boven de waterlijn steekt met al het messing beslag weegt ongeveer 5 kilogram. Totaal dus 50 kilogram. Ik maak me dus niet druk over een onsje meer of minder.;)

De Holland is iets kleiner (188 cm lang) en weegt ongeveer 40 kilogram. Zij heeft haar dienst al bewezen ook bij ruw weer varen.

groeten Paul

Ook van deze kant: aan allen de beste wensen.
En nog veel bouwplezier.
Hij kan(Paul dus) zijn eigen beter zorgen maken over zijn rug.
Al is hij dan misschien wat breed he.
Mvg
Frederik

@Frederik,

Zo breed ben ik niet hoor. Ledig valt het gewicht wel mee. De ballast en accu's gaan apart mee en vullen bij de waterkant. Ik denk dat er weinigen zijn die een vaarklaar model van 50 kilo in hun auto hebben staan...

groeten Paul

Back