Bouwverslag Paula III

Hoi Casper,

Van dat "dikke" dubbelzijdig plakband moet ook prima kunnen, op het verlaagde randje rond het gat.
Het belangrijkste is dat het klepje met een beetje kracht op de afdichting rust; niet alleen om er niet af te vallen maar ook om goed af te sluiten.
Dat kan met een paar schroefjes, die je er elke keer uit- en indraait; of met een soort duimpjes (ik weet de goeie naam niet) die je op een aantal plekken met schroefjes rond het gat vastzet, en die je over het klepje heen kunt draaien of er vanaf. En vast met nog veel meer soorten oplossingen :-)

VrGr,

Theo

Hoi Casper,

De tip van Theo is zeker een goede. Deze klampjes van Robbe worden op diverse schepen gebruikt om vlakke luiken in een dek te houden. Als je aan de rand een beetje vaseline smeert is deze aansluiting gegarandeerd waterdicht.

klampjes

weet iemand het nummer van robbe van die klampjes ben namelijk ook bezig met de paula.
ben bang dat de boot als ik ga varen via dat luik mischien wel een duikboot wordt

Hallo Koot,

was ze zelf ook een poosje kwijt, maar dit is wat ik bedoel:
1-1545
Ik weet niet of de link alleen gold voor mijn sessie van dat moment, maar dat is in ieder geval het nummer ervan. Als de link het niet doet, moet je zelf even zoeken met dat nummer :-)

VrGr,

Theo

Hey Allemaal

Bedankt voor de tips, ik ga die klampjes bestellen, is lijkt me handig.

Ik heb de accu nu ook binnen en alles werkt. Ik hoop zaterdag een proefvaart op een beetje open water (vijver of kleine plas) te kunnnen maken. Ook de functie set van de kraan ziet er leuk uit. Ook alle lampjes doen het. Nu nog met een schakelaartje in het bootje, maar ik heb een duo schakelmodule bestelt.

Het is mijn eerste project, daarom een vraagje over de accu van de boot. Hoe weet je wanneer de accu bijna leeg is, of wanneer kun je hem het beste opladen?? Het is de standaard accu, 5000 mAh 6V. Als oplader heb ik de Unicharger 6.
Want als je gevaren heb weet je niet hoe leeg hij is... hoelang zou je hem dan moeten opladen?

Ik hoop dat iemand me advies hiermee kan geven.

Alvast bedankt,
Casper
P6017910%20%28Small%29.JPG
P6017912%20%28Small%29.JPG

Hoi Cazaa,

ik heb bij mijn kleine bootje wel eens de accu zo goed als leeg gevaren.
Ik had daarbij een soort BEC systeem, dus geen aparte ontvanger accu. Waaraan zie je dat je accu bijna leeg is? Omdat hij dan af en toe opeens vreemd gaat sturen. Je vaart rechtuit, maar opeens klapt het roer even naar links, en daarna weer terug.
Dan is het tijd om de kant op te zoeken...

Hoe je weet hoe leeg je accu is na een poosje varen? Ehhm, niet echt. Je kunt er een intelligente lader voor gebruiken, die kan "voelen" hoe leeg de accu is en bijladen tot hij vol is. Maar meestal worden de accu's geladen met een simpelere lader, vooral als het lood accu's zijn. Gelukkig kunnen loodaccu's behoorlijk goed tegen overladen, dus dan is het een kwestie van lang genoeg laden zodat de accu vol genoeg is om een periode te kunnen varen.

VrGr,

Theo

Oke, ik zal eens proberen. Ik heb gisteren lekker ermee kunnen varen.

Wat ik aan het einde merkte was dat de motor uitviel, dus als het gas vol open stond viel hij ,na enkele seconden, uit.. Het lampje op de regelaar bleef wel branden. Als je dan weer terug gaan naar de neutraalstand en dan weer vol gas gaf deed hij het weer even, en viel weer uit... Zou dit er mee te maken kunnen hebben dat de accu niet de volledige sterkte kan geven en als dat niet lukt dat de regelaar het helemaal tegen houdt?? Want als je half gas gaf hield hij het langer vol, en viel toen na iets langer draaien uit..

Maarja, voor de rest was het varen lekker :)

Grts
Casper

Yep, dat kan. Hoe meer vermogen je uit een zo goed als lege accu trekt, hoe meer de spanning in gaat zakken. Als dat gebeurt, reageert de regelaar waarschijnlijk alsof er kortsluiting in je motor zit, en gaat dicht. Ga je terug naar neutraal, dan verdwijnt die kortsluitmelding waarschijnlijk weer. Doordat de motor niet zoveel vraagt, maar als de motor niet zoveel vraagt komt ook de accu weer "een beetje op adem". Gebruik je minder vermogen, dan duurt het langer voor de spanning te ver is ingezakt.
Dus als je boot stopt, met minder vermogen richting kant want dan is de accu bijna leeg :-) Hopen dat je het haalt, en anders of er iemand is die je naar de kant kan duwen.

Anders wordt het uitkleden of een nat pak ...

Wat ik zelf doe, is de lood accu's van tevoren gewoon nog een keer goed opladen, zodat ik genoeg lading erin heb om zo lang te varen als ik wil.
Neem zo'n dag als de werkschependag bijvoorbeeld. 's Morgens kom je aan, plekje zoeken voor jezelf en voor de boot, afhankelijk van hoeveel mensen je kent, meer of minder kletsen; de andere boten bekijken, dan een keer een half uurtje varen, en tjonge het is al bijna lunchtijd. 's Middags precies hetzelfde, lekker kletsen met mensen, kijken naar wat er allemaal gebeurt op en rond het water, foto's maken, nog een keertje een half uur varen, en de dag is alweer bijna voorbij.
Dat is dan twee keer een half uur varen, dus een uur. Dus als je een uur of twee kunt varen met je accu's houd je zo'n dag makkelijk vol.
Misschien zijn er anderen die het anders doen, eigenlijk moet ik zeggen er zullen natuurlijk zat mensen zijn die het anders doen ;), maar al met al denk ik dat de meeste mensen op zo'n dag langer niet varen dan wel. En dat je met een uur of twee op een lading een heel eind komen kan.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf wat je aan het doen bent. Als je een sleep trekt, zul je meer verbruiken dan wanneer je rustig vrij aan het varen bent.

Ben benieuwd hoe lang de anderen vinden dat je moet kunnen trekken op een accu :-)

VrGr,

Theo

heejj cazaa,
ik heb op mijn puala III gewoonweg een volt spy staan om de spanning van de accu in het oog te houden. dit dient normaal voor zeilboten maar zolang je niet hoger gaat dan 6 volt werkt het op ale boten.het princiepe is gemakelijk het lapmje kniperd groen (alles ok) lampje kniperd rood (dringend aan wal komen):D.
ik heb hier een odin staan met 12 v erin op een power 1000, en ik kan het niet laten bijna altijd vol gas te varen (tot grote ergernis van andere mensen in de club omwille de golven) toch houd deze schuit het twee uur varend uit.
mvg.
dylan

Hey,
Bedankt voor de info. Dylan, heb je iets van een adres van een shop voor zo'n volt spy of een schema om het zelf te maken. Misschien dat ik zo iets maak, of ik blijf gewoon varen tot de accu leeg is, ik ga waarschijnlijk gewoon eerst van alles proberen :).
Ik ben bezig met een kort filmpje over de paula een eerste test vaart, nog even bewerken en dan zet ik het erop.

Groeten,
Casper

beste,
ik woon in beligie (tegen mechelen) dus ik ga winkelen bij albatros' maar als je in nederland woont zou ik het niet weten.ik denk als je bij de winkel in jou buurt eens binnespringd en er eens achtervraagt dat ze het wel zullen kennen,hier in beligie kost het ongeveer 15 euro dus voor het geld hoef je het niet te laten.
mvg.
dylan

Hoi Casper,

ik heb even gezocht op internet op voltspy, en dat is blijkbaar iets van graupner. Je kunt ze daar bestellen waarschijnlijk, maar ook bij Quartel bijvoorbeeld.
Zelf zal ik nog wel een poos zonder doen, maar als je graag een indicatie hebt hoeveel er nog in de accu zit, ze kosten blijkbaar iets onder de twee tientjes en pluggen in een standaard servo aansluiting zodat je een indicatie krijgt van hoeveel je ontvangeraccu nog heeft. Ik kan me trouwens vergissen, maar ik kan me voorstellen dat als je BEC gebruikt vanaf een vaaraccu, dat het dan niet echt betrouwbaar werkt, omdat de spanning voor je regelaar en de servo's dan uit een spanningsstabilisator in je regelaar komt....

Dylan, heb jij daar ervaring mee?

VrGr,

Theo

hej,
wat ik erover denk is je steekt het in je ontvanger zoals een servo dus ik denk dat deze,
evenveel energie krijgt als de servo 's en dat daardoor het mechanisme het ledje groen laat pinken maar als je accu bijna op is verzawkt de spanningsterkte en dan begint het rood te kniperen. kan ook mis zijn maar het is maar een alternatief.
mvg.
dylan

hey,

Ik heb vandaag even met een multimeter het een en ander gemeten, de boot, volgas met verlichting gebruikt ongeveer 1,75 A, dus inprincipe zou ik er ook ongeveer twee uur mee kunnen varen (5A accu). Ik ga het eerst allemaal uit proberen. Ik laat hem nu gewoon zo als hij is, die volt spy komt misschien later. Toch bedankt voor de tips en adviezen.
Ik ga van de week de romp helemaal dichtlijmen, dus het dek op de romp, met iets van siliconen kit. Dan is hij echt klaar en kan ik een plek gaan zoeken in regio eindhoven om te gaan varen.

groeten

Casper

zo ziet hij er ongeveer uit met voltspy:
IMG_2899.jpg

het rode randje rond het luikje achteraan is vaseline die ik op de kant doet zodat er een water inkomt.zoals je ziet wat te veel van het goeie.:D
mvg.
dylan

Hoi,
Ik kan het je aanraden, het is een leuk bootje waar je meer mee kan dan alleen varen, ik zit zelf nu te denken om de Dolly te gaan maken.

Casper

Back