Bouwverslag Pegasos (snelle e-zwever)

Omdat ik liever één aaneengesloten verhaal wilde hebben dan allerlei losse posts verspreid over een jaar, heb ik eerst het model gebouwd en daarna een verslag geschreven.
Het is als PDF te downloaden bij rapidshare (ca. 2,3Mb, 37 pagina's, veel foto's):
RapidShare: Easy Filehosting

Het project was vooral bedoeld om ervaring op te doen met het bouwen in composiet. Ik heb dan ook veel gelezen in de draadjes van GJVO en Berrie op dit forum, en veel raad gevraagd aan ervaren bouwers als Frits Donker Duyvis en Jeroen Smits.

Commentaar op de bouwstappen is absoluut welkom!

Kenmerken van het model:
type: snelle elektrozwever
spanwijdte: 1,6m
massa: 1100gram
aandrijving: Robbe borstelloos, 2100mAh 3S LiPo, 49A, 11x7" prop

Plaatjes:
full

7895493d5d562b167.jpg

7895493d5d567f64e.jpg

Als 'bewijs' dat het daadwerkelijk vliegt heb ik ook nog een paar filmpjes op youtube gezet, zie:
wat rommelig begin maar met landing: YouTube - Pegasos demo #1 met landing.MOV
duidelijker begin maar zonder landing: YouTube - Pegasos demo #2 zonder landing.MOV

Of zoek binnen youtube op 'Pegasos' en 'Demo'

Laatst bewerkt door een moderator:
Hé Gert-Jan,
Jij bent er snel bij! Bedankt voor het 'hosten' van m'n verslagje.
Het is geen raketenwurm maar je kunt er best lekker mee raggen!
Groeten,

Ron

Ja, af en toe ben ik snel....

Die deelnaad kan je volgende keer beter krijgen door het oermodel na het uitharden van de 1e helft eruit te halen, de mal te schuren en te polijsten, poetsen en dan het oermodel terug te leggen.

Gaatjes in de spinner hebben niet veel zin, levert alleen iets meer weerstand op.

En je kist fluit nog, dus je hebt nog ergens wat luchtspleten, die kan je afdekken met tape.

Dat alles maakt de kist weer efficienter en sneller.

Als je een keer de snelheid wil weten... we hebben nu een super radargun, pakt kisten moeiteloos op 100 meter afstand.

Gert-Jan

Superproject!!!

Ron, een erg late reactie van mij. Sorry, maar ik kijk nooit veel in dit subforum.....

Ik heb zojuist dan ook pas je verslag gelezen. Wat een werk is dat geweest. En ik herken ook erg hoe je, al zoekend, zo'n project doorloopt. Leuk! De voldoening van de eerste geslaagde testvlucht na zoveel bouwen en leren is met niets te vergelijken. Zelfs niet met een eerste kus achter het fietsenhok........:wink:

De komende maanden succes gewenst met de bouw van je Supergee

supergee-ii-2-a

Twee dingen nog:

1) Je hebt zeker zo veel bouw ervaring als Dennis en ik.
2) In je bouwverslag merk je op dat de strook weefsel die je op de neus van de vleugel plakt los laat. Je geeft aan dat ik er mogelijk geen last van heb.

Je hebt half gelijk. Ik HAD er last van. Ik doe het nu zo:

- Strook weefsel inspuiten. Niet te zuinig, zonder dat de strook zijknat van de lijm wordt.
- Met een kwastje de spuitlijm ook aanbrengen op de neus van de kern. Spuit de lijm in een klein potje. Dan kan je de lijm daaruit kwasten.
- Plak de strook op de kern.

De volgende dag staat de halve strook weer los van de kern. Pak nu een stukje bakpapier en je goeie ouwe strijkboutje uit het folietijdperk. Strijk nu de strookweefsel aan met het bakpapier tussen de strijkbout en het weefsel. (doe je dat niet dan plakt je strijkbout na een paar minuten als een gek)

Doe eerst een test voor de juiste strijktemperatuur.

De truuk is dat de warmte de lijm re-activeert waardoor het echt niet meer los komt. Je kan eventueel nog wat lijm met de kwast aanbrengen op plekken die niet vast gaan zitten. Ga geen kakelverse lijm warm maken! Dat reageert als een gek en vreet in de kernen.

Ik heb niets van deze tip zelf verzonnen. Ik heb het van Mark Drela.

Berrie bedankt voor de tips.
De problemen met de spuitlijm om strips op de LE vast te zetten zijn voorbij sinds ik een andere spuitlijm gebruik. Ik gebruikte Bison spuitlijm, met slechte hecjting tot gevolg. In een kantoorboekhandel vond ik Lero spuitlijm (om foto's te plakken) en dit hecht veel beter.
Ofwel de strip nat spuiten en direct (binnen 10 seconden) op de kern plakken, ofwel strip en kern inspuiten (kern maskeren zodat alleen de neuslijst wordt geraakt), paar minuten laten drogen, dan aanbrengen en aandrukken.
De 2e methode is zeer relaxed omdat er geen tijdsdruk is, je geen plakkerige vingers krijgt en de strip weefsel verstevigd is door de droge spuitlijm. Nadeel is dat je de strip niet meer zondre plooien om de tip gevormd krijgt. Ik denk dat je de tips het beste kunt inspuiten en direct (nat) aanbrengen.
Ik heb ook veel geleerd van de Supergee draadjes op rcgroups en de dvd van Phil Barnes.

Voor lezers die dit nog niet kennen en interesse hebben in composiet vleugels bouwen, hier staat het ook ongeveer beschreven:
Bouwverslag van Loet: DLG
Bouwtips Phil Barnes: http://homepage.ntlworld.com/goddo/Techniques.htm
Ons forum: dlg-zelfbouw

Back