Bouwverslag Phil Kraft Kwik-Fli Mk III

ja ik ken het:D ik ben nu met m`n fourstar bezig,
ik ben klaar met folieen en de scharnieren zitten er in, rol roer servo zit ook al in, nu nog de servo`s in de romp en nog wat aan sluiten en klaar,
en nog wat stickers om hem op te leuken.:)
 
Het weer van de laatste tijd geeft alle ruimte voor bouwwerkzaamheden...

Het resultaat van het afronden van de vleugeltips:
881548c56b570aa0f.jpg


Intussen heb ik het hoogteroer afgerond. De beide helften verbonden door een stukje rond hout. Om de overdracht van krachten een handje te helpen, heb ik door het ronde hout koolstofstiften van 2mm ongeveer 4cm in de hoogteroeren gelijmd:
881548c56b5817761.jpg


Intussen heb ik het hoogteroer en richtingroer van folie voorzien en bevestigd. Helaas geen foto's van.

Daarna ben ik bezig gegaan met het landingsgestel. Ik heb uit 5mm verenstaal pootjes voor onder de vleugel gebogen. Dit met behulp van een 'pencil torch' om de boel een beetje buigbaar te maken. Dit alles om het toestel op pootjes te krijgen. Ik wilde namelijk een gevoel krijgen waar het zwaartepunt zou gaan uitkomen in verband met de inbouw van de besturing:
881548c56b945b3dd.jpg

881548c56b94e722e.jpg

881548c56b957e266.jpg


Ziet er toch al uit alsof het een vliegtuig wordt!

Het zwaartepunt bleek zonder besturing ver vooraan te liggen. Dus de besturing komt zo ongeveer op de plek waar het nu over het toestel gedrapeerd ligt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En dus verder met de inbouw van de besturing:
881548c56be1846da.jpg

881548c56cb6a232e.jpg

881548c56cb6da977.jpg

(je kijkt dus vanaf de onderkant de romp in, op de plek waar de vleugel komt)

Ik heb nog een leuke knutsel geproduceerd om de schakelaar in het toestel van buiten te bedienen. Er moet nog een dopje op dat stukje staal dat uit de romp steekt. De ontvanger heeft geheel zijn eigen vak voorzien van schuim. Die ligt er comfortabel bij. De batterij moest nogal achterin komen. Hiervoor heb ik een stevig bakje gebouwd, zodat bij een evt. crash dit niet rondvliegt.

Het plankje met servo's is uitneembaar. De antenne van de ontvanger komt aan de bovenkant uit de romp.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Begrijp ik het goed dat je het verenstaal heet gestookt hebt om het te buigen?? Zo ja, dan raad ik je aan om nieuwe poten te maken. Wanneer je verenstaal heet (is roodgloeiend) maakt verliest het zijn verende eigenschappen en gaat het dus verbuigen bij een wat hardere landing. Verenstaal kun je gewoon haaks omzetten zonder te verwarmen, je moet alleen zorgen dat je niet om een scherpe hoek buigt, deze moet dus iets afgerond zijn.
 
Begrijp ik het goed dat je het verenstaal heet gestookt hebt om het te buigen?? Zo ja, dan raad ik je aan om nieuwe poten te maken. Wanneer je verenstaal heet (is roodgloeiend) maakt verliest het zijn verende eigenschappen en gaat het dus verbuigen bij een wat hardere landing. Verenstaal kun je gewoon haaks omzetten zonder te verwarmen, je moet alleen zorgen dat je niet om een scherpe hoek buigt, deze moet dus iets afgerond zijn.

Hmmm, roodgloeiend is het nooit geweest. Dat lukte me niet eens;)
Het is 5mm verenstaal. Ik kreeg het met geen mogelijkheid gebogen. Staal in de bankschroef. Ik hard trekken. Buigt gewoon weer terug:confused:

Er zitten nu drie knikken in. Eerst een stukje van 3cm in de vleugel. Knik. Dan 12cm langs de vleugel. Knik. Dan 7 cm naar beneden. Knik. Dan ongeveer 4 cm voor het wiel.

Met wat voor gereedschap zou je dit normaliter moeten doen?
En hoever reikt de invloed van het verwarmen op de verende eigenschappen van het staal?
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dat wordt binnenkort weer een leuk nieuw kissie op het veld:D

Keep up the good work!

Grt.
 
Dit is zoals Tom Bolongino het zelf doet en goede ervaringen mee heeft zal dus ongetwijfeld goed werken. Zelf heb ik het tot nog toe nog steeds koud kunnen buigen. Dit doe ik in een ouderwetse smederij bankschroef, klem hier het korte stuk in en trek het lange stuk naar me toe. Ondertussen sla ik met een hamer de gewenste hoek erin :). Voor mij is deze manier nog steeds afdoende gebleken.
 
nettjes captain,
om het verenstaal te bewerken is die methode van huibert het best.
blijf zodoor gaan hij wordt echt nettjes:D.
succes.
 
Over het verenstaal.. verenstaal 5mm koud buigen is bijna ondoenlijk en een enorm vaginaal klusje. Warm stoken mag best, ook roodgloeiend, als je het daarna maar tempert op de voor jouw verenstaal juiste manier (water/olie/etc).
 
heeft ie al gevlogen?
He Fabian,

Nee, gevlogen heeft 'ie nog niet. Door drukte op m'n werk heb ik de laatste maanden 's avonds amper puf om aan m'n vliegtuig te werken. Het schiet dus absoluut niet op. Uiteraard wel wat dingetjes gedaan, maar echt de moeite waard is het niet.

Wel goed nieuws is dat in de kerstvakantie onze garage omgebouwd gaat worden naar een geïsoleerd en verwarmd klushok annex bijkeuken. Dan komt er tenminste geen stof en verfgeurtjes meer in de rest van het huis. Dus nog even twee maandjes doorbijten, maar dan kan ik verwarmd aan de slag...
 
hey captain ,

alles goed:),
lukt het bouwen een beetje,
succes nog,
ik hoor het wel.
 
Na maandenlang niet naar de Kwik-Fli omgekeken te hebben, heb ik intussen de draad weer opgepakt. De garage is intussen verbouwd tot keurig klushok, dus ook dat zou me niet moeten tegenhouden. Maar wat hield me dan tegen?

Naast de gebruikelijke dipjes was het de afwerking van de vleugel die mij iedere keer hoofdbrekens bezorgde. De achterkant van de Kwik-Fli vleugel is volgens de tekening gewoon scherp. Geen vlakke of afgeronde achterkant. Hier komen twee lagen balsa indekking bij elkaar. Dit is veel en veel te slap. Je hoeft er maar naar te kijken en er komen al beschadigingen in. Dat gebeurde dan ook veelvuldig. Ik had nog een poging gedaan met injecteerepoxy dun uitsmeren over de achterkant, maar ook dit werd niet stevig genoeg.

Dus eindelijk afgelopen dinsdag maar eens naar de club gegaan en de experts ernaar te laten kijken. Inderdaad bleek die achterkant van de vleugel veel te zwak, maar verder was de vleugel goed genoeg gebouwd en was ook de scharnierconstructie van de ailerons prima in orde. Daar twijfelde ik namelijk ook aan.

Nu dus verder met de achterkant van de vleugel. Daar ga ik 0,4 mm triplex op (licht verzonken) lijmen, zodat het een sterke achterkant wordt.

Dus er gaat weer wat gebeuren.
 
Heeej....

Nooit roepen dat iets bijna onmogelijk is! Lijkt wel de doe-het-zelfzaak... meneerrrrr.... dát kennen we niet, hebben we niet, dus bestaat niet...

Slim zoeken via Google levert altijd weer wat tips op.

Inlezen en proberen!
K&S Mighty Wire Bender & Coiler

verenstaal

Bending the 5/32 wire main frame for the Paraplane.

K and S Metal Working Tools

Tools1New

Laat ik nu net met het onderwerp bezig zijn... voor mijn Sultan V
En er is nog meer te vinden... dit is in iedergeval genoeg voor enig vertrouwen in de zaak...
Wel heren... heerlijk rustig knutselen dus!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan ben ik reuze benieuwd naar de elasticiteit van het staal.
The proof of the pudding is in the eating!

Was ook van plan beide methoden te testen... koud en gestookt.
Las ook ergens een internet-artikeltje over een antiek wapen-restaurateur.
Heet stoken, koelen/temperen en na verhitten in de oven... zou moeten lukken.

Volgende week krijg ik de Mighty Wire Bender binnen uit de USA.
(via My Atomic) Dan kan ik eens wat krullen gaan draaien!
 
Back
Top