Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja, dat dacht ik ook. Intussen opgezocht dat de kit versie van dit toestel tussen de 5.5 en 6.5 pounds mag wegen. Dat is dus zo ongeveer tussen de 2500 en 2950 gram. Nou maar hopen dat ik geen grote onderdelen vergeten ben :?Die 2600 gram is een keurig gewicht voor zo'n toestel![]()
Spinner 70
Ontvanger accu 119
Voorpoot+wiel 92 (edit)
Tankje 49
Schakelaar 24
Wielen (2x) 49
Servo 3151 (4x) 174
Servo 677 (1x) 35
Spanningmeter 5
Wheel collars 14
Prop 20
Ontvanger 30
Motor+demper 489 (edit)
Romp 303
Stabilo 47
Hoogteroer 23 (gokje = 1/2 stabilo)
Vin 47 (gokje = stabilo)
Richtingroer 23 (gokje = 1/2 stabilo)
Vleugel 452
Rolroeren (2x) 39
Sullivan blauw (2x) 45
Sullivan rood (2x) 34
Vleugelpennen 11
Draad landingsgestel 102
Marge (15%) 345
Totaal 2642
Neuswiel had ik meegewogen bij voorpoot en de motor is volgens OS inclusief demper gewogen. Ik zal dat nog wel even gaan controleren...Mis nog het neuswiel en uitlaatdemper. Brandstof word bij opgegeven gewicht meestal niet meegerekend. Maar de romp moet ook no in model geschuurt worden dus dan gaat er weer wat af. Maar je praat nog steeds over een keurig gewicht![]()
De grote vraag is: Wat ben ik nog allemaal vergeten dat toch aantikt?
Over die motorbok/steun ben ik aan het nadenken. Ik ga ze in ieder geval zelf van multiplex maken omdat de motor wel heel strak tegen het schotje aanmoet. Ik moet de neus tenslotte al verlengen. Ik zat zelf te denken aan een volgende constructie:Motorbok + boutjes voor bevestiging + inslagmoeren? Of maak je houten motorsteunen geïntegreerd in de romp?
Ook weer zoiets. Ik heb nog niet echt een idee hoe ik 'm ga afwerken. Oracover ken ik, dus daar ging ik eerst vanuit. Maar ik ben het wel eens met het volk dat dat er niet echt 'vintage' uit ziet. Ik zie Hezik hier op het forum toch prachtige resultaten bereiken met glas en G4. Maar helaas is mijn vleugelconstructie en rompconstructie open, dus ik weet niet wat je dan moet kiezen. Ideeen welkom...Oracover? Dat tikt wel aan, vooral wit.
Ach, 15% marge is ook niet niks... (famous last words?)En als je wheel collars vind aantikken weet ik er nog wel een paar..
Rolroerhevels?
Servo schroefjes?
Elastiek voor vleugelbevestiging :grin:
Zelf kijk je voornamelijk naar de dingen die niet goed gaan. Het is duidelijk te merken dat van tekening bouwen stukken complexer is. De constructievolgorde is niet vastgelegd. Sommige onderdelen zijn niet helemaal gedefinieerd in de tekening (of dat denk ik dan in ieder geval). Veel meer eigen denkwerk en constructies. Vandaar dat er wel eens wat mis gaat.Je bouwt erg netjes, complimenten. Maar dat wist je al :smile:
Ja hoor, dat is 'm helemaal.Wat je motor ophanging betreft, al gedacht aan een alu plaatje dat je met de 4 boutjes van het carterdeksel aan de motor schroeft. Plaatje natuurlijk wel wat groter maken dan het carterdeksel, kun je hierin mooi de gaatjes maken waarmee je de hele handel aan het motorschot vastschroeft![]()
Over die motorbok/steun ben ik aan het nadenken. Ik ga ze in ieder geval zelf van multiplex maken omdat de motor wel heel strak tegen het schotje aanmoet. Ik moet de neus tenslotte al verlengen. Ik zat zelf te denken aan een volgende constructie:
Twee driehoekige horizontale steunen die aan de schuine zijkant de rompzijkant raken, met daaronder kleine driehoekige verstevigingen.
Met een boutje naar het motorschot toe trekken en verlijmen met epoxy. Zoiets dus.
En laat dat nou precies de manier zijn die op tekening staatWat je motor ophanging betreft, al gedacht aan een alu plaatje dat je met de 4 boutjes van het carterdeksel aan de motor schroeft.
Voor meer ideeen over het bouwen met traditionele materialen (incl. motorbokken, bekledings technieken en ga zo maar door), kijk eens hier: bouw-thundercat-ii
Nou, dat valt knap tegen. Vertoon je maar eens met een op die manier afgewerkt model tussen 95% van de nederlandse modelvliegers: "Zit er mooi op die folie, hoe doe je die letters?" of: "Is dat Oracover?" Ze zien het niet...Oh ja, dat draadje heb ik al eens een keer zeer bewonderend zitten lezen. Ontzettend mooi werk. Goed dat je me er even op wijst. Zijde en tissue en spanlak. Nieuwe wereld voor mij, oude wereld voor de meeste anderen...
Mijn toestel? Het model van Henk de Jong zul je bedoelen. Hij is die replica van z'n beste stunter van de afgelopen jaren aan het maken.Die balkjes die de motordrager vormen lopen inderdaad heel ver door naar achteren bij jouw toestel. Uit welk materiaal is dat schot gemaakt waar ze doorheen lopen? Multiplex?