Bouwverslag Phil Kraft Kwik-Fli Mk III

Die 2600 gram is een keurig gewicht voor zo'n toestel :D
Ja, dat dacht ik ook. Intussen opgezocht dat de kit versie van dit toestel tussen de 5.5 en 6.5 pounds mag wegen. Dat is dus zo ongeveer tussen de 2500 en 2950 gram. Nou maar hopen dat ik geen grote onderdelen vergeten ben :?

Zo nu nog even de fotootjes...

Rug verlijmen...
DSC_5214.JPG

En nadat de zijkantjes gelijk zijn geschaafd ziet het er zo uit:
DSC_5252.JPG

Ik heb intussen mijn gewichtsberekening nog aangepast. Het ziet er zo uit:
Code:
Spinner                    70
Ontvanger accu            119
Voorpoot+wiel              92  (edit)
Tankje                     49
Schakelaar                 24
Wielen (2x)                49
Servo 3151 (4x)           174
Servo 677 (1x)             35
Spanningmeter               5
Wheel collars              14
Prop                       20
Ontvanger                  30
Motor+demper              489  (edit)
Romp                      303
Stabilo                    47
Hoogteroer                 23 (gokje = 1/2 stabilo)
Vin                        47 (gokje = stabilo)
Richtingroer               23 (gokje = 1/2 stabilo)
Vleugel                   452
Rolroeren (2x)             39
Sullivan blauw (2x)        45
Sullivan rood  (2x)        34
Vleugelpennen              11
Draad landingsgestel      102

Marge (15%)               345

Totaal                   2642
Dus 2650 intussen. Maar wel met het e.e.a. aan marge om al het werk aan romp en wat dingen aan de vleugel nog te kunnen doen zonder zenuwachtig te worden...
Mijn gokjes voor roeren en vin zijn wat hoog.

De grote vraag is: Wat ben ik nog allemaal vergeten dat toch aantikt?

Laatst bewerkt:
Mis nog het neuswiel en uitlaatdemper. Brandstof word bij opgegeven gewicht meestal niet meegerekend. Maar de romp moet ook no in model geschuurt worden dus dan gaat er weer wat af. Maar je praat nog steeds over een keurig gewicht:D

Mis nog het neuswiel en uitlaatdemper. Brandstof word bij opgegeven gewicht meestal niet meegerekend. Maar de romp moet ook no in model geschuurt worden dus dan gaat er weer wat af. Maar je praat nog steeds over een keurig gewicht:D
Neuswiel had ik meegewogen bij voorpoot en de motor is volgens OS inclusief demper gewogen. Ik zal dat nog wel even gaan controleren...

Dit staat er op de OS site:
[SIZE=-1]Weight w/muffler: 17.2 oz (489 g)

Volgens mij is dat inclusief. Exclusief schrijven ze geloof ik w/o (without). Originele post gewijzigd voor verduidelijking.
[/SIZE]

Laatst bewerkt:
De grote vraag is: Wat ben ik nog allemaal vergeten dat toch aantikt?

Motorbok + boutjes voor bevestiging + inslagmoeren? Of maak je houten motorsteunen geïntegreerd in de romp?
Oracover? Dat tikt wel aan, vooral wit.

En als je wheel collars vind aantikken weet ik er nog wel een paar..
Rolroerhevels?
Servo schroefjes?
Elastiek voor vleugelbevestiging :D

Je bouwt erg netjes, complimenten. Maar dat wist je al :-)

Motorbok + boutjes voor bevestiging + inslagmoeren? Of maak je houten motorsteunen geïntegreerd in de romp?
Over die motorbok/steun ben ik aan het nadenken. Ik ga ze in ieder geval zelf van multiplex maken omdat de motor wel heel strak tegen het schotje aanmoet. Ik moet de neus tenslotte al verlengen. Ik zat zelf te denken aan een volgende constructie:
Twee driehoekige horizontale steunen die aan de schuine zijkant de rompzijkant raken, met daaronder kleine driehoekige verstevigingen.
Met een boutje naar het motorschot toe trekken en verlijmen met epoxy. Zoiets dus.
Oracover? Dat tikt wel aan, vooral wit.
Ook weer zoiets. Ik heb nog niet echt een idee hoe ik 'm ga afwerken. Oracover ken ik, dus daar ging ik eerst vanuit. Maar ik ben het wel eens met het volk dat dat er niet echt 'vintage' uit ziet. Ik zie Hezik hier op het forum toch prachtige resultaten bereiken met glas en G4. Maar helaas is mijn vleugelconstructie en rompconstructie open, dus ik weet niet wat je dan moet kiezen. Ideeen welkom...

En als je wheel collars vind aantikken weet ik er nog wel een paar..
Rolroerhevels?
Servo schroefjes?
Elastiek voor vleugelbevestiging :grin:
Ach, 15% marge is ook niet niks... (famous last words?)

Je bouwt erg netjes, complimenten. Maar dat wist je al :smile:
Zelf kijk je voornamelijk naar de dingen die niet goed gaan. Het is duidelijk te merken dat van tekening bouwen stukken complexer is. De constructievolgorde is niet vastgelegd. Sommige onderdelen zijn niet helemaal gedefinieerd in de tekening (of dat denk ik dan in ieder geval). Veel meer eigen denkwerk en constructies. Vandaar dat er wel eens wat mis gaat.
Voorbeeldjes:
  • Ik heb de voorkant van een van de rolroeren (nadat deze uit de vleugel was gezaagd) op een verkeerde manier verlijmd. Zo krom als een hoepel. Losmaken en opnieuw beginnen. Maar tijdens het verwijderen van de oude toch behoorlijk beschadigd. Moest een extra laagje balsa op de voorkant om de boel weer op maat te krijgen. :hammer:
  • Achterkant van de vleugel blijft beschadigen. Had dat pas aan het einde moeten afwerken. :hammer:
  • Afwijkende maat (t.o.v. Imperial) van de driehoekslatten van de romp had toch meer impact dan ik gedacht had. Div. kieren zichtbaar waar ik nog dunne stukjes balsa met lijm tussen moet drukken.
  • Diverse houtjes opnieuw moeten uitzagen door meetfouten, schaaffouten, schuurfouten etc... :hammer:
  • Cap-strips op de vleugel gezet op een plek waar ik nog een servo-houder moet gaan monteren :hammer:
  • Niet vantevoren gaten in de vleugelribben gemaakt om een servokabel door te leiden => een avond zitten pielen met een boortje tussen m'n vingers... :hammer:
Je ziet dat op de foto's allemaal niet, maar af en toe kijk ik wel eens wat vertwijfeld naar m'n eigen gepruts. En dan ga ik maar weer verder. Moet toch een keer vliegen tenslotte...

Laatst bewerkt:
En denk je dat jij de enige bent die dat soort "stomme" dingen doet :proost: Wat je motor ophanging betreft, al gedacht aan een alu plaatje dat je met de 4 boutjes van het carterdeksel aan de motor schroeft. Plaatje natuurlijk wel wat groter maken dan het carterdeksel, kun je hierin mooi de gaatjes maken waarmee je de hele handel aan het motorschot vastschroeft ;)

Wat je motor ophanging betreft, al gedacht aan een alu plaatje dat je met de 4 boutjes van het carterdeksel aan de motor schroeft. Plaatje natuurlijk wel wat groter maken dan het carterdeksel, kun je hierin mooi de gaatjes maken waarmee je de hele handel aan het motorschot vastschroeft ;)
Ja hoor, dat is 'm helemaal.
Niks gaan knoeien met losse, afgesteunde stukjes, die uiteindelijk toch lostrillen, of als ze dat niet doen, veel te zwaar zijn...
Nog mooier zijn natuurlijk de maple of beuken motorbokken, maar dat met een plaatje is ook prima....

Voor meer ideeen over het bouwen met traditionele materialen (incl. motorbokken, bekledings technieken en ga zo maar door), kijk eens hier: bouw-thundercat-ii

Laatst bewerkt door een moderator:
Over die motorbok/steun ben ik aan het nadenken. Ik ga ze in ieder geval zelf van multiplex maken omdat de motor wel heel strak tegen het schotje aanmoet. Ik moet de neus tenslotte al verlengen. Ik zat zelf te denken aan een volgende constructie:
Twee driehoekige horizontale steunen die aan de schuine zijkant de rompzijkant raken, met daaronder kleine driehoekige verstevigingen.
Met een boutje naar het motorschot toe trekken en verlijmen met epoxy. Zoiets dus.

Als je dat pad kiest (en bij zo'n echte vintage kist uit die tijd hoort eigenlijk wel een houten motordrager) dan doe je dat naar mijn bescheiden mening beter zo: twee hardhouten (géén multiplex of vurenhout) liggertjes (gewoon vierkant) van 10-15cm aan de binnen zijkant van de romp, doorlopend tot de neuspunt. Ze lopen dus door het brandschot heen tot in het tankcompartiment. Vastlijmen met epoxy. Bij het lijmen kun je al rekening houden met de neerwaardsstelling van de motor, is dat ook meteen gebeurd. Vervolgens heb je een aantal opties:
1. De motor direct op de twee liggertjes schroeven óf
2. een motordrager maken uit een plaatje vliegtuigtriplex, of alu, of printplaat. Je kunt daarin heel gemakkelijk de juiste uitsparing zagen voor de motor, rekening houdend met zijwaardsstelling. Schroef de motor op het plaatje en schroef het plaatje op de twee liggers, met boutjes m3 en inslag moertjes onder de hardhouten liggers.

Naar mijn mening is dit de eenvoudigste (en de beste) manier om een houten motordrager te maken. Er is maar één kritisch punt namelijk het verlijmen van de liggers onder de juiste hoek tov elkaar (namelijk vlak). Neerwaardsstelling kun je altijd aanpassen door vulringetjes onder het plaatje, en zijwaardsstelling is eenvoudig aan te passen door een nieuw plaatje te zagen.

Ik hoop dat je't snapt zonder tekening. EDIT: ik zag dat in het verslag van de thundercat een heel duidelijk plaatje staat van deze constructie (maar dan wel optie 1).

Verder: Foutjes horen erbij. Als je die niet maakt ben je niet normaal ;). Wat ik vaak doe bij houtbouw om scherpe randen te beschermen is schildersafplakband erom plakken. Dat beschermt best goed tegen kleine schades. Het helpt natuurlijk niet als je het werkstuk laat vallen :)

Verder kun je deukjes in balsa heel eenvoudig wegkrijgen door het hout een beetje nat te maken en dan met de warme strijkijzer erover. Deukjes trekken zo weg. Zie je niks meer van.

Laatst bewerkt:
Wat je motor ophanging betreft, al gedacht aan een alu plaatje dat je met de 4 boutjes van het carterdeksel aan de motor schroeft.
En laat dat nou precies de manier zijn die op tekening staat :D
Kan ook makkelijk aangezien de motor exact in de hartlijn van het toestel wordt opgesteld. Geen domping en geen zijwaartsstelling. Lekker makkelijk

Dat is dus inderdaad het alternatief t.o.v. een houten steun. Gezien jullie reacties sowieso dus uit hardhout maken als het een houten steun wordt. Geen punt.

Ik ga m'n motor maar eens van de Kadet afschroeven voor het finale plan. Denk dat ik al weet welke richting het uit gaat. Alu zoals op tekening...

Laatst bewerkt:
Voor meer ideeen over het bouwen met traditionele materialen (incl. motorbokken, bekledings technieken en ga zo maar door), kijk eens hier: bouw-thundercat-ii

Oh ja, dat draadje heb ik al eens een keer zeer bewonderend zitten lezen. Ontzettend mooi werk. Goed dat je me er even op wijst. Zijde en tissue en spanlak. Nieuwe wereld voor mij, oude wereld voor de meeste anderen...

Die balkjes die de motordrager vormen lopen inderdaad heel ver door naar achteren bij jouw toestel. Uit welk materiaal is dat schot gemaakt waar ze doorheen lopen? Multiplex?

Laatst bewerkt door een moderator:
Het wordt sowieso lastiger met open vlakken. Bedenk je wel dat het echt veel meer werk is dan foliien. Het resultaat is wel veel mooier, en naar alle waarschijnlijkheid ook zwaarder.

Oh ja, dat draadje heb ik al eens een keer zeer bewonderend zitten lezen. Ontzettend mooi werk. Goed dat je me er even op wijst. Zijde en tissue en spanlak. Nieuwe wereld voor mij, oude wereld voor de meeste anderen...
Nou, dat valt knap tegen. Vertoon je maar eens met een op die manier afgewerkt model tussen 95% van de nederlandse modelvliegers: "Zit er mooi op die folie, hoe doe je die letters?" of: "Is dat Oracover?" Ze zien het niet...

Die balkjes die de motordrager vormen lopen inderdaad heel ver door naar achteren bij jouw toestel. Uit welk materiaal is dat schot gemaakt waar ze doorheen lopen? Multiplex?
Mijn toestel? Het model van Henk de Jong zul je bedoelen. Hij is die replica van z'n beste stunter van de afgelopen jaren aan het maken.

Inderdaad, 3 mm multi.

Deze is van mij:
de enige kunststof onderdelen zijn de spinner, de canopy, de tank, de slangen, de ball links en de stuurstangen....
WK%202kl.jpg

Mensen die me vragen 'waar ik die motorkap vandaan heb', laat ik altijd even deze plaatjes zien:
Neus%20ruwbouw%201.jpg
Neus%20ruwbouw%202.jpg

De FMT van februari 2008 al gezien?
fmt_02_08.jpg

Kwik Fly
Die Legende lebt!

Tjonge, de hele voorpagina en een heleboel pagina's binnenin zijn aan de Kwik Fly gewijd. Dan voornamelijk de Graupner ARF versie, maar toch ook een hoop tekst over de geschiedenis ervan...

Jammer alleen dat die Graupner versie zo'n raar (ok, anders...) neusje heeft.

Ondanks een serieuze verkoudheid toch nog wat kunnen doen.

Ik ben voornamelijk bezig geweest met motorschot, motorsteun en bevestiging van de voorpoot.
De motorsteun is inderdaad een aluminiumplaat geworden. De motor wordt hier met het carter tegenaan geschroefd.
DSC_5253.JPG

Aan de achterkant zie je de gaten waar de motor tegenaan geschroefd moet worden:
DSC_5254.JPG

Wat verstevigingen aangebracht en een blokje voor de voorpoot:
DSC_5255.JPG

Bakje aan de onderkant dichtgemaakt en bevestiging voorpoot gemonteerd. Voor de boutjes hiervan is in het blokje en het motorschot schroefdraad getapt.
DSC_5257.JPG

En zo ziet dat er dan uit aan de onderkant:
DSC_5260.JPG

Ik wil alleen nog iets moois gaan verzinnen om te voorkomen dat er brandstof via de opening van de voorpoot in het hout kan binnendringen. Iets van een hulsje ofzo...

Hmmm, ik werd in een e-mail vanuit Amerika (door de 'digitalisator' van de Kwik-Fli tekeningen) erop gewezen dat mijn huidige aluminiumplaat te breed is om ooit nog te kunnen verwijderen als de neussectie af is. Goed punt. Gaat niet nee.

Het is nog erger: ik heb 'm er al op gelijmd met epoxy. Helemaal niet erover nagedacht dat ik er ooit misschien een andere motor (met andere afstanden in de carterplaat) in zou willen zetten. :hammer:

Ik vrees toch dat ik er nu niks aan ga doen. Het zou wel een zeer ernstige sloopactie van mijn motorschot betekenen. En daar heb ik geen zin in. De ellende die ik door deze luiheid in de toekomst op m'n hals haal moet ik maar even niet aan denken.

Of toch iets aan doen :confused:

Laatst bewerkt:
En vanuit Amerika kwam ook een aardige oplossing:
universal_mounting_plate.jpg

Als ik de gaten zo uitvoer, dan is de aluminiumplaat een stuk universeler uitgevoerd. Dat gaat 'm worden. Kan nog aangepast worden op het moment dat ik een andere motor wil gaan gebruiken. Hoeft niet meteen. Mooi, da's uit de wereld.

Back