1. Zien mijn senten verdeling/plaatsing er goed uit? Ik vind het er goed uitzien, maar heb geen ervaring dus kan eventuele vergissingen of instinkers niet inschatten.
Op zich ziet het er goed uit. Alleen de ca. 2cm lijkt wat willekeurig. Ik zou daar een veelvoud van de plankdikte voor nemen. Als een plankje 3mm breed is dan zit je nog zou je naar een veelvoud van 21mm kunnen gaan.
Bij de kiel lijkt bij het middenspant waar de punaise in zit een deukje te zitten in de romp. Misschien moet die nog wat opgedikt worden. Kan ook een vertekening in de foto zijn.
2. De afgetekende middenlijnen van de senten > meet ik die gewoon op, om ze vervolgens aan de andere kant van het schip ook op die hoogten af te tekenen ? Het zijn de streepjes in marker en de lijnen op de binnenkant van de spanten
Lijkt me geen probleem. In principe is de vorm aan beide zijden van de kiel gelijk.
3. De zandplank met die aparte vorm, is dat echt nodig? Ik heb geen brede plankjes in mijn kit waar ik een vorm van kan maken zoals in afbeelding 14, pagina 20
http://modelshipworldforum.com/resou...tbeginners.pdf
Ik heb alleen plankjes van 3 mm breed, gewoon de 2e laag beplanking materiaal dus.
Volgens mij is het eenzelfde plankje als de rest van eerste beplanking. Naar mijn weten is het enige verschil dat de zandstrook aan kielzijde (onderkant) wordt verjongd en de rest aan de dekzijde (bovenkant)
4. het uitmeten zoals beschreven hier pagina 16 tm 18 ongeveer snap ik niet echt. Beetje zelfde verhaal als de dek beplanking gisteren. Zie het nog niet helemaal voor me wat het nut is en de logica.
http://modelshipworldforum.com/resou...tbeginners.pdf
Je kan nu tussen de senten meten. Als je de maat tussen de streepjes meet en die door je plankbreedte deelt, dan weet je hoeveel plankjes je in die zone nodig hebt. Je ziet bv. bij de boeg die ruimte kleiner is, maar er moeten wel evenveel plankjes in dus daar moet je gaan verjongen. Bij een bolle vorm (bovenkant boeg) is dit meer dan bij holle vorm (onderkant boeg)
5. kan ik met de eerste lat op "reling" hoogte beginnen? en dan naar onder werken? Dit is zoals het in mijn handleiding van de kit staat, en klinkt logisch.
Als dit een duidelijk startpunt is in de handleiding dan zeker doen.
6. Moet ik alle planken op maat maken (met andere woorden schuin aflopend? Of kan ik ook een aantal gewoon normaal doen?
Daar kan je wel van uitgaan. Al zal het onderling wat verschillen. Bovenkant zal meer verjongd moeten worden dan bij de kiel
7. In de pdf uitleg lees ik dat je de afstand tussen "wale" en "keel" moet pakken, en dan wat rekenwerk doen met de verschillende spanten. Hier raak ik echt de weg kwijt. Dit is gerelateerd aan vraag 4 denk ik.
Inderdaad. Maar als jij bij de reling gaat beginnen dan zou ik die pakken in plaats van de wale (berghout)
Bij breedste spant eerst meten zodat je weet hoeveel planken je nodig hebt om de romp van reling tot kiel te bedekken. Dit aantal blijft overal gelijk. Alleen de spantmaten veranderen dus die maten gedeeld door het aantal planken op het breedste punt geeft een kleinere maat dan de plankmaat. Bv 2,8mm ipv 3mm. Dus daar moet je 0,2mm verjongen. Ik heb dat van sent tot sent gedaan zodat ik met de plankjes weer bij de streepjes van de senten uitkom.