Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

De 3 masten hebben hun mars gekregen en nu ga ik het onderste deel van het staand tuig doen. Takels, wandtouwen en stagen.
Eerst maar eens touw maken
IMG_1545.JPG IMG_1546.JPG

Pas maar op met dat tuig :)
Maar is dremel zo onnauwkeurig dan? Dacht dat het ook een goed minimerk was?
Ik vind de kolom een beetje beweeglijk, is deels kunststof en je moet continu alles nalopen of de schroefjes allemaal vastzitten. De dremel zit met een grote kunststof schroef vast, niet geklemd. Het is hem net niet helemaal. Daarentegen is de dremel zelf wel heel stabiel en krachtig. Maar door de vorm is het ook weer moeilijk om hier zelf een kleminrichting voor te maken. Heeft niet zoals de Proxxon of een boormachine voor bij de kop een vlakke cilindrische vorm om hem te klemmen.
Als die het ooit begeeft dan komt er geen dremel maar een proxxon met kolom. Daar zijn ook meer hulpstukken voor te krijgen.

Ik heb proxxon die grotere uitvoering BFB 2000; kt150; bfw 36. ver uit de vorige eeuw :) staat nog overal niersbach op lol maar in die kolom zit nergens speling is met zwaluwstaart en nastelbaar wat ik nog nooit heb hoeven te doen. Maar ik zag het bij je en dacht is een leuk klein kolometje loop al poosje te denken aan een kleine kolom, die vind ik momenteel best duur van proxxon met die grote boor ik in staal ook met 0,2 mm zonder problemen.
En dremel is ook niet goed koop kun je beter iets goeds kopen, wat een poosje mee gaat. Er is momenteel een nieuwe freesmotor te koop van proxxon Universele freesspindel UF/E die draait tot 30.000 toeren.

Je prins wordt mooi!

zie ook liever de eerste foto dan de afgeschuurde exemplaren.
kijk ook nog eens naar de schijven in je blok , ingangsgat zit denk ik wat teveel naar het midden bij de grote en aan de verkeerde kant bij de kleine.

Bij de kleine schijf heb ik het verkeerde gat afgetekend, maar dat zie je straks niet meer als hij erop zit. De grote schijf heb ik wel goed afgetekend, maar met nameten moet er nog een halve millimeter van de bovenkant af. Het blok is nu 12 tot 12,2 mm en moet 11,5 mm zijn. Goed dat je dat opmerkte. Dan komt het gat op de goede plek.
Dat afgeronde is volgens de tekeningen van Lees en Biddlecomp. De maten heb ik afgeleid van Curti die de het geheel ook afrond.
Het zijn geen gemakkelijke blokken om te maken. Misschien dat ik ze op een andere manier ga proberen te maken. Het kleine schijfje is bij een takelblok volgens mij ook groter. Dus 2 schijven met een minimaal verschil.

Toch maar opnieuw begonnen, zinde mijzelf niet en de terechte kritiek van @Marc w . Er is een zichtbaar verschil tussen een vioolblok voor toppenant en een takelblok op deze schepen. Het vioolblok voor de toppenant heeft eigenlijk maar 1 wiel en waar het kleine wiel hoort alleen een doorvoer gat. De eerdere die ik gemaakt had kunnen daar prima voor dienen. Beetje aanpassen en ze zijn goed.
Op het Spansk Galeon zie het takelblok er zo uit:

takelblok.jpg

De nieuwe die ik gemaakt heb nu ook

IMG_1567.JPG

IMG_1568.JPG

IMG_1569.JPG

IMG_1570.JPG

En opgepoetst.

IMG_1571.JPG

nog 5 te gaan

eerlijk gezegd , ik vond de vorige .... grappiger.
Maar deze vind ik er wel beter, nee, super uit zien. vooral die inkepingen aan de zijkant gaan het zeer realistisch doen lijken als daar een koord doorloopt.

Volgend probeersel op de juiste schaal. 1 mm touw. Zelf gemaakt van Serafill.

IMG_2.jpg

Helaas had ik de tule iets te klein of met andere woorden het touw te kort. Maar als probeersel prima. Een goed half uurtje voor de eerste :)
En de oplettende kijker zal zien dat het blok verkeerd omzit. Dit komt ook omdat de tule niet echt goed past en was al blij dat de knoop gemaakt kon worden. Volgende op de juiste manier.

Ik zal hem opnieuw maken en kijken hoe ik het touw snel kan bekleden. Geheel of alleen het gedeelte waar de lus zit om de hanger aan het touw te maken.
De tule is zo stevig als hij eenmaal in elkaar zit dat lijm niet nodig is.

Waarschijnlijk zullen er personen zijn die vinden dat ik moeilijk doe, kan anders en eenvoudiger. Prima, maar ik wil het op een correcte manier doen omdat dit ook mooi is om naar te kijken. Anders kan ik net zo goed Heller bootjes in elkaar plakken en er 30 op een jaar maken.

Waarschijnlijk zullen er personen zijn die vinden dat ik moeilijk doe

Gelukkig mogen we op dit forum onze bootjes op de manier bouwen die wijzelf mooi vinden Stephan, diegene die helemaal historisch correct wil bouwen, die kan het zo moeilijk maken als hijzelf wil, en diegene die out of the box wil bouwen met geen of minder aanpassingen kan dat ook doen, beide manieren kunnen hele mooie schepen opleveren.

Als jij dit met alle blokken doorzet, op het hele schip, dan kan dat er vreselijk mooi uitzien, voorbeelden daarvan zijn duidelijk op het SOS te vinden . Daar zit prachtig werk tussen, en of je het dan moeilijker maakt?, ja natuurlijk, maar het resultaat kan vreselijk mooi worden.
Veel succes ermee.

6 probeersels verder en heb 2 resultaten die ik her en der zal gaan gebruiken. De zwaardere uitvoeringen bekleed en blokken die her en der voor het lopend tuig zijn bekleed ik niet.

IMG_3.jpg

B is niet een doorlopend touw zoals A maar onder een bindsel met een schuine snede aan elkaar verlijmd. Beetje sjoemelen mag. Een tule bekleden dat gaat als hij 30 cm in doorsnede is, maar niet bij 1,5 cm.
De blokken gaan nog een kleur krijgen.

Back