Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Bedankt heren, ja ik wilde er eerst een nacht over slapen. Maar toen ben ik aan het schip gaan zitten en heb de weeflijnen doorgeknipt. Toen moest ik wel.
Nu snap ik ook waarom deze lijnen vaak niet zichtbaar waren op schilderijen.
1,5 inch is 25,4 mm omtrek en dan is de diameter 8,1 mm. (Omtrek=d*pi)
Op schaal 1/75 is dit 0,1 mm. !!!! Nog dunner als ik eerst vermelde....

Dan is de 0,25 mm die ik voor de bezaan gebruikte zelfs te dik.
Die laat ik zitten, maar ga wel voor een maatje dikker dan die 0,1 mm. Ik doe alles met 0,2 mm. 3x1 (serafil) zo uit mijn hoofd. Want met 0,1 mm werken is erg moeilijk. (Bovenste wanten van mijn Spaans galjoen, dat was niet te doen)

Goeie beslissing Stephan. Is best een dingetje om je werk weer te slopen, maar de ervaring leert dat je er achteraf altijd gelukkig mee bent. Ook ik moet bij regelmaat dingen overdoen, dat hoort erbij. Ben blij dat je het zo doet! Succes ermee.

Een voorzichtig klusje. Aangezien er op de voorkant aan bovenzijde knoopje lijm zit, kan ik ze van achter knippen en dan met een draaibeweging ze ervan af breken. Maar blijft een precisie klusje. Je knipt zo een wanttouw door en dan moet je alles opnieuw.
Eventuele lijmrestjes haal ik met aceton weg. Hoef nog maar een half want en dan kunnen we weer met knopen beginnen. Maar eerst touw maken natuurlijk.
Ach werk hebben is niks maar aan het werk blijven is een kunst. :)

IMG_2148.JPG

2 wanttouwen zijn beschadigd en zijn gaan rafelen. Dus die moet ik vervangen. Maar die komen in paren dus 4 stuks totaal. En het halende part van een zijtakel per ongeluk doorgeknipt. Eerst maar eens touw maken morgen.

Een stofzuiger beurtje tussen het geschut. 4 nieuwe wanttouwen en een takel herstellen en je kan niet meer zien dat het misgegaan was.
Nu gaan we aan de weeflijntjes beginnen. Ik heb zelf touw gemaakt met een dikte van 0,2 mm door 2 serafil 120/2 draden in elkaar te twisten.

IMG_2157.JPG
IMG_2158.JPG
IMG_2160.JPG
IMG_2161.JPG
IMG_2162.JPG

Stephan ik denk jij moet jouw touw begint bemarkt. Daar zal vele kopers wees!
Zelf maken Heinrich, het is ook nog eens leuk om te doen. Hier staat hoe
https://www.modelbouwforum.nl/threads/zelf-touw-maken-op-een-touwslager.279184/
Je zal een half klosje verknoeien maar daarna gaat het je goed af en krijg je zulk mooi touw. Hans verkoopt de machientjes, en ik hoop ook de zwaardere in de toekomst. En gezien jouw toekomstig nieuwe appartement kan je dan heel lang touw maken. :):)

Het blijft toch een kunst stukje wat je er van maak Stephan.
Ik heb zelf ook mijn touwen gemaakt tot ik op de site van Morope terecht kwam.
Eerlijk is eerlijk, hij maakt mooi touw alleen moet je er wel voor betalen.
En dan komt de gemakzucht om de hoek kijken.

Back