Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

@Sjors Blomberg dankjewel. Gewoon doen,je zal zien dat het leuk is om te doen. Ik kijk wat ik nodig heb voor een mast gedeelte en maak dat plus nog een paar extra touwtjes. Dan is je eentonige optuigen van de wanten ook niet heel saai maar afwisselend.

Bedankt allemaal voor de likes en complimenten/aanmoedigingen.
Kleine update om het eerste resultaat van knopen te zien.

IMG_2165.JPG

Macro opname. Afstand tussen de weeflijntjes is 5 mm!

0,2 mm dikke weeflijntjes op een 1 mm dik wanttouw. Dit laat maar eens zien dat je niet te bang moet zijn om met een dunner touw te werken.

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de likes en complimenten/aanmoedigingen.
Kleine update om het eerste resultaat van knopen te zien.

Bekijk bijlage 465907
Macro opname. Afstand tussen de weeflijntjes is 5 mm!

0,2 mm dikke weeflijntjes op een 1 mm dik wanttouw. Dit laat maar eens zien dat je niet te bang moet zijn om met een dunner touw te werken.
Dat ziet er heel strak en mooi uit. Goeie beslissing, Stephan.
Gr. Peter

@boris279 Nee, de rede is dat ik het eerst met linksgeslagen touw gemaakt heb zonder te weten hoe het zo was. Maar als je het verslag goed leest en mijn artikel over mijn ervaringen en opgedane kennis over touw zie je dat ik geleerd heb. Daarom heb ik de touwen, die vervangen zijn, nu van rechtsgeslagen touw gemaakt. Op de foto zie je dat inderdaad goed maar in het echt valt dat niet op. Touwen zijn altijd rechtsgeslagen weet ik nu. Kabels linksgeslagen. https://www.modelbouwforum.nl/threads/zelf-touw-maken-op-een-touwslager.279184/

Laatst bewerkt:
Tis echt een pracht schip Stephan.
Ik denk niet dat mijn PW dit niveau gaat halen.
Waarom niet? Gewoon geduld en heel vaak kijken en meten voordat je iets doet en dan niet te beroerd zijn om opnieuw te beginnen als het fout gaat. Underhill schreef in zijn boek. Ik krijg van het schip dat klaar is niet het plezier dat ik krijg tijdens de bouw van dat schip. Onze hobby is modelbouw, we werken niet voor een baas die de bootjes klaar wil hebben.
Dus tijd genoeg om het proberen mooi te maken.

Ik heb al een paar keer het want van mijn Duyfken bekeken en dat vergeleken met wat ik zie op de foto’s van de replica. De weeflijnen zien er op het model dan erg dik uit inderdaad. In een volgend model ga ik ook voor dunner. Dit ziet er erg goed uit!

Heren bedankt voor de likes en complimenten. Het is de moeite waard geweest om opnieuw te beginnen.
@jean41 ja dat groen laat de lijntjes goed zien. Ik heb geen foto ruimte en goede camera met verlichting om details goed vast te leggen. Dit helpt goed om de soms dunne touwtjes goed te laten zien. Ze zijn nu net als op de schilderijen, nauwelijks zichtbaar.
@Building Mouse mijn 2 voorgaande bouwwerken hebben ook te dik touw. Niet erg, ziet er ook mooi uit. Maar ik zag op schilderijen dat het touwwerk, net als bij jouw replica veel dunner is. In de Engelse Mondfeldt las ik dat er touw werd gebruikt voor de weeflijnen dat een omtrek heeft van 1,5 inch. Op een schaal van 1/75 is dit garen met een diameter van 0,1 mm. Dit is op zo'n model erg dun en koos daarom voor het dubbele 0,2 mm. En ja dat ziet er heel goed uit. Dank je.
@Ptèr jij maakt mooie rompen daar wil ik ook naar streven om dat te bereiken. Jouw huidgangen zijn super. Ook jouw houtsnijwerk is heel mooi, ik weet hoeveel tijd daarin kan gaan zitten. Ik denk dat jouw dit soort touwwerk ook kan lukken, gaat wel veel tijd inzitten. Het touw zelf maken daar begint het mee. Maar ook dat is leuk om te doen.

Heren bedankt voor de likes en complimenten. Het is de moeite waard geweest om opnieuw te beginnen.
@Ptèr jij maakt mooie rompen daar wil ik ook naar streven om dat te bereiken. Jouw huidgangen zijn super. Ook jouw houtsnijwerk is heel mooi, ik weet hoeveel tijd daarin kan gaan zitten. Ik denk dat jouw dit soort touwwerk ook kan lukken, gaat wel veel tijd inzitten. Het touw zelf maken daar begint het mee. Maar ook dat is leuk om te doen.

Wie weet in de toekomst als ik mij ertoe ga zetten. Zelf touw maken heb ik nu noch de mogelijkheden of middelen voor, maar het geeft een ander level aan je model. Dat zeker! Voor mij nu nog niet haalbaar. Een mens moet wat hebben om naar toe te groeien nietwaar... :koud:
De romp van een Hollander uit de 17e eeuw die jij bouwt is andere koek dan een romp van een Engelse, Franse of Spaanse uit dezelfde eeuw of later. Wie weet ga ik ook een keer een Hollander proberen op de manier waarop ze destijds deden. Eerst het vlak en daarna de rest. Compeet andere uitdaging.

Kortom, we helpen elkaar een beetje met onze topics en bouwverslag. :beer:

Back