Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Om een vage reden word mijn eigen bericht automatisch binnen de quotes gehaald. Na de enter is mijn eigen bericht in de vorige post
Op de pijltjestoets drukken zodat je cursor zover mogelijk naar rechts gaat. En dan pas tekst geven.

@Ptèr en @Ronk kijk eens naar gebruiker Pauwels, hij laat zien hoe de Hollanders in het echt gebouwd werden in 1 van zijn schitterende verslagen. Hij plaatst de centen en vult het dan met spanten op. Waarna de planken geplaatst worden.
 
Allang gedaan, prachtige schepen. Dieo respect.

Pauwels bouwt zijn schepen volgens de spanten eerst methode, er is nog een methode, waarop na de kiellegging het grootspant geplaatst word, vervolgens het vlak gelegd, en dan verder opgevuld.

Het is dan een grote uitdaging om het vlak stevig te bouwen, en ook nog eens zonder ondersteuning en de juiste vorm.
 
Allang gedaan, prachtige schepen. Dieo respect.

Pauwels bouwt zijn schepen volgens de spanten eerst methode, er is nog een methode, waarop na de kiellegging het grootspant geplaatst word, vervolgens het vlak gelegd, en dan verder opgevuld.

Het is dan een grote uitdaging om het vlak stevig te bouwen, en ook nog eens zonder ondersteuning en de juiste vorm.

dit heet de vlakbouwmethode en werd veel op de Rotterdamse admiraliteit uitgevoerd maar ook op andere scheepswerven. De andere methodiek is de spantenbouw methode en die werd weer meer in Amsterdam uitgevoerd volgens de bronnen.
De vlakbouwmethode is met experimentele archeologie door Ab Hoving uitgevoerd op enkele modellen van hem. Uiterst lastig maar wel typisch Hollandsch…
Door de kiel, onderste ligger en hek te plaatsen ging men daarna het vlak construeren. Daarna vulde men de spanten pas in (spanten van invulling). Het vlak bepaalde en niet de spanten. Ik heb me nooit helemaal verdiept in de nog “bestaande” kennis van de vlakbouw methode, maar op de Bataviawerf heeft men het geprobeerd met de 7 provincien en hebben gefaald met als gevolg dat ze opnieuw konden beginnen en toen de spantenbouw heeft gebruikt om uiteindelijk helaas weer te stranden maar dan om financiële redenen.

Sorry voor de uitwijding in je bouwtopic!
 
Sorry voor de uitwijding in je bouwtopic
Geen sorry, als het met de bouw van onze modellen te maken heeft mag je alles hier toevoegen. Alleen maar leerzaam. Goede uitleg, met de kernwoorden kunnen we weer zoeken naar uitgebreidere kennis en meer te weten komen.
Met het tuigage kijk ik ook hoe in het echt geknoopt werd en probeer dit in schaal na te bootsen. Zo'n type romp is voor mij nog toekomst. Eerst maar eens mijn modellen afmaken. Want ik zie vaak genoeg dat men ergens aan begint en vervolgens heeft men een hele vloot onafgemaakte schepen staan. Ik heb nu de PW en een kleine schooner die af moeten. Die laatste doe ik tussendoor als ik effe de pw moe ben.
 
Laatst bewerkt:
Tijdje aan de wasmachine geprutst. Er zat een onverklaarbare lekstroom in die te pas en onpas opdook waardoor het moeilijk te vinden was:confused:. Het bleken de windingen van de motor van de trommel te zijn die een lekstroom veroorzaakte als de omstandigheden goed zijno_O. Vandaag komt er een nieuwe motor in (marktplaats) en dan op hoop van zegen. Ook de kerst versiering vergt ieder jaar tijd. Een tuincentrum is er niks bij als de admiraal van start gaat :D

Maar tussendoor als mijn gewrichten het toelaten geknoopt en het want van de hoofdmast is klaar.
IMG_2173.JPG

IMG_2174.JPG

IMG_2175.JPG


Nu ga ik nog eens goed kijken naar de kousen/wantklootjes (Engels Trunk) want in de tekeningen die ik heb zitten ze op de positie die ik gedaan heb, maar op het museum model zitten ze hoger ter hoogte van de nagelbanken. Dat lijkt mij ook logischer.
Daar moet ik even over nadenken of ik dat ga oplossen en hoe. Ik denk dat ik gewoon nog een rijtje extra wantklootjes erbij zet.
Ook maak ik de touwen tussen de want touwen.
Ik weet even niet hoe die genoemd worden omdat ze niet bij de zwichtingbouten zitten en dus geen zwichting vormen zullen ze anders genoemd worden. Maar denk wel dat ze hetzelfde doel dienen, om bij zwaar weer aangehaald te worden..
f1112t6795p166824n12_CNpAEeqy.jpg
 
Tijdje aan de wasmachine geprutst. Er zat een onverklaarbare lekstroom in die te pas en onpas opdook waardoor het moeilijk te vinden was:confused:. Het bleken de windingen van de motor van de trommel te zijn die een lekstroom veroorzaakte als de omstandigheden goed zijno_O. Vandaag komt er een nieuwe motor in (marktplaats) en dan op hoop van zegen. Ook de kerst versiering vergt ieder jaar tijd. Een tuincentrum is er niks bij als de admiraal van start gaat :D

Maar tussendoor als mijn gewrichten het toelaten geknoopt en het want van de hoofdmast is klaar.
Bekijk bijlage 468035
Bekijk bijlage 468036
Bekijk bijlage 468037

Nu ga ik nog eens goed kijken naar de kousen/wantklootjes (Engels Trunk) want in de tekeningen die ik heb zitten ze op de positie die ik gedaan heb, maar op het museum model zitten ze hoger ter hoogte van de nagelbanken. Dat lijkt mij ook logischer.
Daar moet ik even over nadenken of ik dat ga oplossen en hoe. Ik denk dat ik gewoon nog een rijtje extra wantklootjes erbij zet.
Ook maak ik de touwen tussen de want touwen.
Ik weet even niet hoe die genoemd worden omdat ze niet bij de zwichtingbouten zitten en dus geen zwichting vormen zullen ze anders genoemd worden. Maar denk wel dat ze hetzelfde doel dienen, om bij zwaar weer aangehaald te worden..
Bekijk bijlage 468034
supernetjes:yes:
 
Beetje research gedaan om te zien wat er nog op het want moet komen. Ik heb een paar prachtige foto's van het tuig van de Prins Willem uit het museum. en kwam dit onderdeel tegen.
main04.jpg


Uit de foto's blijkt dat er 5 touwen op zitten op de achterste wanttouwen. Zoals de William Rex ook heeft
fore01.jpg

main01.jpg

main01a.jpg

main02.jpg

main03.jpg
 
Dat zijn fijne details. Weet je al hoe de "zwichtingen" eronder heten?
Nee, ik kom ze eerlijk gezegd pas de eerste keer tegen. En volgens de boeken die geschreven zijn tot Steel aan toe. Zouden die boven er niet opgezeten hebben. Maar de Pw is wel bijzonder en erg groot voor zijn tijd.
Edit. In Engels lower catharpins, onderste zwichtings. Dat zou een naam kunnen zijn misschien?
 
Laatst bewerkt:
Knap stukje werk en wat een geduld!

Bedankt Jan, tja het hoef niet af vandaag. Tijd genoeg

Een prachtig resultaat, Stephan. Da’s best lastig om het netjes strak te krijgen zonder het want naar binnen te trekken.
Gr. Peter
Bedankt Peter.
Daar had ik dat metalen hulpstukje voor gemaakt. Dat voorkwam dat de boel naar binnen trok en ik kon het touw in de gewenste vorm brengen en dan pas alles verlijmen en knoppen. Ik gebruik best vaak dit soort hulpstukjes met de tuigage. Dit voorkomt dat je iets te strak aanhaalt en dat je de vorm die je voor ogen had er ook in krijgt. Als je voelt aan het touwwerk dan verbaast je je hoe flexibel alles nog is. Nergens zit er een ongezonde spanning waardoor zaken krom trekken. Maar toch zit alles strak op het oog. Dat is het moeilijkste aan de hele klus en daar helpen dat soort tooltjes bij.
 
Op het museum model lijkt het dat het kardeel van de grote ra verkeerd is in gescheerd.

foto museummodel en boek
dekknecht.jpg

f1112t6795p166823n12_zhneuXIc.jpg


Volgens mij moet het halende part richting de spil lopen, maar volgens de foto's lopen de touwen tegengesteld aan de beschrijving van Anderson

Anderson knight.jpg


Ik zal het dan ook maar doen zoals Anderson beschrijft.
Eerst maar eens een dek oog gemaakt

IMG_2218.JPG

IMG_2220.JPG

IMG_2222.JPG

IMG_2223.JPG

IMG_2224.JPG

IMG_2225.JPG

IMG_2226.JPG
 
Mooi werk, ziet er goed uit, dat zijn details in verhouding.

Met een klein aambeeld en een kleine doorslag, kan je ook de uiteinden mooi plat slagen, en daarna bij werken.

Nogmaals mooi gedaan hoor !
 
Back
Top