Bouwverslag PT20 op groene stroom van Mees

Met de kerstdagen gaan we spannen....ik heb de span bout al uit het stof opgevist ;-) Wel nog ff kijken naar het kleurschema. Ik gebruik overigens een aparte mini servo voor het stuurwiel. Plak er morgen wel een foto bij.

De besturing komt op de spektrum dx6i (oid) van pappa. Met sateliet ontvanger.

@JM: vraagje van mees, het klinkt alsof je ouders gescheiden zijn, Mees zegt :-/ , kan je niet iets bouwplaatserig regelen bij je moeder ?

Vandaag de binnenkant van de kist licht gespoten met blanke lak, dit om te voorkomen dat bij een plons in de sloot de kist begint op te zwellen. Ook de neuspoot stuurbaar gemaakt en een servoplankje gefabriekt. Ik gebruik voor de kist miniservo's van de pak em beet 9 gram klasse. Met +1Kg trek per servo moeten ze voldoende pit hebben om deze roeren te bewegen.

Ik heb de maten van de deze kist in excel gegooid en kom op een propspeed van max 100kmh, dus pak em beet 80 max, en een stallsnelheid van 25kmh, zal ongeveer wel kloppen. De vleugel is een behoorlijke lap tov van de rest van het toestel. Roeren trekken bij 100kmH niet meer dan ca. 700 gram max (ailerons) berekend.

Ik hoop wel dat de servo van de stuurpoot het een beetje overleeft, ondanks de "servosaver" constructie., vanmiddag met de romp even sturen geoefend in de straat :-)

De regelaar werkt perfect, geen gestotter, lekkere curve, makkelijk te programmeren en prima rem.

_MG_6595.jpg

_MG_6597.jpg

Laatst bewerkt:
Beter laat dan nooit (tenzij het over crashen gaat
Gaat goed met t vliegtuig ! Ik zou nooit zo snel een kit kunnen bouwen

@JM: vraagje van mees, het klinkt alsof je ouders gescheiden zijn, Mees zegt :-/ , kan je niet iets bouwplaatserig regelen bij je moeder ?

De plaats / gereedschap is niet het probleem, mijn ouders zijn inderdaad gescheiden. Ik wil geen vliegtuig van 1m60 meenemen met kleindelen op en neer. Bang dat het breekt :/
M'n pc moet ook mee (desktop en daar heb ik zelf voor gekozen) en soms fiets , boeken dus zware dingen en balsa :(

Haha mijn servo's van de spit trekken 8,3kg dacht ik. Heel veel meer (overdreven)
Even vraagje:
M'n spinner past niet op de prop er moet wat worden afgehaald bij de prop gaten (Alu spinner 3,5")
Hoe doe ik dat t best

Laatst bewerkt:
hmm ok.

De stuurservo is inmiddels overleden, kist viel op de grond.....servo tandenloos. Nieuwe iets grotere servo gemonteerd. Morgen vliegen op maasvlakte dus ik ben als een gek aan het bespannen....strijkbout maakt overuren...

_MG_6601.jpg

_MG_6603.jpg

Flippuh seg !
De servosavers zijn ook niet meer wat ze vroegah waren he ! :D

Die emmer met dweil van Mees erbij.....epic.....!

Hopen dat het niet te hard waait, have fun !

Laatst bewerkt:
Leuk verslag!! Maar je gaat toch niet met deze kist op de maasvlakte vliegen? Althans, lijkt me niet echt een hellingkist..

Dankje ! En wel ja... wat is nu een hellingkist?. Ik heb echt met vanalles gevlogen op de helling...frankrijk, italie, oostenrijk, zoutelande...met twinstars, calmato's, zwevers, klompen (was geen sxs overigens) etc etc....

Ik wil graag dat Mees voelt hoe het is om op een helling te vliegen, ik heb vanavond met hem de do's and dont's
doorgenomen ;-)

Enneuh, als het maar genoeg waait dan vliegt zo'n beetje _bijna_ alles op een duin ;-)

Laatst bewerkt:
IK had toch beter met mn klompen kunnen gaan vlliegen :-) Het waaide toch een ietsiepietse te hard...nondeju zeg. We moesten Mees bij z'n voeten vasthouden anders was ie weggewaaid.

Helaas, 't is van vliegen niet gekomen. Het waaide echt zo hard dat ik niet eens mn twinstar uit de auto durfde te halen....(en ik dacht toch wel wat gewend te zijn :-/ ) Daarbij kwam ik er vanochtend achter dat het zwaartepunt te achterlijk was....en dan moet je snel ff wat verzinnen...en dat betekend een knoeioplossing...en dat betekend brokkenvliegen....niet doen. Morgen halen we nieuwe spullen bij quartel om te bespannen, maken em mooi af, en bij de eerste beste vliegmogelijkheid gaat ie deze week de lucht in. (met foto's / filmpje)

Zo, het goede voornemen dit jaar is wat minder met de rechtmuisvinger op "plaats bestelling" te klikken :-) en ik kwam voor de PT20 van Mees folie te kort....ik had al bijna de nodige meters besteld tot ik met opruimen mijn doos met 291 kleuren of zo spuitbussen verf tegenkwam.

Het werkt ook nog, spuiten van oracover! Dus nu nog raampjes en allerlei andere dingen....Mees wilde een oranje kist (hij heeft +8 aan beide ogen en 3 cilinder--->en dus een ultraplatte ruimevaartechnologie-bril van 600 euro...slik)) dus ik snap wel waarom de kist oranje moet , maar deze kleur doet gewoon zeer aan je ogen.

Ook nog een wit spinnertje gevonden in de rommeldoos. 'T gaat er steeds kekker uitzien verdorie :-)

20 gram lood in de neus voor balans, helaas, 't is niet anders. Testje leert dat de PT20 net andre kuipers gaat volgas. (morgen vliegen ????????????!!!!!!!)

_MG_6607.jpg

Laatst bewerkt:
Netjes,
toch niet lang gedaan over deze kit hè?
ik doe hier al snel een jaar over :P naaa, een dubbel dekker is wel iets meer werk.

Mooi werk

Aangezien de PT 20 klaar is en we denk ik dit weekend de eerste vlucht gaan maken, dacht ik vandaag nog...hmmm 1 ding zit me niet lekker. Wat ik altijd zeker wil weten is of instelhoeken wel juist zijn. Helaas, ik ben m'n instelhoekmeter al jaren kwijt, dus ik dacht; als je't dat allemaal zkr wil weten, waarom maak je zelf niet ff een instelhoekmeter?

Zo gezegd , zo gedaan. Zie foto hieronder, (de knijpers omdat de lijm nog niet droog is) Ik heb met Mees (inc uitleg wat instelhoek nu is...en dat snapt ie prima) de instelhoeken gemeten en het klopt verdikkie allemaal ook nog!!. Instelhoek vleugel tov stabilo is 3 graad (euh?) , tipverdraaing (waar ik altijd "bang" voor ben) is 0. ....toppie bouwerrrr!!!...he he ik dus :-)

Mees stelde me na uitleg en meten overigens de vraag waarom holle vleugelprofielen vaak zo'n grote instelhoek hebben.....(ik heb het 't em uitgelegd, maar soms verbazen je eigen kinderen je...;-) )

_MG_6620.jpg

Laatst bewerkt:
Holy f..k
Ik kan nog een hoop van Mees leren.........

Maarruhhhh leg uit. Waarom hebben holle profielen dan meestal zo'n grote instelhoek ?

:confused:

Maiden vanmiddag gemaakt...was gezellig druk op het veld. (voor 'montfoorste' begrippen)

Vliegt helemaal top deze kist!! :thumbsup: Stuurt strak, valt niet weg en rollen gaat netjes. Meten is weten, en er waren slechts enkele klikjes op de trim nodig. De kist komt met een beetje wind stapvoets binnen. Vliegt volgens Mees wel "zwaarder" dan de starter ;-) Wel nog een latje onder de TE, want met meten gister bleek dat de vleugel 3 graden :schrik: instelhoek had. Dat was misschien 20 jaar geleden mode, ik heb zelf liever iets minder, nu dus 1,5 graad. Op 1 acculading 3000mAh is 20 minuten rondtuffen makkelijk te halen (verbruikt 1600mAh zie ik op de lader) en er zit verder genoeg pit in de motor / prop. Ik denk vergelijkbaar met een goede 3,5 cc?.

Bart heeft een filmpje gemaakt , komt hieronder. Een paar foto's van vanmiddag;

Mees wacht hier op de foto ongeduldig omdat er een vlieger met een veel te dure bladblazer het veld aan het schoonblazen is .(dit is een termen die wij gebruiken om helivliegers te duiden...:bye:)

_MG_6650.jpg

Natuurlijk ook nog even vliegen met de P47 van Mees z'n vliegvriend, Edwin :yes:

_MG_6649.jpg

Bart, olympisch kampioen :nooo: F16 werpen was ook weer aan het trainen .

_MG_6634.jpg

Terzijde: tip voor modelvlliegclubs, 1 keer volgas over het veld met deze F16 en iedereen staat weer netjes achter het hek.....:shock::shock::shock: .

Maar wat zit er toch op de neus van de F16 na bovenstaande epische worp :confused:

_MG_6637.jpg

Ah, een stuk modelvliegveld :shock:...najah...oefening baart kunst.

_MG_6643.jpg

En welke club heeft op een zondag als vandaag de helft jeugd als vliegers op het veld ? Ik bedoel maar, in montfoort gebeurd het gewoon :-) . En binnenkort nemen we Mees zn vriendje ook mee voor wat proeflessen. Het was weer geweldig !

_MG_6629.jpg

Laatst bewerkt:
epic worp = absolutely
skills van de piloot daarna = goed hersteld
commentaar van de bouwert = pffffffff

hier de maiden van de kist van Mees:

(er zijn niet heel veel kisten die na 23 sec. in hun maiden, de eerste loop draaien............! )
(hoor de bouwert blij zijn op 1:35 )

landing kan veeeeeeeel dichterbij, en om de woorden van Edwin te gebruiken: landen is niet hetzelfde als stoppen met vliegen.....:wink:

Meike en ik hebben een erg leuke en gezellige 1e vliegdag van 2013 gehad !
Hopelijk zullen we er nog vele krijgen in het komende jaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back