Bouwverslag Pulsar uit Polen

Als ik het goed zie ligt de andere vleugelhelft plat op tafel.
Stel dat de vleugel exact 1500 mm spanwijdte heeft dan zou die 12.5 cm overeen komen met een V-stelling van 4.731 graden aan iedere vleugelhelft.
Dus de ene vleugelhelft heeft een hoek van 2*4.731 graden t.o.v. de andere.

Bedoeld zal zijn dat dit 5 graden per vleugelhelft was.
Er zijn er die dit weinig vinden en er zijn er die dit veel vinden (minderheid).
Een hype is om momenteel rond de 6 tot 6.5 graden per vleugelhelft te zitten.

Kijk even op mijn homepage hoe ik de helften aan elkaar plak. Of het op deze manier nodig is weet ik niet, het geeft me een goed gevoel.

Loet

micro baloons zou ik persoonlijk wel doen icm met een dunne langzaam drogende (lamineer) epoxy. door de microbaloons wordt de epoxy dikker en daardoor zal het tijdens het drogen niet weglekken en zo een slechte lijmverbinding creeeren omdat alle lijm weg is. v stelling moet dacht ik graadje of 6 zijn? zo is het in ieder geval op de twister dacht ik. ik zal het vanmiddag even voor je nameten.

Loet, Robert,

Bedankt voor jullie reacties.
Denk toch maar dat ik voor de 6 graden ga als ik het zo hoor. Maar hoe reken je die hoeken cq afstanden etc?
Bij de mimi heb ik het van de tekening af, maar hier moet ik het met een vaag fotootje doen.

Stel ik wil voor de 6 graden gaan en ik leg 1 kant plat op tafel. Hoe hoog komt de andere kant dan omhoog? :confused:
Was iets met sinus enzo volgens mij.. Maar dat is lang geleden!

Hmm, begin nu toch te twijfelen.
heb net even lopen passen en meten en zie dat de beide helften in 5 graden zijn geschuurd. En ik denk dat de vleugels mooi passen op het rompje met 5 graden. Deze heeftf namelijk ook al een V-stelling.
Wat raden jullie me aan? Ik hoorde Loet al over 6 en zelfs 6,5 graden en Robert ook over 6 graden.
Wat doet het vliegedrag met minder graden?
Valt hij dan sneller weg over een vleugel? Of is de vliegsnelheid groter?
Heb zelf weinig ervaring met rolroeren. Is het dan beter om toch voor 6 graden te gaan?
Aangezien de bouwer zelf voor 5 graden gaat neig ik toch om naar 5 graden te gaan..
Maar ja, al die ervaren DLGérs maken me aan het twijfelen!

Help!!

Zo wat een lekker weer! :D Helaas was ik niet in de gelegenheid om ff met mijn mimi te gooien, maar vanavond wel wat tijd kunnen vinden voor de pulsar.

Ik heb de knoop doorgehakt.
Heb toch maar gekozen voor 6 graden i.p.v. 5 graden. :D

De gradenstand van de romp waar de vleugel op komt te liggen heb ik opgemeten en ik kwam tot de conclusie dat deze +/- 5,5 graden is.
Aangezien de vleugeldelen in +- 5 graden waren geschuurd (volgens mij zelfs nog minder, ben ik eerst wezen schuren zodat mijn vleugeldelen op 6 graden uitkwamen.
Onderkant van de vleugels afgetaped (mimi methode) en de zijkanten ingeprikt met een kleine priem.
Vleugeldelen zijn aan elkaar verlijmd met epoxy en microballoons en liggen nu te drogen.

Volgende stap: Bussen inlijmen en oplijnen. Dit ga ik zeker met microbaloons doen aangezien er wel wat krachten op komen te staan en ik dus absoluut geen speling wil hebben.
En daarna gaten boren in de romp en vleugel voor nog 2 centreer pennetjes die in de vleugel worden verlijmd.

Maar das voor de volgende keer.
Morgen vroeg op kids naar school brengen, maar nu eerst :sleepy::sleeping:

Komt er geen glasmatje op de deelnaad van de 2 vleugelhelften?

Leon, dat is een goeie! Maar het was al laat gisteravond. :rolleyes:
Ja komt ook nog een glasmatje op de deelnaad. Misschien is dat wel handig als ik dat eerst doe! :-D
Verlijming van de servo's en afstellen doe ik in een later stadium.

Ondertussen..

Is er weer veel gedaan.
Vooral in huis. ;)
Maar gelukkig ook met wat andere projectjes. :D
Amigo II vliegt weer en heb er een Robbe Rofly met deelbare vleugels en een electro motortje bij.

Ben ook weer wat verder met de pulsar.
Ik zal vanavond wat fotootjes plaatsen.
Servo's zijn ingebouwd en afgesteld.
Vanavond hoop ik de bussen in te kunnen lijmen en de boel uit te lijnen.

ja zo een ding op 4wielen. lijkt op een truck, maar dan met allemaal venstertjes :)

Nou, wat een lol zeg (waar blijft je nuttige bijdrage...)

Ed bedoelt de hard-points in de vleugel voor de bevestiging. Dat zijn aluminium busjes.
Niet eens zo gek, lijkt me.

Helemaal niet nodig. Gewoon hardpoints maken, gaatje boren en klaar.

Ho ho, wacht even, het gaat me ff te snel!
Gewoon hardpoints?
Ik heb de gaten al geboord voor de bussen, inderdaad zoals wubbe zegt, het zijn alu busjes.
Ik dacht deze in de vleugel te verlijmen met epoxy en microballoons.
Kan de vleugel dan ook makkelijker uitlijnen. Bussen erin verlijmen en schroeven erin. Dan de vleugel uitlijnen en zo laten uitharden.

Beter om hardpoints te maken? Neem aan dat dat gewoon epoxy met microballoons zijn? En daarna een gat te boren?

Vind de eerste optie makkelijker denk ik.

@ spedter, je moet doen wat goed aanvoelt. je hebt oneindig veel mogelijkheden, maar ik doe altijd wat me goed aanvoelt.
vaak dus wat anders dan voorgeschreven word.

maar met simpele busjes moet het aardig lukken .

@ wubbe. volgens mij ben je een triestig iemand.
ik zei mijn "grapje" met enige sarcasme, maar blijkbaar snap je t niet?

@firefox ik snap je grapjes heus wel. Deze was zelf leuk. Beetje een open deur, maar toch.
Maar... in ieder draadje een grapje posten gaat mij (als triestig iemand zijnde...) een beetje de keel uithangen, en ik ben niet de enige.

Laat ik het zo zeggen: de verhouding grapjes/nuttige bijdragen is bij jou een beetje scheef
Ik eindig met een quote uit de film Bambi: "Als je niets te zeggen heb, zeg dan niets niemandal". En zo is het.

En nu weer :ontopic:

Laatst bewerkt:
Gisteren ben ik niet toegekomen aan de Pulsar.
Heb een Amigo II van een vriend strak gefohnd en er waren wat reparaties nodig.
Niet al teveel werk maar o zo gezellig! :p

Vandaag bussen ingelijmd. Ligt nu te drogen.
Mocht dat niet werken dan kan ik altijd de bussen nog vervangen door hardpoints. ;)
Effe wat fotootjes! :p

Foto-ZBEG3XNV-D.jpg

servo's (D47's) ingelijmd en met een carbon plaatje afgewerkt. Roerhoorntjes (kopie van tekening mimi) uit carbon plaatje gezaagd.
En verbonden met carbonstaafje. Wat me opvalt: Er zit toch wat speling op mijn rolroeren ondanks dat er nul speling op de kwiklinks zit! Het is niet veel maar toch. Hmm.. Misschien ben ik iets te kritisch. :rolleyes: We gaan het meemaken.

Foto-MROZJSLA-D.jpg

De "beruchte bussen" Zonder wielen ;)

Foto-O76FJC4W-D.jpg

En dan natuurlijk nog een foto van de werppen.
Deze wordt in een mooie vorm/kromming geleverd. 1e indruk: Ligt lekker in de vingers.

Als het weer een beetje mee zit ga ik morgen mijn tijd besteden aan het vliegen van een Amigo II. :cool:
Moet wel in vorm worden geschuurd.

Laatst bewerkt:
Foto-MROZJSLA-D.jpg

De "beruchte bussen" Zonder wielen ;)

Als ik naar deze foto kijk zie ik volgens mij het volgende:

Vleugelhelften schuin geschuurd tot 6 graden en tegen elkaar gelijmd. Daarna een gat geboord op de plaats waar het busje moet komen en deze er in gelijmd.
Nu komen in de neuslijst nog 1 of twee pennen en dat moet alles houden ???

Krijg er geen warm gevoel bij :( Ik hoop dat je zoals Loet het op zijn site beschrijft een hardpoint hebt gemaakt waar het busje in zit. Anders verwacht ik dat binnen een paar worpen deze verbinding aan gort is. Als je dat niet gedaan hebt zou ik alsnog een hardpoint maken door vanaf de bovenkant ruim rond het busje wat schuim weg te halen. Probeer dat door een zo klein mogelijk gat te doen en duw met een haakje wat schuim weg. Ik zou zeker aan beide kanten van de bus zo'n 1,5cm ruimte maken zodat er hardpoint van 3 bij 1 cm ontstaat. Als je er voor zorgt dat je geen "lek maakt aan de onderkant van de vleugel kan je de ontstane ruimte eenvoudig met epoxy en wat glas of carbon snippers opvullen. Zorg ook dat de paspen in de voorlijst voldoende grip heeft op deze manier en niet koud in het schuim zit.
Bij een worp komen er behoorlijke krachten op te staan en dan zouden de bus en pen gewoon uit het schuim poppen.
Nadien over de gehele deelnaad een strook 50 grams 4cm breed glas lamineren met de weefrichting diagonaal. Dat moet voldoende zijn.

Back