de vorderingen van zondagmorgen ...
Hallo Birddog adepten ...
na een lekker ontbijtje, maar eens even naar de hobbyzolder getogen om wat aan de Birddog te bouwen

.
Eerst maar eens wat verder met passen en meten met de 2 mm beplanking van de romp. Gelukkig heb ik toch nog een 2 mm balsaplankje gevonden, dus ik kan de zijkant afmaken. Na wat schaven en schuren sluit het aan.
Even tijdelijk vastzetten met wat spelden, zodat ik de rest kan aftekenen en pas maken. Balsa plankje is te klein voor de beplanking van de gehele romp-zijkant dus er moet wat worden gefabriceerd ....
... tweede plankje ernaast ...
... vastzetten met spelden, beetje gewicht erbij en lang leve de CA

!
Na het drogen van het geheel weer even tegen de romp, Tijdelijk vastgeklemd om de boel goed af te kunnen tekenen. Om telkens het balsa op dezelfde plaats tegen de romp te krijgen heb ik een referentiestreepje gezet wat zichtbaar is naast het blauwe klemmetje. Zo weet ik zeker dat ik nauwkeurig af kan tekenen (denk ik

)
Hier heb ik de romp op de andere kant gelegd, zodat ik de de beplanking globaal op maat kan snijden aan de onderzijde. Dit doe ik bewust wat ruimer, zodat ik dit na het verlijmen met een balsa-schaafje en een schuurblokje exact op maat kan afwerken.
Aan de ander zijde van de beplanking moest ook nog een stuk worden gelijmd, op deze wijze heb ik de nerf van het balsa zoveel mogelijk horizontaal aan de romp. De CA-naden gelijk maar even opgeschuurd, zodat alles weer mooi glad en strak is, dan sluit het ook mooi aan tegen de romp.
Dan moet er nog een opening in het staartgedeelte van de romp worden gesneden voor de pushrod-uitgang (in goed Nederlands: stuurstang-uitgang

).
Blijkbaar heb ik nauwkeurig gewerkt, want de beplanking past goed. Lijmen dan maar, omdat de voorzijde van de romp enigszins bol is en het staartgedeelte taps toeloopt heb ik ervoor gekozen om in de beplanking drie keer vast te lijmen. Om het in een keer te doen leek voor een :newbie: als ik ben teveel van het goede, dat risico heb ik niet genomen. Voordat alles in de lijm zou staan en ik alle klemmetjes, het plakband en de gewichten op de juiste plaats zou hebben aangebracht, zou de lijm al gedroogd zijn (althans, daar was ik bang voor

). Dus eerst het "platte" rompgedeelte met gewichten en klemmetjes ...
en dan het ronde gedeelte van de voorzijde met plakband en klemmetjes. Tussen de lijmakties in zit natuurlijk de nodige droogtijd, dus dan kan ik even werken aan m'n chronisch cafeinetekort
Zo dat was het dan even voor deze zondagmorgen, wellicht dat ik vandaag nog wat verder kom. Dan meld ik meer met foto's