Bouwverslag RBC kits Cessna L19 Birddog

Bouwen is voor mij 50 % van het plezier van modelvliegen

• Total voters
    55
  • Poll closed .
Artikel(tje) "Paint Scale Prop's"

Hallo allen,

zoals in een van bovenstaande posts is geschreven, staat er in de may 2008 uitgave van BackYardFlyer een leuk artikeltje over het "scalen" van die lelijke grijze (of GWS oranje) electro-props.

Het gescande TIF-bestand (10Mb) krijg ik niet gemaild, dus ik heb een grotere JPG op zSHARE - Free Image, Video, Audio, Flash and File Hosting gezet. Dan kunnen meerdere geinteresseerden er misschien wat mee :). Skip alle advertentie-shit en zorg dat je internet-beveiliging op orde is, want je weet het nooit met die gratis hosters ... ;)

@Ton, deze is leesbaar hoor ... :cool:

Hier de links;
Pagina 1
Pagina 2

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Overigens is de bouwer van de Beech die je tegenkomt, geen onbekende hier op het forum, kijk hier maar eens :cool:
Heb al meerdere keren gefascineerd zitten kijken naar die Beech...
Knap hoe iemand dit kan, echt geweldig...

b

PS heb jij al degelijke 3view plaatjes van de BirdDog? Ben beetje aan het zoeken, maar kan niets vinden...

Laatst bewerkt door een moderator:
Menno,

Pagina 1 ging prima en ook goed te lezen dank je.

Pagina 2 krijg ik de vraag of ik wil deleten klopt iets dus niet.

Ton

Menno,

Pagina 1 ging prima en ook goed te lezen dank je.

Pagina 2 krijg ik de vraag of ik wil deleten klopt iets dus niet.

Ton

Ton & Bram (en andere geintersseerden),

link naar 2e pagina is hersteld. Als je op de afbeelding klikt krijg je de grote versie, sla je die op dan is het zelfs leesbaar voor ... nou ja, je vat 'm wel he ?:hammer:

Ton, jij ook bedankt voor je linkje. Leuk !

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Ton, dank. Dit is voldoende 3view voor mij.

Ideaal boekje, thnx.

b

Bram,

3view ? Heb jij geen TFT-scherm dan :rolling:

@allemaal:

Dat boekje (link Ton) bevat echt veel info, veel tijd nemen om te lezen en minder :pc: het forum dus ...

Even een paar opvallende zaken uit het boekje:

De verschillende typenummers hebben vaak ook weer andere panellines ... ik weet nog niet of ik de kist folie of voor een andere methode kies maar als ik naar die panellines kijk, oei ;)

De LF-antenne loopt mooi van achterzijde cockpit naar bovenzijde van het stabilo, dus de receiverantenne kan gewoon schaal zijn (behalve het afhangende deel dan he :cool:)

Onderstel: wielen, tandem wielen, drijvers, skies ... tjonge jonge, zelfs in het onderstel zijn er nog tal van varianten. Ik dacht dat ik alleen een kleurenschema hoefde te kiezen :rolleyes:

Bedankt voor de inspiratie Ton, gelukkig ben ik nog wel even zoet met bouwen. Tijd zat om nog even na te denken :confused:.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
de vorderingen van zondagmorgen ...

Hallo Birddog adepten ...

na een lekker ontbijtje, maar eens even naar de hobbyzolder getogen om wat aan de Birddog te bouwen :).

Eerst maar eens wat verder met passen en meten met de 2 mm beplanking van de romp. Gelukkig heb ik toch nog een 2 mm balsaplankje gevonden, dus ik kan de zijkant afmaken. Na wat schaven en schuren sluit het aan.
img1764yd4.jpg

Even tijdelijk vastzetten met wat spelden, zodat ik de rest kan aftekenen en pas maken. Balsa plankje is te klein voor de beplanking van de gehele romp-zijkant dus er moet wat worden gefabriceerd ....
img1765va5.jpg

... tweede plankje ernaast ...
img1766ah7.jpg

... vastzetten met spelden, beetje gewicht erbij en lang leve de CA :) !
img1767cq9.jpg

Na het drogen van het geheel weer even tegen de romp, Tijdelijk vastgeklemd om de boel goed af te kunnen tekenen. Om telkens het balsa op dezelfde plaats tegen de romp te krijgen heb ik een referentiestreepje gezet wat zichtbaar is naast het blauwe klemmetje. Zo weet ik zeker dat ik nauwkeurig af kan tekenen (denk ik ;))
img1770ab7.jpg

Hier heb ik de romp op de andere kant gelegd, zodat ik de de beplanking globaal op maat kan snijden aan de onderzijde. Dit doe ik bewust wat ruimer, zodat ik dit na het verlijmen met een balsa-schaafje en een schuurblokje exact op maat kan afwerken.
img1771ry1.jpg

Aan de ander zijde van de beplanking moest ook nog een stuk worden gelijmd, op deze wijze heb ik de nerf van het balsa zoveel mogelijk horizontaal aan de romp. De CA-naden gelijk maar even opgeschuurd, zodat alles weer mooi glad en strak is, dan sluit het ook mooi aan tegen de romp.
img1772zl1.jpg

Dan moet er nog een opening in het staartgedeelte van de romp worden gesneden voor de pushrod-uitgang (in goed Nederlands: stuurstang-uitgang :mrgreen:).
img1774bz1.jpg

Blijkbaar heb ik nauwkeurig gewerkt, want de beplanking past goed. Lijmen dan maar, omdat de voorzijde van de romp enigszins bol is en het staartgedeelte taps toeloopt heb ik ervoor gekozen om in de beplanking drie keer vast te lijmen. Om het in een keer te doen leek voor een :newbie: als ik ben teveel van het goede, dat risico heb ik niet genomen. Voordat alles in de lijm zou staan en ik alle klemmetjes, het plakband en de gewichten op de juiste plaats zou hebben aangebracht, zou de lijm al gedroogd zijn (althans, daar was ik bang voor ;)). Dus eerst het "platte" rompgedeelte met gewichten en klemmetjes ...
img1776ka4.jpg

en dan het ronde gedeelte van de voorzijde met plakband en klemmetjes. Tussen de lijmakties in zit natuurlijk de nodige droogtijd, dus dan kan ik even werken aan m'n chronisch cafeinetekort :mrgreen:
img1777xx1.jpg

Zo dat was het dan even voor deze zondagmorgen, wellicht dat ik vandaag nog wat verder kom. Dan meld ik meer met foto's :D

Laatst bewerkt:
Menno,

Ziet er goed uit. Alleen even vraagje.
Ik zag dat Ton eerst deze actie gedaan heeft en vervolgens de ramen.
En hij had de rug eerst beplankt voordat hij de zijkant deed.

Nog speciale reden? Of wilde je gewoon aan de zijkant beginnen?

b

3view ? Heb jij geen TFT-scherm dan :rolling:
Toch een aparte humor die Menno :bday:

De verschillende typenummers hebben vaak ook weer andere panellines ... ik weet nog niet of ik de kist folie of voor een andere methode kies maar als ik naar die panellines kijk, oei ;)
Help me even de paneline? Heb even zitten puzzelen, maar begreep niet wat je bedoeld. En hoezo folien? Je gaat een mooie kist als deze toch niet folien? Ik zeg spuiten! Daarna weatheren, is nie moeilijk (zeg ik zonder dat ik het gedaan heb);)

Onderstel: wielen, tandem wielen, drijvers, skies ... tjonge jonge, zelfs in het onderstel zijn er nog tal van varianten. Ik dacht dat ik alleen een kleurenschema hoefde te kiezen :rolleyes:

Ik kies voor een kist met een verhaal. Er staat er een tussen waarmee Eisenhouwer rond gevlogen heeft. Is Olivedrab met licht groen op de vleugel.
Een andere had een vietnamese kolonel zijn vrouw en vijf kinderen rond gevlogen om te ontsnappen na de val van Saigon. Die kerel had nog nooit gevlogen en landde (als eerste O-1 ooit op vliegdekschip) op de USS Midway. Orgineel is toen niet zoals toen gebruikelijk overboord gegooit, maar door enig lobby werk aan een museum geschonken (zie pic) Leuk verhaal en mooie tekening. Voor de schaal kan je de cockpit vullen met poppetjes :rolleyes:
L-19_2.jpg

webmedia.php

Laatst bewerkt:
Hey Berto,

leuk dat je meekijkt :D Is de Decathlon bijna klaar ?

Hoi Bram,
ik reageer even op jouw vragen/kwinkslagen:

Menno,

Ziet er goed uit. Alleen even vraagje.
Ik zag dat Ton eerst deze actie gedaan heeft en vervolgens de ramen.
En hij had de rug eerst beplankt voordat hij de zijkant deed.

Nog speciale reden? Of wilde je gewoon aan de zijkant beginnen?

Geen speciale reden, het leek me geen probleem deze volgorde aan te houden. Sterker, het leek me juist lastiger om eerst de beplanking op de juiste hoogte aan te brengen en daarna de raampartij er tussen te plaatsen, maar dat kan aan mijn onkunde liggen :rolleyes:

Help me even de paneline? Heb even zitten puzzelen, maar begreep niet wat je bedoeld.
Jij zou je met je schaal-pretenties toch beter moeten verdiepen, tsskk :mrgreen: Panellines zijn de naden die je ziet waar de panelen tegen elkaar aansluiten. Dit wordt op schaalkisten op verschillende nagebootst, bijv. door deze (volgens tekening uiteraard) met een soort viltstift op aan te brengen, of door deze in de balsa/plamuur te krassen en later (na het spuiten) te acentueren met "weathering", etc. Ton heeft dit bijv. gedaan door zijn alu-tape exact volgens de panellines aan te brengen. Lezen, lezen en nog eens lezen Bram :teacher:

En hoezo folien? Je gaat een mooie kist als deze toch niet folien? Ik zeg spuiten! Daarna weatheren, is nie moeilijk (zeg ik zonder dat ik het gedaan heb);)
:mrgreen: Ik heb ook niet gezegd dat er folie opkomt, ik twijfel sterk maar weet het echt nog niet ... Spuiten, tja, dat is weer een heel nieuw hoofdstuk van de modelbouw ... eerst maar eens zien of ik die kit goed in elkaar krijg en dan de volgende stap ;) Waarom denk je dat ik dit bouwverslag niet in het subforum schaalmodellen geplaatst heb, dan heeft iedereen direct hooggespannen verwachtingen :cool:

Ik kies voor een kist met een verhaal. Er staat er een tussen waarmee Eisenhouwer rond gevlogen heeft. Is Olivedrab met licht groen op de vleugel.
Een andere had een vietnamese kolonel zijn vrouw en vijf kinderen rond gevlogen om te ontsnappen na de val van Saigon. Die kerel had nog nooit gevlogen en landde (als eerste O-1 ooit op vliegdekschip) op de USS Midway. Orgineel is toen niet zoals toen gebruikelijk overboord gegooit, maar door enig lobbie werk aan een museum geschonken (zie pic) Leuk verhaal en mooie tekening. Voor de schaal kan je de cockpit vullen met poppetjes :rolleyes:
Mooi verhaal inderdaad en zeker leuk om wat extra's aan je schaal-model te geven. Maar als ik het goed lees is de beslissing gevallen (aanhef: ik kies voor een kist met een verhaal ...) , gefeliciteerd :music::proost:
Dirk, ik weet niet of je meeleest, maar het is me weer gelukt :cool: Bram doet mee, YES YES YES !!!

Goed, vanmiddag wil ik weer even verder bouwen. Zoek jij intussen even verder naar die pannellines ok, vanavond zal ik je even overhoren :rolling:

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hee Menno,

tuurlijk lees ik mee, met heeeel veeeeeeel draadjes en af en toe een post ;-)

De super-decathlon-bosmodelair-27 schiet lekker op, grootste werk is het raam en de deuren nog maar 2 April moet nog steeds lukken :yes:

Laatst bewerkt door een moderator:
verslaving ...

Nee :evil: !!! Weer te lang op het forum blijven hangen en te weinig gedaan aan de Birddog.

Staartgedeelte gelijmd, vastgezet met plakband en gewichten er op om druk uit te oefenen. Drogen en even op het forum kijken ...
img1778wa1.jpg

Tja, dan blijkt dat het mbf toch ook een verslaving is, je zit er altijd langer achter dan je denkt :hammer:Het positieve eraan is dat je er altijd weer wat van opsteekt :)

@Alex: heb jij extra gaten geboord in je motormount ? Ik heb minder gaten er in dan jij, of is de kit soms intussen aangepast ?
Voor alle duidelijkheid dit is een foto van de Birddog van Alex:
img2626dy4.jpg

En dit is de motormount die er bij mij bijzit, maar het is een foto van die van Ton :mrgreen:
afb754.jpg

Tot gauw !

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
ok ok, ben overstag...

Geen speciale reden, het leek me geen probleem deze volgorde aan te houden. Sterker, het leek me juist lastiger om eerst de beplanking op de juiste hoogte aan te brengen en daarna de raampartij er tussen te plaatsen, maar dat kan aan mijn onkunde liggen :rolleyes:
Kijk dus relevante keuze...

Jij zou je met je schaal-pretenties toch beter moeten verdiepen, tsskk :mrgreen: Panellines zijn de naden die je ziet waar de panelen tegen elkaar aansluiten. Dit wordt op schaalkisten op verschillende nagebootst, bijv. door deze (volgens tekening uiteraard) met een soort viltstift op aan te brengen, of door deze in de balsa/plamuur te krassen en later (na het spuiten) te acentueren met "weathering", etc. Ton heeft dit bijv. gedaan door zijn alu-tape exact volgens de panellines aan te brengen. Lezen, lezen en nog eens lezen Bram :teacher:
Ik plee guilty yourhounor, wist wat die platen waren niet hoe je ze noemde... :?Mocht toch domme vragen stellen? :confused:

Waarom denk je dat ik dit bouwverslag niet in het subforum schaalmodellen geplaatst heb, dan heeft iedereen direct hooggespannen verwachtingen :cool:
Sorry. Vind je het erg dat ik die verwachtingen al had? Niet gelijk, maar sinds dat blad van je... Gewoon doen zeg ik...

Mooi verhaal inderdaad en zeker leuk om wat extra's aan je schaal-model te geven. Maar als ik het goed lees is de beslissing gevallen (aanhef: ik kies voor een kist met een verhaal ...) , gefeliciteerd
Dirk, ik weet niet of je meeleest, maar het is me weer gelukt :cool: Bam doet mee, YES YES YES !!!
Moest er nog wel ff over nadenken of ik dit wel kan en of ik de tijd etc etc.. Het bouwen van dat sportkistje beviel me zo goed, dat ik dit toch wel erg verleidelijk vind... En trouwens jij hebt het nodig dat er af en toe iemand achter je broek zit ;):roll:

Menno,

Dat gaat lekker je bent flink op gang en ondanks je mbf verslaving wordt er toch ook nog lekker geknutseld.

Een goeie zaak hoor want het werkt verslavend.
Zoals ik al eerder vertelde ook zelf weer de BirdDog tevoorschijn gehaald, was in de rekken beland omdat een cockpit interieur geen prioriteit was.
Maar nu weer de vlam in de pijp en ben vandaag lekker met papier, balsa, lithoplaat en CA aan het knutselen gegaan om een begin te maken aan het cockpit interrieur.
Wordt bij langena niet superschaal maar een benadering, omdat de vorm van de rompinterieur niet schaal is vanwege de constructie.
Misschien ooit maar eens een groter formaat van 2,5m bouwen want daar kun je je pas echt op uitleven met details.

Ton

cockpit-interieur

Hoi Ton,

leuk dat je het draadje aktief volgt.

Ik (moet zijn WE, denk ik ;)) zijn natuurlijk erg nieuwsgierig naar jouw cockpit. Plaats je daar ook foto's van in jouw draadje ? Mag ook in het mijne hoor :D

Ik zag jouw naam ook op de lijst staan voor de schaal-meeting in Oss.
Wij zijn van plan daar met een paar mede-forummers naar toe te komen (weliwaar als kijkers maar dat mag de pret niet drukken :rolleyes:)

Enige kans dat jouw Birddog meekomt naar Oss ? De mijne kan wel mee, maar zal dan nog niet vliegen ... :(

Grtz,
Menno

Birddog, Birddog, Birddog ...

Yep,

linkje van airliners.net al eens uit een draadje meegepikt. (ik geloof ook van Ton)

Teveel birddog's ...
Keuze's, keuze's, keuze's :( zucht ...

Als ik ga slapen tel ik geen schaapjes maar Birddog's :D

Grtz,
Menno

Back