Bouwverslag RBC Kits Polecat, een EF1 racer.

Ja, allemaal gps. Ik zal eens meten hoe lang ik rechtuit gevlogen heb, ik probeer een race situatie na te boosen. Overigens zijn ook de toeschouwers het er over eens dat de tweede vlucht er veel sneller uit zag. Qua amperes en rpm klopt dat ook wel. Hoe betrouwbaar die 130kph is, is een goede vraag.

Als ik volgas start, zonder hoogteroer, dan vliegt hij erg goed en makkelijk weg. Overigens is de EF1 niet zo zeer een beginners klasse, als wel een laagdrempelige klasse. Alles standaard van de plank / uit de webwinkel, supermakkelijk. Maar je moet wel kunnen vliegen, racen is eigenlijk nooit echt voor beginners.

Hoe staat het eigenlijk met het aantal deelnemers? Wordt het volgend jaar een echte klasse, of moet ik mijn EQ500 plannen weer uit de kast halen deze winter?

Hugo

Probleem met de klasses is dat er teveel van zijn. Met als resultaat de versnippering en drie a vier man per klasse: dat is echt jammer. Een andere oplossing zou zijn dat er meer mensen mee gaan racen, maar helaas zijn daar maar weinig mensen voor te porren. Veel mensen willen wel eens recreatief met zo'n racer vliegen, maar daadwerkelijk deelnemen blijkt dan toch weer een (te) hoge drempel. je moet natuurlijk ook een beetje tegen crashes kunnen als je je hier aan waagt, want dat hoort er gewoon bij.
Persoonlijk denk ik dat we naar minder klasses zouden moeten streven, dan is er ook sneller sprake van grotere competities.
Maar ja, dit is slechts mijn mening ...

We zouden eens moeten nadenken om een manier te verzinnen om die drempel omlaag te brengen om daadwerkelijk te gaan racen. De EF-1 klasse is daarvoor erg geschikt omdat er ARF's voor te koop zijn. De kosten om mee te doen vallen best mee. Het is alleen jammer dat je KNVVL lid moet zijn. Voor de individuele piloot of de clubvlieger die niet bij de KNVVL is aangesloten is dat een dure grap. Ik was ook geen KNVVL lid omdat mijn club niet is aangesloten. Een speciaal voordeliger lidmaadschip in combinatie met een sportlicentie zou mooi zijn.

Gisteren avond nog gevlogen, de Zippies houden het gewoon niet, nu ik ze zwaar belast. Qua amperes en toerentallen worden ze nu al duidelijk slechter. Het is ook op de grens van deze 20C packs. Wel vervelend voor de laatste wedstrijd, ik vlieg nu 100km/h tegen 145 - 150 met goede packs. Alles gevlogen bij vrijwel windstil weer, en verder geen veranderingen dan de packs.

Hugo

Ach wat maakt het eigenlijk uit? De ervaring die je opdoet nu is veel belangrijker. Als je echt strak vliegt maak je de snelheid weer een eind goed. ( iets wat mij dus echt nog niet lukt ;-)
Vlieg je met 8*6 prop?

Ach, wat het uitmaakt is dat het ding nu erg langzaam gaat en niet lekker vliegt, en ik de accu's verder mol en ze nog wel geschikt zijn voor mijn andere kisten, als ik ze nu niet verder te grazen neem. Ik heb een accuutje om te testen, op de bank. Als die bevalt ga ik er daar een paar van kopen, en dan maar laden tussen de heats door.

Ik vlieg met de 8x8. De regelaar en de motor kunnen het met gemak aan, het toestel ook.

Hugo

Ja precies, ik heb de 2500 mAh 25C versie en die doen het erg goed. De 35C zou nog beter moeten werken. Ook mag hij nog net wat gewicht betreft. Ik vlieg met 8*6 prop waarmee hij volgens mij met meer wind net wat harder gaat. Met jou gps moet jij het kunnen meten. Ook trekt hij minder stroom wat prettig is voor je accu's.

Verjaardagscadeautje van mijn vrouw:

IMAG0310.jpg

En ik ben nog niet eens jarig... Ik had een Zippy 35C getest, die werd wel warm maar niks ernstigs. Dit zijn 45C's, dat zou nog beter moeten zijn. En de onderdelen voor een LiPo verwarmer druppelen binnen, zo'n ding schijnt de werking en levensduur van de LiPo's ten goede te komen. Met 4 packs moet ik 7 oktober wel laden op de dag, maar dat is maar even zo.

Hugo

Zo, net een nieuw 45C pack op de testbank gehad. Stromen en voltages gewoon, temperatuur van begin 19 graden naar eind 27 graden. Perfect. De oude Zippies van 20C kon ik niet meer aanpakken, de ene van 35C werd 'slechts' 50 graden, dat zou moeten kunnen, maar deze ben ik blijer mee, dit is gewoon goed. De onderdelen voor de lipowarmer zijn waarschijnlijk niet op tijd voor de race, maar dat bewaren we dan gewoon voor volgend seizoen.

Hugo

"Potverdriedubbeltjes" dacht ik nog (eigenlijk dacht ik iets anders...)

IMAG0314.jpg

Vanavond maar met de snelle epoxy en secondelijm aan de gang...

Hugo

Zo, dat was een erg leuke racedag, gisteren. Wel vroeg op, maar met zulk weer moet je gewoon de hele dag vliegen, of je nou racet of niet.

Ik was voor de verandering een keer op tijd, en tijdens de opbouw van het geheel trof ik Tjarko, en we besloten elkaar te helpen tijdens de heats. Hij vliegt EQ500, en dus vliegen we niet tegelijk. Bij deze wil ik hem heel hartelijk bedanken! Niet alleen hielp hij mij met de standaard calls rond de toppylon en bij het starten, maar hij had al gauw door dat ik er nog geen jota van kan. Dus coachte hij mij van bocht naar bocht, en ik heb heel erg veel geleerd. Echt super. Daarnaast leek ik een vermogensprobleem te hebben, dat met hulp van Emanuel werd gevonden en opgelost.

Wat foto’s:

De hangaar van de racedag is in de achterklep:
IMAG0315.jpg

Aangzien ik niet genoeg accuutjes heb voor een volle racedag, accu laden aan de autoaccu:
IMAG0316.jpg

Van het vliegen zullen Ragbak en soortgelijken wel filmpjes en foto’s posten, die heb ik niet.

Helaas eindigde de races niet geheel zoals gehoopt. Ik maakte na de 5e heat een wat kort circuit naar de landing. Helaas verloor ik daardoor zoveel snelheid, dat de laatste bocht naar rechts om op de baan te komen een spirall naar rechts opleverde, en de kist rechtstandig op z’n neus op het ruwe asfalt van de Peel stortte.

Oeps:
IMAG0317.jpg

Dat was een domper. Ik dacht al meteen aan een nieuwe kist voor volgend seizoen, da’s natuurlijk altijd wel weer leuk. Toch maar even de restanten bij elkaar geveegd, en dan lijkt het misschien een beetje mee te vallen. Alles achterin de auto gestort, en thuis maar verder.

Thuis blijken de motorkap, het motorschot en de bovenkant van het tweede rompspant geschiedenis, maar verder zitten eigenlijk alleen wat naden los:
IMAG0318.jpg

Andere kant:
IMAG0319.jpg

En dat is zo geplakt:
IMAG0320.jpg

Gisteravond was dat al weer gefikst. Nog even Rob van RBC gemailt, en vandaag zijn de onderdelen al op de post gegaan, voor een zeer schappelijke prijs! Ik ben echt heel blij. De kist is eind deze week waarschijnlijk al weer vliegbaar. Wel denk ik voor de winter aan een andere vleugelset, want deze zijn destijds wat snel (= lelijk) in elkaar gegooid. Daarnaast hebben de vleugels al 3 crashes meegemaakt, en ondanks dat ze heel lijken, weet ik niet hoe het er binnenin uit ziet. Folie eraf zou niet helpen, want ze zijn geheel gesheet.

Later verder. Nogmaals (geen idee of hij dit leest) heel veel dank aan Tjarko en aan Emanuel, en ook dank aan de wederom perfecte organisatie!

Hugo

Ja, het was inderdaad een top dag. Jammer van je kist.
Ik zal binnenkort wat filmpjes uploaden naar de U tube, maar kan even duren dus beetje geduld a.u.b.

Peet

Ben ook benieuwd naar de filmpjes.
Het was inderdaad een topdag, hier in het westen was er nog een harde wind hoorde ik.
Bij de EF1 vond ik vooral Cor opvallen, die had echt eeen sprong voorwaarts gemaakt met vliegen.

Ja, 't gaat helemaal goedkomen met deze kist. Ik hou van dit kistje, ondanks alle tegenslag die ik ermee gehad heb. Is ook deels eigen domheid... Het rompje zal deze week wel goedkomen, en ik ben nu met de trailversie van Profili aan het stoeien om nieuwe vleugels voor volgend seizoen uit schuim te maken. Is iets zwaarder, maar een stuk strakker dan wanneer ik de ribbenvleugels maak. Niks ten nadele van de kit, die is echt goed, maar ik wil dit graag proberen.

@nicohaas; Ja, Cor had ook geoefend! Da's niet eerlijk... Hij vloog inderdaad erg strak, super. Ook Emanuel gaat inmiddels lekker strak langs de pilonnen, als hij z'n zenuwen even vergeet. Nou ik nog!

@ragbak; rustig aan, komt goed. Ik ben al erg blij dat je de opnames maakt, iedereen is er erg blij mee en jij doet het maar allemaal voor ons (en voor je zelf, hoop ik...)

Hugo

Accu aansluiten op de startlijn:
img_1349808522_778_lg.jpg

Showen aan de juryleden die bij de pilonnen zitten om te controleren dat je niet afsnijdt:
img_1349808729_229_lg.jpg

Klaar voor de start:
img_1349808823_225_lg.jpg

Go! (We starten met interval van 1 seconde, Emanuel was niet te vroeg weg, hoor):
img_1349808933_432_lg.jpg

Wachtend op de volgende heat, in het gras naast de baan:
img_1349808180_153_lg.jpg

Allemaal gelinkt vanaf Dutch F3D site, klik op foto’s, dan 2012, en dan de NK5. Dank aan de fotograaf / fotografen, en Wubbo voor het snelle publiceren op de site. Er staan nog veel meer leuke foto’s.

Hugo

Even door met de reparatie.

Onderdelen ontvangen:
IMAG0324.jpg

Even droog proefpassen:
IMAG0330.jpg

Dat vullen we later nog op:
IMAG0331.jpg

Lijm ietsje voorverwarmen:
IMAG0334.jpg

Geplakt:
IMAG0336.jpg

De klemmetjes houden twee kleine extra latjes op hun plek, want de oude spant en de nieuwe zitten alleen met kopse kanten op elkaar.

Kapje uitgeknipt en getaped:
IMAG0325.jpg

Onderzijde ook:
IMAG0326.jpg

En dan met een smal reepje glasvezelmateriaal en CA lijm aan elkaar zetten:
IMAG0327.jpg

Ik ga het kapje nu verder strak maken, en lakken. De onderzijde van de neus krijgt nog wat extra hout, want daar zit nu nog een gat tussen het nieuwe motorschot en de verticale steun die in het toestel zat, en afgebroken is.

Hugo

Back