Bouwverslag RBC Kits Polecat, een EF1 racer.

Timer staat bij mij ook op 3 minuten. Ik vlieg ze maar half leeg, er kan ongeveer 1500 à 1600 bij en het zijn 3000mAh packs. Wel maar 20C, ik ga vanavond de stroomsterkte eens bekijken uit het datalog.

Hugo

20c is in theorie net voldoende. Ik vrees dat je accu's een beetje optimistisch gelabeld zijn. Wat voor packs zijn het?

Het zijn de bekende Zippy accu's. Nooit echt problemen mee gehad. Maar ik heb ze ook nooit zover gepushed.

Net even de data geanalyseerd:
- Spanning zie ik niks vreemds, het laagst gemeten is 13,6V (3,4V per cel, onder stevige belasting).
- Stroom is redelijk constant onder belasting, tussen de 56 en 57 ampère. Zou dus moeten kunnen, met 3000mAh keer 20C nominaal. Overigens zijn de packs niet kapot, ze laden keurig bij, alleen ben ik niet gewend dat ze warm worden. Ik moet de temperatuur eens echt meten, ik weet niet wat het nu is, en wat normaal toelaatbaar is. Warme packs schijnen wel beter te presteren, toch?
- Wel valt me op dat mijn prop tegen de 900.000 toeren per minuut draait, ik denk dat er een setting verkeerd staat. Moet eens de polen van deze motor tellen!
- En ik vlieg met maximum 92% gas. En da's niet waar, ik ram de knuppel geheel voorwaarts. En ik heb de ESC zo ook gecallibreerd. Weer iets aan deze ESC dat me niet bevalt. De Plush is al onderweg hierheen, gelukkig, en ik heb gisteren mijn Eagle Tree loggertje maar weer eens opgescharreld voor als die ESC komt.
- De regelaar piekte op 70 graden Celsius (zegt de meting), dat vind ik ook best hoog voor een 80A regelaar die op 56A belast wordt. Maar hij heeft er kennelijk geen last van. Wel vreemd.

Hugo

Ik zat ook naar deze te kijken:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 2650mAh 4S 40C Lipo Pack

Maar even 6 packs bijkopen voor 7 oktober is best een boel geld. Eerst maar eens kijken wat de 8x6 prop en andere ESC brengen. En koelgaten in de romp. Bij een lelijke landing gisteren heb ik de luchthapper eraf gebroken, daar moet ook nog wat gefatsoeneerd worden!

Ik dacht dat dat deellast verhaal alleen bij borstelmotoren gold, niet bij borstelloos. Maar ik weet het niet zeker. Die regelaar is een leuk concept, maar ik denk dat generatie 3 of 4 wel beter zal zijn.

Hugo

Bij borstelloos worden naast het schakelwerkt voor de 3 "fasen" ook nog PWM toegepast bij deellast. Dat betekend veel extra geschakel van de FETs met bijbohorende schakelverliezen.

De Nanotech accu's die ik tot nu toe gehad heb waren allemaal bagger. Zwaar overrated en in mijn geval in no time bol en futloos. De 40 C tunigy zijn een stuk robuuster naar mijn idee. Hopelijk ben je er met een andere regelaar al. De plush serie bevalt mij uitstekend.

Als je nieuwe accus wil kopen zou ik wachtten tot het volgende seizoen. Voor 1 wedstrijd heeft dat geen zin.

Aha... Ik snap er geen jota van, maar dat komt wel vaker voor bij electronica! Ik neem het meteen van je aan.

Nanotech was een stomme verkoopstunt van Turnigy. Ze werden geïntroduceerd toen het het nieuws over de nano-tube technologie voor de electrodes van de volgende generatie lipo's over de fora gonsde. Riding the wave, noemen de Amerikanen dat. Feitelijk was de nanotech niks nieuws, maar het klinkt als nano tube technologie, dus zou het best eens kunnen verkopen. En ja hoor, dat deed het, totdat iedereen merkte dat ze niet zo revolutionair beter waren.

Gisteren de speling op het hoogteroer gevonden en geëlimineerd. Ik had de bijgeleverde stuurstangen verkeerd geknipt, dus wat staal uit eigen voorraad gepakt. Deze zijn denk ik wat dunner dan de originele, want de stangen zwemmen in de buizen. Nu heb ik daar wat beters in gestoken, en alles werkt naar behoren.

Hugo

Zo, even bezig geweest met de wielkappen. De bijgeleverde wielkappen van de kit zijn erg groot, en van doorzichtig vacuum getrokken plastic. Ik vind het erg lastig om iets moois van te maken, ik ben daar niet zo handig mee. Dus heb ik 2 wielkappen gekocht, deze:
Modellbau Lindinger Onlineshop

Deze moet je zelf maar zien te monteren, en dit is hoe ik het doe:

Ik boor een gat in de schoen van 5mm, en maak een gleuf eraan van 3mm:
IMAG0185-1.jpg

Dan maak ik een inslagmoertje erin, gekocht bij RBC, met epoxy of in dit geval dikke CA en accelerator:
IMAG0186-1.jpg

IMAG0187-1.jpg

Dan lijm ik een richtlatje op het landingsgestel:
IMAG0188-1.jpg

En dan kan je de boel monteren:
IMAG0189-1.jpg

Dit is nog met een te korte bout, ik moet nog even shoppen voor de juiste lengte. De bout van de juiste lengte duwt de buitenzijde van de wielschoen net een paar tiende millimeter naar buiten. Terwijl je de bout monteert, voer je het wiel in en na het wiel een paar dikke ringen, ik kies daarvoor nylon ringen.

Verder ziet het er zo al goed uit:
IMAG0190-1.jpg

IMAG0191-1.jpg

Morgen even naar de Karwei voor de juiste bouten en nog wat nylon ringetjes, en dan kan ik de boel afmaken en op het vliegtuig zetten. Net echt, weer een werkje (bijna) klaar!

Hugo

IMAG0194-1.jpg

Ziet er netter uit, zo.

Net even gevlogen met de 8x8 prop, volledige 100% uitslag van de gasknuppel. Piek van 64 Ampère, motor heet. Ik heb nu de 8x6 gemonteerd, maar het was te donker om nog verantwoord te vliegen. Volgende keer weten we meer.

Hugo

Dat ziet er goed uit, mooie kapjes. Ik ben benieuwd naar het resultaat met de 8x6 prop. Gens Ace heeft net nieuwe 2700 cellen op de markt die prima passen binnen de EF1 regels.

Nou, het probleem van de Turnigy is opgelost; hij is gisteren uitgefikt. Ik deed wat statische tests met verschillende props, zonder motorkap en met koelventilator, maar voordat ik op volgas zat gaf hij al de geest. Ik denk dat de speedruns van eergisteren hem al teveel geworden waren, en dat dit de laatste druppel was.

Na wat advies op een Amerikaans forum heb ik vanmorgen de OS motor die in de regels staat besteld. Gelukkig had ik de nieuwe accu's niet besteld, dus ik had nog een paar euro budget.

Ik zal eens naar die Gens Ace accu's kijken, voor volgend seizoen. Deze vind ik ook wel leuk:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=21397

Hugo

Van die OS ga je geen spijt krijgen, ik vlieg er ook mee en hij loopt als een zonnetje. Hij is wel wat anders van maat. Je moet je motorspacers wat inkorten.

(Die Zippy packs zijn helaas te zwaar) Klopt niet, ze zijn juist erg licht. Voor EF-1 mag een pack maar 325 gram (geen 225 dus..) wegen. De Gens Ace zit op 321 als ik het goed heb. Ze staan nog niet op de website. Ik heb gisteren even contact gehad met Gens Ace over deze packs. Ze worden als het goed is vandaag op de site gezet.

Je hebt helemaal gelijk, ik heb het meteen aangepast om misverstanden te voorkomen.

Wat is die Zippy compact licht zeg! Daardoor was ik even in de war.
Geen idee of het goede cellen zijn. Goedkoop zijn ze wel.

Volgend jaar zijn er vast weer betere cellen te koop, zo laat mogelijk aanschaffen dus!

Zo, weer wat nieuws. De nieuwe motor zit op z'n plek, de ESC is vervangen door een 80A Plush, en vanavond heb ik het toestel opnieuw gebalanceerd. Dit was nodig omdat de nieuwe motor zwaarder is. De nieuwe ESC heb ik daarom verder naar achteren geplaatst. De balans is nu weer goed, maar er viel me iets op kijkt goed:

IMAG0198-1.jpg

Twee stuks Zippy 4S3000mAh, 20C. Het was me al eerder opgevallen dat ik drie pakketten heb die net iets kleiner zijn dan de andere drie, maar nu ik ze echt naast elkaar legde viel het verschil me pas goed uit. En balanceren leerde dat de pakketten echt een ander gewicht hebben. Hoeveel dan, zoveel kan dat toch niet zijn... Nou:

IMAG0197-1.jpg

IMAG0196-1.jpg

Het verschil is zomaar even 32 gram. En da's veel. Ik denk dat ik hiermee ook het stijgprobleem gevonden heb; als ik gebalanceerd heb met de lichte pakketten, en met de zware gevlogen, dan heb ik iets up getrimd. Met lage snelheid. Geef ik dan volgas, dan is dat beetje uptrim genoeg om de boel omhoog te sturen. En waarschijnlijk gaf het ook een verschil als ik met de lichte of zware pakketten vloog. Ik heb dus nu met de zware pakketten gebalanceerd, en de lichte pakketten krijgen een loodstripje. Volgend seizoen 6 stuks goede, nieuwe, gelijke pakketten kopen!

Hugo

Je kan ook je lichte pakket voorzien van een afstandsstukje zodat het zwaartepunt weer klopt. Of 2 streepjes in je accu bak die aangeven waar de accu moet komen.

Ik heb vandaag de Shoestring van Eflite gereed gemaakt voor een review. Leuk kistje! Misschien dat ik volgend seizoen een paar wedstrijden mee ga vliegen.

Helaas zijn de pakketten gelijk in afmeting op het vlak waar ze op liggen in mijn kist. Ik zou het één en ander moeten verbouwen voor deze accu's, en daar heb ik niet veel zin in omdat er volgend seizoen toch ander accu's komen.

Wel heb ik net het plaklood, nodig achterin het toestel voor een goede balans bij de zware pakketten, vervangen door een schroefbaar gewichtje. Dit kan ik er dus uit halen als ik een lichter pakket erin doe. Lijkt me een makkelijker oplossing, tijdelijk.

Ik vind de Shoestring erg mooi! Maak je even een bouwverslagje voor ons?

EFL4205.jpg

Misschien dat je er nog meer deelnemers mee trekt. Ik hoop echt dat we meer enthousiasten krijgen, het is zo'n gave klasse. En met de ARF's, en beperkte keuze in aandrijving, echt een leuke competitie! Doet allen mee, het is niet duur, en wel heel leuk!

Hugo

Er komt een verslag in Modelbouw Aktueel van de Shoestring waarbij ik hem wil vergelijken met de Sundowner 36, die is nl ook EF-1 legaal maar heeft een grotere langere romp. Het vleugeloppervlak van beide is vrijwel identiek.

Ik heb vanmorgen vroeg een paar accus leeggevlogen met de Shoestring en die vliegt vrijwel hetzelfde als de Polecat. Een heerlijk kistje dus. Ze zouden hem ook in andere kleuren aan moeten bieden, anders wordt dat verwarrend bij wedstrijden.

Aha... Ik snap er geen jota van, maar dat komt wel vaker voor bij electronica! ...
PWM = Pulse Width Modulation = Pulsbreedte modulatie,de spanning wordt in stukjes gehakt. Hoe langer de pulsjes duren, hoe hoger de spanning die de motor 'denkt te 'voelen'.
De plaatjes onderaan dit bericht verhelderen e.e.a. voor je hoop ik.
[168547] regelaar-vlak-bij-motor-post2672794

Laatst bewerkt door een moderator:
@Emanuel; ach een paar stripjes folie in een leuke kleur, en of plakletters, er is altijd wat unieks van te maken. Die Sundowner is ook een superkist, maar ik denk net iets langzamer door de grotere romp. Niet dat het iets uitmaakt bij het racen, als je ietsje netter vliegt dan de rest kan je er denk ik gewoon mee winnen. Leuk, allemaal!

@ron van sommeren; dank je wel, ik zal het eens goed doorlezen. Geen garanties dat ik het snap, maar het zal allicht helpen.

Ik hoopte vanmiddag te vliegen met de nieuwe motor en ESC, en wat te meten met de Eagle Tree. Helaas kan ik in dit weer (37 graden in de schaduw, hier) niet goed ademen, dus blijf ik braaf thuis, binnen. Misschien op een avond, komende week.

Hugo

Back