bouwverslag / restauratie kyosho calmato

zie hier voor het manual van de KJyosho Corsair:
http://www.kyosho.co.jp/web/download..._corsair_m.pdf
(even de japanse tekens downlaoden).

De cg ligt op 90-100mm van de voorlijst bij die kist.


het pdf bestand werkt niet meer maar diegene die dit heeft gepost een keer (Berto) zij dat de cg van de calmato op 90 - 100 mm van de voorlijst bij de kist zit.

ik neem aan dat dat 1/3 van de kist is (bij het vleugel gedeelte)

-----------------------------------------------------------------
verder heb ik dit ook nog gevonden (uitslagen van de calmato) volgens het pdf bestand.


Aileron = Links 7mm - Rechts 7mm
Elevator = Links 9mm - Rechts 9mm
Rudder = Links 15mm - Rechts 15 mm



-----------------------------------------------------------------

ik heb ook nog een aantal foto's gevonden van motorbevestigingen bij een calmato :

calmatooo.jpg


user3864pic329711272712559.jpg


andere bevestigingen kon ik niet vinden.
en bij een multiplex magister zit het zo :

p3.jpg



en hoe mijn motor in elkaar zit :


dfg.jpg


fge.jpg


sdfffff.jpg
 
Klasse Nander!
Het CG van mijn Calmato ligt tussen de 85-90 cm. Ik heb het op 87,5 staan.
Neusje tikje lager. Heb je een CG waag?

Ik zal dat onderdeel nog even voor je inscannen om het je te laten zien.
Zal ook nog even mijn propellerafstand tot het motorschot voor je nameten.
Ofwel = motorspant tot aan prop, 125 mm.
Ook te gemeten, ±25 mm tot aan balsa flank-uitsteksel van de romp.
 
Laatst bewerkt:
Hey Nander,

Nogmaals m'n complimenten hiermee. Je leert ontzettend veel bij, stelt de juiste vragen (en op de goeie manier) en als hij eenmaal in de lucht zul je al een flinke technische bagage hebben. Dit loont ALTIJD als je verder doet met deze leuke hobby. Het zal misschien op het einde wat lastig worden (zo van: ik wil vliegen! nu!) maar deze manier van werken is goed en bewonderenswaardig.

Enfin,
M'n calmato is ook uitgerust met dergelijke lange bouten met buisjes er rond en eigenlijk werkt dat wel goed. Het is natuurlijk ook zo omdat de kist erop gemaakt is.
Als ik zelf een brandstofkist naar electro omzet ben ik nogal fan van zelf een nieuw motorschotje op maat te monteren. Dan kan ik ineens de domp en zijwaartstelling ook meteen inbouwen. Als je niet weet wat die laatste twee begrippen zijn: even opzoeken en toepassen, je krijgt er in vele gevallen een beter vliegend vliegtuig door (maar je mag ook niet overdrijven met domp heb ik een eindje geleden tot m'n schaamte moeten vaststellen...)

Hoe doe ik dit: Motor compleet met schroef monteren, propsaver, spinner: heel de meuk erop. Dan houden totdat de achterkant van de spinner +/- 0,5 cm voor de neus zit en da's +/- de positie van je motor.
In het ideale geval toch want soms moet je de motor nog een beetje meer vooruit zetten om het zwaartepunt goed te krijgen. En dat kan je pas controleren als je batterij gemonteerd is op z'n finale plek. Kun je het zwaartepunt bijregelen met enkel de batterij (dus genoeg bewegingsruimte) => motor mooi monteren. Is het met de batterij het verst vooruit nog niet in orde (staartlastig) => met de motor / regelaar bijregelen.

Nog enkele fotootjes van voorbeelden bij mij (komen dus overeen met de gele calmato en de magister)

Hier moest ik met de motor zover vooruit komen om het CG goed te krijgen, alleen met de batterij kon ik het niet goed krijgen. Daarom de motor die er wat lelijk uitsteekt. Vliegt echter prima hoor.

full
full



Hier wordt een schot ingelijmd, motor komt mooi in de neus te liggen. Genoeg regelingsmogelijkheden met de batterij.

full
full


Wel maken dat het schot stevig ingelijmd is anders krijg je dit:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met Dries eens!

Zoals je ziet staat de motoras van de Westerly exact in het hart van de lengte-as van de romp. (voor zover de Westerly nog recht is) Meeste kisten hebben iets side thrust. Dat heeft te maken met de stuwwerveling als gevolg van de draaiende propeller. Dat wordt daarmee gecompenseerd.

Bestudeer eens de gratis tekening alhier. Het motorplankje staat er op afgebeeld...
http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5085

full


Jouw motorschot is fabrieks af al op die schuine stand verlijmd. Dat hoef je niet te veranderen. Wel moet je dus zorgen dat het hart van de prop-as exact mogelijk samen valt met het hart van de lengte-as van de romp. Dat moet je uitmeten, uitrekenen via je beste wiskunde-kunde of via aftekenen op een kartonnen malletje... zien te bepalen

Hier het profiel van de Calmato-vleugel anno 2005, schuim ingedekt. Later werden dat spanten. Die vleugel was namelijk te sterk, en gingen er geen Calmato's stuk. Slecht voor de omzet van Kyosho natuurlijk. Sindsdien vliegen je de delen om de oren.
Met de schuim vleugel kon je tenminste nog een boom vellen!


Scannetje en overgetrokken (kan altijd strakker)

full


full




Met een CG tussen 90-100 wordt de Calmato wel wat neuslastig. Later meer daarover.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo zat het bij het modificeren van m'n Rascal. in 2010...

full


full


full


full


Great Planes heeft bijvoorbeeld dit soort motor mounts. Daar kan je nog listig & lustig aan bijstellen. Domping en side-thrust.
Bij mijn Rascal werd dat al een stuk lastiger met de motor krap ingepakt en het schot verlijmd.
Was ik eigenlijk niet tevreden met de hoeken zoals fabrieks-klaar nagemeten en in de herbouw van de snuit meegenomen als uitgangsmaten.

Te veel domping en teveel side thrust... Daarmee vloog de kist onrustig/zoekerig bij gas geven. Netjes zag dat 'glas-in-lood-kerkraam' er zo wel uit...

lgpmg1255.jpg


GP-mounts zijn licht en sterk, eenvoudig te monteren en bij te stellen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
he,

wat @Dries zij : '' Enfin,
M'n calmato is ook uitgerust met dergelijke lange bouten met buisjes er rond en eigenlijk werkt dat wel goed. Het is natuurlijk ook zo omdat de kist erop gemaakt is.
Als ik zelf een brandstofkist naar electro omzet ben ik nogal fan van zelf een nieuw motorschotje op maat te monteren. Dan kan ik ineens de domp en zijwaartstelling ook meteen inbouwen. Als je niet weet wat die laatste twee begrippen zijn: even opzoeken en toepassen, je krijgt er in vele gevallen een beter vliegend vliegtuig door (maar je mag ook niet overdrijven met domp heb ik een eindje geleden tot m'n schaamte moeten vaststellen...) ''

zo wou ik het ook eerst doen met de lange schroeven en buisjes er om heen, een extra motorschotje daar in tegen vind ik veel handiger (veel meer houvast lijkt mij).

ik ga even kartonnetjes maken hoe het gaat komen,

bedankt,
 
De mate van domping is volledig afhankelijk van de kist.
Een Ugly Sik met volledig symmetrisch profiel heeft noch domping, noch side-thrust.

Ik heb het ook weer ondervonden door een Extra 330 iets domping te geven.
Niet meer normaal te landen. Alles neutraal... een strijkijzer.

Je kan er een beetje mee spelen. Mijn Calmato heeft ook een stuk minder domping dan origineel. Maar die is dan ook verbouwd.
Met vulringen nagesteld totdat ie met rugvlucht en normaal... vol gas rechtuit vloog zonder noemenswaardige trim... :D

Het schotje is ook niet altijd zalig makend dus. Maar doe zoals je denkt het zelf te willen doen. Heel goed!
 
ik heb eerste even gekeken wat paste, daar is dit uitgekomen :

vv.jpg



als je dit zo er in lijmt dan lijkt dat mij niet sterk, daarom wil ik in de zijspannen zeg maar waar in de motor komt (neus, motorblok) een inkeping maken van 0,5mm en dat ik het extra motorschotje als ware er in laat zakken en dan vast lijm er dan in de hoeken een driehoekig latje van 0.5 bij 0.5 wat ook in het origineel zit aan het motorschotje.

ontwerp.jpg
 
Je kan hem interlocking maken, je doet dit nu alleen boven kant van het schotje.
Je kan het ook oplossen met slechts een hoek latje er voor of achterlangs te verlijmen.
Dat alles dan verlijmen met 30 minuten epoxy. Het volstaat. Voldoende sterkte hoor?
Zeker bij het vermogen dat je gaat draaien.

Oude hout tevoren goed ontvetten met aceton of remmenreiniger.

Een e-motor geeft geen klappen af zoals een zuigermotor, waarbij alles staat te resoneren. De krachten zijn veel geleidelijker. Het zal voldoende sterk worden.

Ik zie dat je plaatje karton klem zit. Meet de maten na met de schuifmaat, zo dat het pas zit. Het hout niet wijkt op de flanken.
 
Bekijk eens m'n laatste foto in m'n vorige post. Daar zie je dat het motorschot vergrendeld zit in de zijwand. Oersterk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
he,

@dries hoe je het in je laatste bericht vertelde ga ik het uitvoerde, ik had het al gezegd maar misschien was dat een beetje een onduidelijk omdat ik niet uit mijn woorden kwam.
maar ik ga het motorschotje dus vergrendelen in de zijkanten.

het enigste wat me nog onduidelijk is dat ik niet weet hoe hoog de motor om het motorschotje moet, ik kan namelijk nergens vinden waar zo'n uitleg of topic over is.

kunnen jullie me hier mee helpen ?

bedankt.
 
Heb je niet nog de oude motorsteun erbij?
Die twee uithouders, daar waar je de brandstofmotor op schroeft is het hart, ofwel de datumlijn. Dat valt ook samen met het centrum van de aandrijfas van menig brandstofmotor.
De stand van het bestaande motorschot moet je exact overnemen van het bestaande. Dus teken de sleuven voor het nieuwe schot goed af.
Zodat je weer dezelfde hoeken voor domping en side thrust terug krijgt.
Kan je daar mee voort?

Ik zal nog even kijken hoe dat samen valt met de ronding van de neus.
Mm hoger of lager is niet zo een punt. Maar je moet wel je motor netjes kunnen vast maken, en steekt mogelijk de steun iets naar boven uit.
De motor mag niet te laag komen te zitten vanwege de prop... Zoveel mogelijk op de juiste plek, zal hij straks het beste vliegen.
 
@bas ik snap hem, ik heb na 2 uur passen en meten hier op uitgekomen :

ik heb gemeten waar de steunen eerst zaten en die heb ik op het schotje uitgemeten hoe ze op het eerste schotje zaten. :

e.jpg


van af boven af gezien heb ik het nieuwe schotje gemaakt. (2cm naar voren )

rgt.jpg
 
Hallo Nander. Ja, exact, netjes zo.
Houd er wel rekening mee dat je nu lastiger bij je neuspoothoudertje komt.
Als dat dingetje afbreekt... en dat doe ie op een dag... dat je er nog wel goed bij kunt komen met de schroevendraaier om het een en ander te vervangen.
Dus boor alvast gaatjes zodat er en slanke tussendoor kan. Nu kan je er nog lekker bij...

Maar je kan ook het pootje ook naar voren brengen. Wel even uit passen hoe je uitkomt met de prop... Maar ik denk dat het elkaar niet raakt.
Kan je zelfs het oude motorschot uithollen via het tank gat, met een veel groter gat uit te dremelen, zodat het dan meer een spant wordt... je weer iets massa weg neemt?
Kan een ideetje zijn? Wel even meten of het allemaal mooi uitkomt.

Mijn Calmato leunt flink voorover. Omdat hij zwaar is, remt hij slecht, blijft hij hoveren.
Door het voorover hangen neem je de lift weg uit de vleugel als hij op drie pootjes uit rolt.
De neuspoot loopt daarbij nog eens lekker stroef. Staat de kist vlot stil.
Bij de start geeft ik een tikje up, en komt de Calmato mooi los. De sterke OS sleurt em er zo door. Ofwel, een slimme rem-truuk.

Bedenk/plan hoe straks je draden gaan lopen naar de regelaar.
Zorg dat ze niet tegen het hout gaan schavielen, zodat de isolatie door schuurt.
Maak bedenk het ook zo dat je eenvoudig onderhoud kan plegen, kabels geen allerlei rare bochtjes moeten maken. (houd het simpel)

Mooi zo!

Nog even stand van de motor...

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
he,

ik heb net even geprobeerd om het neuspootje naar voren te halen, maar dat is geen optie hij blijft op alle manieren de motor raken. dus ik denk dat het maar zo moet blijven , als hij afbreekt dan kan ik er nog wel bij denk ik 2cm ruimte :)


de draden doe ik heel simpel, geen omwegen, en niet van ''een draadje hier en een draadje daar'' ik houd het strak en simpel.
 
hallo,

hadden jullie er ook al bij nagedacht dat als je het neuspootje naar voor doet, dat als ie doorschiet hij de motor zeker zal raken ?

ik zou het laten zoals het eerst zat het maakt opzicht niet veel uit, als het pootje sneuvelt (wat hij ook gaat doen, en wat H.B. Busking ook al zij.) lijkt me het wel te repareren.

succes verder !!

bollie
 
ohjah en H.B. Busking, kun je misschien een aantal gehele foto's maken van je landingsgestel zodat je echt alles kan zien.

ik wil het namelijk ook gaan doen voor mijn labiele landingsgestel.
 
Nader, als het raakt niet doen, dan lekker laten zitten.

Verder terug staat een plaatje van het landingsgestel. Bedoel... heb het kreng zelf zo uit m'n duim gezogen. Moet door jullie echt wel namaakbaar zijn :-)
Is stik simpel van opzet. Zoiet moets je uit je mouw fröbelen, joh! Echt wel?
De hele neuspoot heb ik ook zelf gemaakt... anders blijf je kopen.

Grasduin er maar wat doorheen...
http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/h-b-busking-albums-calmato.html
Deze Calmato vliegt thans op als op rails.

Gr Bas
 
Bij m'n westerly heb ik ook de neuspoot laten zitten waar hij zat.
Zit al 25 jaar muurvast met epoxylijm, zou de koevoet nodig hebben om hem los te breken. Niet dus.

Wel heb ik in het nieuwe motorschot voldoende gaatjes gemaakt zodat ik met een schroevedraaier en inbussleutel er altijd netjes bij kan.
Net zo handig!
 
Laatst bewerkt:
he,

na twee drukken weken weer lekker knutselen :)
ik heb het accu plankje klaar :

abc.jpg


ab.jpg


abcd.jpg


de accu pas makkelijk, ik wilde de esc onder het accu plankje leggen (vast met klittenband) en dan vervolgens aansluiten aan de motor. kan precies.
 
Back
Top