bouwverslag / restauratie kyosho calmato

'Génàu'... Ron, genau! :mrgreen:

Nog even details klappenvanger onderstel...

Staalkabel aan wielas (M4 hardstalen imbusbout van zekere lengte)

full



Onderdelen om staalkabel en wielas aan elkaar te koppelen. Het schilderijenhaakje dient zwaar mishandeld te worden... ofwel Bonzai... passend gemaakt. Recht kloppen en boren.
Kabel soldeer je aan clipje. Haakje buig je recht en doorboor je zodat er een M4 bout doorheen kan. Aan de lip een klein gaatje (bij deze zit al een sleufje) zodat er een clipje aangehaakt kan worden.
Geheel afgewerkt met twee lagen sterke industriekrimpkous om de zaak te borgen.
Bij een piekbelasting... verlies je je onderstel op de breekbouten, of de clip schiet los. Maar de kist blijft heel.


full


Hier nog even een voorbeeld waarbij ik de bodem van de snuit versterkt heb. Dat is versterkt omdat ik de neuspoot ook zwaar versterkt heb. Die is zelfbouw.
Twee sportschoolveren voor boddybuilders middelvingerkrachttraining...


Versterkte bodem... Zoals je ziet... alles eerst geplanned en uitgetekend.
Via het gat (glasheldere folie) kan ik zien hoe vol de tank is.


full



DIY pootje... weegt ook wat...

full


Tot zovers...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vergeten in mijn vorige bericht: de forumregel is dat foto's niet groter mogen zijn dan 800h x 600v pixels. Dit om downloadtijd binnen de perken te houden, en om forumlayout goed te houden. De foto's lijken kleiner te zijn maar dat het forum zelf, de volledige foto wordt altijd opgehaald.
 
he,

zijn we dan tot de conclusie gekomen dat dit er uit moet :

gfb.jpg


en dan passen, passen, passen met de accu ??

@bas dichtslaan bij een doktersroman van 500 pagina's :lol: :p ,op het landingsgestel wil ik later op terug komen.
 
Met een beetje durf sloop je dat hele bovendek weg. Niet alleen dat vierkantje.
Als je dat zelfs voorzichtig doet, kan je het plaatje zelfs weer vrijwel onbeschadigd terug plaatsen.
Dat luikje komt op het laatst.

Je moet er wel goed bij kunnen om het een en ander aan te passen.
Zie maar even... Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Pootje is dood eenvoudig. Kind kan de was doen.

(Dichtslaan van zulks doe ik al bij het zien van het omslag... de Franse titelpagina haal ik iet eens... het toppunt van dichtslaan...)
 
he,

het bovendek is er met succes er af gekomen.

bliebibloeba.jpg


de accu past er met gemak in, maar licht dan wel te wankelen maar dat is logisch omdat het geen houvast heeft.

ik wil even wachten tot ik de laatste spullen binnen heb, dan kan ik de motor en esc plaatsen zodat ik kan zien hoe de accu gaat komen.

mvg nander
 
Ja, keurig gedaan. Nu kan je de volgende stappen gaan bepalen.
Wiebelen? Ja, omdat het tankspant rond is om de tank in positie te houden.
Daar moet je wat aan gaan doen.
Zal je de ronding in het spant kunnen afvlakken, met dremel, vijl of schuurlat of met een vast geplakt balsa dwarslatje het accuplankje kunnen stutten, zodat het niet meer wiebelt. Je moet de draai inschatten met de accu voor in en uitnemen of het dwarse ronde stukje weg moet of kan blijven zitten, hout weg genomen moet worden.

Probeer het zo te maken dat je het plankje altijd weer eenvoudig kunt uitbouwen voor reparaties aan romp?

Je kan plankjes uit berkentripex maken. Meerlaags multiplex (meer dan drie laminaten vineer), sterkste hout, of wellicht ook uit Gamma Ply.

Je zal dan een plankje moeten maken waarop je de accu kan borgen, deels al rekening houdend met het zwaartepunt van de kist.
Het kan geen kwaad tijdens de conversie dit af en toe eens te testen. Kijken hoeveel gewicht er bij moet.

In deze heb ik gaatjes geboord (om het lichter te maken) en sleufjes gezaagd voor de klitteband stroken door te halen. Alles wel eerst even met proefstukjes uitgezocht of het ging passen. Maar het kan vast ook eenvoudiger en sneller. Nee, het is geen lasercut. Speedboren en figuurzagen... dus schiet niet op, slechts netjes.

Geef de accu ook zijdelingse steun en bescherm de accu bij een neuslanding tegen perforatie van boutjes die door het motorschot heen steken. Een buffer.
Gaat het een keer mis, (standje heipaal) krijg je geen brand door een lekke accu.

full


Bij deze...de accu ligt er niet in... maar hangt er aan... 6S 5300 mA. De kist moet dus altijd op z'n kop om accu's te wisselen... wat onhandiger. Doch de vleugelophanging is te broos om het 6S pakket via de neus te wisselen, zoals je straks bij de Calmato wel gaat doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had nog enkele fotootjes beloofd.
Het is belangrijk dat je batterij tijdens de vlucht mooi op z'n plaats ligt!
Een batterij die verschuift kan nefast zijn voor het zwaartepunt. Een batterij die lostkomt is helemaal een drama :schrik:

Voor de bevestiging van de batterij werk ik graag op volgende principe:

1) Een batterijslede. Dit kan een plankje zijn of een open doosje.

Bij m'n westerly heb ik een doosje gemaakt, achteraan heb ik aan de bovenkant ook een stukje aangebracht. Vooraan wordt de batterij vastgelegd met een velcro. Is op maat gemaakt van de batterij waar ik dit mee vlieg, er was immers niet heel veel ruimte om een lipo kwijt te kunnen.

full
full
full


Bij m'n calmato (niet letten op de "rommelige" neus. 't Was een quick en dirty herbouw van de volledige neus na een crash) ligt er een plankje in die met vijsjes is vastgelegd op steuntjes. Hier twee velcro's.

full
full
full


2) Velcro hoe en wat. De meesten kleven een strook zachtje velcro (dus niet de harde borstels) op de batterij (strook aanbrengen aan de andere kant van het etiket, anders kun je wel eens vergeten hoeveel mAh hij is ;) )
Dan werk ik met dubbelzijdige velcro's die vastliggen onder de batterijplank (beetje lijm, niet vijzen!) met de harde borstels naar binnen en de zachte kant naar buiten.
Ik gebruik heel veel de blauwe kleefvelcro van HobbyKing. Is voor huis-, tuin- en keukenvliegers perfect.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nander,
nog even een tekeningetje gemaakt met jouw foto.

Zoiets zoals dit dus
full


Zwart zijn ingelijmde steunhoutjes
Hierop een plankje (Rood, maak daar maar wat sleuven en ronde gaten in zoals Bas z'n voorbeeld)
Hierop je lipo met velcro vastmaken (groen)
Blauw zijn kleine vijsjes om het plankje vast te maken

Let op, maak dat je lipo nooit die boutjes van je neuswiel kan raken!
Een geperforeerde lipo kan behoorlijk hevig fikken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
... ik werk via een foto-album hier op MBF voor m'n foto's te publiceren. Hierbij worden die toch automatisch al naar 800x600 geresized vooraleer ze opgeslaan worden? ...
Nope, ze worden niet geresized Dries. En die van jou zijn sowieso minder dan 600pix breed, gooien lay-out niet in de war. Al zijn je foto's meer dan 800pix hoog, het doet niets met lay-out. En de qua downloadtijd wordt die overschrijding weer gecompenseerd doordat ze smaller zijn.
 
Laatst bewerkt:
hallo heren,

@bas zou je misschien even precies op kunnen zetten wat je allemaal nodig hebt om het landingsgestel in orde te brengen.
in ieder geval :

- staal kabel ......mm
-.............................
-.............................

@Dries de tekening / ontwerp die je hebt gemaakt ga ik uitwerken !
alleen nog even wat verzinnen op de uiteindes van de schroeven zodat ze niet tegen de accu komen, maar dat komt wel goed. ik denk dat ik tegen de ligger waar op de accu komt te liggen een plankje tegen op lijm, ja dan zul je vast denken dat je dat niet meer bij de schroef uiteindes kunt komen maar ik maak het zo dat je het gemakkelijk kunt verwijderen.



voor de 2 stuur servo's in de romp mis ik nog 2 schroefjes dat zijn zulke :

bgTW-SG5010-ARM.jpg


wie weet de afmeting / maat van deze schoefjes, ik kan ze namelijk nergens vinden.
 
Laatst bewerkt:
Nander...
Schoefjes? Dat is merk servo, eventueel meten met schuifmaat. Modelbouwzaak bellen en bestellen.

Onderdelen landingsgestel? Onderdeel nr 1 = fantasie en improvisatievermogen.

Zal vanavond een bestellijstje voor je maken. Ga nu even vliegen.

Groetjes Bas
 
@Dries de tekening / ontwerp die je hebt gemaakt ga ik uitwerken !
alleen nog even wat verzinnen op de uiteindes van de schroeven zodat ze niet tegen de accu komen, maar dat komt wel goed. ik denk dat ik tegen de ligger waar op de accu komt te liggen een plankje tegen op lijm, ja dan zul je vast denken dat je dat niet meer bij de schroef uiteindes kunt komen maar ik maak het zo dat je het gemakkelijk kunt verwijderen.

Wat dacht je van een stukje schuim, iets van taai verpakkingsschuim. Doe ik altijd. Verwijderbaar, licht, sterk, goedkoop, ... :D
 
stukje schuim nog beter !

omdat later de motor moet worden bevestig zit de bevestiging van vorige benzine motor in de weg, namelijk de inslagmoeren :

rthgbbgf.jpg


ik dacht hier aan :

- inslag moeren verwijderen.
- triplex plaatje vervangen.

inslag moeren verwijderen kan wel, maar hoe ze zitten namelijk moer vast.
over het vervangen van het triplex plaatje wil ik graag jullie advies.

alvast bedankt,
 
Zitten ze vast geëpoxied... of klodders G4 (polyurethaanlak?)?
Als je die slagmoeren warm stookt (heet) via een soldeerbout, geeft de lijm het op.
Dat wil zeggen, boven de 100 graad hitte laat veel lijm los. Zonder dat het hout verbrand... en dan nog...

Met een boutje aan de motorkant tik je ze, of druk je ze er daarna dan zo uit. Je kan de slagmoeren zelfs via het boutje heet stoken.

Kind kan de was doen. En het kan nog wel op veel andere manieren.
Loswerken met een stuk draadeind... zonder de boel te slopen...

Daarna maak je die slagmoeren netjes schoon, en gaan ze voor hergebruik in het schroeven en moeren sorteerdoosje. Alles bewaren. Komt altijd weer van pas!

Je kan ze ook gebruiken om aluminum motor 'uithouders' aan te schroeven. etc. Dan kan je ze laten zitten.

Gewicht? Geen zorgen om maken. Calamato vliegt altijd... tenzij je er een baksteen van bakt :-)

Dat tankgat laat je zitten... daar kan koellucht doorheen...

Wat landingsgestel betreft... alles is scratch bak. (grabbelbetonning)...
Boutjes en moeren M4, genoeg lengte om ook door een wieltje te passen + passende ringetjes, veertjes van de groothandel... gewoon sterk, staalkabel is remkabel van een fiets... that's all
 
Laatst bewerkt:
door het verwarmen van de inslagmoeren zij ze eruit gekomen :

trrrgtgt.jpg


uithouders voor de motor wil ik zeker maken maar de inslagmoeren die er in zaten zijn M6 ik heb M3 nodig voor het motorkruisje anders heb je een beetje overkill schroeven, zo komt dat het kruisje :

tgtgt.jpg
 
Mooi zo, alles lukt je goed! Boutjes? M3 of M4. Die slagmoeren hebben M4-draad zo uit mijn hoofd. De gaten zijn zowat 6,5 mm.

Je moet eens even overdenken hoe je de motor gaat plaatsen. Het bestaande motorschot is geplaatst om er een brandstofmotor + steun aan te hangen.

De e-motor kan op lange uithouders, maar dat is niet altijd even sterk en stijf. Niet dat die motor de boel zal verdraaien (torderen), maar met een tikje (transport) staat de boel uit het verband. Die lange uithouders werken als een hefboom. Verder zaak dat de boel niet gaat trillen en lawaai maken. Maar dat is ook afhankelijk van hoe lang de motor zelf is, en de afstand van de prop tot de neus. (iets te dicht op de neus, en hij gaat lawaai maken)

Dus doe eens een oriëntatie op het internet? Of op ons forum, zoek op Calmato. Hoe hebben anderen het opgelost! Kijk eens wat voor oplossingen je allemaal treft. Dan kan je gaan kiezen hoe het op te lossen.

Je zal bijkans een extra schotje moeten bouwen om daar de motor aan op te hangen? Of niet?
Kijk ook een hoe de motor is opgehangen bij een Multiplex Magister en bij andere kisten. Je kan de motor van achteren via het collectorhuis monteren, maar ook aan een motorschot voorop. Maar net hoe lang de motor as is. De collector is vaak niet het sterkste deel van de brushless motor. Bij enige klap kan de stator(bel) scheef komen te staan. Voor alles valt wat te zeggen.

Kijk eens of je wat praktische oplossingen kan vinden, en gooi die hier eens in de groep. Leren is bestuderen... :)

Verder moet je rekening houden dat de motor niet te dicht op de romp staat, maar ook niet te ver naar voren uitsteekt. Heb je een manual van de Calmato? Weet je waar de prop zo een beetje moet zitten? Zoek anders een PDF op het internet?
En... dat de motoras in het centrum uit komt, daar waar je prop zit.
Meten is weten, en teken het eens netjes uit met behulp van kartonnetjes etc. Helpt je bij het inschatten.

Je moet ook het CG (center of gravity) weten! Straks moet de kist mooi in balans zijn.
Zover ben je echter nog niet... kan later.

Prima Nander! Lekker door knutselen!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top