Bouwverslag Ridge Runt 2.0

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Eric R, 11 sep 2014.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Strak!

    Vandaag was mooi geweest! (misschien iets teveel voor de RR.....wat weegt hij? Ik had ballast nodig in de Ninja vandaag.....zat op 1300 gram om 1,5span)
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hij is mooi geworden Eric!

    Zwaartepunt is vrijwel identiek aan wat op de oude tekening staat. Logisch, want de geometrie is niet anders.

    Het instelhoekverschil weet ik niet meer. De nieuwe laptop is ook kapot en retour om aanspraak te maken op garantie.

    [edit]

    ik kan je nu niet helpen zoals ik zou willen....
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2014
  3. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Ruwbouw zonder Oracover, sleepkoppeling+servo en accu zat tie op 360gram. Ik verwacht zo rond de 500gram uit te komen.
    Ik hoop dat ik in de ballastkamer ongeveer 400 gram kwijt te kunnen.
    De spanwijdte van de RR is 1,25 mtr.

    Voor het CG ga ik dan de tekening aanhouden, en bij de maiden extra voorzichtig doen :p

    Het instelhoekverschil heb ik momenteel op 0,6 graden zitten, het is een beetje een gemiddelde wat ik heb gezien bij dit profiel (de welbekende natte vinger)

    Ps. wat doe jij met die laptop's? :D (je moet die vleugels van 5+mtr niet in je diskette station stoppen hoor, als je ze in XFLR5 wilt zien!)

    Eric
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven

    Het staat me bij dat ik het je wel eens heb doorgegeven. Misschien in je PB map, of diep in je mail?

    In mij uitboxen kan ik het helaas niet meer vinden.
     
  5. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Ik heb volgens mij een CG gehad van je, maar ook ik kan deze niet meer vinden. (de administratie van de gemiddelde technieker viert hoogtij :D)

    We zien wel, ik ga het proefondervinderlijk vaststellen.
     
  6. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Morgen de maiden

    Morgen is het zo ver, mooi weertje, gezellig druk op de Maasvlakte, dus de Ridge Runt kan zijn maiden krijgen.

    Hij is iets zwaarder geworden als gepland (630 gram), maar dat gaat niet veel uit maken op het duin.
    De vleugelbelasting is ongeveer 29 gr/dm.
    Balast kamer is nog niet klaar, eerst maar eens het zwaartepunt vaststellen.

    Morgen meer.......
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat gewicht is echt geen probleem hoor! Hij wordt er iets sneller van, je kan ieys meer wind hebben en daardoor meer gek doen.
    Mijn Ninja vliegt al vanaf windlracht 3 op 1060gram maar met 300gram ballast bij windkracht 5 vliegt hij het leukst!

    Veel plezier vandaag!
     
  8. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Net terug van een paar uurtjes Maasvlakte.
    Het was schitterend weer met een 3a4 Bft zuiden wind, voor de F3f jongens net iets te weinig, maar voor de maiden van de RR was het perfect.

    De eerste start (uit de handen van Berrie) bleek de RR iets te gevoelig op de roeren en de romp hing iets achterover, conclusie was dat de RR iets te staartlastig was (het CG had ik op 64mm vanaf voorlijst gelegd).
    Vervolgens geland en een gewichtje erbij, dit was een wereld van verschil.
    Nu ligt het CG op 62mm en na verschillende vluchtjes denk ik dat het nog 1mm naar voren moet.
    Als het CG bevalt, dan ga ik spelen met het instelhoekverschil en vergroten naar 0,8grd (is nu 0,6).

    De RR pakt makkelijk snelheid en reageerd super op 1-3mm flaps, houdt goed snelheid in de bochten en stijgt makkelijk.
    Ik vloog naast 2 SIG risers en beide haalde niet de hoogte waar de RR met gemak kwam :cool:
    Ik ben tot nu toe erg blij met het gekozen profiel, nu nog een keertje slepen met de RR (sleepkoppeling zit erin) en ik heb een leuk klein allround kistje erbij.

    Eric
     
  9. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Ballast kamer

    Er was nog 1 dingetje wat op mijn lijstje stond, de ballast kamer

    Nadat ik afgelopen zaterdag het zwaartepunt heb vastgesteld, kon de plaats van de ballast kamer worden bepaald.
    De romp aan de binnenzijde met 50grams glas verstevigd en vervolgens het kamertje ook aan de binnen- en buitenzijde met dezelfde glasmat verstevigd.
    In het midden een M6 bout verlijmd met de bodem van de kamer.
    Vervolgens kon die op z'n plek gelijmd worden
    [​IMG]

    Van blad-lood plaatjes gemaakt (7stuks) en deze zijn precies 30 gram per stuk (ongeveer 1,5gr/dm vleugelbelasting erbij per plaatje)
    [​IMG]

    Al het lood in het kamertje
    [​IMG]

    Ik kan de RR dus met 210 gram verzwaren in stapjes van 30 gram.
    bij maximale ballast heb ik een vleugelbelasting van 40gr/dm (zonder balast is deze 29gr/dm)

    Nu nog afwachten wat dit brengt op het duin.
     
    Laatst bewerkt: 5 aug 2015
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is een erg leuk kistje.
    Dat wordt ook mijn volgend project denk ik.
    Want ik mis mijn talon erg als Gerben op de esg meeting is.
    Alleen snap ik van profielen niet zo veel en printen kan ik niet dus moet ik eens kijken hoe we dat weer eens op gaan lossen.
    Succes met je zwevertje.
     
  11. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Ik kan je dit kistje echt aanraden Bertus.
    Ik ben vandaag een uurtje op de Maasvlakte geweest, CG ligt nu op 61mm en dat is perfect.
    De wind was toenemend, ik begon bij 3bft en oplopend naar een stevige 4bft. Het laatste half uurtje heb ik met 90gram ballast gevlogen en hij is dan lekker snel en super wendbaar.

    Ik kan je het AG35-AG38 echt aanraden, ik moet alleen nog even kijken of ik nog een kopie heb van de ribben. (Dan stuur ik die wel even op)
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je maakt me wel erg jaloers hoor haha.
    Als je een kopietje heb zou dat erg fijn zijn.
    Want printen en ik dat gaat echt niet samen.
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik kan het setje voor je printen Bertus. Je woont tenslotte om de hoek.
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat zou fijn zijn.
    Ik ga hem niet gelijk bouwen want ik heb net 2 setjes lipo's voor de piper op de kop getikt.

    Maar de winter duurt nog lang.
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Welk instelhoekverschil heb je daarbij? Ik heb weer XFRL5 en zou nu graag de praktijk theoretisch in het computermodel vast leggen. (ter lering en vermaak, vooral voor mijzelf, denk ik.)
     
  16. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Het instelhoekverschil heb ik (nog) niet veranderd en ligt nog steeds op 0,6 graden.
    Ik ben ook wel geïnteresseerd ik de uitkomst, ik ben benieuwd of de "natte vinger" uit post #23 ook een beetje klopt.

    **edit**
    Spanwijdte is 128 cm met de tipjes meegerekend (3cm meer als op tekening), onder elke tip zit 3cm V-stelling.
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Okay, ik kijk er naar. Wat was ook al weer het huidige vlieggewicht?
     
  18. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Zonder ballast is tie 665 gram, bij max ballast komt er 210 gram bij (nog niet mee gevlogen, alleen een keertje met 90 gram extra)
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven


    Je hebt hem met een stabileitsmarge van 3.2% afgesteld op een vliegsnelheid van 16 m/s.

    Dus erg kietelig op hoogteroer, neutraal, snel vliegend. In de laminaire lucht van de Maasvlakte goed te vliegen, maar als je eens aan een wat turbulentere helling vliegt kan het lastig worden.
     
  20. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Okay....., is dit goed of slecht? :confused:
    Misschien de vraag anders stellen; kan dit beter, zo ja... Wat moet ik dan aanpassen.

    Hier beschrijf je precies het vlieggedrag, zoals ik dat voel aan de knuppels.
    Erg leuk hoe de theorie door de praktijk wordt bevestigd. (Knap stukkie reken werk:worship: )
    Inderdaad alleen nog maar in laminaire lucht gevlogen, dus bij turbulentie zal je wel gelijk hebben.
     

Deel Deze Pagina