Bouwverslag Ridge Runt 2.0

Hallo Onno,
Heb ‘m niet zelf gebouwd, maar hier wat data:
  • Motor Dymond GTX 2837 1100kV
  • Prop 9x6 Aero-Naut Klapprop CAM
  • ESC YEP 40A met de softstart aan
  • Motor is ingebouwd met wat motordomping
  • 3s 2200mAh
  • full

Laatst bewerkt:
Op een kistje van dit formaat, zeker als het voor de helling is , is dit wel een hele dikke akku.
Zou zelf eerder gaan voor 3s 1000mAh (heb dat ook in mijn OFA, meer dan voldoende)
Als je met 2200 goed op je zwaartepunt uitkomt , prima natuurlijk, maar ik betwijfel dat.

@Peter Den ... je hebt gelijk. Mijn RidgeRunt is allesbehalve standaard en heeft een iets grotere wingspan, met over de gehele spanwijdte een opgeblazen carbon-buis. Bij een standaard RidgeRunt is het zaak licht te bouwen. De motor en LiPo kunnen wss ook kleiner.

Ik ga er een D-Power AL 2814 met een D-Power comet 20 Amp regelaar aan een 3S 1000mAh met een 8X4 prop inbouwen, heb ik ook in een minifex zitten (vliegklaar
447 gr) en levert bij 13 amp 150 watt. Daarmee gaat de minifex loodrecht omhoog (als je dat wilt)

Onno

Check bij aanschaf LiPo eerst hoe je uitkomt met CG, vermits afmetingen kloppen. 3s 1Ah is mss voor standaard-RR weer wat aan de kleine kant.

Bedankt voor de tip. De 1000 mAh heb ik op voorraad, als die te licht is koop ik er wat groters in (mijn andere accu's zijn allemaal 2600 mAh, da's veel te groot). Zal bij de bouw er in ieder geval rekening mee houden zodat er ruimte overblijft voor een grotere lipo

Check bij aanschaf LiPo eerst hoe je uitkomt met CG, vermits afmetingen kloppen. 3s 1Ah is mss voor standaard-RR weer wat aan de kleine kant.
Ik vlieg een vergelijkbaar kistje met 850 mah accu. Die is goed voor 8-10 stijgvluchten tot ca 150 meter (wat bij die afmetingen ook wel volstaat ivm zicht). Dus 1 Ah zou mi zeker volstaan

Het gaat om CG, liever wat meer LiPo aan boord dan Pb toch? Maar als ik het goed begrijp, bouw jij lekker licht, Max :)?

Het gaat om CG, liever wat meer LiPo aan boord dan Pb toch? Maar als ik het goed begrijp, bouw jij lekker licht, Max :)?
Klopt! Ik impregneer mijn balsa met helium;).

maar serieus: de Ridge Runt is ontworpen in de tijd van standaardservo’s, grote ontvangers en nicad ontvangeraccu’s. In deze moderne tijd is het niet moeilijk om zelfs de electro-versie lichter te bouwen dan het origineel....

Heren, dank voor de tips; ik ben inmiddels ver gevorderd. Heb de vleugel deelbaar gemaakt en versterkt met balsa driehoekjes, 2 rolroerservo’s ipv 1 centrale en motor ingebouwd; die heb ik voor het spant geplaatst, in het rompje daardoor nu veel ruimte voor regelaar en lipo. Nu nog wat kleine dingetjes en dan kan de folie erop

E36FE812-67E0-46A7-BE38-AB5572BDB134.jpeg
C54CBA3D-B193-4ACB-AA66-064E30248CD3.jpeg

Ziet er goed uit Onno,
Welk profiel heb gebruikt en heb je de originele plank en aansturing op je stabilo?
Loopt de aansturing van je hoogteroer een beetje soepel

Ik heb het originele kistje gebouwd; de aansturing loopt soepel, deels ook omdat een kleine 12 gr servo dieper in de romp geplaatst kan worden; de enige weerstand is in de vin, maar die curve valt wel mee; moet in de praktijk natuurlijk nog blijken

Hij is klaar; nu nog de maiden.... Totaal gewicht incl 1000 Mah lipo 586 gram, geen lood nodig om zwaartepunt in te stellen; komt met name omdat de motor voor het eerste spant is gemonteerd, anders was het denk ik niet gelukt. Nog een paar plaatjes toegevoegd van het eindresultaat. Nogmaals dank voor de tips
IMG_0544.JPG
IMG_0547.JPG
IMG_0552.JPG

Na de eerste vluchten en kleine aanpassing van het zwaartepunt (naar voren dmv lipo verplaatsing) is de ridge runt helemaal prima. Wil wel steeds gestuurd worden, maar dat is dan ook wel weer leuk. Als er thermiek is gaat die mede door het geringe gewicht zeer snel omhoog, zonder thermiek ben je echter vrij snel weer beneden. Maar eens een helling zoeken of iets wat er op lijkt.

Back