bouwverslag rigger 7.5cc

kracht op het roer bij een speedboot die 100km/h gaat is vele male hoger als bij een sleepboot.
bij een rigger zou ik zeker voor vaste stangen gaan.
beter veilig een vaste stang als een bowden kabel en je gaat met 80km/h de bocht niet door en je vliegt de kant op met alle gevolgen van dien.

verder ziet je rigger er goed uit.
verder had ik je tank met een vaste output gemaakt zodat je niet met een klunk werkt.
als de rigger met 100 over het water gaat heb je grote kans dat je klunk door de tank heen stuiterd.

verder ziet je rigger er goed uit.
welke motor ga je er in gebruiken ? een os met zij of achter uitlaat?

ben tegenwoordig veel bij jou in de buurt voor me werk. kom misschien wel even een keertje bij je kijken.
live view is altijd mooier dan foto's :wink:

succes met de bouw :wink:

greetz jaimy

hee jaimy,

de motor is een OS max met aan de achterkant (waar ook het vliegwiel zit )
de uitlaat voor de rest heb ik nog niet zo heel veel over de motor kunnen vinden
buiten dat het natuurlijk een .46 is ;)
afijn langs komen mag natuurlijk altijd als je in de buurt bent;)

de beloofde foto's de motor zit wel dich op de tank maar het gaat net goed!

ik ga morgen de turnvin maken maar deze moet natuurlijk op het zwaartepunt lichen nu zit ik met de vraag moet de turn vind aan de achterkant op het zwaartepunt zitten of moet hij ongeveer in het midden op het zwaartepunt lichen?
hoop dat iemand nog de oplossing heeft het is namelijk wel een beetje kort dag ;) (morgen om 5:45 op om te werken)

mvg nick

is dat riggertje niet een beetje aan de kleine kant voor een 7,5cc ...
lijkt me zo meer een formaat voor een 3,5cc.....

Inderdaad Jaimy,Ik ben ook zo aan het kijken naar bootje-motor combinatie.Motor is echt veel te groot denk ik.
Een 3,5cc zal stukken beter zijn,ook qua gewicht.

op de tekenig stond idd dat er een 3.5cc in moest maar was er mee naar de modelbouw winkel gegaan (Quartel) en die zij dat er minimaal een 7.5cc in moest en had daarom voor de .46 gekozen.

de midderomp is 725mm lang zonder de drijvers.

maar ik begrijp dat dat dus niet goed is ? en dus gewoon overkill?

Er is een groot verschil tussen die motoren hoor,ik heb er even 2 uit me'n collectie gehaald.Een OS MAX V40 & een OS MAX RX21.
De V40 weegt 550gram.Dus zal de 46 van U nog iets zwaarder zijn.
De RX21 weegt 280gram.
Hier 2 foto's ervan:

Foto-YPPTHTTH.jpg

Foto-VBNF3E3L.jpg

De RX21 is eigenlijk een car motor,waar ze een andere koelkop opgezet hebben,dus met een buggy bocht kan je ook naar achteren komen.
Maar er zijn ook 3,5cc motoren met de uitlaat naar de as toe.
Hopelijk heb je er wat aan.

De mensen van Q hebben het weer eens mooi gebracht...... speedboten, niet aan beginnen daar.

Is er nog de mogelijkheid de motor te ruilen? Een rigger met overkill zal niet al te best gaan varen. Ook het hogere gewicht zal niet positief meespelen.
Zou zonde zijn om deze strakke rigger in een hoek te zetten, dus als je een 3,5cc kan bemachtigen. Doen!

Groeten Jurriaan

bedankt voor jullie berichten! ik snap idd wat je bedoelt barry lawijt en ik kan er eigelijk niet omheen dan er een andere motor in te zetten. dus dat word weer speuren naar een 3.5cc (mischien dat een van jullie nog wat heeft lichen tekoop/teruil?) maar zit nu nog wel even te kijken hoe alles moet gebeuren dan want de bowden kabel wat betreft het gas moet er nu ook uit denk ik? 3,5cc heeft een schuif meganisme dacht ik.

mvg nick,

Deze bestaan in schuif-of draai hoor Nick.
Moest je een motor vinden & het is niet de goede carburateur,dan geef je maar een gil & kijk ik even tussen de vele die ik liggen heb.
Met een motor kan ik je helaas geen plezier doen.

als de motor goed is "ingevaren" wat nog niet mogelijk is na 2 tankjes
dan zou het opzich niet verkeert zijn

'Deze motor heef 2 tankjes gelopen op 16%, dus je moet de motor nog wel goed invaren'

De motor moet je dus ook nog invaren Jaim, dat de eigenaar dit aangeeft is opzich een goed teken. Dit geeft aan dat het niet iemand is die direct volgas en arm ermee aan de gang gegaan is. Natuurlijk is dit afwachten maar het lijkt mij een goed motortje :)

idd wel een mooi motortje. Ik sprak nick vanavond al even en de eigenaar heeft nu nog in z'n hoofd dat dit geheel 150 euro moet opbrengen... motortje kost 130 euro nieuw, maar dat zal hij dan wel niet betaald hebben :D

voorlopig dus even een dood spoor..

kun je de verkoper niet aantonen dat het motortje 130 nieuw is tegenwoordig dan? als hij er 150 voor vraagt gaat i hem natuurliijk nooit verkopen

bedankt voor het mee denken:) Dat had ik idd ook gedaan met een linkje erbij ;) waar hij op antwoorden dat hij veel geld heeft uitgegeven aan de koppeling/vliegwiel/ophanging maargoed hij wilde niet mee werken heb hem nog een aanbod gedaan van 45 euro maar daar wilt hij ook niet op in gaan.

Laten vallen dan dat force gedoe.Heb het al niet met trekstarters.
Ebay.de , of de winkels in Hong-kong eens rustig bekijken.Je kan nu toch niet varen,je hebt tijd zat om geen miskoop te doen.

Dat force motortje is een hele goede motor en ook die trekstarter is niks mis mee.Ik zelf heb dit motortje nu al 2 jaar in een boot en daar is inmiddels een 20 liter door heen gegaan.Dit motortje heeft nog steeds geen nieuwe lagers nodig en start altijd(dit wordt door mij regelmatig gecontroleerd).Echter de prijs is veel te hoog en de uitlaat ongeschikt voor in een boot. Dus mijn conclusie dit motortje moet niet veel meer opbrengen dan een 60 tot 75 euro in mijn ogen. De uitlaat kun je niet gebruiken,de motorsteunen moeten eigenlijk wat langer en er moet een andere carb op als je hem in de rigger wilt gebruiken.

Back