bouwverslag rigger 7.5cc

ik heb vanmiddag samen met Jeroen gekeken naar de motor wat voor soort het is en of het nu echt een 7.5cc is (nog bedankt voor het helpen Jeroen!). Nu hebben we gekeken op de site van os-max en zijn er achter gekomen dat het dus geen 7.5cc is maar een 10cc! het gaat om deze motor de OS Max 61vr-m‏
http://www.osengines.com/history/osm640/osm-1979-max-61vr-m-abc.jpg
met andere woorden motor is idd veeeelste groot en moet echt op zoek naar een andere motor met minder cc's

haha, ja, was mooi vanmiddag. Nergens op de motor stond ook maar een type aanduiding behalve de standaard 'O S MAX'. Wat je dus op de foto (nog net) op de zijkant van het carter '61' ziet staan is gewoon blanco bij nick. Uiteindelijk met het opmeten van de boring/slag en buitenmaten van de motor kunnen bepalen om welk type het gaat. Dat het geen 7.5 zou zijn was natuurlijk snel duidelijk :D

Nu op zoek naar iets moois tweedehands of een bijvoorbeels een 'chinees' .25-28 motortje.

Voorbeeld
EBAY .25
EBAY .28 (met schuifcarb...)

De 'tuned pipe' die ze hier dan bij aanbieden heeft wel weer een erg exotische vorm... EBAY pipe

Met de 180 graden header met nog een S-verlengstuk wordt de resonantie lengte voor een 4cc toch veel te lang? Pijpje zelf ziet er wel goed uit, alleen een dempertje erop zou nog wat herrie schelen.

edit: Kan het trouwens gemist hebben, maar vanaf welke tekeningen ben je deze rigger aan het bouwen? Kwam nog een site tegen met een boel tekeningen, staat ie daar tussen? http://ne-stuff.blogspot.com/2009/08/french-6s-fe-keps-rigger.html

We hadden het gister nog over het gewicht van je boot, denk dat je moet proberen om de boot op 1800-1900 gram te houden. Met een .25 motor van 400gram ipv van de OS van dik 800gram moet dit wel lukken denk ik. Iemand hier nog die zijn 70cm rigger is wil wegen?

Laatst bewerkt:
op de tekenig stond idd dat er een 3.5cc in moest maar was er mee naar de modelbouw winkel gegaan (Quartel) en die zij dat er minimaal een 7.5cc in moest en had daarom voor de .46 gekozen.

Als ze jou die motor verkocht hebben voor een .46 type terwijl je een .61 gekregen hebt, zou ik de motor gewoon terug brengen.

Jeroen en Nick ik zou niet voor een vertex gaan. Marcel (maxcorvette) heeft deze ook maar we kunnen er geen toeren uit krijgen al is het nog zo en toeren is iets wat een rigger toch wel nodig heeft.

@opelkadet,turbo schoep in de krukas slijpen & de doorstroming van de spoelpoorten kan veel helpen hoor,is niet zo simpel,maar geeft wel een hoop winst.
En hoeveel %nitro gebruikt Marcel??
Voor zo'n motortje raad ik minstens 40% aan.

Ook mag de motor niet te koud blijven,daar een 2-takt toch een hoge werktemperatuur nodig heeft om aan ze'n toeren te geraken.

Nouja,ik heb vroeger toen de club nog bestond vele motoren getuned,maar er ook teruggetuned.En er zijn nu eenmaal motoren waar niets meer uit te halen valt.

bedankt voor jullie berichten!
de motor komt bij iemand op marktplaats vandaan dus kan niet geruild worden jammer genoeg. Ik wil liever niet in het motortje slijpen/schuuren etc. omdat het denk ik voorlopig voor mij hard zat zal gaan! maar goed heb al wel weer gekeken om ebay en markplaats voor een andere motor maar er is bijna niks te vinden mijn motor heb ik er ook opgezet dus als iemand er intressen in heeft ;)

die 7,5 is een hele mooie motor.. maar je boot is echt ontworpen voor een 3,5cc motortje,,

het word echt kijken om een andere boot te gaan bouwen of een ander motortje (3,5cc) op de kop te zien te tikken

ja dat is eigelijk ook wel zo jaimy. En een motor ombouwen bijv. een auto motor naar een boot motor maken (watergekoelde kop erop aleen tog?) of is dat zonder van de tijd zegmaar?

Ik vind een .18 wel minimaal in een 70cm rigger Henk. Bovendien is de rigger erg solide (lees: sterk maar ook wat zwaarder) gebouwd dus een klein beetje extra vermogen kan geen kwaad denk ik. De rigger doet kaal, wel met gemonteerde buitenas en strut, 550gram en de drijvers wegen 85gram per stuk. Daarbij komt natuurlijk nog de overige hardware, elektronica etc.

K&B's zijn natuurlijk wel mooie motortjes, en zie ook dat een .21 K&B het dubbele kost...

Ik ben sinds zojuist de trotse eigenaar geworden van de motor van Nick.
Zeer snel verzonden & werkelijk mooi verpakt.Zelfs de uitlaat zat erbij.
Thanks Nick,hij zal zeer mooi staan in me'n verzameling modelbouw motoren.

Mocht je nog naar de 7.5cc willen, heb ik nog een CMB 7.5cc goudkop liggen compleet met uitlaat. Dan heb je een bonk kracht en toeren ;)

John

mooi om te horen barry :) fijn dat je er blij mee bent.

@fuzzy: bedankt voor het aanbod maar een 7.5 is echt tezwaar waarschijnlijk
we zijn opzoek naar een 3.5cc of iets in de 4cc en dat zou mooi zijn
weet niet of u die toevallig nog heeft?

Bij de modelbouwzaak hier,hebben ze nog 1 3,5cc OS MAX liggen met blauwe watergekoelde kop.Moet 150€ kosten.
Winkel is ALBATROS in Muizen (België)

bedankt voor het vragen barry maar ik ben vanavond ook wezen kijken bij (zoon zelfde motor) een os rx.
mooi motortje al zeg ik het zelf! maar ik vroeg mij aleen nog af hoe ik die zwarte koppeling eraf krijg? er zit volgens mij een boutje in aan de binnen kant maar er past geen een inbus in die ik heb :S... of is het helemaal niet nodig om hem los te maken?

Als t een boutje is wat in de lengterichting van de krukas zit dan is t een borgbout .
Als t een vreemde maat is zou dat raar zijn , metrisch is t meest gebruikte dacht ik zo te weten .
Om m los te maken is t niet echt noodzaak , maar om de boel vast te zetten wel , anders loopt je koppelingsgedeelte eraf .
Maar waarom moet ie los ??

Back