bouwverslag rigger.. maiden Part 2

Hoi Remco,

Da's volgens mij een fotoke van de demon van ETTI, klopt dat? Inderdaad, werken met klemmetjes is een beproefd concept. Zelf houd ik de booms en drijver op hun plek met 8mm carbon verlijmd met de 6mm carbon booms, zoals op de foto zichtbaar. De booms en drijvers zijn nog steeds uit en afneembaar, je moet alleen de booms eraf zagen (maar tot nog toe niet nodig geweest :-)).

full

Laatst bewerkt door een moderator:
ik dacht van wel ja Eric ;), zit toch wel een dikke setup in!

vanmorgen naar evenement geweest in Elst, was een leuk dagje! Alleen jammer dat er alleen 23cc vaarde, had gehoopt dat er wel een rigger tussen zou zitten maar helaas!
Tevens even langs hobma modelbouw geweest, waar ze toch ook wel leuke bootjes hadden staan.. maar zowat geen onderdelen voor een speedboot :confused:.
Maar ben er niet zonder lege hande weg gegaan, voor de booms heb ik gekozen voor 6mm massieve carbon, en kwa gewicht valt het nog wel mee 31gr a 1 meter.

en vanmiddag nog even aan de romp gewerkt.

Foto-G3668GOG.jpg

Foto-YVFOTS4X.jpg

Foto-AVDUF3YU.jpg

het was wel een enorme klieder boel, maar het zit erop :). en eventueel als laatste nog even afwerken met een laagje glasweefsel.

Dat begint er al goed op te lijken. Gebruik goede bescherming van je handen (handschoenen, liefst geen latex), want het spul is niet gezond voor de huid en alles wat er onder zit :-).

Glasweefsel erover en als je het strak wilt krijgen, kun je overwegen als het één of twee uurtjes is uitgehard om er met glasvezeltape strak omheen te tapen. Later, na het uitharden (duurt zeker 24 uur!) kun je de glasvezeltape weer verwijderen en de restjes met terpentine.

Ben benieuwd naar het vervolg!

Dat begint er al goed op te lijken. Gebruik goede bescherming van je handen (handschoenen, liefst geen latex), want het spul is niet gezond voor de huid en alles wat er onder zit :-).

Glasweefsel erover en als je het strak wilt krijgen, kun je overwegen als het één of twee uurtjes is uitgehard om er met glasvezeltape strak omheen te tapen. Later, na het uitharden (duurt zeker 24 uur!) kun je de glasvezeltape weer verwijderen en de restjes met terpentine.

Ben benieuwd naar het vervolg!

We zijn weer een stukje verder, inmiddels zit de laatste laag glasweefsel erop :smile:. De voor en achterkant moeten nog wel een beetje bijgewerkt worden, maar misschien komt dat wel goed ik het nog even met glasvezeltape natrek!

Ja klopt is wel zo verstandig om te doen, vooral als de epoxy gaat werken ;).

is het na het uitharden makkelijk om de tape eraf te halen ?

Citaat: is het na het uitharden makkelijk om de tape eraf te halen?

Yes, gelukkig wel. De glasvezel-tape wordt niet één met de romp gelukkig.

Mannen mag ik jullie een tip geven om zoals eerder beschreven kliederboel ,een beetje beter te laten oplossen , als dit de grootste maten romp zijn , koop hiervoor eens een paar meter KRIMPKOUS die gebruikt word voor accupakken maken is ook doorzichtig tekoop , kost haast niks en je werk word een stuk aangenamer , de Krimpkous ruime maat natuurlijk ,doe deze na het lamineren over je werkstuk en krimpen met fohn , je zult zien dat je een super strak oppervlak krijgt ,en deze kun je na drogen epoxy simpel verwijderen , ik gebruik dit systeem al jaren , voor ronde 4k en rhoekige laminaten, ook voor masten van 3 meter lang .

groeten Rexonamen

Hans ja dat lijkt er wel op , als je dit op de eerste laag doet heb je dat effect , persoonlijk met Carbon doe ik die laag licht aanschuren en daarna een laagje epoxy erover met natuurlijk weerrrrrr die krimpkous , je kunt als je doorzichtig krimpkous gebruikt mooi zien hoe de epoxy vloeit als je de fohn er over laat gaan van een kant uit , als je dit goed doet hoef je hierna niets meer tedoen , heb je alles glad want je kunt er zelf krassen of kuiltjes glad mee afwerken .

groeten rexonamen

Hier een paar foto`s van een mast van 2,80 m lang dit is met krimpkous gemaakt.

P2161145.jpg

P2161147.jpg

groeten rexonamen

Ziet er netjes uit zo! had wel aan een vacuüm methode gedacht om te gaan doen. Maar niet bij stil gestaan dat een krimpkous meer het zelfde principe is.
Maar zal het voor de volgende keer onthouden ;)

Beste Rexonamen,
Dat ziet er puik uit! Is er krimpkous in de handel dat zou passen om een kern van ongeveer 6x6x6x6cm? En krijg je dat op alle plaatsen mooi sluitend? De vorm van een rigger loopt namelijk in een punt aan de voorkant en naar achter toe eveneens naar kleiner formaat.

Hallo Nick,

In dat geval moet je de strakst passende krimpkous met de grootste krimpfactor hebben, dat spul is er namelijk in verschillende afmetingen en krimp percentages.

Groeten, Jan.

Eric gaat om alle hoeken dat is het voordeel van Krimpkous , je moet zoals ik eerder schreef wel dat kopen wat ze voor accupacks lipopacks gebruiken dat is namelijk dun en dat is ook doorzichtig tekoop zelfs tot een omtrek van 22cm , dus 6x6 zal krimpkous maat 80 of 90 rond zijn , ik neem altijd 1-1,5 cm meer van de omtrek. gewoon iets proberen ik denk dat je verstelt staat hoe dit werkt , en je hebt maar weinig epoxy nodig ,want door de temperatuur v/d fohn loopt deze heel dun uit , proberen maar.

groeten rexonamen

vandaag de drijvers gelamineerd, en de romp ontdaan van de tape.. viel niet echt mee om eraf te halen, maar goed het is eraf :)
en gelijk nog een paar vraagjes:

hoeveel cm zit er tussen de drijver en de romp ? stond helaas niks van op tekening.

welke as kan ik het beste gaan gebruiken ?
misschien een linkje ?

In de regel wordt 3,2mm flex gebruikt:

Strut mit Halter & Flex 3,2mm, RC-Raceboats-Shop

Maar, wat ook prima voldoet gezien het relatief kleine formaat van deze rigger is 2,5mm flex-as (best nr. 1033 8 ) :

Hydro & Marine

Zelf gebruik ik de 2,5mm flex-as ook op 3s (bijna 50.000 toeren) en ook dan geeft-ie geen krimp (figuurlijk dan).

Laat altijd iets ruimte tussen strut en schroef, aangezien de flex-as onder belasting iets inkort en je niet wilt dat e.e.a. aanloopt.

In de regel wordt 3,2mm flex gebruikt:

Maar, wat ook prima voldoet gezien het relatief kleine formaat van deze rigger is 2,5mm flex-as (best nr. 1033 8 ) :

Hydro & Marine

Zelf gebruik ik de 2,5mm flex-as ook op 3s (bijna 50.000 toeren) en ook dan geeft-ie geen krimp (figuurlijk dan).

Laat altijd iets ruimte tussen strut en schroef, aangezien de flex-as onder belasting iets inkort en je niet wilt dat e.e.a. aanloopt.

Bedankt Eric! ;)

denk dat ik voor dit setje ga

Spannzange 3,17x3,2 *Profi*, RC-Raceboats-Shop
of kan ik beter eentje nemen met lager ?
Strut (kugelgelagert) mit Halter & Flex 3,2mm, RC-Raceboats-Shop

Ruder 65x50mm mit Wasserkhlung, RC-Raceboats-Shop
maar denk dat deze een beetje aan de lange kant is ? liefst wel eentje met
Wasserkühleinlass
IMG_0978.jpg

bij mijn vorige flex-as zat de set al in elkaar maar bij deze niet ? is dit makelijk met elkaar te verbinden ( nog nooit gedaan namelijk ) Flexwelle en de Wellenendstück

Roerblad mag zeker wel 75mm lengte hebben. De lengte van de arm waaraan het roer bevestigd is, is m.i. niet relevant want deze komt toch aan de (rechter) zijkant tegen de romp aan.

Kogellagers zijn okay en verlijmen van flex-as met eindstuk is aan te bevelen met Loctite. Maar, als je bestelt, kun je ook vragen of Jan N. dat even voor je wil doen. Mijn voorkeur qua flex-as zou uitgaan naar de Rostfreie variant. Daar ga je wel plezier van hebben :-).

Ik zou persoonlijk een maatje kleinere flexas nemen. Ik vaar met een 2.2mm as en dat gaat perfect. De flexas is aan de korte kant, dus een kleinere diameter geeft dan minder weerstand.

Je kan de propas er ook op hardsolderen. Zo heb ik het gedaan.

hmm moeilijk..

dan zou het zoiets worden met een 2,5mm asje

Bestel nr: Hydro & Marine

10338 alleen zit hier dan geen bevestiging bij voor aan het romp, maar dit is eventueel wel zelf te maken ( heb nog wel een stukje hoekprofiel 10mm x 30mm
20766
20837 ( 38mm propje, of zoude jullie een andere nemen ? )

het kapje van de hardware net maken zodat alles er nog door past ? breedste deel is de lipo a 42mm.

hoeveel cm hebben jullie ongeveer tussen de romp en de drijvers zitten ?

Back