[Bouwverslag] Robbe Charter met Magnum 36XL

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH-TVS, 17 jan 2009.

  1. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Hezik.. grappig dat je erover begint...

    Ik wil ooit een keer hier een schaalmodel van te gaan bouwen...

    [​IMG]


    [​IMG]

    Niet al over een jaar denk ik... eerst goed leren vliegen met de charter... daarna laagdekker.. daarna mischien eens over denken.
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2009
  2. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Een rond geschuurde vleugeltip is lastig. Maar Oracover laat zich redelijk verwerken.

    Ik weet niet hoe anderen het doen, maar ik deed eerst de vleugeltip. Knip een stukje dat groter is dan de tip en begin met midden op de kopse kant van de tip vast te strijken. Dan strijk je de horizontale lijn vast (naar voren en achteren). Dan strijk je een baantje vanuit het midden naar onder en boven. Je hebt de folie nu met een kruis vast zitten op de tip. Met 4 hoeken die niet vast zitten. Maak nu sneetjes (knipjes) van de 4 hoeken naar het midden, om te voorkomen dat de folie dubbel komt te zitten. In elke hoek wel een stuk of 6. De folie in de hoeken bestaat nu uit allemaal losse baantjes (een beetje driehoekig). Strijk baantje voor baantje vast, overlappend met vorige baantjes.

    Nu heb je de hele tip gefolied. Knip de uiteinden van de folie af zodat er 1cm overlap is met de balsa afdekking van de vleugel. Strijk nu de folie vlak op de vleugel.

    Nu ga je het rechte stuk van de vleugel folien.

    Ik begin de grote vlakken vaak met het uitknippen van een stuk wat iets te groot is, zet dat vast met de strijkbout op de hoeken op het balsa (zodat het niet schuift).

    Voor de Charter vleugel werk ik van buiten naar binnen (die is niet volledig ingedekt, dus de lucht kan onder de folie weg.

    Ik ga de buitenlijnen vastzetten. Als er lijnen zijn die strak moeten zijn (overgangen in folie kleur) zet ik die natuurlijk eerst vast (eerst wat kleine puntjes, dan steeds meer puntjes, en tenslotte in een regelmatige beweging de hele lijn).

    Dan ga ik met de strijkbout de folie in het midden warm maken (niet hard drukken) zodat hij krimpt maar niet vastlijmt. Uiteindelijk krijg je de folie strak om de vleugel liggen, alleen aan de randen vastgezet.

    Dan ga je de folie over de hele vleugel vaststrijken, maar niet meer aan de randen komen!! Als je die weer warm maakt krimpt de folie en houd je geen strakke lijnen over.

    De uitstekende stukjes folie (de folie was te groot ...remember ) knip ik met een scherpe schaar af, en ik strijk het afkniprandje nog even vast.

    Let op dat je voldoende overlap maakt. Tussen 5mm en 1cm is nodig. Te veel en je krijgt opgesloten luchtbellen, te weinig en je loopt her risiko dat de krimpende folie helemaal geen overlap meer toelaat.

    Voor de romp werk ik van binnen naar buiten omdat anders de lucht niet weg kan, en je bellen krijgt. Bij een twee kleuren romp strijk ik eerst de scheidingslijn vast (puntjes, meer puntjes, dan de hele lijn) en werk van daar naar buiten. Nu strijk ik de folie wel gelijk vast met de lijmlaag. Bij rondingen knipjes maken en overlappend baantjes vaststrijken.

    Op deze manier gaat het vrij snel. Meestal doe ik op een avond de basisfolie van een toestel met vleugel.

    Het is net behangen...maar dan leuker.
     
  3. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Volhout Bedankt voor de uitleg. Vollediger dan dit kan niet volgens mij..TOP!!

    Ik heb het even uitgeprint dan heb ik het straks bij de hand als ik aan het folieen toe ben.
     
  4. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Zender...

    Heb nu ook een zender. Het is de Graupner MX-16s geworden.

    [​IMG]

    Uitgebreider dan de MX-12 zodat ik ook in de toekomst er nog veel aan zal hebben en doordat het de Scan versie is heb ik vrije keuze over het te gebruiken kanaal.

    Vanavond ook weer verder met bouwen. Hoewel, er is een klein projectje tussendoor gekomen. Vertel hier later meer over. ;)

    Groet,
    Theo
     
  5. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    klein projectje?? easystar dus gezien je onderschrift!

    de mx16 is een prima zender. je kunt er bijna alles wel mee. ideaal is ook dat je bij het instellen eerst de hf module uit kan laten en dus minder stroom verbruikt. timer is ook erg makkelijk
     
  6. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    idd mx 16s is een super zender, ik ga hem waarschijnlijk in 2.4ghz kopen.
     
  7. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    de ifs versie?? daar heb ik nogal wat slechte ervaringen mee gehoord, ja kan ook de 35mhz versie kopen met een 2.4ghz module van assan erin
     
  8. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ook met de nieuwe ifs 3??? en in een mx-16 kan je toch geen assan module doen?
     
  9. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Robert14 Jij mag nooit meer raden...:p

    En waarom zou je een 2,4 Ghz module erin willen? Puur en alleen omdat het 2,4 Ghz is?
    Bij de MX-16s heb je immers in principe geen last van het feit dat iemand een kanaal in gebruik heeft.
    je pakt simpel een ander leeg kanaal zonder x-tral te moeten wisselen.

    Kan verder geen voordeel zien in de 2,4 Ghz...
     
  10. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    korte antenne, groot bereik, grote precisie, twee weg zenden(je kan ook info van ontvanger naar zender zoals batterij voltage enz) frequentie hopping(geen last als iemand zijn zender op zelfde kanaal aanzet) het is de toekomst, korte ontvangerdraad

    en dat zijn zo van die redenen... mx-16s is zeker goede zender hoor
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Als het gaat om 35 vs 2.4, zoals hier, geen oneigenlijke argumenten gebruiken.

    Korte antenne: De antenne is korter inderdaad. Ik zie niet in hoe dat een voor- of nadeel is, ik heb nog nooit last gehad van mijn antenne. Een kortere is wel minder kwetsbaar.

    Bereik: onzinargument. Het bereik van 35Mhz is meer dan voldoende, dus 2.4 heeft op dat vlak geen voordelen. Eerder nadelen want bij mist of regen zou dat bereik nog wel eens tegen kunnen vallen (vraag is dan natuurlijk wel wie er dan nog wil vliegen)

    Twee weg zenden: onzinargument. Er zijn op dit moment nog geen zenders/ontvangers die daar gebruik van maken. Het is een marketingworst die ons voorgehouden wordt, maar vooralsnog is het geen argument.

    Spread Spectrum (DSSS/FHSS): Is een voordeel. Geen enorm voordeel, want met een goede frequentiebewaking op 35Mhz en synth zenders/ontvangers is het nadeel van 35Mhz op dat vlak klein, maar, eerlijk is eerlijk, het is wel een voordeel.

    Korter ontvangerantenne: is waar, maar in een robbe charter is een lange antenne geen nadeel, dus in dit kader geen argument. Er zijn ook toestellen waarin de korte antenne een nadeel is ipv een voordeel.

    Het is de toekomst: absoluut een onzinargument. Het heeft potentie om in de toekomst erg populair te worden, is het misschien zelfs nu wel al, maar de 35Mhz is voorlopig echt nog niet weg.. al was het alleen al omdat die band voor ons gereserveerd is.

    Ik moet heel eerlijk zeggen, als ik nu een set zou moeten kopen, zou ik ook 2.4Ghz kopen. Dat wil echter niet zeggen dat een goede 35Mhz set, zoals deze 16s, nu een miskoop is, integendeel. Dat is nog steeds een prima zender waar je veel plezier van kunt hebben! :)
     
  12. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ben ik het helemaalmee eens hezik, hij vroeg alleen redenen waarom mensen zouden kiezen voor 2.4 ghz, maar dat de 16s ook goed is is zeker waar!
     
  13. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Bedankt voor de reacties en uitleg over 2,4 Ghz vs 35 Mhz...

    Wat voor mij belangrijk is dat ik voor deze zender heb gekozen is dat deze heel veel mogelijkheden bied voor nu en in de toekomst en dat daarbij de ontvangers betaalbaar zijn. Daarnaast is dit een zender die zich in de afgelopen jaren heeft bewezen als een goed apparaat. Veel mensen hebben hem en zijn er tevreden over.

    Voor de prijs van de MX-16 (2e hands) koop je hooguit een middelmatige 2,4 ghz zender met veel minder mogelijkheden.

    Vandaar mijn keuze. En ik moet zeggen dat het een indrukwekkend apparaat is met veel mogelijkheden. In eerste instantie raak je als beginner een beetje de weg kwijt met al die mogelijkheden. Dus goed bestuderen van de handleiding (niet mijn grootste hobby helaas) is beslist noodzakelijk.

    Voor een pure beginner is het misschien wel TE gecompliceerd allemaal. Je kunt dan beter een 4 kanaals hongkong ding kopen wat je niet hoeft te programeren. Maar met een beetje doorzetten, goed lezen en desnoods hulp van een ervaren iemand kom je er wel uit en dan heb je volgens mij een top zender aan de MX-16s
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2009
  14. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    je hebt zeker een goede keus gedaan, heb je eigenlijk al met je easystar gevlogen?
     
  15. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Maar goed... ik had het over een klein projectje tussendoor en ja, Robert14 raade het goed...

    Ik kreeg gisteren een Easystar kado.

    [​IMG]

    Ik heb de RR versie. Hetgeen betekend dat de meeste onderdelen al zijn voorgemonteerd/gelijmt.

    [​IMG]

    Eerst de elevator en rudder er (recht/haaks) op gelijmt.

    [​IMG]

    Vervolgens eerst de kabeltjes gemaakt om de Lipo op te laden. Kon ondertussen de lijm (Zap) goed drogen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om alles goed af te schermen mijn doosje met krimpkousjes erbij gepakt...

    [​IMG]

    Het juiste maatje eruit gezocht en met de fohn laten krimpen.

    [​IMG]

    Even kijken of het op de aansluiting van de Lipo past...

    [​IMG]

    Vervolgens aangesloten op de Ultramat 8 lader om de Lipo voor de eerste keer te laden/balanceren..

    [​IMG]

    Terwijl de Lipo aan het laden is even verder met de Easystar. De carbon staaf in de vleugels gestoken en de vleugels even gemonteerd om te kijken of alles netjes past.

    [​IMG]
     
  16. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Inmiddels is de ontvanger aangesloten. Antennekabel aan de onderkant van de EZ* in het buisjes gestopt.

    Nu dus afwachten tot de Lipo geladen is... Dus morgen waarschijnlijk (als het weer het toelaat) de maiden van de Easystar.....(zal foto´s maken)

    @Vinnygogo.. nog niet gevlogen dus morgen misschien de eerste vlucht. Ben erg benieuwd hoe het piepschuim het houd en of het inderdaad zo crash bestendig is als men zegt :p
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2009
  17. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Dat gaat lekker zo :D Morgen verwachten ze windkracht 3 en weinig regen dus...... morgenavond een filmpje van de maiden? ;)

    (Ik antwoord gegeven op je pb)
     
  18. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Zou mooi zijn... weinig wind en geen regen. Moet even kijken of die kennis van me ook kan want wil niet zelf vliegen de eerste keer. En moet ook de zender nog instellen voor dit model. heb daar ook hulp bij nodig. Maar als hij morgen gaat vliegen dan zekers een filmpje hier op het forum....

    Morgen in ieder geval ook weer verder bouwen aan de charter. Ligt nu al veel te lang stil naar mijn zin. Ga morgen beginnen aan de romp. alles is al uitgesneden en geschuurd dus wordt leuk klusje lijmen en klemmen.

    Wordt vervolgt....


    Groet,
    Theo
     
    Laatst bewerkt: 28 jan 2009
  19. hezik

    hezik Guest

    Je maakt iig de juiste keuzes, je hebt straks twee ontzettend leuke toestellen die perfect zijn om te leren :)
     
  20. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Helaas... vanavond pas om 6 uur klaar om te gaan vliegen met de Easystar maar doordat het al te donker was niet gevlogen.. Morgen misschien overdag even proberen.

    Wel lekker gebouwd aan de charter. Zal morgen het bouwverslag even bijwerken en foto's plaatsen van de vorderingen.

    Wordt vervolgd....

    Groet, Theo
     

Deel Deze Pagina