Bouwverslag Robbe Charter nr. 3183

Dat is dan een verslechtering t.o.v. het oorspronkelijke ontwerp.
Want het betekent dat deze versie een slechter overtrekgedrag zal vertonen tijdens de landing.

Het hebben van aillerons verhoogt het gevaar van een snap roll dan ook nog eens: het model waggelt een beetje, laat een tip zakken, er wordt tegengestuurd met de aillerons, en hup... de kist ligt ondersteboven op de grond...:(

Club voor jou?

Als je in Barendrecht wil gaan vliegen, dan is het handig om te weten dat er een club voor je is, Modelvliegclub Europoort.

Maar tijdens de bouw kunnen zij je wellicht bijstaan. Kijk eens op mv-europoort.nl, prik een clubavond en kom eens langs.

Groeten,

Marc

Dat is dan een verslechtering t.o.v. het oorspronkelijke ontwerp.

Daar geloof ik helemaal niks van . :D

Een trainer 1600 heeft een gelijke opbouw en dat is gewoon 1A om te vliegen .

En die zakt gewoon door zonder weg te draaien .;)
op onze club word er mee gelest en ze hebben er 123 cellen in gezet omdat je die leeg kan vliegen .
Als de power weg is word geland zonder motor en zonder problemen.

Mvg Johan

Ik twijfel heel erg of ik elektra of brandstof wil gaan vliegen. ...
Hoe staat de club van je keuze ervoor qua geluidslimieten en beperkingen?
Ga met je toestel naar club voor controle voor je alles met krimpfolie bekleedt, dan is alles nog goed zichtbaar.

Uitleg bekleden met Oracover
Hobby-In, Waalwijk

Tips voor en overwegingen bij aanschaf van zender. Kies merk/type dat populair is bij club, veel ervaring en onderdelen:
een-zender-kiezen

Heel veel bouw- en gereedschaps-tips:
hoe-bouw-ik-zelf-een-trainer-als-beginner

Charter elektrocuteren

Drie elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs in NL & B:

Laatst bewerkt door een moderator:
Alex,

De Charter is een goede keuze om mee te leren vliegen, vooral als je zelf wilt bouwen. Heb je al een keuze gemaakt voor de motorisering? Voor het begin van de romp komt dat wel aan de orde.
Je bent ook welkom om eens in Woerden te komen kijken/vliegen. Een gezellige vereniging met indoorvliegen en een onderkomen op het veld om 's winters af en toe weer bij te komen.

groet,

Erik

Dank voor al de reacties. Ik weet nog niet goed wat ik wil qua motor etc. Even een snelle update: Ben vanavond met vleugel 2 begonnen maar dit ging allemaal niet zo lekker. Het paste allemaal net niet en het liep niet lekker qua bouwen. Paar onderdelen die braken en wat lijm foutjes. Al doende leert men zeg ik dan maar.
Ik heb het idee dat de vleugels niet helemaal hetzelfde zijn. In hoeverre is een modelvliegtuig "vergevingsgezing" en kun je een en ander nog afstellen/bijwerken/bijschuren etc? Ook qua gewicht? Mogen vleugel afwijken van elkaar qua gewicht (niet te veel natuurlijk)

Morgen post ik een aantal foto's, nu zin in mijn bed...

Inderdaad,

Een veel voorkomende beginnersfout, zeker als je over een plan beschikt met maar een vleugelhelft afgedrukt.
Schroom niet om de vleugel uit te snijden en deze omgekeerd op je bouwbord te leggen.
In de veronderstelling dat je tenminste een plank gebruikt, zou niet de eerste zijn die gewoon de tafel gebruikt als bouwplank.

http://
Als je dan je plan met slaolie inwrijft met een sponsje krijg je de vleugel omgekeerd ten toon gespreid, ga dan niet je ribben omgekeerd(ondersteboven) verlijmen, dan heb je weer een zelfde vleugel gebouwd en gaat het inderdaad niet passen.

Johan.

Ik heb het idee dat de vleugels niet helemaal hetzelfde zijn

Dat is de tekening die in de grote iets kan varieren (staat ook in de beschrijving)

Dus naar de afmetingen van de delen gaan (die zijn voor bijde helften gelijk)

En je hebt voor bijde helften een tekening , dus dat zal wel goedkomen.

De slaolie trick komt nog uit de oude doos en word bij oude tekeningen nog gebruikt (ook dan eerst met slaolie insmeren voor je begint te bouwen met de eerste vleugelhelft , de tekening word langer door slaolie)

T.C. gebruikt voor de vleugel tekening een speciaal papier wat niet door vochtigheid groter word .

Een paar gram gewichts verschil tussen bijde vleugels is geen probleem .

Mvg Johan

Inmiddels bijna twee vleugels af. Wat ik merk is dat ik te slordig wordt en te snel wil gaan (Je gaat meer fouten maken) Vanaf nu dus even iets langzamer werken, anders wordt het een puinhoop :S

Hierbij nog een paar foto's. Ik zal proberen iets meer foto's te nemen, maar vergeet het heel de tijd tijdens het bouwen (te druk bezig)

[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/812/img4603q.jpg/]

Vooral bij onderstaande foto heb ik te slordig gewerkt. Ik hoop dit nog redelijk te kunnen corrigeren met schuren, plamuren, glasweefsel en plakplastic....

Als je in Barendrecht wil gaan vliegen, dan is het handig om te weten dat er een club voor je is, Modelvliegclub Europoort.

Maar tijdens de bouw kunnen zij je wellicht bijstaan. Kijk eens op mv-europoort.nl, prik een clubavond en kom eens langs.

Groeten,

Marc

Hi Marc, daar ben ik ook ingeschreven en heb al contact gehad met iemand die in het bestuur zit bij jullie :) Ik woon in Krimpen a/d IJssel en dan is Barendrecht denk ik het meest in de buurt.

Hoe staat de club van je keuze ervoor qua geluidslimieten en beperkingen?
Ga met je toestel naar club voor controle voor je alles met krimpfolie bekleedt, dan is alles nog goed zichtbaar.

Uitleg bekleden met Oracover
Hobby-In, Waalwijk

Tips voor en overwegingen bij aanschaf van zender. Kies merk/type dat populair is bij club, veel ervaring en onderdelen:
een-zender-kiezen

Heel veel bouw- en gereedschaps-tips:
hoe-bouw-ik-zelf-een-trainer-als-beginner

Charter elektrocuteren

Drie elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs in NL & B:

Dank je voor de vele informatie! Weer wat te lezen :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, maar de foto is erg onduidelijk. Het LIJKT erop alsof ik een bijgevoegd plastic plaatje in/aan de vleugel moet bevestigen en daaran de Aileron. Maar het lijkt me zo gammel op deze manier....

Back