Die koppelingen, doel om verschillen in uitlijning as van motor en van schroef op te vangen zodat er zo min mogelijk frictie ontstaat. Klassiek met een enkele of dubbele cardan. Of met een stukje slang zoals getoond.
De keuze voor het soort cardan is dan gebaseerd op sterkte, maat en prijs. Waarbij de bekende zwarte + messing bussen (rabusch?) of de grijze met rode bollen (graupner?) klassiek zijn. En ik vind ze nogal kostbaar.
Tegenwoordig bouwt men drones en robots, daar zijn ook vele soorten koppelingen in gebruik.
En zo kom ik tot mijn vraag:
Deze koppeling:

voor een 7 euro voor 4 mm in en uit.
Of als het uitlijnen bijna perfect kan lukken, dan kan het wellicht nog kleiner ook:

Voor 2 a 3 euro per stuk. Het rode is een kunststof midden 'ster' die kleine verschillen kan opvangen.
Ik ga er vanuit dat de zekering van de motor zal doorbranden zodra de schroef vast komt te zitten. En dat dat eerder zal gebeuren dan dat de klassieke koppelingen zouden breken. Oftewel: een vaste verbinding zou ook veilig (voor de motoren) kunnen (afgezien van het uitlijnen dus)
Wel heb ik zo nog geen oplossing voor ongewenste geluiden. De eerste koppeling ziet er al lawaaierig uit! Het kunststof van de ster in de tweede lijkt me niet zó flexibel dat dit geluid gaat dempen.
Het is deels een gedachten experiment maar aangezien ik de N2 ook moet voorzien van nieuwe uitlijning/motorbok en koppelingen is het toch wel de moeite waard om te kijken hoe het beter zou kunnen.
De flexibele aquariumbuis methode heb ik toen in de Weser gezet. Die liep niet echt geweldig omdat er toch een kromming in zat. Mogelijk was dat gewoon een te lange afstand die overbrugd moest worden. maar de zwarte koppelingen waren best kostbaar meen ik me te herinneren. Ik heb toen nog wel geprobeerd die kromming weg te halen maar dat spul kan tegen zowat alles dus dat ging niet.
Jeremy brengt de stevigheid van de motor-steun-romp combi naar voren. Bij de RTR bootjes en aandrijfsets is de motor/as vaak één geheel en is dan praktisch altijd goed uitgelijnd.
Wellicht dat het maken van een stevige verbinding tussen as en motor een goede richting is. Maar om nou twee zware decaperms aan twee schroefassen te hangen.... Zal toch een steun onder moeten anders komt er schade van.
Aangezien ik met aluminum profielen zal gaan werken met verstelmogelijkheden om de boel goed uit te lijnen, naar voorbeeld van Jeremy, kan ik nog alle kanten op. Een bok per motor los van de as, of een bredere met 2 motoren en die eventueel vast verbinden met de askokers. Er moet toch een extra steun onder de koker dus pakt dat de hele boel stevig in.