Bouwverslag Robbe Norderney (revisited) 2017

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pentip, 8 nov 2017.

Tags:
  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vooral het laatste deel van je opmerking.
    Helaas kan ik je niet helpen met tekeningen en eventuele details van het schip, maar hou in je hoofd het lied van Ramses Shaffy: "We zullen doorgaan".
    Veel bouwplezier.
     
    Marc Vogelzang vindt dit leuk.
  2. Marc Vogelzang

    Marc Vogelzang

    Lid geworden:
    4 aug 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Hoofddorp
    komt goed ben lekker bezig, eerst alle elektra na lopen.
    Kwam sowieso 2 kromme Assen tegen dus die worden als eerst vervangen
    Daarna de stuur inrichting afstellen en dan kijken of ie nog water dicht is
     
  3. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Grootste klussen in huis gereed (grotendeels) dus enige tijd om de werf weer op te bouwen.

    Ga beginnen met het combineren van opruimen van een berg electronica/restanten/onduidelijk en het beginnen met de stuurhut vanwege de verlichting en het soldeerwerk waar ik in moet komen.

    Hoe was het ook weer met die leds in de mast, gezamelijke massa of een gezamelijke plus in combinatie met de arduino als aansturing....

    De mast is van kunststof, dus het hele ding massa of plus maken zit er niet in, maar wel een van de twee gezamelijk want er kan buitenom 1 draadje naar elke lamp zoals de echte ook bedraad is. Lakdraad uit een oude transformator lijkt me geschikt.

    Sowieso eerst een testopstelling maken, ivm programmeren en ook omdat ik wat wil zien werken voordat ik veel tijd aan detailwerk ga besteden aan de echte mast/stuurhuis.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2020
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen idee op welke pool Arduino schakelt Frank. De meeste RC multiswitches en aanverwante dingen schakelen via de min. Dus vanuit dat standpunt wordt de plus gezamenlijk.
    Helaas stond ik bij het bedraden van de mast op mijn Smit Finland op het verkeerde been en gebruikte een gemeenschappelijke min. Nog even zitten klooien met een relais, maar dat hadden er dus 4 moeten worden. Uiteindelijk alle bedrading uit (eigenlijk van) de mast getrokken en opnieuw begonnen. Schakel nu 4 groepen (losse boot varend, slepend, dekverlichting en zoeklicht) via een CTI multiswitch. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2020
  5. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Ik volg! :)
     
  6. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    t zal nogal wat trager gaan dan bij jouw Norderney maar leuk om tegelijk aan hetzelfde model te werken.


    De arduino is van origine een simpel printje met een programmeerbare chip. zelf draadjes solderen, weerstandjes naar de ledjes etc. Inmiddels is het al wat ouder en opgevolgd door diverse alternatieven. Maar ook zijn er enorm veel aanpassingen en toevoegingen op de markt gekomen voor allerlei toepassingen.
    Een ervan is een 'shield' (een printplaatje die direct op de arduino print geprikt kan worden en die allerlei electronica aan boord heeft voor een toepassing) die voorzien is van servo stopcontactjes waardoor op de print al allerlei verbindingen zijn gelegd zoals voeding, massa en signaal naar elk stopcontact. Scheelt verbindingen en maakt groeperen makkelijker.

    Andere shields die ik wil gaan gebruiken zijn voor aansturing van de motoren, stappenmotortjes en locatiebepaling.

    In stappen op te bouwen, waarbij het slim is om de software daarop voor te bereiden.

    De arduino heeft een beperkte capaciteit in diverse opzichten. Het ding werkt zich constant door de geprogrammeerde opdrachten (code, of sketch genoemd) heen in een lus. De truc is om dat werk niet te laten stoppen onderweg zodat er meer gedaan kan worden. Er zijn meerdere wegen naar het resultaat en de keuze van die weg wordt mede bepaald door de gewenste resultaten naast (of na) het eerste resultaat.

    Zelf heb ik ook een beperkte capaciteit in kennis, tijd en middelen. Het gaat er om om het zelf te ontdekken, velen zijn al veel verder met programmeren en hebben de arduino al ver achter zich gelaten.

    Het is mijn intentie om die keuzes in een verslag te beschrijven. Meestal vergeet ik fotos te maken, en te beschrijven na afloop maar goed, de intentie is er want ik merk dat er in de vele informatiebronnen op het net vaak erg snel van de eerste led laten knipperen gesprongen wordt naar complexe toegers en bellen. Begrijpelijk als je er eenmaal lekker mee bezig bent, dan volgt versie op versie en is elke genomen stap naar de vorige irrelevant geworden. Door mijn tijdgebrek om lang achtereen dóór te kunnen hoop ik hier toch iets mee te kunnen doen waar anderen ook wat aan hebben.
     
  7. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    De werf begint vorm te krijgen. Oude laptop aan de praat voor de arduino dingen.

    Diverse onderdelen bijelkaar gescharreld van de romp e.d. Vandaag eens kijken wat de stand van zaken ook weer is. Motorbok geloof ik, en schroefassen die nu los liggen.

    Ik was op zoek naar een topic over lijmen voor de diverse kunststoffen maar vind 'm niet. Heb wat grote gaten rond de schroefassen te dichten, en voor de rest zoek ik wat lijm om snel vast te zetten plus iets wat langer mag drogen met wat vulling om grotere delen aan elkaar te maken. Las iets over aceton met abs erin oplossen tot je het zo dik hebt als je wilt, dat lijkt me wel wat. Voor zaken als dekhuiswanden op de hoeken en zo.

    Ben gewend van vroeger dat lijm de kunststof oplost, dus aan elkaar smelt, dat zit goed. maar dat werkt natuurlijk niet bij een gat in de romp,
     
  8. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Stabilit Express :)
     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Frank,
    Kijk als je wilt eens in het verslag van mijn "Old Lady", daar staat vanaf pag. 3 wel het een en ander in over mogelijke vormen van kunststof reparaties.
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2020
  10. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Mooi verslag Bert, dat is idd die aceton-mix waar ik over gelezen had. Eens kijken waar ik dat kan kopen.

    Ronald, die stabilit ken ik nog wel, zag bij de duitse bouwmarkt ook een andere specifiek voor ABS van uhu (een dunnere lijm).

    Spuitplamuur lijkt me wel heel practisch spul om bij de hand te hebben
     
  11. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Graag gedaan :) Je had het over opvullen, dan kun je beter een wat dikkere vezelachtige gebruiken. Die SE doet dat prima en wordt keihard.
     
  12. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Keuzes, keuzes.... De werf gaat op de schop. Ik heb inmiddels de Challenger op de kast staan, een Norderney op de andere kast en de kale romp van de Norderney op weer een andere kast.
    Welnu, sowieso gaat de Challenger weer varen dus die blijft en wordt voorzien van borstelloze motoren en bijbehorende apparatuur. De romp is bijna goed genoeg om dan te varen. En als dat goed gaat kan deze kaal, gelakt en beplakt worden voor een top verschijning.

    De afgebouwde Norderney gaat weg, ze staat op marktplaats en zal vroeg of laat een nieuw baasje vinden. Die heeft niet heel veel te doen om te kunnen varen en kan met wat meer moeite e.e.a. bestuurbaar maken.

    De onafgebouwde - die uit m'n jeugd dus - heb ik wel te koop gezet maar kan net zo goed terug in de kelder opslag. Die kelder heb ik inmiddels voorzien van goede ventilatie (dauwpunt gestuurd, een oefening met de Arduino) maar ze kan ook weg. Ik moet onder ogen zien dat ik de afgelopen jaren steeds geen echte - blijvende - werkplek heb kunnen vasthouden en met steeds weer de boel wegruimen en terugzetten komt het nooit genoeg op gang om door te kunnen. Gaat ze niet, dan wordt het een project voor over 10 jaar.

    Hiermee is niet gezegd dat alle tips, trucs en aanmoedigingen in dit topic nutteloos waren, zeker niet want anders was de hele hobby allang opgedoekt en weggedaan.

    Wordt ooit vervolgd dus, als de andere tientallen todo's uitdunnen.
     
  13. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Keuzes zijn altijd lastig ;) Vraagje, verkoop je van de ongebouwde de Decaperms apart? Zo ja, heb ik interesse.
     

Deel Deze Pagina