Bouwverslag Robbe Norderney (revisited) 2017

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pentip, 8 nov 2017.

Tags:
  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.756
    Locatie:
    Betuwe
    Nee, is eerder een nadeel. Je krijgt ongewenst wervelingen met de schroef pal voor het roer. Is tenminste mijn ervaring. Bovendien is het dan toch lastiger om, als het nodig is, schroef en schroefas te verwijderen.

    Mwah.... Dat zwaartekrachtverhaal... ik denk niet dat het zo werkt. Er wordt tijdens het varen best wel wat vet uit de kokers geperst/geslingerd. Met name in de zomer, als het water toch wat warmer is. Ook aan de "hoge" zijde van de schroefaskoker. Als je een smeerbuisje op je kokers zet, is het smeren geen probleem. Als je dat niet doet... ach, ik trek één keer paar jaar de assen uit de modellen zonder smeerkoker. Vet opwarmen, inspuiten, assen weer plaatsen koppelingen erop, klaar. Ben ik weer een middag van de straat...

    Handig, maar... zorg dan dat je je schroefaskokers en eventueel verder naar binnen je schroefassen goed ondersteunt om slingeren ervan te voorkomen.

    Shame on you!
    Raboesch is zo Nederland als klompen en tulpen. Gevestigd in op het "Nieuwe Land", in Zeewolde.
    Leuk bedrijf en met de nieuwe eigenaar aan het roer zeer innovatief bezig.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.756
    Locatie:
    Betuwe
    Overigens een mooi vaarwatertje.
    Maar wat ik hoor zijn voornamelijk de vertragingskasten van de motoren...
    Niet zozeer de koppelingen...
     
  3. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    282
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Nou, als ik die koppelingen ertussenuit haal is het fors stiller aan boord... Onbelast, dat wel. Tijd zal het leren, de motoren gaan binnenkort op de proefplank met electronica etc er aan vast en dan zal ik ook wat verzinnen om ze te belasten.

    Meteen opgezocht Roel: en jawel: Raboeschmodels.com En de nieuwe catalogus is uit! oeps, van 2017... ;)

    "In de onderstaande illustratie ziet u de schroeven afgebeeld zoals ze vanaf nu worden geleverd. Dit betekent voor u dat u bij nieuwe orders daar rekening mee dient te houden. Als u nu bijvoorbeeld een rechtse schroef bestelt, dan krijgt u een schroef die voorheen links werd genoemd."


    Meteen maar L en R tegelijk bestellen dan, zit je altijd goed :D

    Dubbele kardan gaat wel in de papieren lopen: twee maal de cardan en een tussenstuk. Tweemaal. Nou eigenlijk viermaal want de N2 moet ook beter worden. (mooi idee toch, twee N's in de vaart)

    Binnenkant kokers ondersteunen had je genoemd, en zal ik doen. Kleine moeite en plek zat.

    Vaarwater was mooi, zat wel wat plantengroei waardoor ik geleerd heb dat er een zekering tussen moet. Die Smit die je zit rook nogal raar op een gegeven moment... de snelheidsregelaar had het nogal warm.
    DIt jaar een vlonder / drijvende kade maken zodat de N kan blijven liggen tijdens het laden.
     
  4. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.705
    Locatie:
    Oostvoorne
    Raboesch is een Nederlandse firma en zit in Zeewolde. Er was (en is?) vroeger een jachthaven 't Raboes aan de Eem. Lag er ooit een nachtje met de zeilboot. Denk dat de naam daar ergens zijn oorsprong heeft. In theorie zou je op statische druk je schroefaskoker gevuld kunnen houden met vet. Moet je wel de soortelijke massa van het vet afzetten tegen die van water en je vulpijpje dermate hoog maken dat het vet meer druk geeft dan het water. Anders drukt het water van buitenaf het vet weg. Min ervaring (zonder vulpijpje) is dat er aan het eind van het vaarseizoen toch een paar druppeltjes water in het vet zitten. Waarschijnlijk toch nog een beetje lucht in de koker gezeten en weggedrukt naar binnen. Het achterste lager was nog wel vettig. Toen ik nog met olie smeerde en dat weggedrukt werd door water begon bij de 2 mm as het lagertje te gillen. Gebeurt met vet niet meer. Heb wel de geblauwde stalen assen vervangen door RVS exemplaren. Na 35 jaar was de as van de Bugsier 3 (avatar) dusdanig gecorrodeerd dat het veel moeite kstte om de as uit de koker te trekken. Gelukkig waren de lagers nog acceptabel. Experimenteer maar eens met het meten van de stroomsterkte en een beetje verplaatsen van de motoren. En maak voor de aardigheid maar eens een rubber koppeling. Zie je gelijk het effect. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2018
  5. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    282
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Schroefassen had ik provisorisch vastgezet om de motoren uit te lijnen. Nu blijkt dat de ene heel netjes op de bodemplaat staat (bijna dan) en de andere helemaal niet. Kan het zo wel op maat maken maar vind het geen zicht eigenlijk.
    De oorzaak zit 'm in de oude gaten van as en steuntjes. Maar die moet ik toch al gaan opvullen, ook met nieuwe steuntjes er in. Dus wat let me om de gaten groter te maken zodat de assen netjes gelijk liggen. De schroeven staan dan vanzelf ook gelijk want de roeren zitten wel netjes symmetrisch gemonteerd.

    Dan kan ik dus de assen plus motoren helemaal gelijk en strak zetten. Dan gaat het om een paar mm aan voor- en achterzijde van de motor dat die schuin moet, en bijna (zal altijd wel iets te sturen overblijven) gelijk. Ziet er netjes uit verwacht ik. Dan de onderliggende plaat verstevigen en de resonanties zullen ook minder zijn.

    Qua afstand as - motoren hou ik de enkele cardan aan, anders kom ik op/in een spant uit. Bij grondig uitlijnen moet dit voldoende zijn in de N1 en kan ik altijd nog de cardan vervangen voor een stukje slang. In de N2 zit het anders, daar moet ik uitgaan van de as en die steekt minder diep de boot in dus dat kan dan wel met een dubbele cardan t.z.t. Of ook slang, ervaring zal het uitwijzen tegen die tijd.

    Weer maar een stukje oud werk slopen dus, begint te wennen.

    de behuizing van de Decaperms flext ook overigens, dus helemaal stijf wordt het toch niet.
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.756
    Locatie:
    Betuwe
    Ai... Even een teleurstelling met je delen:
    In mijn Norderney-romp (ze is momenteel alleen maar een romp-met-voortstuwing-en-RC) had ik het lumineuze idee opgevat om de assen ook met dikwandige siliconenslang aan de motoren (Speed900) te koppelen.
    Helaas... Als ik rustig aan gas gaf (op 6V) ging het prima en redelijk geruisloos, als ik het gas verder openzetten vloog de slang van de schroefas af.
    Slang was inwendig 2 en uitwendig 4mm, dus best dikwandig en had ik zo'n 3cm strak op de as en de motoras heen getrokken, maar dat geweld kon hij niet aan.
    Teveel weerstand op de schroef waarschijnlijk Slang vervangen door cardan.
    Terwijl in een aantal van mijn kleinere schepen siliconenslang prima werkt, zelfs met hoogtoerige BL-motoren...
     
  7. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Drachten, Friesland
    Ik heb een iets grotere diameter siliconenslang in gebruik in combinatie met de raboesch adapters. Werkt zeer goed
     
  8. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    282
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Tot nu toe ben ik zo ver dat als ik een plaatje schuin zet tussen einde bodemplaat en op de eerste spant, dat dan de motoren en schroefas in één lijn liggen en de schroeven er nog af kunnen plus de boot kan droogvallen. Breedte roerkoningen geven de afstand tussen de assen, afstand tussen schroef en roer is 1 schroef of meer en de afstand schroef - romp is een 5 mm zonder dat de schroef onder de romp uitsteekt (ivm droogvallen/op een tafel zetten)

    Wel blijkt nu dat een van de gaten in de romp waar de as doorheen gaat hoger is gemaakt dan de andere. Dichtplakken zal toch moeten dus dat gat op maat maken is geen probleem. Dit was ook de oorzaak van het hoogteverschil in motorbokken.

    Nu kan ik dus de motoren goed zetten, de schuine plaat volledig vast maken (massieve bok dus) en de onderplaat verstevigen zodat er wel water langs kan in de lengterichting maar er geen resonanties meer zijn.

    De assen steken dan in lengte meteen goed naar de roeren en 'hangen' los in de gaten. Uitlijnen, fixeren met een hulpstukje en de steunen kunnen er onder. Binnen, buiten en dan het gat dicht.

    Was eens op de 1:1 tekening gaan kijken nadat ik allerlei mooie verstelbare hulpstukken had uitgedacht. En daar bleek het uiteraard veel simpeler te kunnen.

    Stroomverbruik zonder belasting gemeten, getal alweer vergeten maar bij het heen en weer proberen dook die fors om daarna bij beide motoren bijna gelijk te zijn.

    Wordt mooi en strak straks. En dan kan ik eindelijk verder met de spanten/dekdelen zodat het allemaal wat volume krijgt.

    En de electronica, heb de programmeerboeken al uit de virtuele kast gehaald.


    Heb nog wel een slang besteld, 7 binnen, 12 mm buiten maat terwijl ik styreen plaat en profielen zocht. Kostte bijna niks dus altijd een testje waard. Kijken wat het doet.

    Nog wel een manier vinden om de motoren gelijkmatig te belasten zonder meteen de boot in het water te moeten doen.

    Een pot koperpoetspasta gevonden in de tussentijd, werkt uitstekend op oude messing schroeven, glimmen weer als nieuw. Nergens voor nodig natuurlijk maar ach, voor even wel mooi om te zien en mettertijd oxydeert het vanzelf wel weer.
     
  9. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    282
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Had een advertentie gezien waarin iemand vroeg om de bouwtekeningen om een N te restaureren. De tweede set (had al een keer een kopie voor iemand gemaakt ook, die reageerde daarna niet meer dus die heb ik ook nog) opgestuurd en zojuist een hele lading foto's van de echte N in diverse stadia gekregen. En er komt nog meer ook. Met o.a. de nieuwe kraan (De kraan die we kennen van het model ging er af toen de Möwe er op kwam. De kraan werd vervangen door davits zo lees ik. En van die davits heb ik nu redelijke detail foto's en een foto of kopie van de bouwtekening.
    Ook is er kennelijk een opvolger van de Möwe gekomen want een gelijk uitziend bootje ligt op de werf en heeft de naam 'Krabbe'.

    Heel veel detail dus om me helemaal uit te leven op elk deel van de boot.Ik zie ook overal deklampen en accessoires dus vooraf wel wat extra draadjes leggen voor de verlichting.

    Meteen ook wat meer dekversterking aanbrengen, werd ergens gemeld dat er een restauratie nodig was vanwege het relatief zwakke ABS materiaal dat na jaren wat gammel werd. Maar kan ook goed dat die boot gewoon veel gevaren heeft natuurlijk.

    Nog een derde N gevonden ook maar dat is me a) te veel op de werf en b) het is te ver weg om op te halen.

    Met de duitser van die foto's maken we een Norderney fanclub ;) zijn er mensen hier die nog een Norderney hebben in hun vloot?
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2018
  10. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    282
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    het was even een spannend moment maar vandaag toch de romp aan durven pakken. Ene achterkant was ooit al bijna op maat gemaakt, de andere kant nog niet. Eerst kleine stukjes, dat ging goed, grotere happen om bijna tot de juiste lijn te komen en daarna afschuren tot het gewenste niveau.

    Dan maar doorpakken en ook meteen eindeloos meten en aftekenen om de gaten in de zijkanten te maken waardoor het water van het dek weg moet kunnen stromen. Erg lastig omdat ik de binnenkant had als referentiepunt, die ligger plus dek zou hetzelfde moeten zijn aan de buitenkant. Maar ja, zo precies lukte het natuurlijk niet. In ieder geval niet zó precies dat ik er meteen de boor in wilde zetten. Dus nog maar wat malletjes en mini gaatjes gemaakt om het uit te vogelen.

    Uiteindelijk heb ik door al dat gemeet gezien dat niet alle gaten even groot zijn op de tekening (en in het echt ook niet) dus tja, dat gaf ook wat gedoe. Na het eerste gat wederom alles nagemeten, opnieuw afgetekend en zo voorts.

    Viel me verder alles mee, dat werken met ABS en m'n gereedschapjes. Mini bandschuurmachientje was erg praktisch (op z'n kop op schoot, even bijwerken van een recht stukje). Meteen twee steunen gemaakt onder de schroefaskokers en vastgezet met verouderde Stabilit-Express. Of te oud of te weinig harder want het plakt nog wat maar goed, dat kan makkelijk opnieuw.

    Tussendoor een mailtje van m'n collega N bouwer: hij had de tekeningen en foto's van de echte uit- en ingepakt om door te sturen en jawel; ook van de davits! Ziehier wat er op het achterdek moet gaan komen. Geen idee hoe ik dat moet gaan maken maar zeker is wel dat het er goed uit gaat komen te zien. Ik heb 1 andere Norderney op het net gevonden die deze Davit heeft gemaakt. Dit stuk dek is ook een deksel dus kan in alle rust apart gemaakt worden. En groot genoeg om er wat mechanica onder te bouwen om het werkend te maken. In principe is het een simpele kanteling van het hele ding, dus geen moeilijke dubbele armen of zo. 2 masten synchroon kantelen en een touwtje mee laten vieren. Klinkt simpel, of het dat ook zal zijn zal de toekomst leren.

    IMG_6715.JPG

    Schermafbeelding.png

    Uiteraard moet hier de peilboot ook in en ook daarvan heb ik nu de detailfoto's en tekeningen. Inmiddels ook gezien hoe je een vacuumdinges maakt om een plaat ABS over een vorm te trekken. Oftewel: potje zagen, timmeren en boren om vervolgens de romp van de 'Jolle' na te maken. Met de originele Möwe als basis voor een mal van gips. Moet gaan lukken lijkt me.

    De foto's en tekeningen geven veel informatie over grote zaken (zoals de Davits maar ook luiken en brandbestrijdingsmiddelen) maar ook details als de navigatieverlichting op het hek, simpele lampjes op het dek, strips boven de patrijspoorten tegen de regen, interieurtekeningen, schoorsteen detail, mast en railingen, trappen etc in detail, stroomvoorziening voor de peilboot etc. Allemaal behapbare details waar ik bij de bouw van de romp al een beetje rekening kan houden (kabelvoering, schakelaars) en dat inspireert toch wel hoor.

    Na het opruimen van het gereedschap toch even de dekken er op/in gelegd voor het effect.

    Voor het vijlen aan de romp heb ik wat accu's in de romp gelegd (stabiliteit), maar weet iemand nog hoeveel gewicht er in moet om 'm op de waterlijn te krijgen? twee van 12v had ik in de N2 bij het filmpje maar toen lette ik niet zo erg op de waterlijn volgens mij.

    Alvast de FS-i6 ge-update met de software die de zender van 6 naar 10 kanalen tilt. Nu werken de schakelaars en knoppen op de zender allemaal. Mixen enzo komt allemaal wel als ik de proefopstelling maak met de Arduino er bij. Eerste pogingen gingen steeds frustrerend mis maar nu dus toch gelukt. Goed begin van de week.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2018
    sjouke vindt dit leuk.
  11. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    282
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    veel geschreven, en toch ook best wat gedaan lees ik terug. zie uit naar het komende bouwseizoen. wie weet lukt het qua tijd en aandacht dit jaar beter.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  12. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    282
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Nog net voor de forumupdate een kleine update: de Arduino spullen uit de kast laten komen, software aan het installeren en eerste stapjes programmeren weer gezet.

    Romp staat nog op de piano, boorden zijn gezaagd zoals de echte (tikje anders ivm de andere kraan/davits) en de motoren zitten er in geloof ik. Morgen van de piano af en de stand van zaken bekijken. Die blijft nog wel even zo, ik ga nu eerst de electronica mock-up maken zodat ik het programmeren kan starten.

    Ik heb een idee over de kajuit/stuurhut. Die wil ik eigenlijk niet geheel van de boot af hoeven halen om de ingewanden te controleren. Iets met een geleidebuis/scharnier aan elke kant zodat het ding omhoog kan en dan iets opzij (draaien/kantelen) om er bij te kunnen. MAar en komt een boel interieur en electronica in dus het gaat wel iets wegen. Helemaal eraf kan natuurlijk wel maar het is nogal een ding om even aan de kant te zetten.

    Maar goed, dekhuis is alleen electronisch (ledjes met bekabeling voor verlichting, dashboard, mast, radar, ankerbollen, vlaggen, deurtjes) nog maar relevant omdat al die bekabeling aangestuurd moet gaan worden. Denk dat het met een eigen chip uitgerust gaat worden zodat er tussen boot en huis maar een paar draadjes nodig zijn. Dat maakt het voor het bouwen ook veel praktischer want het kan dan geheel apart van de boot gemaakt en geprogrammeerd worden.

    Zoals elk jaar eerst de ruimte moeten uitmesten, wat er zo in een jaar weer in terecht komt aan semi-opslag....... en de mede-gebruikers van de ruimte eruit geregeld. Dus nu kan er een flinke tafel in waarop gebouwd kan gaan worden.
     
  13. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    282
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Over de LED's: ik ben van zins zoveel mogelijk leds individueel te verkabelen naar een centraal punt waar ik de Arduino kan plaatsen. Deze stuurt ze dan aan en softwarematig bepaal ik wanneer welke LED aan of uit gaat. Aangezien er altijd wel enige bundeling mogelijk is zal ik dat gebruiken om groepen te maken als dat handig is. Bijvoorbeeld in een mast. Anderzijds liggen lampjes toch altijd wat uitelkaar, ook al gaan ze samen aan en uit (bijv. links en rechts in de boot) waardoor de kabelroute dan ook niet veel uitmaakt.

    Bedrading hoeft maar dun te zijn, moet me nog verdiepen in de materie maar ik weet dat er een topic is over welke verlichting gevoerd wordt en wanneer plus informatie over dikte van (lak)draad.

    Toch is het al relevant want de test/programmeer opstelling zal op dezelfde manier opgebouwd moeten gaan worden. En vooralsnog ga ik er van uit dat het schip massa 'is' en ik overal plus naartoe breng. De arduino doet dan hetzelfde als bij andere sensoren of motoren: arduino schakelt met 'zijn' voeding het relais en dat relais schakelt een externe voeding naar de gebruiker. Die kan dus veel hogere stroomsterkten aan omdat ze niet door de arduino heen hoeven.

    Centrale massapunten dus en individueel draadjes trekken.

    Locaties:

    Algemeen:
    kleine verlichting (klein bij deur en looppaden) door de hele boot plus dekhuis
    dekverlichting (schijnwerpers)
    dekhuis (binnenverlichting, buiten bij deuren, maar ook de mast en richtschijnwerpers)
    vaarverlichting (ook op het dekhuis, maar ook her en der elders)

    Dekhuis als plek voor de arduino lijkt mij slim omdat daar de meeste lampjes op zitten en in de rest van de boot relatief weinig (wel lampjes maar slechts een paar groepen) en dan heb ik de minste draden te verbinden tussen boot en huis. Zal er wel een stekker tussen zetten met veel pinnen en vergrendeling maar toch, hoe minder onderbrekingen hoe beter.
    Middels een valse vloer of muur kan ik het interieur maken en de boel uit het zicht houden. Voordeel van zo'n grote boot: meer ruimte.
     
  14. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    3.705
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, In het draadje van macrabbit had ik al even gereageerd op jouw leds. Als locatie voor de centrale schakelunit lijkt me het dekhuis wel een geschikte plaats. Aan de romp zal buiten het heklicht op zich niet veel verlichting voorkomen. In ieder geval aanzienlijk minder dan op/aan de opbouw. Voor verlichting kun je in het verlichtingsdraadje kijken. Bedenk dat de Norderney een werkvaartuig is dat ook bijzondere verlichting kan voeren, welke aangeeft aan welke zijde de andere vaart kan/moet passeren. Verder zou ik proberen om de verlichting zoveel mogelijk in (schakel)groepen te verdelen. Als is het maar om te voorkomen dat je onwerkelijke verlichting gaat voeren. Je ziet nogal eens op schaalmodellen dat het stuurhuis tijdens de vaart hel is verlicht. In wezen is dat een doodzonde. Op die manier zie je niet wat er buiten in het donker gebeurt. Tijdens de vaart zie je in het echt alleen maar een afgeschermd lampje boven de kaartentafel. Ook dat is zachtjesaan, met kaartplotters i.p.v. papieren kaarten verleden tijd. Varend voer je zo weinig mogelijk dekverlichting, hooguit af en toe eens een zoeklicht. Als ex-schipper een beetje een beroepsafwijking van me. Had om weerkaatsing te voorkomen vroeger altijd een raam in de vaarrichting open. Had de laatste jaren dat ik voer wel een radar ter beschikking. Je schrijft centrale massapunten, maar dat werkt dan alleen maar per groep. In principe kun je alles bedraden met een gemeenschappelijke +. Succes verder met deze puzzel. Gr. Klaas.
     
  15. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    282
    Locatie:
    Gennep / Heerenveen
    Het is inderdaad mijn bedoeling om per activiteit de verlichting anders te kunnen laten branden. Per activiteit een modus zeg maar. Dus een set verlichting voor tijdens het ankeren, aan de wal, varend, werkend. etc.

    En de grap is dat daar nou die arduino handig voor is: je genoemde bijzonderheden als passeerzijde is dat eenvoudig te realiseren als ik ze maar juist (individueel bedienbaar). Ik hoef elke modus maar een keer te definiëren en kan die aanroepen naar aanleiding van andere gebeurtenissen. Dat kan een knopje op de zender zijn maar ook een heel rijtje met commando's zoals anker omlaag, ankerbollen omhoog, verlichting anders, binnenverlichting aan, werklampen aan. Kan ook op basis van beweging: ga je varen dan gaat er een rijtje lampen aan en lig je stil langs de kant dan gaan ze anders aan.

    Maar goed, dat alles is pas mogelijk als de boel wel individueel aanstuurbaar is en dat is mijn eerste stap: mock-up met ledjes en bedrading en programmeren maar.
     

Deel Deze Pagina