Bouwverslag Robbe Sea Jet Evolution - 28-05-10 foto's

Ik heb inderdaad een dunne aquariumslang gebruikt. De slang is een stukje stugger, maar door verwarmen met de föhn heb ik de bochten mooi vloeiend kunnen krijgen.
Ik denk dat het met deze slangen wel gaat werken. Om alles er weer uit te halen en vervangen voor alu buis is bijna geen doen zonder de romp te vernielen, want de buisjes zitten behoorlijk vast gelijmd :-)
 
Laatst bewerkt:
Hier even een kleine update:

30012010074.jpg


30012010072.jpg


30012010076.jpg


De pop wordt met andere kleuren afgewerkt en zowel de romp als de pop worden daarna in de blanke lak gezet.

Van mij mag de winter nu wel voorbij zijn; dan kan ik wat sneller afbouwen en de eerste testvaart maken :-)
 
Prachtig project! En knap hoe je zelf vorm hebt gegeven aan de waterkoeling.

PS dat ziet er een snelle kleur groen uit, geeinspireerd door de Kawasaki Ninja? :-)
 
Ik had inderdaad het idee om een Kawasaki sea jet / waterscooter te maken dus dat heb je goed geraden :-) Op de zijkant komt ook nog 'Kawasaki' te staan om het af te maken :-)
 
De pop lijkt op dit moment inderdaad op een alien :D Vanavond ga er meer kleuren op verven.

De plaatjes worden automatisch verkleind, waardoor het net lijkt of ik de kleur met de pop gerendered heb, maar de kleur zit er echt op ;-)
 
Ik zou er ook uitzien als een marsmannetje met een stok in mn arie haha!

Maar flitsende kleur hoor, zonnebrilletje moet even op :) Lekker bezig!
 
Eventjes terug op die koelmantel (die je achteraf vervangen hebt): hoe werkt dat?
En die smeernippels, is dat gewoon een T-stukje op de buis waarin de motoras zit? En in het slangetje spuit je dan af en toe wat vet? Moet je de slangetjes dan kunnen afsluiten of zo? Vind het een nette oplossing.
 
Hallo Shades,

Zo'n koelmantel is een buis, nét even groter dan de diameter van de motor, de uiteinden afgedicht (bij de koopversie met een o-ring in een groef) bij zelfbouw (bijvoorbeeld) met kit.

De koelmantel op de foto is van karton, in de epoxy gezet met glasweefsel; de pijpjes zijn er in gelijmd en aan de binnenkant vlak geschuurd.
Hier zit de inlaat op de bodem en de uitstroom bovenin, dan blijft er geen lucht in zitten.

full


full


Ik heb ze ook wel van latoen koper gemaakt, die schroef je dan vast op de motorcan:
full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eventjes terug op die koelmantel (die je achteraf vervangen hebt): hoe werkt dat?
En die smeernippels, is dat gewoon een T-stukje op de buis waarin de motoras zit? En in het slangetje spuit je dan af en toe wat vet? Moet je de slangetjes dan kunnen afsluiten of zo? Vind het een nette oplossing.


Pomplebed (Jan) heeft al mooi uitgelegd hoe zo'n koelmantel werkt. De smeernippel is ook simpel. Ik heb een gaatje in mijn schroefas-buis geboord (natuurlijk zonder de schroefas erin) en over dat gat heb ik een aluminium buisje gelijmd die ik in de vorm van de schroefas-buis had geschuurd. Daarop zit een stuk siliconenslang zodat ik met een injectiespuit wat vet in de schroefas-buis kan spuiten.
 
Weer aan het bijleren :)
Maar hoe gaat dat, de mantel in karton met glasweefsel? Het water passeert dan het karton? En trouwens, zo'n mantel gaat dus enkel bij gesloten motorbehuizingen, brushless dus.
Die nippel is super eenvoudig/slim. Dat zal ik plagiëren zonder schaamte.
 
Hallo SiB,

ik heb het karton geimpregneerd met epoxy, zodat het waterdicht is en aan de buitenkant er nog een laagje glasweefsel omheen gelegd, meer voor het oog dan dat het echt voor de sterkte noodzakelijk was.
De beide buisjes zijn met epoxy in het karton gelijmd, ook waterdicht.

Om de mantel op afstand van de motorbehuizing te houden zijn er twee korte elastieken op de motorcan gelijmd met secondenlijm, op een millimeter binnen de breedte van de koeling.
De zo ontstane naad heb ik met kit opgevuld en laten uitharden.
Dicht.

Een mantel kan ook op een borstelmotor, alleen leg ik dan een enkele laag polyester tape om de can voordat de koelmantel er omheen gaat, anders zou de ijzeren motorbehuizing gaan roesten.

Hier een 700 motor met een mantelkoeling en borstelkoeling uitgerust:

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
./... Ik heb een gaatje in mijn schroefas-buis geboord (natuurlijk zonder de schroefas erin) en over dat gat heb ik een aluminium buisje gelijmd die ik in de vorm van de schroefas-buis had geschuurd. Daarop zit een stuk siliconenslang zodat ik met een injectiespuit wat vet in de schroefas-buis kan spuiten.

Hallo,

Mijn methode:

Op de schroefasbuis een 3mm messing buisje solderen, onderkant passend gevijld. Dan pas doorboren met een 2mm boortje. De opgesoldeerde buis fungeert dan als geleiding en het boren is een eitje. Solderen zit naar mijn idee ook steviger dan lijmen, ik doe dit zo al jaren en heb nog nooit lekkage of een afgebroken smeerbuisje gehad.

Voor de SeaJet hoef je qua koelmantel geen gekke trucs uit te halen. De koelbuis er omhaan zoals Drik Jan dit ook gedaan heeft doet het perfect. Ik heb zelfs geen koelpasta er tussen gedaan en de motoren blijven bij 12 volt en 33mm props gewoon koud.
 
Laatst bewerkt:
Geweldig!

Een goed voorbeeld, van hoe je met eenvoudige maatregelen een bouwdoosexemplaar een stuk sneller en strakker kunt laten varen.

Blijft het feit natuurlijk, dat je wél moet weten, welke maatregelen tot het gewenste resultaat zullen leiden, ervaring, dus.

Groeten, Jan.
 
PPFFffff ... hè, hè !!

Hallo,

:yes::thumbsup::banana: Zo, eindelijk geen ijs meer en tijd voor een testvaart met de lipo accu's, Turnigy 3S 5000 mAh, en de spray-rails die ik er ondertussen ook onder gezet heb.

Gaat als de brandweer! Weer duidelijk harder dan met de 12 volt NiHm accu. Die lipo's kunnen hun energie veel makkelijker afgeven, de accu was bij het aanslaan van de lipo-safe in de regelaar nauwlijks handwarm. De spary-rails doen het ook goed, stuurt beter, gaat strakker door de bocht en ligt mooier op het water.

Wel één probleempje, de lipo is 250gram lichter dan de NiHm accu. Als de SeaJet nu omslaat richt hij zich niet meer vanzelf op :roll:. Duurde toch redelijk lang voordat hij zo naar de overkant geblazen was. :hammer:Maar nu heb ik de lipo op z'n kant in de romp staan, ik wou het accuvak in eerste instantie niet aan gaan passen (kun je moeilijk bij bij afgebouwd model) . Daar zal ik nu toch aan moeten om de accu net zoals Dirk Jan doet plat neer te kunnen leggen. Dan zit het gewicht net iets lager, hopelijk is dat voldoende om de romp weer zelfrichtend te maken. Anders wordt het ook nog twee kantelkamers maken aan weerszijde van de romp. Eerst maar eens testen met de accu plat.

Vaartijd zo'n 10 minuten bij zo goed als continu volgas. En dat bij de eerste keer dat ik de accu's volgeladen had. Die arme dingen lagen van vlak voor de kerst al te wachten op zacht water ..
 
Laatst bewerkt:
Hoi Lex

Mooi man dat het zo goed verliep(op het kantelen na dan).

Ben zeer benieuwd naar je eerste beelverslag:p
 
Laatst bewerkt:
Back
Top