Bouwverslag Robbe Sea Jet Evolution - 28-05-10 foto's

nu is de mijne eindelijk binnen, nu twijfel ik over de koeling voor de motoren:

zou het nodig zijn ? waarom? de setup wordt met de 40A ESC en dit wordt gevoedt door een 3S 5000Mah 30C Lipo.Ik wil eigenlijk niet boren aan de onderzijde , en als ik zo de ervaringen lees wordt alles niet super warm.
Denk dat het ook mee telt hoe warm het nu is en hou koud het water is .

dus :confused:wat te doen, als je de delen verlijmt en er moet later wel koeling worden ingebouwd dan zal dit minder makkelijk gaan.De koeling via je roer heeft voor mij meer de voorkeur.

Mischien is er ook niemand die geen waterkoeling heeft ?

Laatst bewerkt:
Hallo Q,

Op 3S heb je echt koeling nodig. Bij mijn eeste testvaarten met een 9,6V NiHm accu werden de motoren toen nog zonder koeling zo heet dat je er na 2 - 3 seconden je vingers aan brand! Bovendien straalt de warmte dan af naar de romp, en die is zwart en neemt lekker warmte op. ABS is een thermoplast die dus bij warmte gaat vervormen. Moet ik verder gaan .... ? ;)

Op de regelaars is het nog de vraag. Ik vaar met de aanbevolen Roxxy 730 regelaars ongekoeld, en die worden ook met de 3S lipo nauwlijks warm, is niet voelbaar.

Ik heb 20C Turnigy's 5000 mAh. Met een stroomverbruik van 30 ampere volgas heb ik daar meer dan voldoende aan.

Ik heb dus een alu keilroer met waterpickup er achter. Dat geeft op snelheid twee duidelijke straaltjes uit de uitlaten en de motoren blijven met spiraalkoelmantels gewoon koud.

Laatst bewerkt:
Ik heb dus een alu keilroer met waterpickup er achter. Dat geeft op snelheid twee duidelijke straaltjes uit de uitlaten en de motoren blijven met spiraalkoelmantels gewoon koud.

hai Lex,

tsja ik denk dat er geen ontkomen aan is mbt de warmte en de koeling;),de manier waarop jij hebt heb gedaan lijkt me ook wel wat , dus je hebt wel de motoren "gewikkeld"met buis voor de koeling en voor de aanzuiging het alu keilroer.Waar kan je het keilroer kopen of bestellen? is dit een optie of zelf bedacht? Ben nog een beetje noop in het varen e.d :rolleyes:

Misschien heb je een advies voor evt . een goede webshop of winkel in des midden van het land?
gr Q

Laatst bewerkt:
Ok,thanks.Dan heb ik dezelfde liggen.Ben er zeer over te spreken.
Ben van plan om deze in me'n M1-SUPERCAT in te bouwen op 6s & een Lehner motor 2250/7.
Goede accu's voor hun geld.

Hallo Q,

Dat is zelf bedacht, ik heb een Graupner alu keilroer gebruikt van 70mm hoog. Maar welk merk / type maakt niet zoveel uit als het maar ongeveer de maat van het originele roer is. Wel heb ik de steun en de romp aan moeten passen, de SeaJet heeft immers geen vlakke spiegel.

Het roer
full

Aangepaste steun
full

Romp aangepast. De steun wordt hier in gelijmd met rijkeleijk Stabitit Express, dan is het weer waterdicht. De uitsparing valt dan om de originele roerkoning.
full

Aansturing roer. De originele roerkoning wordt gebruikt met dat linker hulpasje, dan blijft alles waterdicht.
full

Eindresultaat.
full

Midden van het land? Kijk dan eens bij 2Brothers in bussum. Daar heb ik het roer ook vandaan, en die jongens hebben heel veel speedbootspullen op voorraad.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb die dingen voor een ander project ook bestelt. Ze lijken inderdaad op de auto regelaars, zijn echter iets anders geprogrammeerd. Het laagste toerental is al redelijk hoog, ik denk bijna de helft van het volle toerental. Ze regelen onderin dus niet zo goed, vanaf die halve toeren tot volgas dan juist weer wel secuur. Het zijn dus meer pure speedboot regelaars, het is maar wat je met je SeaJet wilt gaan doen.

als het dezelfde zijn van de 35A car zijn ze wel onderin te regelen, maar andere software? , dacht wel met de losse programmeer kaart wel het 1 en ander kan inregelen, bv de LVC en timing.Maar als dat het enige is :confused:

lijkt me toch niet dat als je de throttle open zet dat ie gelijk "halfgas" weg vaart:confused:

De sea jet wordt als "speed"boot gebruikt maar toch ook wel wat rustiger kunnen varen.
Maar is dan de waterkoeling nodig op de ESC met de 3S 30C lipo?

Dat bedoel ik dus wel, inwendig zijn ze niet hetzelfde. Ze hebben een andere regel karakteristiek. Er zijn bij de car ESC ook meer instel mogelijkheden. Die heb ik me dus aangeschaft voor dat andere project en die zijn onderin veel beter te regelen.

Of de waterkoeling nodig is weet ik niet, ik heb er nooit mee gevaren. Maar het lijkt me van wel, wordt ook zo als waarschuwing op de ESC aangegeven: nooit zonder waterkoeling varen.

Dat bedoel ik dus wel, inwendig zijn ze niet hetzelfde. Ze hebben een andere regel karakteristiek. Er zijn bij de car ESC ook meer instel mogelijkheden. Die heb ik me dus aangeschaft voor dat andere project en die zijn onderin veel beter te regelen.

Of de waterkoeling nodig is weet ik niet, ik heb er nooit mee gevaren. Maar het lijkt me van wel, wordt ook zo als waarschuwing op de ESC aangegeven: nooit zonder waterkoeling varen.

hai Lex,

ik doelde meer op de waterkoeling een must is als je bv 30A of 40A esc gaat gebruiken in de afgesloten romp met gebruik van de 3s Lipo.De motoren van koeling voorzien lijkt me duidelijk.
Zijn alle "marine"esc van turnigy uitgerust met dezelfde throttle curve?

btw,welke regelaars heb je het model gevaren? kon dit niet 1,2,3 in het verslag terug vinden.

Laatst bewerkt:
Hallo Q,

Alle testberichten over deze boot hebben het over de misser van robbe, om deze motoren niet standaard van waterkoeling te voorzien; zodra je een beetje forse accucapaciteit inzet, gaat de vaartijd ruim over de grens heen, waarboven de motoren ongezond heet worden; een paar van zulke lange vaarten en de rotor zal demagnetiseren.

Ik weet eigen ervaring dat het in korte tijd voor een defecte motor zorgt.

Waterkoeling is geen optie, het is een must!

Of de regelaars gekoeld moeten worden hangt ervan af hoeveel overcapaciteit ze hebben; een 120A regelaar zal bij een belasting van 30 - 40A amper warm worden, een 80A regelaar wordt dat beslist wél, een 60A zal het niet zolang volhouden omdat de 'headroom' van zo'n regelaar gewoon te klein is, bij het accelereren vanuit stilstand lopen gemakkelijk dubbel zo hoge stromen, als bij het in plané varen...

Groeten, Jan.

Okee, duidelijk,

bedankt voor alle antwoorden , zal het draadje niet verder"vervuilen"met mijn noop vragen,;)

de esc's zijn besteld ........
:cool:gr Rob

Ik gebruik de door Robbe aanbevolen Roxxy 730 regelaars in de SeaJet. Ongekoeld, worden bij 3S accu niet warm.

Dat komt omdat die motoren meerdere polen hebben,dus efficienter & minder warm worden.

In me'n canard had ik een Feigao zitten,die ondanks goede koeling het toch erg warm kreeg,alsook de regelaar.
Nu zit er een 6-poler Tenshock in met hetzelfde Kv als de Feigao & de motor+regelaar blijven steenkoud.

En wil je nog beter,kies je voor een outrunner.Heb je een stuk meer koppel ook.

nu is de mijne eindelijk binnen, nu twijfel ik over de koeling voor de motoren:

zou het nodig zijn ? waarom? de setup wordt met de 40A ESC en dit wordt gevoedt door een 3S 5000Mah 30C Lipo.Ik wil eigenlijk niet boren aan de onderzijde , en als ik zo de ervaringen lees wordt alles niet super warm.
Denk dat het ook mee telt hoe warm het nu is en hou koud het water is .

dus :confused:wat te doen, als je de delen verlijmt en er moet later wel koeling worden ingebouwd dan zal dit minder makkelijk gaan.De koeling via je roer heeft voor mij meer de voorkeur.

Kijk aan, nu zijn we al met 3 Sea Jet Evo’s! :)
Ik denk dat de motoren warmer worden als je het onderschip standaard laat. Daardoor blijven de propellers onder water, waardoor ze minder vrij kunnen draaien. Daardoor zakt het toerental en stijgt de motorwarmte, het is allemaal met elkaar verbonden. Of je nu voor Lex zijn oplossing gaat of voor mijn aanpak, je zal toch in de romp moeten boren of snijden. Lex zijn oplossing heeft het voordeel dat je meteen een opklapbaar roerblad hebt en het is bewezen dat het goed werkt.
Welke regelaars heb je uiteindelijk besteld? Blijf gewoon in dit draadje vragen en posten en het liefst ook met bouwfoto’s want ik ben benieuwd naar je vorderingen!

Zal de foto's wel gewoon hier posten, de waterkoeling voor de motoren komt er ,ben overtuigd;),alleen welke manier :confused:geen idee, gevoelsmatig ben ik meer geneigd te gaan voor het "keilroer"idee, denk dat dit de meest effectieve koeling gaat geven.

De bouwdoos met de romp is binnen, de ontvanger wordt er 1 van 2,4Ghz en de servo voor het roer ,wordt er 1 van traxxas , deze is al gelijk waterdicht, de lipo wordt de 3S 5000Mah 30C Turnigy, en de regelaars zijn : TURNIGY Plush 30amp Speed Controller.
Uiteraard met programmeer kaart.Tevens een controle unit besteld om de lipo en temperatuur van de motoren een beetje in de gaten te houden :
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King Voltage & Temperature Monitor 2-6S (0-150C) $8.49

of het wat is zien we dan wel.

Moet nog opzoek naar de motorkoeling spiralen en wat klein materiaal zoals siliconen slang en stukje alu. pijp en stabilt express of de vervanger .

Dan kan het bouwen beginnen, ,met een beetje geluk zijn de regelaars er over 8 dagen.

More to come

gr Rob

iemand een handige tip ivm het wikkelen van de koelbuis om de motoren? heb de tips van de model aktueel gevolgd maar das geen succes, 1 buis werd te kort en de ander heeft in me handen gesneden tijdens het wikkelen....

Dus weer even nieuwe buis halen en opnieuw beginnen....iemand nog een handige weetje?

gr.

heb de tips van de model aktueel gevolgd maar das geen succes, 1 buis werd te kort en de ander heeft in me handen gesneden tijdens het wikkelen....
Dus weer even nieuwe buis halen en opnieuw beginnen....iemand nog een handige weetje?
gr.
Hallo Rob,

Ik weet niet wat er in dat tijdschrift staat, maar ik doe het als volgt:
- dunwandige Ø 4 mm buis gebruiken, uiteinden afbramen, dan snijdt het niet je slang (of je vingers) stuk.
- buis aan één zijde dichtplakken en vullen met fijn zand of zout, goed aantikken en de andere kant ook afsluiten.
- de buis voorzichtig en zorgvuldig om een rond voorwerp, met een iets kleinere diameter als de motor wikkelen, dan klemt de spiraal straks lekker.
- de tape van de spiraaleinden halen en het zand eruit kloppen of het zout met water eruit spoelen.

Ik 'schroef' de spiraal dan voorzichtig om de motor, zodat 'ie goed blijft klemmen, het liefst met wat warmte geleidende pasta op de motor, dat glijdt beter en zorgt voor een groter contactoppervlak, een kale spiraal heeft maar een heel klein contactvlak met de motorcan.

Een stuk krimpkous om de spiraal drukt de zaak goed vast en dekt de pasta af.

Succes!

Groeten, Jan.

Back