Bouwverslag Robbe Sea Jet Evolution - 28-05-10 foto's

A : Aluminiumbuis nemen

B : Flink warm stoken ... en dan in koud water gooien ... wordt 't boterzacht.

C : Met keukenzout vullen ... en de eindes omvouwen en dicht knijpen.

D : Om de motor wikkelen , eraf halen en iets kleiner trekken.
>>of om iets wikkelen wat 2 > 5mm kleiner in diameter is

E : Koppen afknippen ... met 'n injectiespuit 't zout eruit spoelen.

F : Klaar :yes:

@ Lex Verkuil
Weet je misschien nog het bestelnr van de 33 mm carbon schroeven van Graupner ?

Ik krijg volgende maand de Sea-jet evolution voor mijn verjaardag en wil meteen modificeren .
Ik plaats ook meteen de motoren iets naar achteren zodat de schroeven ook wat verder naar buiten zitten en ik toch nog de assen goed in de koppelingen heb zitten .

Grt Joop

Hallo joop.

Dat wordt dan SeaJet Evo nr vier .... welkom!

Dat is 2318.33 voor de rechtsloper en 2318.33L voor de linksloper. De motoren naar achter is ook meteen een goede optie. Maar met de schroeven verplaatst kun je het originele roer niet meer blijven gebruiken, dat gaat dan aanlopen. Maar misschien wil je het roer ook meteen aanpassen, ik wou het alleen even melden.

@ Lex

Ik heb het bestelnr al gevonden van het roer dat er bij jou op zit .
Ik vond dat een erg nette oplossing , en wil dat dus na-apen .
Waarom het wiel opnieuw uitvinden .

Ik heb ook de oude sea-jet en deze heb ik omgebouwd naar jet met brushless buitenloper op 14 cellen NiMh.
De jet zit in een 6mm dieper liggende middenbaan .
Vaart als op rails en pakt ook meteen water zonder lucht te slaan op topsnelheid .
Vaart 28 km/u op GPS , maar nog sneller is leuker .
Daarom de aanschaf van de Evolution .
Nadeel is alleen de externe schroeven maar ja .
De oude met inbouw jets scheurt over elke afzet-lijn van een zwemplas , en dat heeft wel wat .

Zat nog even het hele verhaal te lezen, als ik het nu goed begrijp is de aanpassing aan de achterzijde romp (lucht injectie) niet echt noodzakelijk als je op de 3S lipo gaat varen?
Volgende vraag is: de uitlaat van de koeling van de motoren, waar te plaatsen? aan de zijkant lijkt me niet mooi, kan je wel zien of het werkt, dus denk aan de achterkant misschien?
Ik hoop dat de regelaars en de rest van het materiaal binnenkomt dan ik ook eindelijk eens beginnen:cool:

@ Joop,

Een kennis van mij heeft destijds ook een jetaandrijving in zo'n 'oude' seajet gezet, voer inderdaad als een speer en zeer natuurgetrouw. Hij heeft er toen een 3mm lange 'happer' onder gezet om voldoende water de jet in te persen. Maar de Evo zou ook best met een Jet om te bouwen zijn. Iets meer werk, je moet hem dan in de schroeftunnel bouwen en het dan vlak afwerken, maar interessant lijkt het me wel. Al denk ik dat zo'n jetaandrijving het qua snelheid af gaat leggen tegen de schroefaandrijving.

@ Q,

Ik vermoed dat de luchtinjectie niet nodig is, zeker weet ik het niet. Maar dat is snel opgelost, ik ga vanmiddag weer met de SeaJet varen, ik zal de luchtinjectie eens afkoppelen, dan weten we het zeker. Ik laat het dan even weten.
Ik heb de wateruitlaten ter hoogte van de motoren in de zijwand zitten. ongeveer 1 cm onder de stootrand en zwart meegespoten. Je ziet ze niet, alleen tijdens het varen zie je de straaltjes water er uit komen. Maar dat vind ik wel handig, dan weet je dat het werkt. Aan de achterkant zul je weinig zien van die straaltjes, daar spuit je veeeeeel meer water om de oren!

Laatst bewerkt:
Al 4 Sea Jet Evo's! Als het zo doorgaat kunnen we alsnog een cup opzetten :-) Leuk hoor dat er meerdere zijn nu, dan kunnen we van elkaars ervaringen leren.

Een ander nadeel van een waterkoelinguitgang aan de achterkant is dat je dan lange leidingen krijgt en dat is minder efficient.

Ik heb afgelopen week helaas een grote fout gemaakt. Ik wilde met de föhn de waterkoelingslangen een vloeiendere bocht geven, maar de föhn werd zo heet dat mijn romp aan de rechter achterkant is gaan vervormen :-( Enorm stom van mij dat ik met de abs romp een föhn heb gebruikt natuurlijk... Ik moet dit nu dus gaan herstellen met 2k plamuur en veel schuren. Ik baal er nog steeds van, maar ik ga dit zo snel mogelijk fixen, want ik wil mijn Sea Jet Evo met dit mooie weer snel afhebben.
Ik ben ook bezig met het verven van de pop. Dat is nog een aardige klus. Het zadel heeft ondertussen ook een grijs zitgedeelte en de stickers komen binnenkort ook op de romp. Ik plaats deze week wat foto's van mijn vorderingen!

Ai,das balen Dirk Jan!

Ik wacht even op de regelaars en klein materiaal uit HK, ik zit nog wel te "hikken"tegen de verandering romp aan de onderzijde , om die aan de achterkant scherper te maken.
Ik denk dat ik eerst alles in bouw,dat wordt al een hele klus, en dan met de 3S ga varen.
Kan altijd nog de romp scherper maken als het "seizoen "is afgelopen.Hmm twijfel:confused:

Allereerst Drik Jan, dat is balen! Op zo'n moment zou je willen dat je de tijd vijf minuten terug kon draaien .... Sterkte en succes met de reparatie!

Dan de lucht injectie. Die is dus bij gebruik van een 3S lipo niet nodig. (ervan uitgaand dat de 'scherpe tunnel' modificatie is uitgevoerd) Ik heb het net getest met afgeplakte luchtinlaat op m'n injectiesysteem en dat heeft geen effect op de eindsnelheid. Het duurt iets langer voordat de tunnel het water lost, maar dat merk je alleen als je het effect mét luchtinjectie gezien hebt. Dus: hoeft niet.

Q, het scherp maken zou ik zou ik je toch aanraden om dat meteen te doen. Er zwerven op Youtube een aantal filmpjes rond van SeaJet Evo's die met de standaard romp op 3S gezet zijn. Die geven een springerig vaargedrag, geen roostertail dus niet volledig vrijlopende schroeven, en een hoorbaar lager toerental = snelheid te zien. Het is misschien even doorbijten, maar je zult later blij zijn dat je het gedaan hebt.

Afgelopen vrijdag heb ik uit Hong Kong een nieuw speeltje binnen gekregen, een Car Keychain Micro Camera. Net zo groot als de afstandsbediening voor je auto sloten dus. Geeft verrassend goed beeld, het vervormt alleen heel licht door de hoogtoerige trillingen maar dat mag de pret niet drukken! Bedenk dan nog even dat het ding, schrik niet, 10 euro kost inclusief verzenden ... wie doet je wat? Ik heb hem met huishoudfolie even tijdelijk waterdicht gemaakt en op de Sea Jet getaped. Zie hier het resultaat:

Info over de camera is hier te vinden car-keychain-spy-camera De vliegers zijn er ook erg enthousiast over!

Laatst bewerkt door een moderator:
OEPS,

Bij mij ging er net ook iets fout. Ik had er lekker zin in en heb nog een acculading leeggevaren. Maar tegen het eind begonnen de motoren niet meer synchroon te draaien. Boot naar de kant, en op de wal de bovenkant er af. Oeps, rook, en een brandlucht! Eén van de Roxxy 730 regelaars was duidelijk oververhit geraakt. En ik maar roepen dat het zonder koeling daarmee wel gaat ... :oops: :hammer:Dat wordt dan één nieuwe bestellen, en er waterkoeling op bouwen. Ach, het houd je zo weer van de straat!

Dat is ook een domper ja! Het wordt nu ook wat warmer en vooral in de zomer als het water rond de 20 graden is, kunnen de regelaars het benauwd krijgen. Een u-vormig buisje werkt al prima (heb ik op mijn hydro) of een messing kokertje zoals op mijn Sea Jet Evo.

haha die key cameraatjes zitten ook al geplakt op m'n 1/10 off road auto's superrr.

balen van de regelaar ,denk dat er dan ook maar gelijk waterkoeling komt op de regelaars, omdat bij mij ook de 3s setup wordt, en dan toch maar de romp scherper maken aan de achterzijde.:-D

leuk filmpje:cool:

Wat ik nog vergat te melden in mijn vorige post: gaaf filmpje met de onborad camera! Mooi om het motorgeluid zo te horen en te zien hoe de Sea Jet Evo vooruit schiet :)

lol, was vandaag mij verjaardag , volgens de HK shop:cool:, regelaars zijn nu eindelijk binnen, vanavond een begin maken met de bouw:mrgreen:

Laatst bewerkt:
Even weer een update met mijn vorderingen:

- Ik heb het zitdeel grijs gespoten
- stickers voor een deel aangebracht
- pop is halverwege zijn makeover :)
- tunnel heeft scherpe randen en kan strak gschuurd worden
- de vervormde romp :( wordt hersteld

Dat gaat er flitsend uitzien Drik Jan!

Ik ben ondertussen bezig geweest met de nieuwe regelaar.

Hier de nieuwe regelaar, de oude niet defecte Roxxy 730 erboven en twee koelblokjers die ik gemaakt heb. Een messing plaatje met een u-vormig gebogen 4mm messing buis erop gesoldeerd.
full

Hier beide regelaars met de koelblokjes erop geplakt met thermische pasta.
full

En weer netjes aangekleed net de slangen erop. Ik heb de typestickers van de oude krimpkous afgepeuterd en er hier weer opgeplakt. Dan lijkt het ook nog wat ....
full

Nu alleen de regelaars weer inbouwen, en dan een testrun uiteraard!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back