Bouwverslag Robbe U 2540

Discussie in 'Duikboten' gestart door Zazou, 3 mei 2009.

  1. Zazou

    Zazou

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw hier en kom uit Antwerpen.
    Ik heb al veel gelezen hier op het forum en ben eindelijk van plan om een duikboot te bouwen.
    Liefst een typhoon of een U 2540.
    Ik heb vroeger altijd boten gebouwd maar de laatste 12 jaar is er weinig van in huis gekomen.
    De bedoeling is om eerst het model te laten varen en om hem achteraf echt te laten duiken. Of moet ik hem best helemaal in één keer bouwen?
    Met de duiksystemen heb ik geen ervaring dus mss dat ik hier wel wat hulp voor nodig zal hebben.
    Wat is jullie advies voor mij...

    Mvg, Johan
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2009
  2. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
  3. m westra

    m westra Guest

    ook nieuw en ook van plan om een sub te bouwen

    Hallo allemaal,

    Ook ik ben geinteresseerd en nieuw in de (onderzeeer) modelbouw.
    Ik zal om een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden die er zijn naar de subsail in Biddinghuizen gaan. Ik hoop daar te weten te komen wat ik aan vragen heb.
    Het lijkt mij nl leuker een sub te bouwen uit diverse onderdelen bij elkaar gezocht dan een kant en klare kit.
    Aan de andere kant is het om te beginnen misschien wel beter met zo'n kit te beginnen om alle basisbeginselen beter te leren.

    Wat is het advies.

    m.vr.gr.

    Martijn
     
  4. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    HET advies is : hou het simpel.
    en wel op die terreinen waar je geen ervaring hebt.

    geen electronica ervaring -> koop alle R/c spul
    geen rompbouwervaring -> koop een romp
    geen ... etc.

    in het algemeen weinig ervaring -> koop als eerste de Robbe Seawolf kit.

    of tegenwoordig de ThunderTiger . deze is in elkaar te schroeven. weinig aan als bouwproject, wel lekker snel varen. ligt eraan wat je leuk vindt aan de hobby.
     
  5. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    hallo Johan,

    Welkom aan boord.
    Het is wel een uitdaging om als beginnende duikboot een 2540 of typhoon te nemen.
    Ik ben aan een typhoon begonnen en het is zeer veel werk, dus ik heb een seawolf gebouwd die dynamisch kan duiken en nu ben ik een seawolf aan het maken die statisch kan duiken. Tevens heb ik de neptune van thundertiger gekocht en deze is statisch duikend.

    Als je interesse heb kan je bij mij langskomen om een indruk te krijgen van de boten, wat je misschien kan helpen bij een keuze.

    Hans
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    zoals ronald reeds zei hier boven houd het eenvoudig
    na da seawolf heb je de u47 en de u2540 van robbe
    de u212 is weer een tikeltje meer wat je nodig hebt aan ervaring door de X roeren

    uit hervaring laar de wtc (drukbuis )los in de romp en door een bajonet systeem in de romp in te bouwen kan je deze er vlotjes uit halen (bajonet is heel eenvoudig en bestaat uit plastiek dus niets kopen)
    dan moet je gaan zien wat je wil doen met je boot
    statische duiken (duiktank inbouwen) of dynamische wat je na de eerste keer nooit meer wil doen
    het volgende wil je de sluitng van robbe gebruiken (tot ze breekt)of ga je meteen voor een bajonet sluiting (norbert brugge)
    doordat de wtc los zit kan je voor beide opteren ,eerst de originele sluiting en daarna kan je de bajonet er nog op/in lijmen zonder problemen
    zet je de wtc vast en je wil daarna een bajonet sluiting dan is het je romp door zagen om de buis korter te maken (heb er nog ergens foto's van staan )

    wat duiksytemen aan gaat
    zuiger tank is mooi regelbaar maar duur en soms moeilijk aan het juiste vollume te geraken
    baxter zak
    goed koop juist een pomp en de sturing kost je zo een 70 euro
    nadeel het neemt meer plaats in en de techrek (waar je onderdelen op zitten is er niet zo op voorzien)

    open duiktank
    het systeem van willy en ik is een pvc buis die op de juiste plaats TUSSEN het tech rek inkomt te zitten
    de lucht blijft in de wtc en de pomp stopt bij tank vol

    maar welk systeem je ook bouwt zie dat je de accu's er uit kan halen
    want niets is zo vervelend dan aan het water na een 2 uur te hebben gevaren te moeten stoppen daar de accu leeg is
    met een tweede set kan je dan mooi wisselen en lekker verder varen

    hier de link naar norbert zijn site
    Modell-Uboot-Spezialitäten

    koop hier de doorvoeren en de lipseals voor je assen en gooi die rubbers van robbe niet weg maar gebruik ze alleen als stofhoezen want voor meer zijn die niet goed

    13/14 juni in mol duikboot treffen en daarvoor in biddinghuizen
    Duikboot weekeinde 2008
    hier info over het treffen in mol

    groetjes raf
    eens lang komen op een treffen kan en je doet er heeeel veel info op
    beelden zeggen meer dan woorden
    tot aan het water
     
  7. Zazou

    Zazou

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Antwerpen
    Ok, alvast bedankt voor de info.
    Ik heb nog een beginsel liggen van een duikboot (nautilus) waar ik ooit
    aan begonnen was. Dit waren enkel de plans en de rest moest je allemaal zelf bouwen en aanschaffen.
    De romp heb ik toen uit planken gemaakt die allen op elkaar gelijmd zijn en dan heb ik hem volledig in model geschuurd (90%)
    Verder ben ik nooit geraakt. Ik heb al gedacht om aan deze verder te doen maar dan ben ik de komende jaren nog niet aan het varen omdat ik geen massa's tijd heb om er aan te werken. Dit is nog teveel werk.
    Ik ben er wel van overtuigd dat niemand deze boot heeft. De plannen hiervan zijn al zeker 35j oud.
    Mss moet ik er eens aan denken om hem zelfs van de hand te doen en er iemand gelukkig mee te maken maar dat is dan weer iets anders.

    Daarom dat ik eerder van een kit wil vertrekken zodat toch al veel werk klaar is.

    Ik ga wel eens komen kijken op die beurs of eventueel bij iemand thuis want de microbe zit er al heeeel lang.

    Johan
     
  8. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    983
    Locatie:
    st Michielsgestel
    Hallo Johan (en Martijn),

    mijn ervaring wat betreft duikboot: koop eerst een makkelijk model om de basisprincipes te leren/ervaren en stap daarna over naar een typhoon of U2540 of een eigen ontwerp.

    groeten,
    Jan
     
  9. m westra

    m westra Guest

    Hallo,

    Bedankt voor de reacties. Raf, ik kom zeker naar het treffen in Biddinghuizen. Ben zeer benieuwd!:D
    Ik wil ook bij de 1e sub uit gaan van een statische duik. (voor het realisme en de fun).
    Het meest makkelijk lijkt mij dan een sub van Engel, maar deze vraagt dan volgens mij ook gelijk de hoofdprijs krijg ik het idee.

    ik wil in Biddinghuizen mijn licht op steken of het zelf bouwen van statisch systeem met bestaande componenten (wellicht naar voorbeeld van 1 van jullie subs?) mbv een (bazter?)zak of infuuszak zoals ik meer lees.

    Naast Norbert Brugge, Engel, en triplle-S zijn er dan meer SUB bouwers die oplossingen aanbieden?

    Martijn
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo


    hier een stukje uit tripple -s
    Hierin is door meerdere mensen het nodige pionierswerk verricht, met name de Belgische collega bouwers Willy Jacobs en Raf Janssens hebben deze manier van duiken volwassen gemaakt

    LOL

    waar denk je dat Raf voor staat bij mij hahaha
    lex heeft gevraagd om het te mogen gebruiken voor tripple -s omdat het een goed koop systeem is dat goed werkt
    er zijn reeds 1000 discuties gevoerd over een paar kleine nadelen maar de voordelen zijn in de meerderheid

    bij alle systemen zitten er voor en nadelen BV
    de engel duiktank als je ze aan het werk krijgt (zie meerdere topic's)dan is het een perfect systeem maar het nadeel is je zit met die ellendige draadstang die er bij volpompen achter uit die buis komt
    en die moet ergens heen dus plaats nodig

    tripple s
    het open duiktank systeem heeft als nadeel dat er vochtige lucht in de boot komt het voordeel is dat het goed koop is en wel degelijk werkt en die vochtige lucht valt best mee want de omgevings lucht aan een vijver is nu ook bepaald niet droog dus je hebt altijd wel wat vocht in je romp als je een van de andere systemen gebruikt

    de baxterzak is een droog systeem maar gebruikt meer plaats en de zak kan knappen als er iets fout loopt
    er moet dus een eindstop schakelaar op gezet worden om erger te voorkomen

    de duiktanks aan de buiten kant (sorry jos)in de twee diesel tanks werkt ook maar daar kom je achter als je ze vol lucht pompt en naar boven komt dan expanderen ze zo verder tot je romp mooi in twee splijt (beetje over dreven maar het kraakt toch heel erg)

    en de boten van engel zijn wel mooi maar aan de dure kant
    norbert heeft ook mooie modellen en de serie van robbe mits enige kennis van bouwen is het best te doen

    zelf bouw kan ook maar is niet aan te raden daar je balast tank juist op het midden punt moet zitten om mooi te kunnen duiken (een paar cm meer naar voren om juist te zijn)en er komen nog wel meer dingen bij kijken die te veel zijn om op te noemen

    de revell kit varend maken kan ook maar dat is iets voor de meer ervaren bouwers (klein is veel geld uitgeven )

    blijf van de krick af want dat is een kl**en ontwerp
    niet omdat ik hem na 5 jaar aan het varen heb gekregen en echt tot het uiterste heb moeten gaan wat kennis betreft dat het iemand anders niet lukt .
    maar ik zit nog steeds op het wolf pack te wachten tot hun boten klaar zijn (5 stuks dacht ik)

    een keuze make is niet makkelijk
    ebay is een oplossing om een model te kopen waar reeds aan begonnen is maar dan wel kijken dat er niet teveel of liefst niets aangedaan is
    want anders koop je de ellende over van iemand anders

    groetjes raf janssens
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Johan, Martijn,

    Beide welkom in de duikboothobby!

    Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, en ook vele manieren om te duiken. Raf heeft ze al keurig opgenoemd, elk ballastsysteem heeft z'n voor- en nadelen. Ik kan jullie aanraden, als je nog met een 'blanco vel papier' voor je neus zit, om in Biddinghuizen langs te komen de 17e Mei. seabottom-subsail-2009-a Of bij Raf in Mol het weekend van 13-14 juni duikboten-belgie Op deze evenementen is veel te zien en erg veel verschillende modellen en kennis aanwezig. Waarschijnlijk ben in de auto terug naar huis de hele weg stil ... om alle ideeën nog eens door je hoofd te laten gaan!

    @martijn,

    Hoewel de firma Engel erg mooie boten op de markt brengt moet je oppassen om die als eerste duikboot te gaan bouwen. Er zitten een paar stekeligheden aan. Als je die weet is het prima, maar het blijven eigenlijk modellen voor de gevorderde bouwers. Als uitzondering daarop de Lafayette, die is voor een beginner met al wat scheepsmodelbouw achter de kiezen weer wel goed te doen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. Zazou

    Zazou

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik heb nog zitten nadenken :) en heb dus besloten
    om voor de U2540 te gaan of de typhoon.
    Deze laatste vind ik ook echt super.

    Iemand enig idee wie hem aanbied en welke vaartechnisch of kwaliteits gericht de beste aankoop zou zijn?

    Groeten, Johan
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Johan,

    Van de Typhoon weet ik niet, behalve dat die heeeel groot is... De U 2540 is daarentegen weer meer bekend. Kijk maar eens hier.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo johan

    engel bied de typhoon aan
    maar zoals reeds gezegd zijn het niet echt beginners dozen
    het probleem met de typhoon is dat hij in het 1/1 een hele oceaan heeft om te draaien
    bij rc gaaft hij problemen die engel niet onderkent want ze hebben een boegschroef er voor ontwikkeld

    de u2540 is een model waarvan er hier op het forum reeds een paar gebouwd zijn en dus ook mensen met ervaring over het bouwen van deze boot
    en dus kan er hulp geboden worden in woord en foto's
    ik heb de standaard versie met minimale aanpassingen
    lex heeft er een maxi wtc in gebouwd en dus wat meer verbouwd dan ik
    verder zijn deze boten heel stabiel wat duik gedrag aan gaat en mits sturing van de motoren met het roer mee kan er toch kort mee gedraait worden (7 meter draai cirkel)

    deze franse leverancier levert ook een typhoon maar de site is in onderhoud
    Serveur en maintenance

    groetjes raf
     
  15. Zazou

    Zazou

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Lex en Raf,

    Lex, jou bouwverslag heb ik al helemaal gelezen.....zeer interessant.
    Is de typhoon dan nog langer dan de u2540?

    Raf, de typhoon vind ik wel prachtig evenals de u 2540.

    Ik denk dat het de laatste zal worden daar zoals jullie al aanhalen er hier meer mensen zitten met bouwervaring van de 2540.

    De bedoeling is dat hij owel optisch als technisch de perfectie gaat benaderen. en zoals ze zeggen niets is onmogelik, ik heb geduld en vrij technisch aangelegd. Dan moe het toch wel lukken denk ik.

    Johan
     
  16. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    @Raf:

    Lex heeft er een standaard WTC in zitten maar de boot uitgerust met een Triple-S duiksysteem en draaiende kanonnen (weet ik zeker want om één of andere reden staat dit model bij mij in opslag).
    Die met de 'maxi-WTC' is mijn model met eigen-ontwerp techrek en Engel Tmax systeem. Deze zal ook in Biddinghuizen te zien zijn, alleen nog niet varend....

    Jos
     
  17. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Môgge,

    Als beginneling is het zeer moeilijk om een duikboot met alle techniek erin te beginnen, dat blijkt wel wat er hier boven wordt uitgelegd.

    dus begin eenvoudig, zoals met alle dingen, maar daar is ten overvloede over gesproken.
    Ik zelf ben maar eens mee in het diepe gesprongen, en dat heb ik geweten!!!

    maar wat blijkt het is niet onmogelijk, mijn eerste Robbe de U-47 heb ik dynamisch in elkaar
    gezet op mijn werk, er was water genoeg om me heen:zon:.

    Toen ik enkele jaren met pensioen ging, ben ik verder gegaan met deze leuke hobby, aldoende leerd men bij met vragen enz.:teacher:, ben met de U-2540 verder gegaan en deze statisch gemaakt dank zij het verhaal van Lex en allemaal op mijn dooie gemakkie, want fouten worden er gemaakt en soms veel, so wat:proost: maar met de bekende onderbrekingen, ben ik nu bezig met de U-32 en die is me toch vet:bday:

    Het duurt lang maar het lukt, nu ben ik ook de U-47 statisch te maken, en dat lukt me ook
    wel. met vragen kom je ver, en je eigen niet overwerken, daar wordt je gek van :eek:lympic:

    Gr.Rob
     
  18. Zazou

    Zazou

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Antwerpen
    Rob,Ik ben zeker geen beginner, enkel de duikboten zijn nieuw.Vragen zullen er ongetwijfeld komen en geduld heb ik (meestal) ook wel.De u 2540 zal het worden, dit heb ik al besloten.Als het kan liefst in 1 keer statisch maar anders dynamisch.Voor mij is het belangrijk dat hij mooi is afgewerkt daar ik er even graag naar kijk dan ermee vaar.Kortelings meer nieuws.Johan
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Johan,

    Als je toch statisch overdenkt voor de U 2540 zou ik dat zeker meteen doen. De extra moelijkheid is dan alleen het inbouwen van een ballastsysteem, mocht je daar problemen mee ondervinden is hier genoeg kennis aanwezig om je verder te helpen. Als je meteen vanaf het begin hier rekening mee houd is het makkelijker bouwen dan achteraf ombouwen. Wat ik al in de verslagen schreef, dit model vaart niet lekker als dynamische duikboot. Daar is ze veel te groot voor en ga je spijt van krijgen.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo johan

    goeie keuze
    en meteen ombouwen met een duiktank
    daar mijn pa in hoboken woont en ik daar nogal dikwijls in de buurt ben is een bezoekje niet zo ver af indien nodig

    zondag ga ik trouwens naar het zennegat /battlesluis in mechelen
    ik ga de u 47 mee nemen die intern niet veel verschilt van opbouw als de u2540
    indien je tijd hebt ben je steeds welkom
    doe maar een pbtje

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina