Bouwverslag Robbe U47

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny Mulders, 8 aug 2012.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo danny

    das een mooie oplossing die je daar hebt gevonden

    ga je ook nog op het dek de luiken aan brengen ?
    zo ja dan heb ik een goeie tip
    je spuit het dek zwart
    daarna plak je der streepjes op van 0.4mm ze zijn te koop net zoals je lasnaden
    daarna spuit je het dek in de kleur die je wenst
    en dan trek je die tape er terug van af
    zo krijg je mooie lijntjes die de luiken voorstellen en kan je eventueel de scharnieren ook nog aan brengen

    gr raf
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Zo, ik ben weer een flink stuk verder.

    onder andere heb ik de toren nu in RAL7001 gezet. Momenteel nog hoogglans maar daar komt later een laag matte lak overheen als het model geweathered is. wat ik wel merk is dat de stripingtape die ik gebruik geen vriendjes is met de verf die ik gebruik, op plekken waar hij niet helemaal goed vastgeplakt zit krult hij op. Als hij wel goed vast zit is er geen probleem.

    verder heb ik vooraan bij beide rijen vloedgaten een extra gat geboord omdat de echte boten er hier twaalf in plaats van elf naast elkaar hadden. Ook de extra vloedgaten ( 3 links, 2 rechts) helemaal aan de boeg heb ik geboord en gevijld, maar rechts zitten ze iets te hoog, ik wacht even af of ik hier nog iets aan ga veranderen of niet...

    Ook ben ik begonnen met het plaatsen van lasnaden en klinknagels op de romp, maar het duurt nog even voordat dat klusje klaar is.

    Ten slotte zijn er nog wat pakketjes binnengekomen met daarin de ombouwset voor het 20mm kanon en de waterdichte servo + waterdichte stekkerverbinding voor de voorste duikroeren. het kanon is inmiddels omgebouwd maar qua plaatsing van de servo ben ik enorm aan het twijfelen tussen onder de toren of voor het WTC.

    Vanavond foto's!
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    [​IMG]
    kijk eens haar het topje van deze foto
    gewoon uit een film geplukt dus niets gerenderd

    gr raf
     
  4. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    @Danny,

    De striping krult op!?....wat voor verf is dat dan????.....k*t man!
    Kan je het nog goed repareren?

    Mijn ervaring is, dat weathering niet echt houdt op hoogglanslak. Het is daar eigenlijk te glad voor.
    Op matte lak blijft de weathering lekker " plakken" , vooral achter de randjes.
    Kan je hem beter in de matte vernis zetten, daarna weatheren en dan aflakken met matte vernis. Je hebt ook nog grote kans als de weathering op hoogglans is gezet, je meteen bij het vernissen de weathering er vanaf kwast/spuit.

    Ben heel benieuwd naar de ombouw van de 20mm!

    Groet,
    Harry
     
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Het krult alleen op op de plekken waar het wat losser zit, ik gok dat het op de romp wel goed zal gaan. Het ligt denk ik ook meer aan de tape dan de verf, de verf die ik gebruik is van motip, de tape is trimline van modeltechnics.
     
  6. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Danny,

    Ik heb de klinknagels en striping er ook op geplakt. Maar had de boot eerst in de grijze motip primer gezet, daarna de striping en klinknagels erop geplakt. En over alles heen een laagje grijze matte verf. Heb die in een spuitbus laten doen (histor). Werkt perfect en de striping/nagels blijfven mooi zitten.
    Het kan zijn dat het komt door de motip verf op thinner basis. Lost de sticker op?? Weet niet welke jij gebruikt.
    Dit weekend ga ik de onderkant spuiten, dus ook afplakken geblazen. Weet ook niet of alles blijft zitten van klinknagels. Maar ik gebruik schildertape die niet zo erg plakt. Heb deze in een schilderswinkel gehaald en is geel van kleur.
    Het is van 3m in iedergeval. Heb ook na het spuiten de romp met klinknagels eerst goed laten drogen, was bang dat de verf nog te vers zou zijn als je het gelijk ging afplakken voor de volgende laag.
    Zal je mijn bevindingen laten weten of het gelukt is.

    Groetjes,
    Eric
     
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb zelf ook de boel eerst in de motip primer gezet en pas daarna de klinknagels en striping aangebracht. Ik gok dat ik met de lasnaden geen probleem ga krijgen aangezien deze van een ander materiaal zijn ( deze heb ik van graupner), maar ik heb de iets bredere strips dus van modeltechnics, en die is ook aanmerkelijk dunner en moeilijker in de verwerking.
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hier de beloofde foto's.

    Zoals jullie zien moeten er nog een aantal miniscule stukjes geplamuurd worden, met name de achterkant, maar ook bij het voordek moet er nog een stukje gedaan worden tussen de romp en het dek.

    Verder staan er al wel een boel potloodlijnen waar de klinknagels moeten komen, en kunnen jullie zien dat ik de lasnaden en een deel van de verdikkingslijnen geplaatst heb.

    De toren is nu dus hoogglans, maar dat gaat dus uiteindelijk mat worden. Ik moet alleen ergens testors dullcote vandaan halen, maar daar vind ik wel een adresje voor.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. victor 3 sub

    victor 3 sub

    Lid geworden:
    22 sep 2011
    Berichten:
    173
    Locatie:
    utrecht
    Ziet er goed uit
     
  10. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    Mooi!!!!!!

    Wat doet dat setje van Griffon voor de 20 mm goed, he
    Wordt in 1x een echt wapen!!

    Boot ziet er super strak uit!

    Groet,
    Harry
     
  11. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Vandaag de onderste kleur erop aangebracht. Het verwijderen van de tape ging goed. Alle striping en klinknagels zijn blijven zitten.
    Heb voordat ik ging afplakken de eerste laklaag goed laten indrogen.
    was bang dat als de verf te vers zou zijn je wel alle klinknagels zou lostrekken uit de verf.
    De onderste laag blijf nu ook eerst een paar weken uitharden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groetjes,
    Eric
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ziet er goed uit, wel een beetje een ongebruikelijke kleur op het onderwaterschip, is dat Schlickgrau?

    Ik heb vandaag de periscopen gemaakt, de aanvalsperiscoop heb ik doormidden gezaagd en er een segment van een zenderantenne onder gelijmd. mogelijk is hij iets te lang, maar dat beslis ik als ik de toren in verhouding zie met de rest van het model.

    Ik heb de koppen afgevijld zodat de kijkopeningen gesimuleerd worden en vervolgens heb ik de toppen in RAL7016 gezet. ze zitten nog niet vastgelijmd aangezien ik de vloer nog moet schilderen.

    [​IMG]
     
  13. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    @ Danny,

    Heb de kleurnummers van Hans (bosreus) gehad.
    Het is een groen/grijze kleur wat het onderwaterschip heeft.
    De kleurnummers die we gebruiken zijn RAL 7000 en RAL 7009.
    Jij schiet ook al aardig op met je onderzeeboot. Knap stukje werk moet ik zeggen.
    Toren van jou is ook erg goed gelukt.

    Groetjes,
    Eric
     
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Lekker bezig Danny,

    Alleen even een opmerking over de peroscopen, deze die jij gebruikt zien er beide uit als navigatie peroscopen, een aanvals peroscoop ziet er anders uit, meer een steeltje op het conische deel met een tonnetje op het steeltje.
    Wat betrefd de lengte, een standaard peroscoop was volgens mij 7 meter, van begin tot eind, hiervan steekt dus een meter of 5 door het dek en de toren.

    Edit/ Even aanvullen dus, de aanvals peroscoop 9 meter lang en de navigatie peroscoop 7 meter, ik had het dus fout met de bovenstaande tekst, je kan dan zelf de juiste lengte berekenen voor op schaal /Edit
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2012
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo
    ik had reeds een mailtje gedaan maar danny was zeker dat ze juist stonden en juist waren

    [mod] Verwijderd door Stevo.....[/mod]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    zie het voordeel van heel veel boeken te hebben over deze boten
    gr raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2012
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hahaha

    de aanvals periscoop was heel dun om een zo klein mogelijk zog achter te laten
    daar waren ook de kabels rond gespannen om vibraties tegen te gaan ,zo dun was de periscoop op dat pint
    dit alles om niet of zo laat mogelijk te worden opgemerkt
    moderne periscopen hebben daarom een veugelprofiel gekregen
    [​IMG]
    slechte foto om het zog te laten zien want hier komt de toren een stuk mee boven
    deze foto is wel mooi
    iher zie je de skipjack op periscoopdiepte
    [​IMG]
    en hier een losangeles
    [​IMG]
    en de uss black fin op periscoop diepte
    [​IMG]
    waarom deze foto's omdat je zo kan zien dat elk type boot toch een ander periscoop zog heeft
    die van een type VII kon ik zo snel tussen al mijn foto's niet vinden

    gr raf
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    wie zoekt die vind

    hier goed het verschil te zien tussen beide periscopen
    [​IMG]

    gr raf
     
  18. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    [mod]Heren, ga nu ook niet een ander zijn draadje kapot zeiken met wel of nietes,.....het boeit gewoon niet, ik heb al een waarschuwing gegeven maar ik zal het geen 3 keer vragen, blijf on topic of blijf uit elkaars buurt,....Het is de laatste keer......topic werd opgeschoond, op Pb's terzake wordt niet gereageerd...[/mod]
     
  19. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Om raf tevreden te stellen:

    [​IMG]

    Nu nog even kijken wat te doen met de periscopen.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo danny

    je hoeft me niet tevreden te stellen want ik ben zowiezo een tevreden mens
    het is alleen wel sneu dat als je boot ergens tentoon gesteld staat dat er eentje komt zeggen van "die periscoop staat verkeerd"en zulke mensen kom je dus geregeld tegen als je veel met je boot buiten komt
    voor het varen er mee maakt het niet veel uit
    heb je ze ook uitschuifbaar gemaakt ????
    bij de U2332 heb ik twee buisjes van een antenne in elkaar laten zitten zodat ik ze kan inschuiven als ze de kist in gaat
    voor het varen kan ik ze dus een mooie lengte uit schuiven zodat het op periscoop diepte varen een beetje makkelijker word

    blijft mooi werk wat je aan het doen bent

    gr raf
     

Deel Deze Pagina