Bouwverslag Robbe U47

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny Mulders, 8 aug 2012.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik maakte maar een grapje ;)

    En ik doelde vooral op het kruisje op de vlaggenmast, ik heb een tweede kruisje geknipt en vervolgens beide kruizen aan weerszijden van een handwieltje geplakt waarvan ik de spaken heb afgeknipt.

    Ik heb nu ook het embleem op beide kanten van de toren geschilderd, de toren is nu dus bijna klaar.

    [​IMG]
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo danny

    ha de lachende zwaartvis ;mooi embleem
    ik zit nog te kijken welk embleem het moet gaan worden
    de U2524 krijgt ook een visje op de toren
    alleen er is geen kleuren afbeelding over te vinden
    [​IMG]
    ik heb nog een betere foto maar ook zwart/wit
    eigen interpretatie dan maar weer mijn gedacht

    het kruisje op de vlaggen mast is mooi gedaan
    ziet direct heel anders uit en ook iets minder breekbaar

    had het nog niet direct gezien hahaha

    gr raf ik ga nog wat knutselen
    ga proberen de leds in de U 2332 te krijgen
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Zo, alle lasnaden en klinknagels zitten dan eindelijk op het voorste deel van de romp ( dat wil zeggen, alles voor de bajonetsluiting). Ik zet de romp nu eerst in de primer om te zorgen dat de klinknagels niet gaan verschuiven voordat ik het achterste rompdeel doe.

    Hier twee foto's van de huidige status, momenteel staat de primer te drogen, daarna krijgen jullie meer foto's.

    Ohja, Bosreus, ik heb je een week geleden een PB gestuurd over de klinknagels maar heb geen antwoord ontvangen, heb je niets ontvangen?

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    Heel veel werk, maar het effect is er dan wel!!!!!!

    Erg fraai!!!


    Groet,
    Harry
     
  5. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Danny, de klinknagels heeft Hans al liggen. Heb ze afgelopen zondag opgehaald bij hem.
    Zijn nu mooi rood. LOL
    Ziet er goed uit zo met die klinknagels.
    Had even rust maar ga nu weer verder met de duiktank.

    Groetjes, Eric
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    De romp ziet er erg mooi uit zo met primer erop, echt heel realistisch, en in plaats van dat de striping op is gaan krullen is hij week geworden en perfect op de romp gaan liggen, ik denk dan ook dat het op de toren fout is gegaan omdat hij daar op een rooster geplakt zat en daardoor teveel losse ruimte had.

    Het enige nadeel is dat de romp gisteren een harde smak maakte toen de doos waar hij op lag aan één kant inzakte waarbij de boeg hard op de grond kwam, waardoor de plamuurnaad aan beide kanten van de romp los is gekomen. dat moet ik dus netjes zien te repareren, maar de naad ligt enorm dicht op de lasnaden, dus dat gaat nog een hele klus worden...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2012
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    aha, schijnbaar zijn die klinknagels toch nog iets kwetsbaarder dan ik dacht, zelfs met primer er overheen. Een aantal klinknagels op de onderkant van de kiel zijn verschoven, zelfs nadat er primer overheen zat. Ik kan ze gelukkig nog wel terugschuiven, en ik zal er dan maar eens een goede natte laag overheen zetten die er ook een beetje onder wil trekken, ik denk dat ik nu alleen heb geneveld en dat er wel een mooie dunne laag op zit, maar dat deze verder niets fixeert.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo danny

    als je alles gespoten hebt en er dan matte vernis overheen zet dan zullen de klinknagels maar eerst goed blijven zitten
    het klinkt stom maar spuit je boot met glans lak dan blijven ze ook beter plakken daar er reeds vernis in die glans lak zit
    als je als eindlaag matte vernis zet zie je van de blinken toch niets meer

    gr raf
     
  9. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    De verf is nog te vers zo na het spuiten. Bovenlaagje is wel droog maar daaronder is het nog niet uitgehard.
    Laat deze eerst even uitharden voordat je hem in de standaard zet.
    Ik had dat ook in het begin dat de klinknagels gingen schuiven, maar na de verf goed te laten uitharden had ik er geen last meer van.
    Zeker als je straks gaat afplakken.

    Gr, Eric
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    bij de boot van mark is er niets afgeplakt geworden
    ja ik kon ook mijn ogen niet geloven maar de romp is zo gespoten zonder af plakken
    door van het dek over de rand heen te spuiten hoefde dat niet te worden afgeplakt
    en de scheiding tussen licht en donker grijs is uit de losse hand gedaan
    patrick zal wel een heel vaste hand hebben gehad mijn gedacht want het is echt mooi gedaan
    gr raf
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Helaas is dat bij mij geen optie, dat kan alleen als je spuit met een airbrush, als je met een spuitbus spuit moet je de bus verder van het model houden en dan spuit je dus de zijkant van je model ook onder. Ook werkt die airbrushmethode zonder afplakken alleen als je de brandstoftanks dezelfde kleur maakt als het dek.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo danny

    dan denk ik dat je een beetje verkeerd bent
    [​IMG]
    hier zijn duidelijk de tanks voor de helft mee gespoten zowel in de lichte als de donkere kleur
    dat je het met de spuitbussen niet kunt dat is waar maar dit is met een airbrushe gedaan en dan kan het dus wel
    [​IMG]
    hier nog een betere foto waar het duidelijk op te zien is
    [​IMG]
    gr raf
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hmmm, ik ben op het punt aangekomen dat ik de waterijn af moet plakken, maar ik kan nergens vinden hoe hoog deze zat bij de U96. Sommige bronnen geven het boven de voorste vloedgaten aan, andere weer er onder. heeft er iemand toevallig een foto waar dit op verduidelijkt wordt?
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik zal eens even in mijn boek van Buchheim over de U-96 kijken naar een goede foto.. Boek staat immer vol met 150+ foto's van deze boot ;-)
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2012
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
  16. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Even via Tapatalk geüpload. Dit zouden 2 foto's van de U-96 moeten zijn in de voorbereidingen van de patrouille waar Buchheim als Kriegsmarine correspondent op mee is geweest. Het boek bevat 205 foto's waarvan 80-90% van de U-96 zijn en de rest uit latere stadia van de oorlog ( nawoord etc). Keihard bewijs kan ik niet uit de foto's halen ( embleem o.i.d.). Maar het zou moeten kloppen aangezien alle foto's in het boek van zijn hand zijn. In zijn gehele KM carrière heeft hij ruim 5000 foto's gemaakt van/op/in het U-boot wapen.

    Probleem is dat 99% van de foto's in het boek op zee aan dek en binnen in de boot zijn gemaakt, en bijna geen een waar de boot goed van de zijkant op staat.

    Wie weet heb je er iets aan.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hier nog een paar afbeeldingen

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    dat was het zowat ik kunnen vinden heb
    maar of het duidelijker gaat zijn ???
    op de laatste foto zie je wel dat de waterlijn over de duiktanks door loopt
    gr raf
     
  18. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Aha, boven de vloedgaten dus, is op de tweede foto goed te zien. Die op de laatste foto is zo te zien niet de U96, het embleem zit niet op de toren en hij heeft nog golfbrekers in plaats van vloedgaten onder het dekkanon zitten terwijl de netcutter al wel weg is. En volgens mij loopt de onderwaterkleur ook gewoon door bovenop de tanks, de kleur daarop komt overeen met de kleur van het onderwaterschip aan de boeg. bij de U96 is dit sowieso het geval.
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo danny

    aan de url van de foto te zien zou het wel om de u96 gaan
    photobucket.com/albums/n511/U796/U-96-LevraiDasBoot.jpg
    als ik de foto vergroot zie ik echt wel gaten onder het kanon hoor

    gr raf
     
  20. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    er zitten toch echt geen vloedgaten ter hoogte van het dekkanon hoor, de schepen hadden óf vloedgaten, óf golfbrekers, en je kunt aan stuurboord zien dat het dek daar een stuk verder uitsteekt dan normaal, wat dus betekend dat dit schip golfbrekers heeft.

    ik heb in ieder geval op mijn model de waterlijn afgeplakt, en heb het onderwaterschip gespoten. helaas trekt de afplaktape ( gewone plakband) de verf ook direct van de klinknagels en stripingtape af, waar ik dus een stuk minder vrolijk van word... ik laat het allemaal even bezinken en ga dan kijken hoe ik dat op ga lossen...
     

Deel Deze Pagina