Vandaag begonnen met de bouw aan de scalpel. Weer een beetje geoefend met het maken van goede foto's. Maar ze zijn weer redelijk gelukt geloof ik.
De bouw van het chassis begint bij de voordraagarmen. Deze zijn standaard van Carbon en zien er erg netjes uit. Enige nadeel is dat ze erg duur zijn als je er is 1 mocht slopen. Een paar nieuwe kost je ongeveer 18 euro wat niet erg goedkoop is. Het monteren van de draagarmen is erg simpel het is even goed opletten hoe de volgorde is van de rubber O-ring en welke aluminium ring gebruikt moet worden.
Als de draagarmen gemonteerd zijn kunnen de hubs waar de wielen aankomen gemonteerd worden. Ik heb hier gekozen voor de standaard setup van de rijhoogte. Maar door de ringetjes op een andere manier te plaatsen is de rijhoogte aan de voorkant te bepalen. Bij het monteren van de assen waar de wielen aankomen wordt in de Tips folder aangeraden om wat threadlock te gebruiken zodat de as vast zit in de hub. Ik heb hier zelf dan ook een beetje threadlock gebruikt. Ik heb er wel voorgezorgt dat het niet in het gat van de as komt zodat de hub nog soepel kan draaien. Om het soepel te laten draaien de locknut niet te hard aandraaien. Desnoods een klein beetje los draaien zodat het soepel loopt.
Er zaten in de doos 2 T-bars. Er zit een carbon versie en een FRP versie (Los bij geleverd) bij de kit. Volgens mij is dit een update aan de kit maar kan helaas nergens vinden welke nu gebruikt moet worden. Ik heb er dan ook maar zelf voor gekozen om de FRP versie te gebruiken omdat deze er toch steviger uitziet dan de Carbon versie die in Zakje B zat.
De motorpod van de Scalpel is erg netjes ontworpen. De motorpod is in zijn geheel van aluminium gemaakt. De onderkant is dus ook van Aluminium. Als de T-Bar aan de motorpod is geschroeft kan het geheel op het chassis worden gemonteerd. Hier wordt het zelfde systeem gebruikt zoals bij de voordraagarmen. Dus ook weer even goed opletten welke volgorde alles geplaatst moet worden. Als de T-Bar is geplaatst kan de antenne/demper houden gemonteerd worden en de carbon steun voor de bodyposts aan de achterkant. Als de carbon steun voor de body posts is geplaatst kunnen de eerste delen van de demper voor de motorpod geplaatst worden. Ook wordt op dit punt de motor als geinstalleerd in het chassis. Dit is best krapjes
Na het monteren van de motor kan de topdeck van de motorpod geplaatst worden en kan de demper van de motorpod afgemonteerd worden. Op de tweede foto is te zien hoe het ongeveer in elkaar zit. Je heb 2 pressure plates die door elk een veer tegen het topdeck van de motorpod geduwd worden. Deze is ook af te stellen zodat je hier nog aan kan setuppe.
Als de motorpod en de demper gemonteerd zijn kunnen de bodypost aan de voor en achterkant gemonteerd worden. Ook kunnen hier de houders voor de accucel gemonteerd worden.
Het is een erg klein wagentje dus de shock die op de auto komt is ook erg klein. Hij bestaat wel uit aardig wat onderdelen. Het is raadzaam om eerst de onderkant in elkaar te zetten zodat je makkelijker de ballcup op de shockshaft kan draaien. Als de demper al van boven in elkaar zit heb je niet veel grip om de ballcup op de shockshaft te draaien.
Na de shock is het diff en de achteras aan de beurt. Het diff is opgebouwd als de meeste andere balldiff's dus met een trust bearing en cup springs. De kogels van het diff gaan vrij lastig in het spur dus dat is even goed door duwen voor ze er in clicken. Dan is het goed opletten hoe de volgorde van monteren is. Vooral bij de Spring cups is het even goed kijken hoe ze op de as geschoven moeten worden.
Chassis is nu zo goed als klaar nog wat kleine zaken. Deze komen binnenkort......